Informatieavond schooljaar 2017-2018 Cluster 6
Welkom Voorstellen Algemene informatie school Informatie cluster 6 Mogelijkheid om in de klas te kijken
De meester en juffen uit groep 6 Even voorstellen: [zoek de valse stelling…] De meester en juffen uit groep 6
Sylvia 6a fulltime Ik heb zelf op de Torenuil gezeten. Mijn geboorteplaats is IJsselstein. In mijn eerste jaar had ik ook groep 6. Ik vind (voor)lezen erg leuk. Vroeger heb ik geiten gehad. Fout: mijn geboorteplaats is Lopikerkapel Sylvia 6a fulltime
Rob 6b fulltime, 1x in de 2 weken BAPO Inmiddels heb ik 57 jaar scholing achter de rug. Ik heb een grote interesse in geschiedenis, geografie, aardrijkskunde en natuur. Sociaal gedrag in een groep is voor mij het belangrijkste. Ik speelde in een speelfilm met Robert Redford en Antony Hopkins. Ik woon bijna naast de school. Rob Fout: ik woon naast de school. Rob 6b fulltime, 1x in de 2 weken BAPO
Anneke 6b 1 dag, BAPO vervanging Rob Ik ben postbode geweest. Ik heb een zoon en een dochter. Vroeger ben ik prinses, dienstmeisje en paashaas geweest. Ik ben fan van PSV. Ik heb twee zussen. Rob / Anneke Fout: ik heb 2 zussen. Anneke heeft een broer en een zus. Anneke 6b 1 dag, BAPO vervanging Rob
En dan hebben we ook nog…: Tessa Anneke 5b Gerry IB-er Dimitri Stagiair Tess 5a
Algemeen Wij willen graag om 08.30 uur kunnen starten. Kinderen op tijd, geen tijd voor gesprekken. Indien het werk niet af is, kan het voorkomen dat een leerling dit na schooltijd moet afmaken. Na 14:15 uur wordt er gebeld.
Continurooster Tijden rooster 08.15 inloop 08.30 start lessen 10.00 kleine pauze 11.30 grote pauze 12.00 start lessen 14.00 einde schooldag
Continurooster Op de Torenuil eten alle kinderen hun lunch op school. Wij stimuleren de kinderen gezonde keuzes te maken. Wij vragen u om uw kind naast zijn of haar brood niet meer dan 1 snoepje en geen koolzuurhoudende frisdranken (cola etc.) mee te geven. Fruit en groenten zijn ook om 12 uur natuurlijk een prima aanvulling.
Snappet Voor de verwerking van de vakken spelling, taal en rekenen maken wij gebruik van de tablet. De dictees worden ook op de tablet gemaakt. Bij deze vakken wordt ook regelmatig gebruik gemaakt van een schriftje. Wij zijn alert op de zithouding van kinderen en zorgen ervoor dat kinderen niet te lang in dezelfde houding/achter de tablet zitten.
Alles telt De rekenmethode - vakinhoudelijk Bij rekenen leren de kinderen dit jaar: Rekenen met 10.000-tallen Deeltafels met rest Oppervlakte en omtrek Schaalnotatie Breuken Grote vermenigvuldigingen Coördinaten Kolomsgewijs optellen en aftrekken
Rekenen in groep 6 Op onze klassenpagina kunt u onder het kopje “Rekenen: dat is handig!” allerlei handige oefensites vinden. Ook kunt u hier nog even rustig teruglezen wat uw kind leert in groep 6 en hoe u hem/haar het beste kunt helpen.
Tip Kinderen met een digitaal horloge weten sneller hoe het werkt met de digitale tijden!
Taal actief De nieuwe taalmethode – vakinhoudelijk Zelfstandig naamwoorden, bijvoeglijk naamwoorden, lidwoorden Persoonsvorm en onderwerp Tegenwoordige tijd/verleden tijd Enkelvoud/meervoud Afkortingen
Lezen Een kwartier per dag hardop lezen verbetert het leesniveau. Wissel de manier van lezen af. Samen Beter Lezen (SBL): tegelijkertijd hardop lezen. Vragen stellen over de tekst bevordert het begrijpend lezen. Positieve feedback en succeservaring zijn heel belangrijk!
Het maakt niet uit wat uw kind leest, maar dat hij/zij leest Tip Het maakt niet uit wat uw kind leest, maar dat hij/zij leest
Schrijfontwikkeling Wij werken nu twee jaar met de methode ‘Schrijven in de basisschool’. De nadruk van het schrijfonderwijs ligt in de groepen 3-6. Een keer in de week staat schrijven een half uur op het rooster. Tessa
TOM-onderwijs in cluster 5/6 De vakken zijn verdeeld onder de leerkrachten. Iedere leerkracht heeft zijn specialiteit. Bij culturele vorming tekenen kinderen in op techniek en materialen. Het TOM-onderwijs vindt op een aantal middagen plaats.
