VAN VISIE NAAR BELEIDSPLAN BELEIDSPLAN FINANCIEEL VERTAALD

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

De nieuwe beleids- en beheerscyclus Nieuwigheden en begrippen in een notendop.
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Beleids- en Beheerscyclus
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
BBC en Meerjarenplanning Jan Verschueren – VVSG Internationaal.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Financiële uitdagingen Ben Gilot en Jan Leroy, VVSG
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Vijf keer ambitieus besturen Mark Suykens, Hasselt, 21 februari 2013.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Het lokaal integraal (en geïntegreerd veiligheids)beleid Veiligheid in de nieuwe lokale context Nadja Desmet VVSG - Stafmedewerker gemeentelijk veiligheidsbeleid.
Beleidsplanning in de nieuwe legislatuur Dirk Meulemans Peter Sels VVSG-Ronde van Vlaanderen Oktober 2011.
GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 8 OKTOBER 2006 PROGRAMMA LvBURGEMEESTER - VLD.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
BBC – LDC.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Harmonisatieplannen kabinet
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Herstructurering Sociaal Domein
GIS-coördinator in Westerlo
De case Oostkamp.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Samen bouwen aan de toekomst ‘Perspectief financiering’ Eric Vleminckx, Manager Real Estate Finance Brussel, 25 februari 2015.
Administrateur-generaal
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
29/05/ VAN VISIE NAAR BELEIDSPLAN BELEIDSPLAN FINANCIEEL VERTAALD Toelichting op adviesraden november 2013.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
1. De Academie voor Muziek, Theater & Dans Maasmechelen: Een korte geschiedenis.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
Gemeente Pepingen Instap: 01/01/2014.  Besluit Vlaamse regering van , gewijzigd op  Ministerieel Besluit , gewijzigd.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
Wegwijs in meerjarenplanning Werking gemeente Steenokkerzeel.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Verwijzen naar kookboek.
Lokaal Sociaal Beleid.
Budgetwijziging 2016 Meerjarenplanwijziging
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Lokaal loket kinderopvang
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
OostCampus: een campus voor dienstverlening van Gemeente & OCMW (&partners) Jan de Keyser, 1ste schepen Oostkamp.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
De case Oostkamp.
Lokaal loket kinderopvang
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Onze regio, onze toekomst!
Basistekst : Talentontwikkeling
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

VAN VISIE NAAR BELEIDSPLAN BELEIDSPLAN FINANCIEEL VERTAALD Infovergadering adviesraden van 26 oktober 2013

Oostkamp op weg naar BBC BBC-implementatie Beleidsvoorbereiding Beleidsbepaling Beleidsplanning STRATEGIE Strate-gische nota Finan-ciële nota Omgevings-analyse VISIE MISSIE Omgevingsanalyse Bestuursakkoord Beleids-nota Finan-ciële nota Organisatiedoelen Doelstellingencascade 05/03/2013 Oostkamp op weg naar BBC 2

Inhoud Visie van het bestuur vijf keer ambitieus besturen financiële uitdagingen bestuursakkoord iedereen (telt) mee! interne werking - 5 sterren 2. Financieel kader voor de realisatie beleidsplan 2014-2019 10 krachtlijnen/rode draden/uitgangspunten Investeren/besparen/nieuwe ontvangsten

1. VISIE VAN HET BESTUUR

Vijf keer ambitieus besturen 1. Strategische meerjarenplanning en duurzaamheidsperspectief BBC verplicht om vooruit te kijken, doelstellingen op langere termijn vast te leggen BBC verplicht om beleid en financiën aan elkaar te koppelen BBC gebruiken als beleidsondersteuning Meerjarenplanning mag geen star geheel zijn, maar verdient een geregelde toetsing

Vijf keer ambitieus besturen 2. Integraal is het nieuwe normaal Specialisatie en samenhang - integrale beleidsplanning - collegiaal bestuur

