Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

2. Beïnvloedingsstijlen
Door goede gesprekken groeien
toolbox deco-procedure
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Talenten boven water krijgen
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Hogescholen in Dialoog
Oplossingsgericht coachen
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Ik zie… Ik zie… wat jij niet ziet
Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.
Coaching week Rotterdam Academy.
Solliciteren: wat wil ik?
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Bijeenkomst September 2015
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
KernKwaliteiten 10 mei Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Thema Roos van Leary in de klas
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Studieloopbaanbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Communicatie 3e les.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Nee Zeggen!.
5 rollen van de docent : verdieping
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Programma intervisie 2 Terugblik intervisie 1 Uitwisseling reeds ondernomen (kleine) acties Door welke ‘bril’ kijk ik? Wie ben ik als stagebegeleider?
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Communicatie 3e les.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Loopbaan en burgerschap les 3
Begeleiden les 1.
Klare Taal Bedrijf X Klare Taal maakt je bewust van je eigen mentale stemmingen. Spreek een ander aan in groen, dan heb je het hoogste rendement.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Eigenaarschap.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals

Programma intervisie 3 Diversiteit: quatre petits coins Begeleid intervisieconcept Eye Opener Uitwisseling van uitgevoerde actie(s) + elkaar inspireren Komen tot nieuw leerdoel en actie(s). 18-9-2018

Quatre petits coins

Quatre petits coins de rien du tout https://www.youtube.com/watch?v=7o2gk0bS2Pw Youtube: Gepubliceerd op 24 apr. 2014 door isabelle Briand Film d’animation réalisé par les CE2 de Chanceaux sur Choisille d'après un album de Jérôme Ruillier (2004) https://www.youtube.com/watch?v=7o2gk0bS2Pw Duur: 2’30 Link met omgaan met diversiteit binnen stagebegeleiding?   18-9-2018

Begeleid intervisieconcept Eye Opener

Begeleide intervisie Focus: Hoe gaan we om met de diversiteit van studenten binnen stagebegeleiding? Uitgangspunt = leerdoel en ondernomen actie(s) Doel = elkaar inspireren, motiveren en activeren 18-9-2018

Kapstok 1 Oplossingsgericht coachen © tekst-plaatjes.com Aanvullend: Tekst ‘Inspiratie uit het oplossingsgericht coachen’ 18-9-2018

Kapstok 2 UDL 18-9-2018

Kapstok 3 Identiteit van de stagebegeleider Kernkwaliteit Te veel van het goede Valkuil Pos. tegenovergestelde Pos. tegenovergestelde Naar Ofman (2007) Richtvragen: Welke kwaliteiten/talenten heb je ingezet? Hoe pak je jouw uitdagingen aan? Hoe ga je om met je allergieën/valkuilen? Uitdaging Allergie Te veel van het goede

Overzicht kapstokken Te gebruiken als houvast bij het stellen van reflectieve vragen aan elkaar en bij zelfreflectie. Afbeeldingen ‘oog’ gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals 18-9-2018

Uitwisseling reeds ondernomen (kleine) acties

Input: leerdoelen Opdrachten minder ‘talig’ maken Documenten stagebegeleiding samenbrengen Dialoog met student in begeleidingsgesprek Kernachtige feedback geven Het positieve meer in de verf zetten Studenten met kernkwadranten laten werken … Input: leerdoelen: Hier kunnen de leerdoelen van de deelnemers genoteerd worden. Ter illustratie staan enkele leerdoelen van deelnemers Eye Opener. Deze kan je verwijderen. 18-9-2018

