Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Advertisements

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
De vernieuwing De vernieuwing: •Havo- contexten •Geen losse thema’s maar samenhang door de kernconcepten •Herhaald werken met het ‘gereedschap’ geeft de.
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
De nieuwe syllabus scheikunde
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
‘Het nieuwe examenprogramma: ervaringen uit het klaslokaal’
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
Kenmerken van de concept contextbenadering
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
EXAMEN en UITSLAG PER Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) Het SE is het gemiddelde van de rapporten van de 3 e en 4 e klas Het Centraal.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Nieuw examenprogramma vwo maatschappijwetenschappen een feit
Docent: Anco R.O. Ringeling
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Wereldwijs Tweede fase (presentatie 36 B)
sociologie en diversiteit
CoCo – Wisselwerking tussen concepten en contexten Lucia Bruning en Berenice Michels.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Informatie bijeenkomst ouders Maatschappijwetenschappen MAW. Het examenvak.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Bètaonderwijs in verandering Kerst Boersma bèta5 ECENT 2009.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Maatschappijwetenschappen Voorlichting ouders. voorlichting maw a3/g3 Maatschappijwetenschappen  Onderwerpen – Schoolexamen  Onderwerpen – Centraal.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 3 Schooljaar BTL3a BTL3b BK3aBB3a BK3bBB3b BK3cBB3c BK3dBB3d.
Wat leren onze kinderen eigenlijk?
Maatschappijwetenschappen in klas 5 en 6
World Understanding and Peace day
Vrijwillige inzet en ZZP’ers Een (on)mogelijke combinatie?
Leerlingen Ervaring met maatschappijwetenschappen
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Hoofdconcepten en eindtermen
een PTA voor Maatschappijwetenschappen nieuwe programma
Maatschappij Wetenschappen
POWL, Domeinspecifiek Leren
Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Nieuw examenprogramma vwo maatschappijwetenschappen een feit
een PTA voor Maatschappijwetenschappen nieuwe programma
Tweetalig onderwijs op CSG Liudger
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Sociologische paradigma’s
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Pilot maatschappijwetenschappen
Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Lespraktijk op het Ichthus Lyceum
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Voorlichting aardrijkskunde havo bovenbouw
Kenmerken van de concept contextbenadering
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Drie schema’s Die je kunnen helpen om het verhaal achter het decreet duidelijk te maken …
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Maatschappij wetenschappen
Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal)
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Maatschappijwetenschappen
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 4
Jan Stevens – Cito Jan Straver - CvTE
Vormingsvraagstuk HAVO ~ Deel 2 ~ H12.
Transcript van de presentatie:

Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman Docentendag maatschappijleer 7 februari 2014

Opzet presentatie 11.30 – 11.45 Introductie nieuwe programma  11.30 – 11.45 Introductie nieuwe programma 11.45 - 12.05 Lespraktijk pilotschool Johannes Fontanus college, Barneveld 12.05 – 12.30 Gedachtewisseling: concept-context benadering in de praktijk

Nieuwe examenprogramma Meer wetenschap dan (maatschappij-) leer Basis in sociologie en politicologie Concept- contextbenadering als basisstructuur Conceptueel denken: leren analyseren met hoofdconcepten en kernconcepten Verschil tussen havo en vwo programma

concepten en contexten abstracte begrippen, nodig om grondbeginselen van het vak eigen te maken houvast voor leerlingen om kennis over de samenleving te structureren toepasbaar op meerdere en actuele contexten voorkomt versnippering en overladenheid

concepten en contexten maatschappelijke problematieken en processen (van meer concreet naar meer abstract) leggen verbindingen tussen concepten mogelijkheid om deel van de maatschappelijke werkelijkheid te analyseren voldoende actueel om politicologische en sociologische kernconcepten te verhelderen

hoofd- en kernconcepten Hoofdconcepten Sociologische kernconcepten Politicologische vorming socialisatie/acculturatie identiteit cultuur politieke socialisatie ideologie verhouding sociale (on)gelijkheid macht/gezag conflict/samenwerking binding sociale cohesie sociale instituties groepsvorming cultuur politieke instituties representatie/ representativiteit verandering modernisering individualisering institutionalisering democratisering staatsvorming globalisering

Gekozen contexten voor havo en vwo domeinen hoofdconcepten Havo context Vwo context Cultuur en socialisatie vorming B: Samenlevings- Vormen (CE) B: Religie (SE) Sociale verschillen verhouding C: Maatschappelijke verschillen (CE) C: Machtsverhoudingen in de wereld (CE) Staat en samenleving binding D: Veiligheid (CE) D: Natievorming en de rol van de staat (CE) Maatschappelijke ontwikkelingen verandering E: Media (SE) E: De wording van de moderne westerse samenleving (CE)

Eerste pilotexamen Centraal examen havo 2013 Doel nieuwe programma en nieuwe examen: leerlingen kunnen met een aantal vaste hoofd- en kernconcepten maatschappelijke verschijnselen en vraagstukken analyseren. In 7 van de 27 vragen: gebruik van de kernconcepten op basis van CC benadering. In 7 vragen: beheersingsniveau is analyseren.

Conceptvragen centraal examen havo 2013* Vraag 10: een advies opstellen. Voortbestaan project 'the urban family' Vraag 12: verband leggen tussen opleidingsniveau, participatie, representativiteit Vraag 21: samenhang aangeven tussen sociale zekerheid en mate van sociaal vertrouwen. M.b.v. kernconcepten sociale ongelijkheid en sociale cohesie *zie website cito: centrale examens – schriftelijke examens havo/vwo – examens 2013

Lespraktijk in beeld Kijkvragen: Hoe ziet de concept-context benadering er in de praktijk van de twee lesfragmenten uit? Wat valt op als je kijkt naar de verandering in inhoud en didactiek ?

Nabespreking Aan de hand van de twee kijkvragen Concept-contextbenadering in de praktijk Andere inhoud en didactiek? Wat is de kracht van / het vernieuwende in het nieuwe examenprogramma? Andere vragen / opmerkingen.

En verder..... Invoering: augustus 2016 vierde leerjaar havo en vwo Speciale website: www.maatschappijwetenschappen.slo.nl (vanaf half maart 2014) Nascholing: vier dagen 2014-2016 of 2015-2017