Vijf keer ambitieus besturen 3. Actor en regisseur Actorrol blijft belangrijk (witte vlekken opvullen, kennis behouden, waarborgen voor toegankelijkheid, sturing op prijszetting en kwaliteit …) Steeds meer regierol - kinderopvang - wonen en huisvesting - lokale diensteneconomie - breed vrijetijdsbeleid

Vijf keer ambitieus besturen 4. Besturen is samenwerken Problemen en uitdagingen worden steeds complexer - bij elke beslissing moeten we rekening houden met neveneffecten op andere domeinen - diverse problemen overstijgen de grenzen van de gemeente - vaak zijn meerdere actoren bevoegd en/of competent Ons verder versterken in strategische samenwerking met andere gemeenten Is absoluut noodzakelijk om de bestuurskracht van gemeente/OCMW te versterken

Combinatie van kleur/logo en beeld moest terug te vinden zijn in het gebouw. Ronde vormen Kleur op de loketten, gebouw Beeldmateriaal op de loketten De toepassing van de nieuwe huisstijl is geen oefening voor alleen de dienst Communicatie. Het vraagt inspanningen van alle diensten. Workshops georganiseerd Belang van logo, kleur en beeldmateriaal toegelicht Hoe gebruiken?

Samenwerking gemeente /OCMW Verregaande samenwerking 1 gezamenlijk functionerend M-team 1 gelijke rechtspositieregeling Ondersteunende diensten volledig geïntegreerd (ICT/Com, Personeel, Financiën, Technische Ondersteuning) Decretale graden vervangen elkaar bij verlof / ziekte Juiste persoon op de juiste plaats

Eenheid in verscheidenheid kleur: elke cluster of entiteit heeft zijn eigen kleur, de kleur komt dan ook altijd terug (loketten, publicaties ….) Onderschrift dat verwijst naar de entiteit. Het is nog altijd heel duidelijk dat het over Oostkamp gaat. We hebben al het logo gehad, het aspect kleur Daarnaast is er nog een 3de element heel belangrijk in de huisstijl: en dat zijn de beelden

Vijf keer ambitieus besturen 5. Zorgzaam financieel beleid Saneren wordt het leidmotief. Maar ook rechtvaardige fiscaliteit. - Constante kritische doorlichting nodig : van eigen activiteiten van manier van werken - keuzes maken zal (blijvend) moeten - nieuwe dingen doen zal afstoten van bestaande zaken inhouden - maar geen kerntakendebat met alleen financiële argumenten

Financiële uitdagingen (hoofdlijnen) Vergrijzing - pensioenen statutairen * sterk stijgende kostprijs (jaarlijkse toename is groter dan de stijging gemeentefonds) - pensioenen contractuelen : opbouw tweede pijler - zorginfrastructuur : investeringen en personeel (Fiscale basis : belastingbasis APB en OV) Vergroening (inw 0-19 t.o.v. 20-64) - stijging geboortecijfer laatste jaren - nood aan meer: * voorschoolse kinderopvang * buitenschoolse kinderopvang

Financiële uitdagingen (hoofdlijnen) Besparingen andere overheden - verplichte afbouw overheidstekort en schuld - stabiliteitspact - groei gemeentefonds tot nu toe gevrijwaard - dubbel effect gevreesd : * sanering - andere overheden met daling subsidies en afschuiven uitgaven * opleggen ESR-evenwicht aan lokale besturen (nefast voor investeringen) Gevolgen economische crisis - dubbel effect : * hogere uitgaven OCMW * tragere stijging belastinginkomsten

Financiële uitdagingen (hoofdlijnen) Gevolgen bankencrisis - evidentie lenen op LT voorbij - nieuwe normen voor banken(Basel III) * doen marge boven intresten stijgen * doen lening termijnen krimpen * zorgen voor minder beschikbaar krediet * doen banken om andere zaken vragen kritisch omgaan met lening blijft aan de orde ! Geen hypotheek leggen op de volgende generatie

