Arbo- en milieu / Veiligheid CALAMITEITEN en AFHANDELING
Soorten calamiteiten Brand Bommelding Bedreiging / agressie Ontsnappen gevaarlijke stoffen Stroomuitval Verstikking Hartaanval enz. enz.
Maatregelen ter borging veiligheid Compartimentering Pictogrammen Noodstroom Brandmeldinstallatie Brandblusmiddelen Oxy-reduct kluis BC Droge stijgleidingen EHBO-middelen AED Zaklantaarns Portofoons Ontruimingsinstallatie Omroepinstallatie BHV organisatie
Voorbeeld stroomschema afhandeling calamiteit
Wat te doen bij een calamiteit als u deze zelf bemerkt! Alarmeren U kunt de Centrale Meldkamer bellen Toestel: 8050 OF U belt de portiersbalie Toestel: 5000
Universitair noodnummer 8050 8050 is het alarmnummer van de RuG. In geval van een calamiteit is het gewenst om dit nummer te bellen. De Centrale Meldkamer 8050 van de RUG staat in direct contact met de lokale hulpdiensten middels een “hotline”.
Hoe werkt 8050? 8050 is het alarmnummer van de RuG - Gebruik vast toestel RuG met 8050: CMK Gebruik vast toestel RuG met 112: CMK Mobiel toestel: u belt 8050: gebeurt er niets Mobiel bellen: doet u met 050 363 8050 Mobiel bellen: 112: Meldkamer in den lande (geen start hulpverlening in eigen organisatie)
Wat geeft u door! Gebouw en lokatie Verdieping en als u het weet, het kamernummer/soort ruimte Aard van de calamiteit (brand, hulp bij ongeval) Andere relevante informatie
Gegevens UB U spreekt met: je eigen naam Universiteitsbibliotheek Groningen Broerstraat 4 Het betreft een –Brandmelding op de …. verdieping - Het betreft een Reanimatie - Het betreft een ongeval …… - Het betreft ??
Wat ook kan bij brand Druk op de stip om het plastic te breken Het alarm wordt geactiveerd bij de Centrale Meldkamer en de portiersloge UB Het ontruimings-signaal gaat over
Ontruimingsinstallatie (Sirene) op en neer gaande toon = vooralarm (deze krijgt u in de UB niet te horen) Constante toon = ontruiming ( Hierbij wordt er in twee talen omgeroepen, Nederland, Engels) Onderbroken toon = veilig (krijgt u niet te horen, u staat buiten, is voor de hulpverlening bedoeld in het gebouw)
Wanneer komt u in aktie Als medewerker zonder bijzondere taak: Als u iets bemerkt: melden/ondersteunen Als de slow-whoop afgaat: wegwezen Als medewerker met taak “ontruimer”: -Als de slow-whoop af gaat: ontruimen Verzamelen BG, > 4e etage, splitsen in 2 groepen en van boven naar beneden ontruimen
Te ondernemen aktie ontruimer U stuurt de aanwezigen weg, wijst de aanwezigen de richting van de nooduitgangen U controleert, indien mogelijk, de hele afdeling en andere toegewezen ruimten ‘s Avonds en in het weekend afmelden bij de portiersbalie op de begane grond, overdag op de trap van het Academie-gebouw bij een bhv-er, herkenbaar aan zijn/haar oranje hesje.
Wat vertelt u bij het afmelden U vertelt als desbetreffende afdeling door u is ontruimd en gecontroleerd Welke delen niet zijn gecontroleerd en waar zich nog personen kunnen bevinden Wat u verder nog belangrijk vindt
Ontruiming is gestart Als door wat voor reden de ontruiming is gestart, calamiteit of geen calamiteit, laten we deze altijd doorgaan. Is er niets aan de hand, dan is het een goede oefening.
Om een nooddeur te openen als deze nog dicht is Druk op de stip De deur wordt ontgrendeld U kunt naar het noodtrappenhuis
Afhandeling Automatische brandmelding Komt binnen op het alarmpaneel bij de portiersbalie Portier, samen met één van de bhv-ers, controleert de melding Indien nodig wordt er gealarmeerd en gaat men over tot ontruiming
Wat doet de BHV als de BMC overgaat Eén van de aanwezige bhv-ers gaat mee met de portier/beveiliger om de melding te controleren. Aan de hand van de constateringen besluiten deze wel/niet ontruimen?
Ontruiming in gang gezet door de controlerende partij Besluit tot ontruiming doorgeven aan de portiersbalie Na alarmering bhv-ers, aktie bhv-ers en mogelijke inzet Hesje pakken en aandoen, wachten op instructies ploegleider (taakstelling) Naar de afgesproken verdieping gaan en hier splitsen in twee of meerdere groepen 1e groep ontruimd rechtsom het gebouw 2e groep ontruimd linksom het gebouw Op de onderliggende verdieping kom je elkaar weer tegen in het hoofdtrappenhuis Eén van de ontruimers vangt de hulpverleningsdienst(en) op (indien mogelijk)
Eén (Student)medewerker ID: Blijft achter de balie voor de communicatie Waarschuwt CMK 8050 dat we gaan ontruimen Drukt de knoppen in van de ontruimingsinstallatie of gebruikt de handbrandmelder Blijft wachten op wat er komen gaat Bij eigen gevaar: wegwezen (wel melden op de portofoon)
Handelingen inschakeling ontruiming 1e CMK 8050 bellen 2e Druk knop “totaal ontruiming” in 3e Doe het rode dekseltje omhoog en druk de knop in Omroepen/spreken kan door knop “spreken tijdens ontruiming”in te drukken
1e hulp bij ongelukken Overdag aanwezig: -bhv-er van dienst (loopt met portofoon) -medewerkers interne dienst (bhv-ers) -bhv-ers ‘s Avonds en in het weekend aanwezig: -Studentmedewerkers (levensreddend handelen) -vast personeel (enkelen kunnen levensreddend handelen) -medewerker(s) interne dienst (bhv-ers)
Eerste hulp bij ongelukken via CMK /portiers Melding via CMK 8050 naar portiersbalie 5000 Eis ten aanzien inzet bhv Eerste contact/opvang na melding: zo spoedig mogelijk < 3 minuten Portier rukt uit (met AED en verbandkoffer) 1 bhv-er/studentmedewerker gaat mee. Inschakelen hulpdienst, na diagnose, via 8050 Door wie: bhv-er en/of studentmedewerker met ELH
Bij vermoeden hartfalen Dit direct melden bij CMK en Portiersbalie Gevolg: Portier/bhv-er/studentmedewerker neemt AED en verbandkoffer mee en er gaat een bhv-er/studentmedewerker mee Ambulance(s) worden gewaarschuwd via 8050 Eén van de zaalwachten moet de hulpdienst opvangen en begeleiden
Oproepen BHV / ELH / ondersteuning (Student)medewerker / (balie)medewerker wil hulp: Overdag ddw: kan via CMK 8050 (Er is bhv) rechtstreeks portiers 35000 of mondeling ‘s avonds en in het weekend: - zelf hulp verlenen (pleisterplakken e.d.) Epileptische aanval e.d. rechtstreeks portiers 35000 Ambulance, politie, brandweer nodig, dan altijd via CMK 8050
Afterparty calamiteit Bijeenkomst voor een ieder, direct/indirect, betrokken bij de calamiteit (waar, is afhankelijk van situatie, wordt bekend gemaakt na afhandeling calamiteit) Indien iemand/personen problemen heeft n.a.v. is er crisisopvang mogelijk