‘Als je leert op je hoofd te draaien, kun je ook astronaut worden’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

Het geheugen is goud waard!
Clinic Sportpsychologie
Drieslag functioneel rekenen
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Te slim om veters te strikken
Passend onderwijs.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Bewegen en Sport: nu en later
Sociale media op school
Inleiding tot management en organisaties
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Van doelen naar reflectie
Voorlichtingsavond groep 3
Deel anders, mijn organisatie
Competentiegericht leren vmbo
Planborden en dag- /weektaken
Visie op zorg Algemeen didactisch model
Presentatie Executieve functies
Executieve Functies (in vogelvlucht) Monique Hartman
Executieve Functies en Passend onderwijs
Eerstejaarsproblemen
IPC Nederland.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Leerstijlen KOLB SJM.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?. Nieuwe woorden gebruiken.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Executieve Functies.
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Wat is DRAMA??.
Bewegen in het onderwijs W38
Wat is coöperatief leren?
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Executieve functies Marije Ruben.
Coping.
Doelen behalen met activiteiten
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Doelen behalen met activiteiten
De juiste route naar het juiste doel
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Bewegen en Cognitie Chris Visscher Esther Hartman
JUIST GYM.
Sensomotoriek Elise van Weene
Duurzame inzetbaarheid
JUIST GYM.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
ontwikkelingspsychologie
Sensomotoriek Elise van Weene
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Bewegen legt de basis voor de totale ontwikkeling
Ontwikkelingspsychologie
Wat leer je allemaal op school?
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

‘Als je leert op je hoofd te draaien, kun je ook astronaut worden’ ‘Als je leert op je hoofd te draaien, kun je ook astronaut worden’ Aruna Vermeulen

Elise van Weene © Motoriek.nl Deze presentatie niet delen a.u.b., alleen voor eigen gebruik. Zonder plaatsjes anders werd de pp te groot. Info over leerrijpheidscreening van Motoriek.nl: http://motoriek.nl/lesmethodes/leerrijpheid-observatiescreening http://motoriek.nl/lesmethodes

Relatie motorisch en cognitief leren Embodied leren / Perceptueel motorische koppeling (motorische en cognitieve taak) Sociaal Emotionele Ontwikkeling (samenwerken/ samenspelen) Sensomotoriek Afwisselen en plezier! (concentratie/ focus) Motorische voorwaarde scheppen/ versterken Ontwikkeling prefrontale cortex (complex bewegen + matig intensieve activiteit 70 % VO2max) Fysieke activiteit verbeteren (beweegnorm + obesitas) Neuroplasticiteit (o.a. geheugen/ automatiseren)

Is het zo dat dat kinderen die beter bewegen het ook beter doen op school. Kun je door middel van bewegen de schoolvaardigheden van kinderen verbeteren Wat zijn de onderliggende mechanismen voor de relatie tussen bewegen en cognitie??

Fit Vaardig en verstandig! 2011 Rijksuniversiteit Groningen/ UMCG Fit Vaardig en verstandig! 2011

Bewegen in relatie met cognitie Bewegingsvaardigheden zijn een voorwaarde voor meer lichamelijke activiteit en sportdeelname Kinderen in het speciaal basisonderwijs profiteren extra van goede bewegingsvaardigheden Hoe beter de bewegingsvaardigheden, hoe beter de schoolvaardigheden Bewegingsvaardigheden zijn gerelateerd aan hogere controlefuncties van de hersenen

Hogeschool van Amsterdam/VUmc/Rijksuniversiteit Groningen Bewegen = beter leren 2011

Bewegen = beter leren Matig intensief bewegen verbetert de leerprestatie van kinderen Kinderen die regelmatig bewegen winnen aan zelfvertrouwen en zijn fitter Sport en spel zijn goed voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden Schoolresultaten verbeteren bij goede afwisseling van beweeg- en leertijd