Financiële uitdagingen (hoofdlijnen) Water - Europese waterrichtlijn - investeringen in uitbreiding rioleringsnet - kleinschalige infrastructuur in afgelegen gebieden - vervangen van bestaand net - aandacht voor onderhoud

Financiële uitdagingen (hoofdlijnen) Publiek domein - publiek vraagt : * veiligheid * meer voorrang voor zwakke weggebruiker * aangename straten en pleinen … Veiligheid - Politie * verhouding federale/lokale financiering * ook hier speelt pensioenfactuur * gevolgen Salduz * gevolgen regionalisering verkeersveiligheidsfonds - Brandweer * financiering * quid onderhandelingen brandweerstatuut

Financiële uitdagingen (hoofdlijnen) Dividenden - gevolgen vrijmaking energiesector (vanaf 2003) budgettair verteerd - sindsdien ook : * gemeentelijke holding (zeer beperkte invloed) * verkoop van reeks participaties * neerwaartse druk op dividenden netbeheer Startsituatie - er zijn reserves - structureel : kosten stijgen vlugger dan ontvangsten - belangrijke vraag : krijgt ‘de keizer’ wat hem toekomt ?

Aanpak Verstandig plannen en budgetteren Werken vanuit visie en strategie

Iedereen (telt) mee! Verbonden Actief Open Duurzaam Als gemeentebestuur (be)sturen we een lokale gemeenschap. We vinden het belangrijk om via ons beleid te streven naar een gemeente/gemeenschap die verbonden, actief, open en duurzaam is. Deze 4 maatschappelijke doelen vormen dan ook het kader waarmee we de relevantie van wat we doen bepalen. We stellen ons m.a.w. telkens de vraag in welke mate wat voorligt bijdraagt tot een meer verbonden, meer actieve, meer open en/of meer duurzame samenleving Verbonden Actief Open Duurzaam

Interne werking 5 sterren Cultuur van openheid en verbondenheid gebaseerd op 5 organisatiedoelen Resultaatgerichte werking Heldere communicatie Toegankelijke dienstverlening Positief imago Vooruitziende aanpak

2. FINANCIEEL KADER VOOR DE REALISATIE VAN HET BELEIDSPLAN 2014-2019

Financieel kader 2014-2019 10 krachtlijnen/rode draden/uitgangspunten keuze voor een meer ondersteunende en regierol boven zelf organiseren en uitvoeren verenigingen blijvend ondersteunen, maar meer gerichtere steun een sociaal beleid voeren voor de doelgroepen met o.a. financiële correcties inzetten op participatief burgerschap via vrijwilligers digitale communicatie is de basisregel kostendekkend: de vervuiler betaalt de gebruiker betaalt een meer marktconforme vergoeding vastleggen principes duurzaamheid en die consequent toepassen centraliseren beheer patrimonium/communicatie/ICT interne facturatie om zo het kostenbewustzijn bij de diensten aan te scherpen iedereen neemt zijn/haar verantwoordelijkheid: zowel inwoners, verenigingen, diensten, beleidsorganen

Laterale krachtlijn We leggen geen hypotheek op de volgende generatie ( = geen stijging leningslast op einde legislatuur)

Financieel kader 2014-2019 Investeren Investeren voor 31,5 miljoen euro in: (energiezuinig) beheer patrimonium: o.a.: werken aan bibliotheek Oostkamp en Ruddervoorde (0,18 mi) renovatie bovenzaal de Valkaart (0,15 mi) renovatie dak de Wara (50.000 euro) oprichten Riderfort (4,5 mi met 0,25 mi toelage) renovatie de Schakel, ‘t Valkennest, A.C.Beukenpark , sportinfrastr. (0,72mi) vergroening: buitenschoolse kinderopvang (in dossier Riderfort) jeugdlokalen (de Schakel en Riderfort) omnisportterrein Waardamme (50.000 euro) vergrijzing: via OCMW uitbouw WZC (3,6 mi met 55% toelage op lening van 2mi) wegen: heraanleg betonwegen, asfalteren landelijke wegen, heraanleg voetpaden,… (7,5 mi) proper water: tal van rioleringsdossiers met VMM-toelage/plaatsen IBA’s (14,5 mi met 5 mi toelage VMM en inzet van 5,6 mi BOT-middelen)

