Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie Agogische vakken Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie
Introductie Programma opstarten: Introductie; kennismaken Verwachtingen Stellingen Wikiwijs Evaluatie
Naam, Leeftijd, werkplek, jaar ervaring en jouw kwaliteiten Waarom die kaart? Naam, Leeftijd, werkplek, jaar ervaring en jouw kwaliteiten Stel jezelf voor.. Kennismaking ronde kies een kaart uit die jou aanspreekt en welke iets over jou zegt Je hebt 45 seconden tijd om het volgende te vertellen: jouw naam, leeftijd en werkplek in 3 steekwoorden waarom je hebt gekozen voor deze kaart Hoe lang je al werkt in de kinderopvang Jouw kwaliteiten
Verwachtingen Wat neem je mee naar de les Uitleg periode De eindproducten Veilige leeromgeving Vooruitblik jaar 1
Wat neem je mee naar de les? Boek “Client en Omgeving’’ Pen en papier Eventueel laptop
Regels in de klas Mobiel en oortjes alleen wanneer nodig is voor de les. Stem af met de docent.
Uitleg deze periode 12 lesweken (week 11 en 12 zijn presentaties) Periode 1: thema “Asina’ki mi ta” Theorie ontwikkelingspsychologie (thema 1- 8) Theorie sociologie (thema 25, 30) Maken van de eindproducten over jezelf
De eindproducten Product 1: Je levensboek Product 2: Vragen bij een film Deze 2 deelproducten samen vormt de eindopdracht. Beoordeling: presentie, inzet, eindopdracht.
Veilige leeromgeving Samen, jezelf kunnen zijn, ontspannen, respect, luisteren, elkaar helpen, verbondenheid……………
Vooruitblik jaar 1 Periode 1: Asina’ki mi ta! Periode 2: Bin wak, esaki ta mi grupo meta! Periode 3: Ta kwa aktividat mi tin ku hasi awo? Periode 4: Ata, mi por stimulá i desaroyá! Het onderwijsprogramma kun je vinden in het OER. Hij staat ook op wikiwijs.
Stellingen Voor je heb je een rood en een groen bordje. Er worden stellingen over opvoeding en Kinderopvang gepresenteerd Wanneer je het eens bent met de stelling, laat je het groene bordje zien Wanneer je het oneens bent met de stelling, laat je het rode bordje zien Een aantal studenten wordt gevraagd om de keuze te beargumenteren
Stelling 1 Opvoeden betekent heel veel grenzen stellen
Stelling 2 Kinderopvang is educatie
Stelling 3 Op het kinderdagverblijf wordt opgevangen, niet opgevoed
Stelling 4 In discussie gaan met je kind is nooit verstandig.
Stelling 5 Een opstandige dreumes heeft regels en grenzen nodig, geen begrip.
Stelling 6
ELO MBO bekijken Link wikiwijs: Log in op de computer. Bij de gebruikersnaam voer je jouw stamnummer in. Bij het wachtwoord: Welkom01 Zoek de opdrachten en de planning van de AGO op. Kijk het rustig met elkaar door. Bespreek in tweetallen.
Sneeuwballen evaluatie Schrijf op een A4 wat je vandaag nuttig vond. Maak hiervan een prop. Wanneer de docent het zegt mag je deze door de ruimte gooien. Je pakt een prop uit de ruimte vouwt deze open. Schrijf of je de doelen van vandaag behaald hebt. Maak er weer een prop van en gooi deze door de ruimte wanneer de docent een teken geeft. Dan pakt iedereen weer een sneeuwbal, vouwt deze open en schrijft op wat je verwacht van de komende lessen. Er worden weer proppen van gemaakt en deze worden opnieuw door de klas gegooid. Ten slotte pakt iedereen weer een sneeuwbal, vouwt deze open en schrijft een tip op voor de docenten. Er worden weer ballen van gemaakt en nu mag iedereen haar prop naar de docenten gooien.