Het verbeteren van bewegings- en cognitieve vaardigheden Complex bewegen is nóg belangrijker dan bewegen op zich Doelgericht bewegen is de sleutel tot succes Een uitdagende leeromgeving is essentieel

https://www.youtube.com/watch?v=Kn944asJ4Js

Sensomotorische integratie, een venster op cognitie 2012 prof. Dr. Medendorp hoogleraar sensomotorische integratie, Radboud Universiteit in Nijmegen Sensomotorische integratie, een venster op cognitie 2012

Bewegen en Cognitie? Verschillende conclusies I Wat gebeurt er in de hersenen? - Betere doorbloeding Structurele & functionele veranderingen II Overeenkomstige gebieden in de hersenen worden aangesproken Prefrontale cortex en cerebellum III Zintuigelijke in- en output Sensomotoriek Als je koppeling in- en output bestudeert openen we het venster van cognitie IV Wat heb je aan motorische voorwaarde nodig om tot leren te komen - Ogen - Zitten - Uitrijping voor het schrijven

Uit: https://www.youtube.com/watch?v=Kn944asJ4Js 2:17 minuut

Organisatie informatie en materialen ordenen Time- management tijd inschatten, verdelen en deadlines halen Planning een plan maken en beslissen wat belangrijk is Werkgeheugen informatie in je geheugen houden bij uitvoeren van complexe taken Metacognitie een stapje terug doen om jezelf en de situatie te overzien en evalueren Reactie inhibitie nadenken voordat je iets doet Flexibiliteit flexibel omgaan meer veranderingen en tegenslag Doelgericht gedrag doelen formuleren en realiseren zonder je te laten afschrikken Volgehouden aandacht aandacht blijven , ondanks afleiding Emotieregulatie emoties reguleren om doelen te behalen of gedrag te controleren Taakinitiatie op tijd en efficiënt aan een taak beginnen

http://beeldenbrein.nl/video/

In de netwerken van neuronen ontstaat ons bewustzijn. Met daarin de : Perceptie en kennis over de externe wereld én; Ons lichaam én; Onze gedachten over ervaringen én; Intenties en plannen voor de toekomst.

Bewegen = beter leren Aanknopingspunt 3 Suggesties voor beweegmomenten op school Actief transport naar en van school (fiets, skaten, lopen) Lichaamsbeweging als onderdeel van de les (staan, klappen, stampen) Matig actieve lichaamsbeweging tijdens de pauzes en overblijf uur

IV Wat heb je aan motorische voorwaarde nodig om tot cognitief leren te komen? Rompspanning Zitten Uitrijping lichaam Schrijven Bewegingsgevoel Schrijven Ogen (sensorische integratie) FD/ dyslectie | 80% informatie ……… ……. lezen, schrijven

Leerrijpheid Voorwaarde om tot goed cognitief functioneren te komen Motorische leerrijpheidsscreeningslijst Info: info@motoriek.nl

Neuroplasticiteit TED talk https://www. youtube. com/watch Neuroplasticiteit TED talk https://www.youtube.com/watch?v=LNHBMFCzznE 1:12 minuut

In het Engels kan je het met twee woorden af: 'embodied learning' In het Engels kan je het met twee woorden af: 'embodied learning'. In het Nederlands wordt dat zoiets als 'leren via je lichaam', een leermethode die al langer wordt gebruikt in het (primair) onderwijs. Hierbij wordt de lesstof niet alleen via het hoofd aangereikt, maar ook lichamelijk eigen gemaakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan rekenen terwijl je zakjes zand overgooit. Door het rekenen fysiek te maken blijft de lesstof beter hangen, zo is het idee. Bovendien is het een leuke, speelse manier van leren, waarbij je je lichaam gebruikt. Het Creative Learning Lab wil virtuele werelden gaan inzetten voor 'embodied learning' en doet hiervoor onderzoek binnen het project Play van /COMMIT naar een ‘Embodied Playful Learning Theatre’. Stagiaire Jelmer de Maat voerde eerder al een experiment uit in zijn 'Superhelden Eiland' game. Hierbij ging het nog om één kind dat kan spelen met virtuele objecten. De bedoeling is dat er straks ook met meerdere kinderen tegelijk kan worden gespeeld, wat technisch nog wel een uitdaging betekent.

