Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De islam De islam.
Advertisements

Interculturele Communicatie
De Islam Denis, Jeroen en Bob.
Levensbeschouwing Welkom
Christendom in Nederland
De Islam.
Imperialisme 12.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Over het psychoanalytische psychotherapie bij senioren
Filosofie, Theologie, Religiestudies, Islam en Arabisch
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Waarom de Bijbel en niet... de Koran?.
Multiculti.
Godsdiensten, wereldwijd Wat geloven zij?
(godsdienst)sociologie Tiltenberg-St. Bonifatius Jaar I-II, major Code VIII.3.
Veranderende samenleving studiewijzer
Waarom dit literatuuronderzoek?
Westerse wereld.
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
De vroege middeleeuwen, 500 – 1000
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Diversiteit. Organisaties en diversiteit? 2 Een divers personeelsbestand … VOORDELEN VOOR ORGANISATIES S PREEKT EEN BREDERE GROEP KLANTEN AAN Identificatie.
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
LEVENSBESCHOUWELIJKE VAKKEN IN HET OFFICIEEL ONDERWIJS INFORMATIEBROCHURE.
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Opgroeien in de stad les 3
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
§2: politieke stromingen en partijen:
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
Religie het geloof in God of in goden
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
1 Aspecten van de Islam als religie en als cultuur.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
World Understanding and Peace day
Paragraaf 3.1 De opkomst van de islam
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
§ 3.4 Verspreiding van de Islam
Geloof in de samenleving en de rol van de overheid
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
De verbreiding van de islam
H3 Wat is normaal?.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
De toekomst van God volgens de filosofen
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Hoofstuk 16 Interculturele communicatie
MAW §1.3.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Consumenten-gedrag Het gezin
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Lezing Stichting Kind en Voeding
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster & Projectbegeleider Odisee Praktijklector Faculteit T&GW KULeuven 7/10/2014

Diversiteit binnen de kinderopvang Inleiding Wat is Islam? Migratiefenomeen in België Maatschappelijke issues als uitdaging Praktijkvragen Conclusie 7/10/2014

Voorstelling Onderzoekster ‘Levensbeschouwing en Opvoedidealen’ aan het Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen (Odisee) Praktijklector in de Master Islamitische Theologie en Religiewetenschappen aan de Faculteit Theologie en Godsdienstwetenschappen - KULeuven Bijna tien jaar ervaring als “leermeester” 7/10/2014

7/10/2014

7/10/2014

Diversiteit binnen de kinderopvang Migratiefenomeen in België Definitie Situering Overzicht Eerste migratiegolf 1920 Tweede migratiegolf 1950 Vandaag anno 2014 7/10/2014

Diversiteit binnen de kinderopvang Wat is Islam? Islam is een monotheïstische godsdienst Islam is ontstaan in de 6de eeuw n. Chr. Islam is een levenswijze Islam is zeer divers 7/10/2014

Diversiteit binnen de kinderopvang De vijf zuilen van de islam Geloofsbelijdenis Gebed Aalmoezen of armenbelasting Vasten Bedevaart 7/10/2014

Diversiteit binnen de kinderopvang Maatschappelijke issues als uitdaging … Normen en waarden: clash of geen clash? West-Europese Christelijke traditie versus de Islamitische traditie Culturele versus religieuze beleving West-Europa kent een hoofdzakelijke christelijke traditie met haar gewoonten, rituelen en symbolen. De Islamitische traditie heeft ook haar eigen gewoonten, rituele en symbolen. Verschillen en gelijkenissen. Er zijn meer gelijkenissen dan verschillen. Verschil tussen culturele en religieuze beleving, één van de redenen van de diversiteit binnen de Islam. Er zijn twee grote groepen binnen de Islam. Vergelijkbaar met de verschillende stromingen binnen het Christendom. Verder zijn er 4 rechtsscholen die inhoudelijk voor 95% identiek zijn. De resterende 5% behelst een aantal kleinere verschillen in eetgewoonten, rituelen, feestdagen,… 7/10/2014

Diversiteit binnen de kinderopvang …leren zien Wat is een “issue”? Hoe ga ik om met een “issue”? Waar of bij wie kan ik hulp zoeken? Hoe pak ik dit concreet aan? 7/10/2014

Diversiteit binnen de kinderopvang Wie of wat ben ik? 7/10/2014

Diversiteit binnen de kinderopvang Je rol als verzorger Centrale plaats i/d beleving v/h kind en ouder Aandacht voor de kleine dingen Betrokkenheid - Inlevingsvermogen Creativiteit Plaats voor interlevensbeschouwelijk en –cultureel dialoog 7/10/2014

Diversiteit binnen de kinderopvang Praktijkvoorbeelden Taalbarrières Lichaamsverzorging Voeding – eetgewoonten Klederdracht Zorg van het baby/kind Idem bij alle kinderen, elk kind gaat op zoek naar wie hij/zij is Is men proces of product van zijn tijd Wordt obees als men van twee wallen eet? Identiteit en de ontwikkeling van identiteit hangen nauw samen met de mogelijkheid tot identificatie. Om een antwoord te kunnen geven op deze vraag zal er eerst gekeken moeten worden naar de afzonderlijke begrippen in deze vraag. Wat is ontwikkeling, wat wordt er bedoeld met identiteit en wat of wie zijn pubers? Allereerst de vraag wat is ontwikkeling precies? Met ontwikkeling wordt in dit onderzoek de ontwikkeling in de ontwikkelingspsychologie bedoeld. Het gaat dan om een geleidelijke verandering van een persoonlijkheid in een bepaalde richting. Meestal in een positieve richting maar dit hoeft niet noodzakelijkerwijs zo te zijn. Het tweede begrip identiteit, is in de hier voorafgaande paragraaf uitvoerig behandeld, en daar is reeds de conclusie getrokken dat het bij identiteit in dit onderzoek gaat om het antwoord op de vraag: wie ben ik? Het is zoals hierboven werd beschreven datgene wat een object tot dat specifieke object maakt, waarin het zich onderscheidt van anderen en zonder welke eigenschappen het object niet dezelfde zou zijn. De identiteit is een solide geheel wat zich uit in een overeenstemming van gedrag/werkelijkheid en visie/denkwereld van het object. Tot slot zal hier, voordat er dieper ingegaan wordt op de deelvraag, behandeld worden wie of wat pubers zijn. Als er wordt gesproken over pubers of de pubertijd dan wordt hier over het algemeen de periode van de adolescentie mee bedoeld. Bij de adolescentie gaat het om de leeftijdsperiode van circa 12 tot 21 jaar. 7/10/2014

Diversiteit binnen de kinderopvang Cultus en hun plaats in de beleving Man/vrouw verhouding Rituelen, symbolen en gewoonten … 7/10/2014

Diversiteit binnen de kinderopvang Dialogeren is het belangrijkste = vertrouwen Verschil tussen cultuur en religie Begrip en empathie tussen gesprekspartners 7/10/2014

Diversiteit binnen de kinderopvang Q & A 7/10/2014

Diversiteit binnen de kinderopvang Bedankt voor jullie aandacht! 7/10/2014

Contactgegevens: Naima.Lafrarchi@odisee.be Tel: 02/240.68.40 7/10/2014

Diversiteit binnen de kinderopvang BEDANKT! 7/10/2014