Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Workshop Mensen in beweging
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
Respectvolle bejegening
Aannemingsbedrijf H.J. Jurriёns B.V. te Utrecht. Nils Blom.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Deelsessie 6: Transitie aanpak
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Reflectie.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Ondernemen(d) in het onderwijs
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Van Barometer naar Netwerken Mr. Peter E. ter Horst Lector Innovatief Ondernemen.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Een theoretische verkenning
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Burgerinitiatieven.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
EMVI Evaluatie Ingenieurs Netwerk Twente
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Reflecteren.
Veranderstrategie en inkoop Utrecht 2015 Toke Tom.
Onderzoekende professional, lerende organisatie 30 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Mondzorg - persoonsgericht
Intranet en dan… Hoe beheer en ontwikkel je een intranet in een complexe organisatie als de Universiteit Utrecht?
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Gesprekstechnieken Les 5.
Burgerschap Samenwerkend leren
bij kwaliteit en outcome
Nee Zeggen!.
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
‘Maatschappelijke zorg & ambulantisering in de GGZ’:
Werksessie Energietransitie: Best practices Machiel de Gelder wethouder Werkendam & bestuurlijk trekker ONS2050.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Gesprekstechnieken Les 6.
Ontwikkeling, wij als EBS
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Een kijkje in de keuken bij KleurrijkWonen
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Positieve gezondheid “het vermogen je aan te passen en je eigen regie te voeren in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van.
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje: De toekomstbestendige professional! Jacqueline Bosker, Hogeschool Utrecht Bianca Bartels, Stichting Verslavingsreclassering GGZ

Behoefte: meer contextgericht en op zoek naar integrale aanpak AANLEIDING Ruim Baan = een veranderingsproces op zoek naar meer ruimte voor maatwerk Behoefte: meer contextgericht en op zoek naar integrale aanpak Opdrachtgevers willen flexibele reclassering Terug naar het vakmanschap van de reclasseringswerker PROCES Bakermat voor Ruim Baan waren de ZSM – werkplaatsen Geen productfinanciering op advies Beweging Ruim Baan van onderop, aangejaagd door kwartiermakers in elke regio → aanjagen, ontgroeven, coachen De verandering zit in het doen en experimenteren: met elkaar reflecteren en verdieping zoeken eigen maken van de verandering fouten durven maken oplossingen zoeken in plaats van te denken in systemen

OUD VERSUS NIEUW Product centraal versus problematiek van de cliënt centraal Focus op eigen activiteit in traject cliënt versus integraal denken en doen Losse interventies versus continuïteit voor de cliënt Digitale/papieren samenwerkingsrelatie versus gezamenlijk overleg en korte lijnen U vraagt wij draaien versus positioneren als professional Klakkeloos opdracht uitvoeren versus doen wat nodig is en niet doen wat niet nodig is

Op welke kennis vaar je? (evidence based + ervaringskennis) WAT WIJ TOT NU TOE GELEERD HEBBEN Een heldere koers vanuit het strategisch niveau is nodig (visie)! Neem het middenkader mee in de beweging en geef hen een rol Wees je bewust van de professionele ankers die je hebt binnen je vak! Waar ben je van? Op welke kennis vaar je? (evidence based + ervaringskennis) Hoe verantwoord je wat je doet? Wees je bewust van de verschillende belangen binnen een organisatie. Er is verschil tussen kwantiteit en kwaliteit en beide hebben te maken met het bestaansrecht van de organisatie! Een dergelijke beweging kan alleen samen! Veranderen doe jij niet alleen. Als jij verandert, dan merkt je omgeving dat ook! Ga op zoek naar feedback en wees de lerende professional en de lerende organisatie (durf je kwetsbaar op te stellen)

Zuurmond & De Jong 2010