F O V I G de federatie van gebruikersraden en ouderverenigingen in voorzieningen voor personen met een handicap 17-9-2018 Presentatie FOVIG
Start 1985 9 maart:. stichtingsvergadering met 31 Start 1985 9 maart: stichtingsvergadering met 31 aanwezige betalende leden juni: eerste nummer ledenblad Hoe is FOVIG geëvolueerd? 17-9-2018 Presentatie FOVIG
2017 ledenbestand gestegen tot een totaal van 127 engagement aanwezig in alle werkgroepen op Vlaams en provinciaal niveau die het welzijn en de rechten van de persoon met een handicap vertegenwoordigen een overzicht … 17-9-2018 Presentatie FOVIG
vertegenwoordiging op Vlaams niveau Vlaams Agentschap voor personen met een handicap (VAPH) - Raadgevend Comité (belangrijkste adviesorgaan) Meerderjarigen en Minderjarigen - Permanente Werkgroepen: 5 werkgroepen (adviesgroepen voor raadgevend comité) Provinciaal niveau Vlaams Gebruikersoverleg voor personen met een handicap (VGPH) - Regionaal overleg gehandicaptenzorg (ROG) - Raden van Gebruikers (RvG) 17-9-2018 Presentatie FOVIG
werking van FOVIG doel vertegenwoordigen van gebruikersraden bij officiële instanties promoveren, verdedigen en behartigen van de belangen en rechten van de ouderverenigingen en gebruikersraden bijdragen tot kwaliteitsvol aanbieden van verblijf voor personen met een handicap het promoveren en verdedigen van de belangen en rechten van de ouderverenigingen en gebruikersraden binnen de instellingen en voorzieningen voor personen met een handicap, - het bijdragen tot de optimale uitbouw van deze instellingen en voorzieningen, - het vertegenwoordigen van personen met een handicap bij officiële instanties. 17-9-2018 Presentatie FOVIG
werking van FOVIG hoe belangen behartigen tijdens overleg met overheid en zorgaanbieders informeren en begeleiden van gebruikersraden en ouderverenigingen stimuleren van samenwerking werven van leden zodat de stem van ‘bewoners in voorzieningen’ gehoord wordt kerntaken : De ouderverenigingen en gebruikersraden informeren, vormen en begeleiden De gebruikers zelf informeren, begeleiden en ondersteunen De belangen behartigen bij de zorgverstrekkers, de overheid en het beleid kernopdrachten : Aandacht besteed wordt aan zowel de gebruiker zelf als zijn netwerk Niet een doorgeefluik voor informatie Samenwerking gestimuleerd 17-9-2018 Presentatie FOVIG
gedurfde standpunten van FOVIG over onder meer inclusie en noodzaak aan bescherming zorggarantie 7 op 7 zorgregie wachtlijsten vind je in onze visietekst http://www.fovig.be/publicaties/boeken-brochures 17-9-2018 Presentatie FOVIG
uw zorgen 17-9-2018 Presentatie FOVIG
gebruikersraden initiatief wettelijke vertegenwoordiger/bewindvoerder of budgethouder stelt zichzelf kandidaat of wordt ervoor uitgenodigd door de voorziening zelf motieven van de kandidaten inspraak betrokkenheid eigenbelang vergaderingen minimum 3x per jaar gebruiker en/of vertegenwoordiger + afvaardiging van voorziening brengen advies uit 17-9-2018 Presentatie FOVIG
meerwaarde van de gebruikersraad voor de gebruiker het algemeen belang van de gebruiker-zorgaanbieder wordt verdedigd geëngageerde mensen zetten zich in voor het welzijn van de bewoners nieuwe inzichten worden vanuit de gebruikers (ervaringsdeskundigen) gebracht Het gaat hier meestal om mensen die door zich kandidaat te stellen voor een gebruikersraad heel gedreven zijn, zich betrokken voelen en heel dikwijls hun voorziening willen bijstaan 17-9-2018 Presentatie FOVIG
meerwaarde van de gebruikersraad voor de zorgaanbieder informatiekanaal De gebruikersraad kan een perfecte link worden tussen de voorziening en het netwerk van de bewoner. Ze kan dienen als informatiekanaal. 17-9-2018 Presentatie FOVIG
meerwaarde van de gebruikersraad voor de zorgaanbieder klankbord Professionelen die over een onderwerp moeten communiceren zijn meestal al heel lang bezig met dat onderwerp waardoor ze er veelal van uitgaan dat de “leken” ook al voorkennis hebben, wat net niet het geval is. 17-9-2018 Presentatie FOVIG
meerwaarde van de gebruikersraad voor de zorgaanbieder feedback Voorzieningen kunnen de tekst die ze willen communiceren eerst voorleggen aan de gebruikersraad als toets of de boodschap die ze willen overbrengen wel zo door de gebruiker wordt gehoord en begrepen. Ze kunnen perfect als feedback dienen. 17-9-2018 Presentatie FOVIG
kortom: de gebruiker kan bepaalde gevoeligheden aangeven wijzen op belang van duidelijke communicatie geëngageerde mensen aantrekken de zorgaanbieder promoten bij toekomstige gebruikers bijstandsorganisaties Gebruikers kunnen bepaalde gevoeligheden aangeven, kunnen zorgen dat informatie duidelijker gecommuniceerd wordt. Een betere werking van de gebruikersraad trekt automatisch ook geëngageerde mensen aan. 17-9-2018 Presentatie FOVIG
Meerwaarde van FOVIG voor de gebruikersraad Wat kan een gebruikersraad van FOVIG verwachten? Gebruikers kunnen bepaalde gevoeligheden aangeven, kunnen zorgen dat informatie duidelijker gecommuniceerd wordt. Een betere werking van de gebruikersraad trekt automatisch ook geëngageerde mensen aan. 17-9-2018 Presentatie FOVIG
Meerwaarde van FOVIG voor de gebruikersraad ondersteuning coachen en een handleiding voor (nieuwe) gebruikersraden. kennismaking met directie en gebruikersraden van voorzieningen Fovig beschikt over materiaal om gebruikersraden te coachen en werkt aan een handleiding voor (nieuwe) gebruikersraden. Wij zijn ook steeds bereid kennis te komen maken met directie en gebruikersraden van voorzieningen 17-9-2018 Presentatie FOVIG
Meerwaarde van FOVIG voor de gebruikersraad informatie van het beleid het raadgevend comité, permanente werkgroepen en vele regionale overlegorganen nieuwsflash taal van de gebruiker vanuit visie gebruiker website www.fovig.be Fovig beschikt over materiaal om gebruikersraden te coachen en werkt aan een handleiding voor (nieuwe) gebruikersraden. Wij zijn ook steeds bereid kennis te komen maken met directie en gebruikersraden van voorzieningen 17-9-2018 Presentatie FOVIG
gebruikersraad zien als volwaardig overlegorgaan voor inspraak en transparantie betrekken bij besprekingen op vele niveaus is zonder twijfel een win-win situatie voor zorggebruiker en zorgaanbieder een teken van de goede sfeer in de voorziening en dat is even belangrijk als de zorg die er geboden wordt 17-9-2018 Presentatie FOVIG
www.fovig.be 17-9-2018 Presentatie FOVIG