De kracht van complimenten Het werken met complimenten heeft heel wat effect op de ontwikkeling van het zelfbeeld en het zelfvertrouwen. Er zijn heel wat mogelijkheden om nog extra aandacht te geven aan positieve elementen en talenten. ENKELE MOGELIJKE WERKVORMEN Positief roddelen: De persoon die net een case in bracht gaat met de rug naar de anderen zitten. De andere personen krijgen 5 minuten om positief te roddelen. De procesbegeleider doet zelf de aanzet: ‘ Vond je het ook niet goed dat X …? Maar het mooiste vond ik dat … De procesbegeleider vraagt aan de anderen te roddelen over wat die persoon goed deed, welke talenten de persoon heeft ingezet, waar de persoon goed in is. Waar kijken ze naar op? Belangrijk dat de procesbegeleider voor ogen houdt de zaken zo concreet mogelijk te benoemen. Bij negatieve zaken grijpt de procesbegeleider in. Achteraf wordt gevraagd aan X even samen te vatten wat hij/zij heeft gehoord en vervolgens hoe hij/zij het heeft ervaren. Werken met complimentenkaartjes: op het einde laat je deelnemers over de ander iets positief zetten op een kaartje, een talent, … en dan krijgt deelnemer X dat uiteindelijk mee. Goed als de deelnemers niet zo goed meer zien wat ze wel goed doen. Indirecte complimenten: complimenten geven over X tegen Y waarvan je weet dat Y dit zal zeggen tegen X. Vb. Je vertelt tegen je collega dat student P die je begeleidt het zo super doet op stage. Jouw collega vertelt tegen Pieter dat hij gehoord heeft dat hij het zo goed doet op zijn stage. Voordeel: is minder direct waardoor mensen er soms makkelijker mee omgaan. Toepassing in intervisie Eye Opener: welke positieve zaken zeg je straks over de inbreng van… tegen een collega? Bron foto: http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Relaties/article/detail/885795/2009/06/11/Roddelen-houdt-je-gezond-en-gelukkig.dhtml   http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Relaties/article/detail/885795/2009/06/11/Roddelen-houdt-je-gezond-en-gelukkig.dhtml) 18-9-2018

Vooruitgangsschaal Schaalvragen worden heel vaak gebruikt en zijn misschien wel het meest opvallende oplossingsgerichte instrument. De schaalvraag is een interessant middel dat helpt om bruikbare informatie te verkrijgen. Belangrijk hierbij is dat het niet enkel om die ene vraag gaat, maar om alles wat je met die vraag wil bereiken (wat je wil te weten komen). De bijvragen die je stelt, zijn minstens even belangrijk want zij bepalen welke info je te weten komt. Bron: Coert Visser (2012) 18-9-2018

Nuttigheidsvraag Nuttigheidsvraag: Dit is een voorbeeld van een doelstellende vraag. Wat maakt dit gesprek voor jou nuttig? METAREFLECTIE: Deze vraag kan eveneens gesteld worden na een de ingebrachte good practice. Was dit gesprek voor jou nuttig? Indien ja, wat was er nuttig? Hoe is dat bruikbaar? Indien nee, wat zou nuttig zijn? http://oplossingsgerichtwerken.blogspot.be/2010/05/activerend-evalueren.html 18-9-2018

Komen tot (nieuw) leerdoel en actie(s)

Leerdoel Je bent zelf (als stagebegeleider) het onderwerp Je bent eigenaar (in jouw ‘taal’) Wens tot verandering staat centraal Concreet geformuleerd (SMART) Zie begeleide intervisie 2 18-9-2018

Checks voor jouw leerdoel Vertrekt het leerdoel vanuit jou, als stagebegeleider? Staat studentendiversiteit centraal? Stelt het leerdoel verandering centraal? Is het leerdoel SMART geformuleerd? Zie begeleide intervisie 2 18-9-2018

Goal Attainment Scale (GAS) Zie begeleide intervisie 2 18-9-2018

Een voorbeeld Zie begeleide intervisie 2 18-9-2018

Komen tot acties Bedenk haalbare acties Concretiseer de acties (wat ga je doen, wanneer, met wie, …) Zoek antwoorden op evt. barrières, bevraag ondersteuningsbehoeften Vertrek vanuit talenten/sterktes (jezelf, studenten) Bespreek jouw leerdoel met verschillende personen Werkvorm: Eerst individueel even laten bekijken, dan bespreken in duo / trio met één van de procesbegeleiders erbij. Opmerking: ‘ja… én’ i.p.v. ‘ja… maar’: inspireren van elkaar (andere mogelijkheden benoemen, niet de beperkingen / barrières) 18-9-2018

Met welke actie ga je aan de slag? Afronding Met welke actie ga je aan de slag? Terugkoppeling bij volgende intervisie Formuleer de kleine/grote acties die je zal ondernemen tegen volgende intervisie. 18-9-2018

“Richt je op deuren, niet op muren.” www.quest.nl 18-9-2018