Financieel kader 2014-2019 Werking

Financieel kader 2014-2019 Besparen op personeel sterke stijging van de personeelskost door: jaarlijkse indexatie met 2% jaarlijkse anciënniteitsverhoging met 1% stijging werkgeversbijdrage pensioen statutairen: van 26,5% in 2013 naar 34% in 2016 en onzeker omtrent de evolutie vanaf 2017; totale meerkost periode 2014-2019 ten opzichte van begrote uitgaven 2013: 1.386.742 euro ingrepen om de stijging van de personeelskost te beperken door: uitgangspunten: personeelsstop geen automatische vervanging bij uitdiensttreding en nu al zeker een personeelsafbouw door niet vervangen: besparing van 1.695,509 euro over de 6 jaar interne mobiliteit als de werking dat noodzakelijk maakt Herdefiniëren van de taken op werking zeer strak gebudgetteerd en responsabilisering van de diensten voor het bewaken van de kredieten centraal magazijn en dienst T.O. draaischijf van de interne werking met doorfacturatie naar de diensten => kostenbewustzijn

Financieel kader 2014-2019 Nieuwe ontvangsten meer marktconforme prijzen voor gebruik gemeentelijke infrastructuur, materiaal en dienstverlening de vervuiler betaalt (meer) aanpassing belastingreglementen op basis van benchmarking met omliggende gemeenten en eigen accenten

Overzicht financieel kader Investeringsprogramma 31,5 Miljoen Investeren in een “toekomstgericht” en “sociaal*” Oostkamp *sociaal : verhoogde bijdrage OCMW (uitbreiding WZC) * efficiëntie & effectiviteit * bezuinigen * marktconformer * ruimte tussen kosten en inkomsten (bv. Afval) verkleinen TOTAAL: 5,5 Miljoen * benchmarking met omliggende gemeenten * eigen accenten

VERTALEN VISIE IN HET BELEIDSPLAN 2014-2019

Opbouw meerjarenplan Beleidsdomeinen met één beleidsdoelstelling, met actieplannen op niveau meerjarenplan, dus voor periode 2014-2019! 6 beleidsdomeinen: Beleidsdomein 1: Vrije Tijd Beleidsdomein 2: Leven Beleidsdomein 3: Welzijn Beleidsdomein 4: Wonen en Omgeving Beleidsdomein 5: Interne Werking en Dienstverlening Beleidsdomein 6: Algemene Financiering per beleidsdomein één beleidsdoelstelling per beleidsdomein en beleidsdoelstelling meerdere actieplannen Jaarlijks budget met acties jaarlijks gedeeltelijke realisatie beleidsdoelstelling via concrete acties

Van beleidsdoelstelling tot actie – concreet voorbeeld Beleidsdomein 1: Vrije Tijd met beleidsvelden: sport, cultuur, jeugd, bibliotheek, feestelijkheden,… met beleidsdoelstelling: ontspannen gemeente: stimuleren van activiteiten en verenigingsleven met meerdere actieplannen, bv.: de gemeente stelt infrastructuur en materialen ter beschikking voor eigen activiteiten en uitlening niveau meerjarenplan 2014-2019 met acties: uitbouw Riderfort, jeugdlokalen, verder renoveren bibliotheek O en R, de Valkaart, repetitieruimte, speelzone in elke deelgemeente,… => niveau jaarlijks budget 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019

