= ‘onbewust bekwaam’ worden!?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuwe, praktisch relevante inzichten in techniektraining
Advertisements

Ontwikkelen = groeien Leren = (eigen) grenzen verleggen
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Workshop badminton Spelenderwijs leren badmintonnen vanuit een meer impliciete aanpak. Welkom Voorstellen.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Lesgeven en begeleiden
“De Speeltuinmethode”
Gepersonaliseerd leren
Wat is motorisch leren? (1)
Flow controle Keuzes maken. Het if-statement Soms moet code alleen in bepaalde situaties uit gevoerd worden Hiervoor heeft C de if-else constructie: if(voorwaarde1){
in relatie tot een actieve leefstijl
Modaliteiten binnen bewegen
Elektriciteit Groep 6A Klik op onderstaande onderwerpen:
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
Leren op organismeniveau
2e Bijeenkomst Pupillentrainers
Docentendag Intelligente Systemen dr.ir. Michael Franssen Faculteit Wiskunde & Informatica Software Engineering & Technology.
Welkom in het eerste leerjaar!
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Wat doet een magneet?.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012.
Meervoudige intelligentie
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Duurzaamheid.
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Motorisch leren bij pupillen
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
“Handling Stress and Avoiding Burnout”
Programma Achtergrond HockeyPraktijk Recente veranderingen
Zorg & technologie Fieldlab.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
DA dag april 2016.
Bewust leren in de praktijk Onbewust leren in de praktijk
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Evaluatie circuittraining oktober 2017
Ergotherapie bij de ziekte van Parkinson
Participatiewiel Samenspel XXL 18 Mei 2017
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Koppeling visie en praktijk
Optimaal leren Guido van ‘t Leven
JUIST GYM.
Train de trainer woensdag 21 maart 2018 vv ACHATES
Desirée Houkema – (Hoog)begaafdheid In-Zicht
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Gedragsproblemen en stoornissen
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoofdstuk 1.
Development Coördination Disorder
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
De FoutenFabriek Frank Deuring
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

= ‘onbewust bekwaam’ worden!? MOTORISCH LEREN = ‘onbewust bekwaam’ worden!?

80% 19% 14%

Maar eerst even voorstellen Joost Hes jmjmhes@hotmail.com

WAT LEVERT HET je OP ? “Je gaat het pas zien, als je Voortschrijdend inzicht!! Leren en leerhulp. Eigen bewegen?? “Je gaat het pas zien, als je het doorhebt” (JC) Artikel Volkskrant kopiëren

OPZET CURSUS 1E BIJEENKOMST: → Bewegingssturing → Impliciet Leren en ‘Motorisch Leerproces’ 1.0 → Opdracht volgende bijeenkomst → Ervaren; 2E BIJEENKOMST: → Motorisch leerproces 2.0 en feedback/aanwijzingen. → WVTTK → Opdracht uitwisselen

bewegingssturing VU: Bewegingswetenschappen

“PAKKEN” + STURING “PAKKEN”

De intelligentie is gespreid (uit F. Bosch)

Het continu aangepast zijn aan de veranderende omstandigheden!

Dit kunnen wij doen met onze taal Dit kunnen wij doen met onze taal. Is te grof om de fine-tuning van het bewegen te regelen.

Bedoeling dat het daar ook maar blijft gebeuren!!!

doe ik al !?!?!?! 1 Bespreek in een tweetal de vooropdracht voor deze bijeenkomst. Dus: Of je wellicht al werkt volgens de principes van bv. impliciet leren (afleidende of dubbeltaak), analogie leren (beeldspraak), foutloos leren en/of differentieel leren.

‘wat is nieuw’ 1. IMPLICIET LEREN t.o. expliciet leren 2. EXTERNE FOCUS t.o. interne focus FLOW  dus geen stress! Motorisch leren KIK november 2015

3. VARIATIE t.o. inslijpen

IMPLICIET LEREN Externe focus* Observerend leren Foutloos leren* Analogie leren* Differentieel leren* (Random) Sturend leren

Motorisch leren P. BEEK: Een proces dat leidt tot: Relatief duurzame veranderingen in het gedragspotentieel als gevolg van specifieke ervaringen met de omgeving; Jullie

WAAROM 1 LEERRESULTAAT ipv OEFENRESULTAAT RETENTIE-TEST toepasbaar LEERRESULTAAT TRANSFERTEST

RESULTAAT OEFENSERIES RET TRAN IF/ EXPLICIET EF/ IMPLICIET

WAAROM 2 Automatisch karakter van beweging (fysio-/biologische waarden, reactietijden, mentale waarden) Grafiek EMG van Frans Bosch toevoegen

WAAROM 2 Intensiteit : Plaatje – Praatje – Daadje. (300 studies!: vaardigheden, vele groepen !!!)

