PWO Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Dertien doelen vertaald
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Kurzweil in de praktijk
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
Opdrachtverdeling – indeling van de klassen (lager) 1juf Tine (meneer Hans) 1 / 2juf Marilyne (meneer Hans) 2juf Hilde – juf Vanessa (juf Heidi) 3juf Valentine.
WAI-PASS in BuSO De Brug.
WELKOM. project ILLO Kaho Sint-Niklaas Ouders voor Inclusie bezorgd om het beleid ! wegwijs naar de workshops inclusiedag 5 maart.
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Omgevingsonderwijs - omgevingsboek
Handelingsgericht samenwerken
Pass’t Montessorionderwijs ?
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Activerende werkvormen
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
WO les 1 Het sedcunair onderwijs. Op stap naar het SO Wat staat er op de voorkant? Op stap naar het secundair onderwijs. Waarover denk je dat dit zal.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond groep 8 Maandag 31 augustus – uur Welkom !
Programmeren. programmeren unplugged programmeren Deel 1: unplugged programmeren.
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
14.30 u.Inleiding (Wim Bergen, voorzitter SOE) u.Presentatie projectverloop en onderzoeksresultaten (Nele De Witte, projectmedewerker) u.Panelgesprek.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Rondleiding met tablets - Bibliotheek Gent Ism Mediaraven - Met steun van provincie Oost- Vlaanderen Doelgroep: 1 ste graad secundair B-stroom Doelstelling:
Workshop Lesobservaties Inspectie van het Onderwijs Door: Marja de Boer Opleidingsadviseur.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Experten in de derde graad Proefproject
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Extra ondersteuning Infoavond- september 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Hoe kan je zien of een vogel een mannetje is of een vrouwtje?
Enkele interessante vragen!
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Fase 1: Redenen moeizame overgang … volgens werkveld …
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Hoe kan je zien of een vogel een mannetje is of een vrouwtje?
Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Tip: ga met je smartphone of laptop alvast op het internet.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Creatopia| Basisonderwijs
Voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs 11 September 2018
Agenda Welkom Praktische zaken PTA’s Vakkenpakketkeuze
Typisch ‘optie Latijn’
Wat de dingen doen en doen doen Artefacten in onderwijsvernieuwing
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs 11 September 2019
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Een didactisch perspectief op de kloof tussen lager en secundair onderwijs PWO 2015-2018 Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding i.s.m. Nele Decroos – KS Leuven SOM Leuven 26/04/2017

Naar: Cauley & Jovanovich 2006

Onder andere Boone & Vanhoutte; Alspaugh Onder andere buddywerking, tutors, … Naar: Cauley & Jovanovich 2006

Ontwerponderzoek Vooronderzoeksfase: 2015-2016 Ontwerpfase: 2016-2017 Werkveldbevraging (percepties ivm overgang + percepties ivm eigen didactiek) Literatuurstudie (onderzoek ivm overgang en good practices van overgangsmaatregelen) Ontwerpfase: 2016-2017 Didactische inspiratiepakketten (weebly) Ontwikkelen workshops Evaluatiefase: 2016-2017 + 2017-2018 Implementatie inspiratiepakketten en workshops in Professionele Leergemeenschappen met leerkrachten 3de graad LO en 1ste graad SO Effectmeting

Vooronderzoek in Vlaanderen Goos & Decelle 2017

Vooronderzoek in Vlaanderen Goos & Decelle 2017

Vooronderzoek in Vlaanderen Goos & Decelle 2017

Vooronderzoek in Vlaanderen Goos en Decelle 2017

Vooronderzoek in Vlaanderen Goos en Decelle 2017 bv. “Vooral Frans en taalsystematiek geeft problemen naar aansluiting.” bv. “Ook de werkvormen … zijn een struikelblok voor een aantal leerlingen.” bv. “De leerkrachten ervaren dat wanneer ze de leerplandoelen/ eindtermen van de lagere school volgen, de kinderen niet altijd even goed voorbereid zijn op het secundair onderwijs.”

Vooronderzoek in Vlaanderen Goos en Decelle 2017

Weebly www.pwomindthegap.weebly.com Kijkwijzers Didactische inspiratiepakketten Good practices (filmpjes, papieren versies, …) Links naar achtergrondliteratuur Ontwikkelde instrumenten ….. Beveiligde leeromgeving Graag toegang? E-mail naar Anne.Decelle@ucll.be

Professionele leergemeenschappen 2016-2017 PLG 1 Leerkrachten 3de graad LO De Ark en HDC Leerkrachten 1ste graad SO HHH, HDC 3 sessies tussen oktober 2016 en mei 2017, telkens met tussentijdse opdrachten PLG 2 Partnerscholen UCLL 3 sessies tussen januari 2017 en juni 2017, telkens met tussentijdse opdrachten

Werkvormen Beginsituatieanalyse: 3 x 3 x 3 – model Observeren in het andere onderwijsniveau mbv kijkwijzer Intervisie over de observaties Bestuderen van good practices Workshops: uitdiepingssessies omtrent didactische invalshoek(en) naar keuze Implementatie in eigen praktijk: Uitdieping van een didactische invalshoek in eigen lessen Ontwerpen van lessen samen met leerkracht andere onderwijsniveau Co-teaching in eigen of ander onderwijsniveau Intervisie / supervisie over de ervaringen

Blog "Het contrast qua lesgeven is zó groot: van bijna alles zelfstandig verwerken (BaO) naar veelal doceren / onderwijsleergesprek (SO). (Uiteraard komen groepswerk en zelfstandig werk ook voor maar veel minder.) Ik denk dat wij in onze lessen (SO) zeker wat meer zelfstandig werk kunnen (moeten?) integreren, wel naast de "klassieke" werkvormen. Een goed evenwicht vinden tussen allerlei werkvormen is belangrijk, denk ik. Het viersporen-systeem zou ik bij bepaalde grammatica-onderdelen van Latijn kunnen toepassen. Ik wil het in ieder geval eens proberen! Conclusie: De gap is nog groter dan ik dacht! Ik begrijp dat leerlingen het moeilijk hebben met de overgang naar SO en een lange(re) aanpassingsperiode nodig hebben.“ (een leerkracht Latijn uit het SO op de blog)

Agenda! Voorstelling van de tussentijdse projectresultaten SOM 27 september 2017 Nieuwe reeks professionele leergemeenschappen 2017-2018 Oproep 1: juni 2017 Oproep 2: september 2017 Wil je zeker op onze mailinglijst staan? Anne.Decelle@ucll.be