Sociale vaardigheden Wij besteden op school veel aandacht aan sociale omgangsvormen: Wij gaan voor groen: omgangsprotocol Maandslogans + poster kids tegen zinloos geweld Lessen kinderen en hun sociale talenten Klasbouwers Taakspel Inspelen op groepsdynamiek
Stabilo-pennen: Deze vinden we op school niet gewenst omdat: Deze een dikkere punt heeft. Kinderen niet uit zichzelf de juiste pengreep toe leren te passen door de voorgevormde grip. Op een Stabilo-pen kun je hard drukken, dit zorgt voor een verkeerde spierspanning.
Wereldoriëntatie
Aardrijkskunde Topo-toetsen zijn nieuw dit schooljaar In de klas kleuren we de kaarten in Thuis oefenen kan ook via de computer: http://meander.topowereld.nl inlogcode: M15456 wachtwoord: ewhb3715 Let wel: de toetsen worden op papier gemaakt!
Gym Wanneer? Dinsdag- en donderdag bij Sylvia en Rob. Zij geven ook aan de groepen 4 en 5 gymles. Douchen is gewenst. Meiden met lang haar, graag het haar in een staart tijdens de gym.
Gymkleding is op school verplicht Gymkleding is op school verplicht. Dit houdt in dat uw kind altijd zijn gymschoenen en gymkleding (rokje/korte broek t-shirt/hemdje) bij zich moet hebben.
Huiswerk Groep 6 is een pittig jaar. Hiermee kunt u uw kind thuis helpen: Spreekbeurt voorbereiden Toetsen wereldoriëntatie leren Rekenen: tafels en oefenen met klokkijken (digitaal en analoog) Een kwartiertje lezen per dag
Tip Een agenda is handig voor het opschrijven van het huiswerk. Deze hebben de kinderen vandaag gehad.
Klasseninfo op de website www.detorenuil.nl voor de meest gevraagde info.
Klasseninfo op de website (vervolg) Alle informatie over de groep kunt u vinden op de website van de Torenuil: http://www.torenuil.nl/cluster-6.html Denk aan: vooruit en terugblik handige oefensites
Wat u verder nog op de site kunt vinden: Praktische schoolzaken voor o.a. formulieren kalender Nieuws nieuwtjes, Oehoe, schoolkrant U als ouder - ouders in school: hulpouders en evenemententeam
Social Media Wat verwachten wij van u: Als u uw kind gebruik laat maken van sociale media d.m.v. bijvoorbeeld een smartphone met internet, verwachten wij ook dat u uw kind hierin begeleidt. Kijk af en toe mee met uw kind, ga het gesprek met elkaar aan.
Visible Learning Wij zijn op school continu bezig om te kijken hoe wij de kinderen kunnen helpen het beste uit zichzelf te halen. Middels Visible Learning proberen wij kinderen nog meer te betrekken bij hun eigen leerproces. Zij leren doelen te stellen en inzicht te krijgen hoe zij deze doelen kunnen behalen. In de klassen kunt u zien hoe dit in de praktijk wordt toegepast.
Rapporten Van drie naar twee rapporten, waardoor we meer toetsgegevens hebben. De rapportcyclus zal er als volgt uit komen zien: Rond oktober / november: OK-gesprekken Maart: rapport 1 inclusief CITO-resultaten Juli: rapport 2 inclusief CITO-resultaten
OK-gesprekken OK-gesprekken: Ouder Kind Gesprekken Doel: ouders en kinderen meer betrekken bij het leerproces van het kind De leerkracht gaat in gesprek met ouders en het kind om de doelen en wensen door te spreken. Duur: 15 minuten. De dag van het gesprek kan u zelf inplannen samen met de leerkracht. Voor het gesprek wordt een formulier ingevuld. Deze dient als leidraad voor het gesprek.
Verder… Luizenouders: In de eerste week na elke vakantie komen onze luizenouders luizenpluizen. Bellen vóór schooltijd: Wij vragen u bij een ziekmelding om extra informatie over de symptomen van uw kind.
Voorstellen klassenouders 6A: Sabine Zweers (moeder Evi) 6B: Elze Stokman (moeder Maud)
Tot slot Wij horen graag uw suggesties om deze avond te verbeteren: - Welke informatie mist u? - Welke informatie is overbodig? Deze PPT kunt u terug vinden op de klassenpagina. Dank voor uw aandacht!
Mogelijkheid om in de klas te kijken Heeft u nog een vraag? Stel ze aan de leerkracht!