Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman Docentendag maatschappijleer 7 februari 2014
Opzet presentatie 11.30 – 11.45 Introductie nieuwe programma 11.30 – 11.45 Introductie nieuwe programma 11.45 - 12.05 Lespraktijk pilotschool Johannes Fontanus college, Barneveld 12.05 – 12.30 Gedachtewisseling: concept-context benadering in de praktijk
Nieuwe examenprogramma Meer wetenschap dan (maatschappij-) leer Basis in sociologie en politicologie Concept- contextbenadering als basisstructuur Conceptueel denken: leren analyseren met hoofdconcepten en kernconcepten Verschil tussen havo en vwo programma
concepten en contexten abstracte begrippen, nodig om grondbeginselen van het vak eigen te maken houvast voor leerlingen om kennis over de samenleving te structureren toepasbaar op meerdere en actuele contexten voorkomt versnippering en overladenheid
concepten en contexten maatschappelijke problematieken en processen (van meer concreet naar meer abstract) leggen verbindingen tussen concepten mogelijkheid om deel van de maatschappelijke werkelijkheid te analyseren voldoende actueel om politicologische en sociologische kernconcepten te verhelderen
hoofd- en kernconcepten Hoofdconcepten Sociologische kernconcepten Politicologische vorming socialisatie/acculturatie identiteit cultuur politieke socialisatie ideologie verhouding sociale (on)gelijkheid macht/gezag conflict/samenwerking binding sociale cohesie sociale instituties groepsvorming cultuur politieke instituties representatie/ representativiteit verandering modernisering individualisering institutionalisering democratisering staatsvorming globalisering
Gekozen contexten voor havo en vwo domeinen hoofdconcepten Havo context Vwo context Cultuur en socialisatie vorming B: Samenlevings- Vormen (CE) B: Religie (SE) Sociale verschillen verhouding C: Maatschappelijke verschillen (CE) C: Machtsverhoudingen in de wereld (CE) Staat en samenleving binding D: Veiligheid (CE) D: Natievorming en de rol van de staat (CE) Maatschappelijke ontwikkelingen verandering E: Media (SE) E: De wording van de moderne westerse samenleving (CE)
Eerste pilotexamen Centraal examen havo 2013 Doel nieuwe programma en nieuwe examen: leerlingen kunnen met een aantal vaste hoofd- en kernconcepten maatschappelijke verschijnselen en vraagstukken analyseren. In 7 van de 27 vragen: gebruik van de kernconcepten op basis van CC benadering. In 7 vragen: beheersingsniveau is analyseren.
Conceptvragen centraal examen havo 2013* Vraag 10: een advies opstellen. Voortbestaan project 'the urban family' Vraag 12: verband leggen tussen opleidingsniveau, participatie, representativiteit Vraag 21: samenhang aangeven tussen sociale zekerheid en mate van sociaal vertrouwen. M.b.v. kernconcepten sociale ongelijkheid en sociale cohesie *zie website cito: centrale examens – schriftelijke examens havo/vwo – examens 2013
Lespraktijk in beeld Kijkvragen: Hoe ziet de concept-context benadering er in de praktijk van de twee lesfragmenten uit? Wat valt op als je kijkt naar de verandering in inhoud en didactiek ?
Nabespreking Aan de hand van de twee kijkvragen Concept-contextbenadering in de praktijk Andere inhoud en didactiek? Wat is de kracht van / het vernieuwende in het nieuwe examenprogramma? Andere vragen / opmerkingen.
En verder..... Invoering: augustus 2016 vierde leerjaar havo en vwo Speciale website: www.maatschappijwetenschappen.slo.nl (vanaf half maart 2014) Nascholing: vier dagen 2014-2016 of 2015-2017