IMPLICIET leren (= Onbewust leren) 1 van de basisonderzoeken : Golf-putten (Masters, 1992)

IMPLICIET leren (deel 3) PRAKTIJK: Opzeggen letters, kletsen, liedjes?? OOK en JUIST: De andere vormen !!!! (vgl. artikel LO)

Leren met externe focus

EXTERNE FOCUS (deel 2) PRAKTIJK Onderwijs/sport: Richten op doel/resultaat! Discusonderzoek. Richten op materiaal i.t.t. ?????????

filmpje externe focus (DOEL) Filmpjes\Dimitri volleybal.MOV

Observerend leren

Observerend leren (deel 8) Spiegelneuronen!!! PRAKTIJK: onderwijs/sport Gebruik van voorbeeld ‘om iets van te leren’!!: Wie?, Veel keer, Waar kijken?, en Sssssttttt ! Speciale kinderen! (onderzoek universiteit Nijmegen B. Steenbergen: DCD en CP)

Filmpje Observerend leren Filmpjes\Klimmen video observerend leren.mp4

ANALOGIE LEREN*

ANALOGIE LEREN (deel 3) Een beeld zegt meer dan 1000 woorden! “Doe alsof ……………

Voorbeelden analogie leren Turnen/Zwemmen: ‘Drijven als een plank’. Aannemen hockeybal: Dakje voor de bal, “knielen voor de koning”. Topspin backhand tafeltennis “Sla de bal alsof je een frisbee wegwerpt” Schaatsen: “Zet af alsof je onder een touwtje door gaat” Sprinttraining: “In een plas stampen en zoveel mogelijk water opspatten”. Trampolinespringen: ‘Als of je een ballon kapot trapt’

filmpje ANALOGIE LEREN Filmpjes\MOT-golfswing (2).mp4

DWANGSTELLING LEREN

DWANGSTELLING LEREN/ STUREND arrangement Dan nadenken/bewust-bewegen niet nodig. PRAKTIJK onderwijs/sport: - Arrangement: Uitlokken ! - Ook Ritme, Hulpverlenen

Dwangstelling leren

Beelden sturend leren Filmpjes\Video streksprong tramp.MOV

FOUTLOOS LEREN*

FOUTLOOS LEREN Faalervaringen  ‘herinvesteren’. PRAKTIJK onderwijs/sport: ‘Streng’ op verder gaan. SO/Onzekere/ faalangstige kinderen !!

Filmpje foutloos leren Filmpjes\Klimmen video foutloos leren.mp4

IDEAALTYPISCH BEWEGEN ? Bernstein: Bewegen = “Intrinsiek variabel” Schölhorn: Geen één optimale Bewegingstechniek

DIFFERENTIEEL LEREN (deel 5) (“Herhalen zonder herhalen”: Schöllhorn) Praktijk: onderwijs/sport Veel MEER ‘variatie’! (in en tussen lessen) 3 x 10? Vgl. ASM

Athletic Skills Model (plezier en variatie!!)

Voorbeelden differentieel leren https://www.youtube.com/watch?v=U2AMfyyUt5c video opdracht Motorisch Leren Mike Broerse (3).wmv Frits visser: Korfbal https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=DrY8zC553hU

doe ik al !?!?!?! 2 Bespreek in een groepje de vooropdracht voor deze bijeenkomst. Dus: Of je wellicht al werkt volgens de principes van bv. impliciet leren (afleidende of dubbeltaak), analogie leren (beeldspraak), foutloos leren en/of differentieel leren.

Opdracht voor de volgende keer Impliciet leren voetballer - korte versie.mp4

De opdracht voor volgende keer

basis: dwangstelling,foutloos,differentieel INDIVIDU = EIGENSCHAPPEN (OBS LER, EXT FOC) BEWEGINGSRESULTAAT Vragen nav filmpje Bas: Omgeving (wat nog meer?) – Taak (wat?) – Individu (?????) OMGEVING = ARRANGEMENT (FOUTL LER, DIFF LER, DWANGST) TAAK = LEERVOORSTEL (ANAL LER, DIFF LER)

Opdracht voor de volgende keer in groepjes voorbespreken; werkblad er bij.