“De combinatie van het fysieke met de theorie “De combinatie van het fysieke met de theorie. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat dingen beter blijven hangen bij volwassenen en kinderen als ze gekoppeld zijn aan een gerelateerde beweging. Kinderen die een verhaaltje naspelen met speelgoed, onthouden het bijvoorbeeld beter dan kinderen die het nog twee keer nalezen. Ook worden als je leest in je hersenen de gebieden actief die verantwoordelijk zijn voor de bijpassende beweging. Lees je ‘Jan aait de hond’ dan worden de hersengebieden actief die dit ook zouden uitvoeren. Daarom zou bewegen bij het lezen helpen om bijvoorbeeld tekst te begrijpen. Dit soort theorieën hebben geleid tot de hypothese dat embodied learning beter werkt dan ‘normaal’ leren.”

Zou je embodied learning-technieken op dit moment (al) aanraden aan scholen/docenten? Meia: “Ja. Onderwijsprofessionals kunnen met dit soort technologie en toepassingen nieuwe onderwijsvormen ontwikkelen die aansluiten bij leerstijlen die uitgaan van lichamelijke handelingen. Het inzetten van het hele lichaam bij een leersituatie doen docenten nu vaak al. Met de komst van bijvoorbeeld de Wii-remote en de Kinect-sensor, die relatief veel bewegingen kunnen registreren en verwerken, is het gebruik van technologie bij embodied learning ook realiteit geworden.”

http://waag.org/nl/project/superhelden-eiland http://waag.org/sites/waag/files/public/media/publicaties/embodiment_0.pdf

Voorbeeld van een school https://www.youtube.com/watch?v=UgLmYidiZqc

De bewegende klas Https://www.youtube.com/watch?v=NRVdLx1z820

De Rekenles https://www.youtube.com/watch?v=vdOR2-59_1I

Bewegen in relatie met cognitie Bewegingsvaardigheden zijn een voorwaarde voor meer lichamelijke activiteit en sportdeelname Kinderen in het speciaal basisonderwijs profiteren extra van goede bewegingsvaardigheden Hoe beter de bewegingsvaardigheden, hoe beter de schoolvaardigheden Bewegingsvaardigheden zijn gerelateerd aan hogere controlefuncties van de hersenen

https://www.youtube.com/watch?v=UgLmYidiZqc 1,13

Rekencircuit https://www.youtube.com/watch?v=CNtiFVdmRmo

Automatiseren https://www.youtube.com/watch?v=yHOX0k7XU3Q

Hogeschool van Amsterdam/VUmc/Rijksuniversiteit Groningen Bewegen = beter leren 2011 Aanknopingspunt 3 Suggesties voor beweegmomenten op school Het intensiveren van de gymles Aanpassen van schooltijden om meer beweegmomenten te creëren.

Naperville https://www.youtube.com/watch?v=ULciZ8jSgHA TED talk https://www.youtube.com/watch?v=V81cO8xyMaI

Bewegen = beter leren Aanknopingspunt 2 Het bewust en slim inroosteren van beweegmomenten vóór leervakken verbetert niet alleen de individuele leerprestaties van kinderen, maar ook het resultaat van de school als geheel

Bewegen = beter leren Aanknopingspunt 3 Suggesties voor beweegmomenten op school Het intensiveren van de gymles Aanpassen van schooltijden om meer beweegmomenten te creëren.

Gym voor de kinderen door een competente (vak)leerkracht!!

Elise van Weene © Motoriek.nl Deze presentatie niet delen a.u.b., alleen voor eigen gebruik. Info over leerrijpheidscreening van Motoriek.nl: http://motoriek.nl/lesmethodes/leerrijpheid-observatiescreening http://motoriek.nl/lesmethodes