Loopbaan oriëntatie en begeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Advertisements

Succesvol communiceren met je klant!
Leefstijlen algemeen extravert ego groep introvert enthousiast
Hogescholen in Dialoog
Elleke Verwaijen Oktober 2011
Kenmerken van een goed team
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Welkom op onze thema-avond
Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort Schuldhulpverlening.
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
LOCO CONGRES 2014 CREATIVITEIT.  JORIS VAN DOOREN COEN LUIJTEN 
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Leerstijlen KOLB SJM.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
`Vitaliteit in crisistijd’
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Leiderschap Naar een professionele cultuur
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Kiezen voor keuzedelen
Werken met het talent van de stagiair. 1.Voorstellen 2.Interne analyse van verschillende taken afdelingen 3.Eigenschappen /compententies taken 4.Sollicitatie.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Competenties van organisatieadviseurs Léon de Caluwé Elsbeth Reitsma Ooa, 22 januari 2007.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
LAAT JE EENS ZIEN! Persolog DISC gedragsprofiel © Toon Geluk.
DISCDISC Meer inzicht in je gedragsfactoren en gedragspatronen!
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Stimuleren van ondernemend gedrag
Een situatie uitgelegd vanuit ‘De Wereld van Verschil’
Leer weer jezelf te zijn
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Communicatie 7e les.
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Bepaal jouw (voor)waarden
Kenmerken van een goed team
LOB zeven stappen naar succes
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Kenmerken van een goed team
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
De laatste les Goedgekeurd door CKO
Talentontwikkeling in onderling samenspel in de gemeente.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
Begeleiden Les 5.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
De laatste les Goedgekeurd door CKO
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Wij komen centraal te staan !
Het DISC model.
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Overzicht gedragingen per competentie
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Kenmerken van een goed team
Transcript van de presentatie:

Loopbaan oriëntatie en begeleiding LOB Loopbaan oriëntatie en begeleiding 3

Periode 2 Les 3: Persoonlijkheid Doelen: Check wat jouw stijl is! Doe de persoonlijk- heidstest.

Wat zijn 21st Century Skills… ? Terugblik: Wat zijn ook alweer persoonlijke competenties en vaardigheden? Noem er een aantal… Bijvoorbeeld: Verantwoordelijkheid nemen (voor jezelf en de omgeving), initiatief nemen (persoonlijk leiderschap tonen), doorzettingsvermogen tonen, zelfreflectie kunnen toepassen, flexibiliteit bezitten, informatie vinden en toepassen, creatief en innovatief zijn, oplossingsgericht werken, analytisch en kritisch denken, samenwerken, communicatief vaardig zijn… Wat zijn 21st Century Skills… ? vaardigheden zijn volgens sommigen voorwaarde voor de persoonlijke ontwikkeling van jullie en noodzakelijk voor het slagen in de maatschappij. Vaardigheden die van belang zijn voor je persoonlijke ontwikkeling zoals: samenwerken, creativiteit, computervaardigheden, communiceren, probleemoplossend vermogen, kritisch denken en sociale en culturele vaardigheden… Zie je overeenkomsten?!

Vorige week hebben we gekeken naar welke punten jij het belangrijkste vindt, maar past dit ook bij jouw persoonlijkheid?

Op de site van springtest (zo direct krijg je de link naar de persoonlijkheidstest) blijkt dat er vier stijlen zijn: vuur, lucht, aarde & water. Welke past er bij jou denk je? Ga nu naar de site en check of je het klopt… https://www.springest.nl/persoonlijke-effectiviteit/persoonlijke-groei/persoonlijkheidstest

Je zult zien dat je eigenlijk nooit 1 element bezit… . Bij mij kwam dit er uit… Hoe zit ‘t met jou?!

Uitleg van de stijlen VUUR De stijl van vuur is extravert en taakgericht. We noemen hem de doener, omdat hij zo van aanpakken houdt. De doener is vriendelijk, direct en open, logisch en objectief, energiek en beslist. Het is de tegenpool van de water stijl (de DENKER) en kan veel van dit type leren. Andere termen voor het Vuur type zijn: doener, strijder, bestuurder, uitvoerder, technicus, pragmaticus, handenarbeider. Het vuur type heeft als dominante behoefte: controle en resultaat. De doener wil resultaten boeken en zaken onder controle hebben. Hij wil dingen voor elkaar krijgen, wil zelf de regie in handen houden en houdt van risico’s. Hij houdt van competitie en van het afbakenen van zijn territorium. WATER De stijl van water is introvert en mensgericht. We noemen hem de denker, omdat hij graag filosofeert en nadenkt over diepere verbanden. De denker is invoelend, selectief sociaal, bedachtzaam, beschouwend en optimistisch. Het is de tegenpool van de stijl van vuur (de DOENER) en kan veel van dit type leren. Andere termen voor het Water type: denker, planner, dromer, ontwerper, artiest, creatief, beminnelijk, een ‘lieveling’. Het water type heeft als dominante behoefte: zekerheid en harmonie. De denker verlangt naar rust, stabiliteit en harmonie. Hij houdt niet van veranderingen en neemt bij voorkeur geen beslissingen en wil niet in een hoek gedrukt worden. Hij wil vriendschap, genegenheid en vertrouwen. Hij wil goedkeuring van iedereen over zichzelf en zijn beslissingen en wil daar de tijd voor kunnen nemen. LUCHT De stijl van lucht is extravert en mensgericht. We noemen hem de prater, omdat hij dat bij uitstek goed kan. De prater is competitief, zelfbewust, flexibel, spontaan, enthousiast en avontuurlijk. Het is de tegenpool van de aarde stijl (de BEWAKER) en kan veel van dit type leren. Andere termen voor het Lucht type zijn: prater, overtuiger, beïnvloeder, expressievelling, magiër, ondernemer, avonturier, promotor en evangelist. Het lucht type heeft als dominante behoefte: erkenning en sociale acceptatie. De prater houdt van lol maken. Hij houdt van mensen en van gezellig kletsen en neemt daar flink de tijd voor. Hij houdt van grapjes en een levendige sfeer en is graag zelf het onderwerp van gesprek. Hij is het meest van alle stijlen op zoek naar erkenning en bewondering. AARDE De stijl van aarde is introvert en taakgericht. We noemen hem de bewaker, omdat hij ervan houdt dingen tot op de bodem uit te zoeken. De bewaker is ordelijk, geconcentreerd, voorzichtig en volhardend. Het is de tegenpool van de stijl van lucht (de PRATER) en kan veel van dit type leren. Andere termen voor het Aarde type zijn: bewaker, ‘de rots’, analyticus, soeverein, onderhouder, systematisch, proces georiënteerd, georganiseerd. Het aarde type heeft als dominante behoefte: orde en regelmaat. De bewaker houdt van logica en accuratesse gaat boven alles. Hij verlangt naar duidelijk omschreven doelstellingen. Hij streeft naar orde en regelmaat en wil afspraken graag op papier.  

Wat zijn vier elementen waarop je persoonlijkheid is gebaseerd?