= ‘onbewust bekwaam’ worden!? MOTORISCH LEREN = ‘onbewust bekwaam’ worden!?
80% 19% 14%
Maar eerst even voorstellen Joost Hes jmjmhes@hotmail.com
WAT LEVERT HET je OP ? “Je gaat het pas zien, als je Voortschrijdend inzicht!! Leren en leerhulp. Eigen bewegen?? “Je gaat het pas zien, als je het doorhebt” (JC) Artikel Volkskrant kopiëren
OPZET CURSUS 1E BIJEENKOMST: → Bewegingssturing → Impliciet Leren en ‘Motorisch Leerproces’ 1.0 → Opdracht volgende bijeenkomst → Ervaren; 2E BIJEENKOMST: → Motorisch leerproces 2.0 en feedback/aanwijzingen. → WVTTK → Opdracht uitwisselen
bewegingssturing VU: Bewegingswetenschappen
“PAKKEN” + STURING “PAKKEN”
De intelligentie is gespreid (uit F. Bosch)
Het continu aangepast zijn aan de veranderende omstandigheden!
Dit kunnen wij doen met onze taal Dit kunnen wij doen met onze taal. Is te grof om de fine-tuning van het bewegen te regelen.
Bedoeling dat het daar ook maar blijft gebeuren!!!
doe ik al !?!?!?! 1 Bespreek in een tweetal de vooropdracht voor deze bijeenkomst. Dus: Of je wellicht al werkt volgens de principes van bv. impliciet leren (afleidende of dubbeltaak), analogie leren (beeldspraak), foutloos leren en/of differentieel leren.
‘wat is nieuw’ 1. IMPLICIET LEREN t.o. expliciet leren 2. EXTERNE FOCUS t.o. interne focus FLOW dus geen stress! Motorisch leren KIK november 2015
3. VARIATIE t.o. inslijpen
IMPLICIET LEREN Externe focus* Observerend leren Foutloos leren* Analogie leren* Differentieel leren* (Random) Sturend leren
Motorisch leren P. BEEK: Een proces dat leidt tot: Relatief duurzame veranderingen in het gedragspotentieel als gevolg van specifieke ervaringen met de omgeving; Jullie
WAAROM 1 LEERRESULTAAT ipv OEFENRESULTAAT RETENTIE-TEST toepasbaar LEERRESULTAAT TRANSFERTEST
RESULTAAT OEFENSERIES RET TRAN IF/ EXPLICIET EF/ IMPLICIET
WAAROM 2 Automatisch karakter van beweging (fysio-/biologische waarden, reactietijden, mentale waarden) Grafiek EMG van Frans Bosch toevoegen
WAAROM 2 Intensiteit : Plaatje – Praatje – Daadje. (300 studies!: vaardigheden, vele groepen !!!)
IMPLICIET leren (= Onbewust leren) 1 van de basisonderzoeken : Golf-putten (Masters, 1992)
IMPLICIET leren (deel 3) PRAKTIJK: Opzeggen letters, kletsen, liedjes?? OOK en JUIST: De andere vormen !!!! (vgl. artikel LO)
Leren met externe focus
EXTERNE FOCUS (deel 2) PRAKTIJK Onderwijs/sport: Richten op doel/resultaat! Discusonderzoek. Richten op materiaal i.t.t. ?????????
filmpje externe focus (DOEL) Filmpjes\Dimitri volleybal.MOV
Observerend leren
Observerend leren (deel 8) Spiegelneuronen!!! PRAKTIJK: onderwijs/sport Gebruik van voorbeeld ‘om iets van te leren’!!: Wie?, Veel keer, Waar kijken?, en Sssssttttt ! Speciale kinderen! (onderzoek universiteit Nijmegen B. Steenbergen: DCD en CP)
Filmpje Observerend leren Filmpjes\Klimmen video observerend leren.mp4
ANALOGIE LEREN*
ANALOGIE LEREN (deel 3) Een beeld zegt meer dan 1000 woorden! “Doe alsof ……………
Voorbeelden analogie leren Turnen/Zwemmen: ‘Drijven als een plank’. Aannemen hockeybal: Dakje voor de bal, “knielen voor de koning”. Topspin backhand tafeltennis “Sla de bal alsof je een frisbee wegwerpt” Schaatsen: “Zet af alsof je onder een touwtje door gaat” Sprinttraining: “In een plas stampen en zoveel mogelijk water opspatten”. Trampolinespringen: ‘Als of je een ballon kapot trapt’
filmpje ANALOGIE LEREN Filmpjes\MOT-golfswing (2).mp4
DWANGSTELLING LEREN
DWANGSTELLING LEREN/ STUREND arrangement Dan nadenken/bewust-bewegen niet nodig. PRAKTIJK onderwijs/sport: - Arrangement: Uitlokken ! - Ook Ritme, Hulpverlenen
Dwangstelling leren
Beelden sturend leren Filmpjes\Video streksprong tramp.MOV
FOUTLOOS LEREN*
FOUTLOOS LEREN Faalervaringen ‘herinvesteren’. PRAKTIJK onderwijs/sport: ‘Streng’ op verder gaan. SO/Onzekere/ faalangstige kinderen !!
Filmpje foutloos leren Filmpjes\Klimmen video foutloos leren.mp4
IDEAALTYPISCH BEWEGEN ? Bernstein: Bewegen = “Intrinsiek variabel” Schölhorn: Geen één optimale Bewegingstechniek
DIFFERENTIEEL LEREN (deel 5) (“Herhalen zonder herhalen”: Schöllhorn) Praktijk: onderwijs/sport Veel MEER ‘variatie’! (in en tussen lessen) 3 x 10? Vgl. ASM
Athletic Skills Model (plezier en variatie!!)
Voorbeelden differentieel leren https://www.youtube.com/watch?v=U2AMfyyUt5c video opdracht Motorisch Leren Mike Broerse (3).wmv Frits visser: Korfbal https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=DrY8zC553hU
doe ik al !?!?!?! 2 Bespreek in een groepje de vooropdracht voor deze bijeenkomst. Dus: Of je wellicht al werkt volgens de principes van bv. impliciet leren (afleidende of dubbeltaak), analogie leren (beeldspraak), foutloos leren en/of differentieel leren.
Opdracht voor de volgende keer Impliciet leren voetballer - korte versie.mp4
De opdracht voor volgende keer
basis: dwangstelling,foutloos,differentieel INDIVIDU = EIGENSCHAPPEN (OBS LER, EXT FOC) BEWEGINGSRESULTAAT Vragen nav filmpje Bas: Omgeving (wat nog meer?) – Taak (wat?) – Individu (?????) OMGEVING = ARRANGEMENT (FOUTL LER, DIFF LER, DWANGST) TAAK = LEERVOORSTEL (ANAL LER, DIFF LER)
Opdracht voor de volgende keer in groepjes voorbespreken; werkblad er bij.