Spreekbeurt in groep 4 en 5
Waarom een spreekbeurt? Oefenen van mondelinge taalvaardigheid Vertellen voor de groep (Jezelf) Presenteren Leren verzamelen/ordenen van informatie
Kies een onderwerp Hoe kies je een onderwerp? Kies iets waar je al veel van weet Of kies iets waar je meer van te weten wilt komen Kies altijd een interessant onderwerp
Een onderwerp… … dat je leuk vindt … dat je interesseert … waar je meer over wilt weten … waar je al veel over weet Weet je het al?
Een woordweb De belangrijkste woorden van je woordweb worden je hoofdstukjes
Informatie verzamelen Waar vind je informatie? In boeken Op het internet In tijdschriften Bij bedrijven Gesprekken met mensen Waar moet je op letten tijdens het zoeken? Let erop of de website betrouwbaar is Klopt de informatie? Wie heeft het erop geplaatst? Schrijf bruikbare stukjes op In je eigen woorden
Maak hoofdstukken Bijvoorbeeld over dinosaurussen: Hoofdstuk 1: Wat is… Hoofdstuk 2: Wanneer… Hoofdstuk 3: Hoe… Hoofdstuk 4: Welke soorten dinosaurussen? Hoofdstuk 5: Waarom zijn ze uitgestorven?
Hoofdstukken Deel je hoofstukken in Denk aan: Logische volgorde Voeg je informatie toe aan de hoofdstukken Schrijf de hoofdstukken en lees deze goed door Zoek materiaal bij de hoofdstukken om te laten zien Bijvoorbeeld: boeken, plaatjes en andere voorwerpen Een PowerPoint presentatie is altijd leuk en zorgt dat iedereen met je meekijkt
Oefen je spreekbeurt Kijk naar je publiek Vertellen niet voorlezen! Spiekbriefje met steekwoorden mag wel Praat rustig en duidelijk Oefen je spreekbeurt vaak voor je ouders en je knuffels Een spreekbeurt duurt tussen de 5 en 10 minuten Daarna mag de klas vragen stellen Zo dus niet…
Waar let de juf op? Hoeveelheid informatie Gebruik van eigen woorden Uit het hoofd geleerd Kan iedereen het verstaan? Plaatjes/ materiaal
Wanneer? Via digiduif inschrijven voor de spreekbeurt, graag naam + onderwerp erop zetten ivm dubbele onderwerpen Hou goed de datum in de gaten wanneer je aan de beurt bent. Zorg dat je alle spullen bij je hebt!