Visie beleidsplan 2014-2019 Beleidsdomein 1 – Vrije Tijd Beleidsdoelstelling: ontspannen gemeente: stimuleren van activiteiten en verenigingsleven Actieplannen/acties/actiepunten: voeren van een participatiebeleid en samen met verenigingen en adviesraden een visie ontwikkelen rond vraag en aanbod aandacht voor inspraak en advies aanvullend aan het bestaande vrijetijdsaanbod ontwikkelt de gemeente eigen kwaliteitsvolle activiteiten het lokale verenigingsleven krijgt maximale kansen behoud van de globale toelagen aan het Oostkampse verenigingsleven

Visie beleidsplan 2014-2019 Beleidsdomein 1 – Vrije Tijd - vervolg Actieplannen/acties/actiepunten: de gemeente stimuleert activering van alle doelgroepen en ijvert voor toegankelijke vrijetijdsbesteding een toegankelijk vrijetijdsbeleid met bijzondere aandacht voor kinderen, jongeren, ouderen en maatschappelijk kwetsbaren de gemeente stelt infrastructuur en materialen ter beschikking voor eigen activiteiten en uitlening uitbouw Riderfort, jeugdlokalen, verder renoveren bibliotheek O en R, de Valkaart, repetitieruimte, speelzone in elke deelgemeente de gemeente voorziet professionele omkadering en voldoende personeel aandacht voor zuinig werken met de beschikbare middelen die zeer strak begroot zijn

Visie beleidsplan 2014-2019 Beleidsdomein 2 – Leven Beleidsdoelstelling: veilige en dienstverlenende gemeente: garanderen van hulpverlening en vlotte administratie Actieplannen/acties/actiepunten: voor elke administratieve verplichting in elke levensfase kan men bij de gemeente terecht vlotte afhandeling van het opmaken en afleveren attesten allerhande, o.a. door afgifte aan het Onthaal buiten de loketuren van de front-office de gemeente ondersteunt de werking van de veiligheidsdiensten blijvend investeren in werking en uitrusting politiezone het Houtsche door vastgelegde stijging met 3% van de gemeentelijke toelage vanaf 2015 voorzien van een werkings- en investeringsbijdrage aan de brandweerzone in oprichting de gemeente voorziet professionele omkadering en voldoende personeel aandacht voor zuinig werken met de beschikbare middelen die zeer strak begroot zijn

Visie beleidsplan 2014-2019 Beleidsdomein 3 – Welzijn Beleidsdoelstelling: warme gemeente: inspelen op individuele noden op maat van iedereen Actieplannen/acties/actiepunten: er wordt gestreefd naar een kwalitatieve dienstverlening, zowel intern in de sociale dienst als extern, door samenwerking en overleg toelagen aan partners en projecten, noord-zuidwerking, noodhulp, fairtrade organisatie adviesraden, lokaal overleg, lidmaatschappen we geloven in gelijke kansen en werken aan schuldhulpverlening, zelfredzaamheid, emancipatie en re-integratie in de arbeidsmarkt en in de maatschappij. Dit gebeurt zowel door een individuele benadering als door globale betoelaging van projecten organisatie b.k.o., jeugdwerk, opvoedingsondersteuning, de Katrol, Oppas, Time Out, de toekenning en uitbetaling individuele sociale premies (mantelzorg, nachtoppas, palliatieve thuiszorgpremie) vanaf 2014 via OCMW dat daartoe 52.500 euro extra middelen van de gemeente bekomt senioren en wie het financieel moeilijk heeft, informeren, begeleiden en ondersteunen preventie, sensibilisering, drugspreventie, socio-culturele participatie,… project ‘Gezonde Gemeente’ sociale initiatieven, ook internationaal, ondersteunen en betoelagen

Visie beleidsplan 2014-2019 Beleidsdomein 3 – Welzijn - vervolg Actieplannen/acties/actiepunten: er is een betaalbaar aanbod sociaal woningaanbod en woonbegeleiding i.s.m. de Woonwinkel uitbouwen dienstverlening op vlak van wonen met ondersteuning van de Woonwinkel de gemeente voorziet professionele omkadering en voldoende personeel aandacht voor zuinig werken met de beschikbare middelen die zeer strak begroot zijn

Visie beleidsplan 2014-2019 Beleidsdomein 4 – Wonen en Omgeving Beleidsdoelstelling: duurzame en mobiele gemeente: investeren in een aangename leef- en werkomgeving Actieplannen/acties/actiepunten: er is visieontwikkeling op ruimtelijk vlak en een consequente toepassing ervan regierol gemeente, planning, opmaak RUP’s, mobiliteitsplan,… participatie van de inwoners, overleg, samenwerking, GECORO, adviesraden alle aanvragen en wijzigingen worden tijdig administratief verwerkt efficiënt en consequent afleveren vergunningen en attesten opstarten digitale dienstverlening, informatieverstrekking, meldingen en klachten,… registraties (leegstandsregister, onbebouwde percelen,…), GIS, GRB, CRAB,… de afvalafhaling en – verwerking is goed georganiseerd optimale dienstverlening organiseren met toepassing van het principe ‘de vervuiler betaalt’ zowel organisatie afvalophalingen via IVBO als organisatie containerpark met toepassing van diftarsysteem

Visie beleidsplan 2014-2019 Beleidsdomein 4 – Wonen en Omgeving - vervolg Actieplannen/acties/actiepunten: infrastructuur wordt aangelegd en onderhouden volgens de geplande timing en het voorziene budget (her)aanleg wegen en voetpaden, onderhoud betonwegen zowel via investerings- als via het exploitatiebudget (met aandacht voor de zwakke weggebruiker) onderhoud en aanleg riolering met VMM-toelage participeren in intercommunales, ondergronds brengen nutsleidingen,… Onderhoud parken, bossen, plantsoenen, reductieplan bestrijdingsmiddelen, onderhoudsvriendelijke aanplantingen,… de gemeente verhoogt de kwaliteit op het vlak van wonen, werken, milieu, duurzaamheid en mobiliteit aanleg fietsverbindingen, o,a, Beverhoutsstraat/Van Cailliedreef, trage wegen,…, met aandacht voor ontbrekende recreatieve en functionele linken onderhoud Zorgvliet, … met mina-werkers lokale economie, markt, promotiefonds handelaren door educatie, preventie en informatie werken we samen aan een leefbare omgeving opvolgsysteem nutsmaatschappijen, opv. veiligheidsplan, ANIP, aandacht mobiliteitshinder bij werken,… de gemeente voorziet professionele omkadering en voldoende personeel aandacht voor zuinig werken met de beschikbare middelen die zeer strak begroot zijn

Visie beleidsplan 2014-2019 Beleidsdomein 5 – Interne werking en dienstverlening Beleidsdoelstelling: samen werken aan een vernieuwend lokaal beleid Actieplannen/acties/actiepunten: gemeente en OCMW worden goed bestuurd en werken samen waar mogelijk organisatie raden, colleges, overleg, uitnodigingen, openbaarheid,..; planning en rapportering, netwerken, samenwerken en integratie doorgedreven samenwerking gemeente en OCMW voor wat betreft de ondersteunende diensten, consultancy,… Oostkamp heeft een professionele en klantvriendelijke uitstraling dankzij een centrale aansturing van communicatie tijdige, actuele en duidelijke communicatie naar de inwoner; aandacht voor begrijpelijke briefwisseling en goede communicatie met klant aan loket en telefoon dienst communicatie is de centrale aanstuurder van de communicatie met doel kwaliteitsverhoging en efficiëntiewinst digitalisering van dienstverlening stimuleren met verder uitwerking echte online dienstverlening, de website en raadsnetten als bron van info, aangevuld met nieuwsbrieven de administratieve en financiële opvolging van de beleidsbeslissingen en dienstverlening verloopt efficiënt invoeren budgethouders, centrale aankoop, debiteurenbeheer invoeren mid-office platform waar beschikbare data uitgewisseld wordt met een centraal beheer van post, agenda/notulering, dossiers,…

Visie beleidsplan 2014-2019 Beleidsdomein 5 – Interne werking en dienstverlening - vervolg Actieplannen/acties/actiepunten: het personeel is goed omkaderd en er is een dynamisch personeelsbeleid verdere uitbouw van het nieuwe HRM-pakket tot een werkinstrument voor beleid, administratie en personeel blijvend investeren in het uitbouwen van een vormingsaanbod met specifieke aandacht voor software (algemeen – office, pakketten van de eigen dienst) periodisch meten van de personeelstevredenheid om de organisatie zo nodig bij te sturen de technieken en materialen zijn voldoende beschikbaar, eigentijds en goed onderhouden het centraal magazijn wordt verder uitgebouwd en zal instaan voor het voorzien van de diensten met de benodigde materialen. interne facturatie van de dienst T.O. naar de beleidsdiensten om de kosten nog beter te beheersen en het kostenbewustzijn van beslissingen aan te scherpen via een aan te kopen gebouwenbeheersysteem het gebouwenpatrimonium permanent monitoren verhoogde waakzaamheid naar energieverbruik en passende maatregelen om het verbruik terug te dringen

Visie beleidsplan 2014-2019 Beleidsdomein 5 – Interne werking en dienstverlening - vervolg Actieplannen/acties/actiepunten: het AGB-O stelt gebouwen met dienstverlening ter beschikking aan gebruikers dit actieplan behoort integraal tot het meerjarenplan 2014-2019 dat het AGB-O zoals de gemeente en het OCMW moet opmaken de gebruiksvergoeding voor het gebouw en de diensten wordt aan de gebruikers gefactureerd de gemeente voorziet professionele omkadering en voldoende personeel aandacht voor zuinig werken met de beschikbare middelen die zeer strak begroot zijn

Financieel kader 2014-2019 Beleidsdomein 6 – Algemene Financiering Beleidsdoelstelling: financieel gezonde gemeente: voeren van een realistisch financieel beleid Actieplan/acties/actiepunten: er is een correct beheer van de financiële middelen waarbij alle opportuniteiten worden benut Fiscale en andere ontvangsten correct reglementeren en invorderen gemeentebelastingen door de gemeente geïnd gemeentebelastingen door FOD Financiën en Vlaamse Belastingdienst geïnd: onroerende voorheffing aanvullende personenbelasting motorrijtuigenbelasting Liquiditeiten, leningen en beleggingen professioneel beheren beschikbare middelen stipt beleggen leningen: mix tussen vaste rentevoet en korte termijn rentevoeten Gronden en ander patrimonium beheren, verpachten, verhuren en eventueel verkopen: DIB Stationsstraat, loods Koebroekdreef: verkopen optimaliseren gebruik gemeentegebouwen en verhuren van vrijgekomen gebouwen

Samen-Werken aan een bestuurskrachtige gemeente Opgaven maatschappelijke opgaven wettelijke opgaven eigen, strategische opgaven 2. Handelend vermogen 3. Maatschappelijke effecten

2 belangrijke tendenzen Het is de evoluerende burger die het gezicht van de gemeente bepaalt De technologische evolutie dringt diep door in alles wat we doen We zijn vooruitstrevend (Oostkamp = referentiegemeente) De wereld evolueert nog sneller dan verwacht Een steeds strengere toezichthouder Een moeilijke economische context

Samen-werken Hoe mensen versterken in een sterk veranderende wereld ? Oproep tot engagement Niet alleen ideeën, maar het gaat vooral om mensen

Wat doen we ?

Dank voor uw aandacht