Ouderbetrokkenheidavond CB Het Talent MR / Klankbordgroep dinsdag 14 november 2017
Agenda en doel 19.30-19.40 Introductie MR/Klankbordgroep 19.40-19.45 Financieel overzicht St. Vrienden van Het Talent 19.45-20.15 Ouderbetrokkenheid stellingen 20.15-20.20 Korte pauze 20.20-20.30 Conclusies en afsluiting Doel van deze avond: De ouders krijgen inzicht in hoe de medezeggenschap is geregeld binnen Het Talent, wie zitting hebben in de MR/Klankbordgroep en hoe je ze kunt bereiken De MR krijgt inzicht in hoe ouders denken over het huidige reilen en zeilen van Het Talent m.b.t. hun schoolgaande kinderen
Even voorstellen…… MR / Klankbordgroep Het Talent Medezeggenschapsraad Personeelsgeleding Gerlinde van Kampen Corine van Tilburg (secretaris) Oudergeleding Jolet Wiering Jan Boer (voorzitter) Klankbord groep Hilda Wijnholds Dennis Schimmel
Onze motivatie…. Corine van Tilburg - groepsleerkracht van groep 0/1/2/3 (de Lieveheersbeestjes) / lid personeelsgeleding / secretaris: “Ik zit nu voor het vijfde jaar namens de personeelsgeleding in de MR van het Talent. Ik ben secretaris, dit betekent dat ik de notulen maak en ik houd de actie- en besluitenlijst bij. Ik vind het fijn om samen met collega’s en ouders het reilen en zeilen van de school te bespreken en om samen van gedachten te wisselen.” Hilda Wijnholds – lid Klankbordgroep “Ik maak deel uit van de Klankbordgroep op grond van mijn professionele deskundigheid en onderwijservaring m.b.t. basisonderwijs en opleiding van leerkrachten. Ik vind het boeiend om mee te maken hoe het team van Het Talent zich inzet om de visie en de kwaliteit van de school steeds verder uit te bouwen. Waar mogelijk draag ik daar graag een steentje aan bij.” Jolet Wiering: - lid oudergeleding “Ik ben Jolet, getrouwd met Tristan en moeder van Micah, Yinthe en Julan. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als wijkverpleegkundige. Daarnaast doe ik veel vrijwilligerswerk. Ik ben in de MR gegaan, omdat ik het leuk vind om op een ander niveau bij de school betrokken te zijn, dan alleen via de kinderen. Ik hoop dan ook via de MR mijn steentje te kunnen bijdragen in de ontwikkeling van deze school.” Gerlinde van Kampen – lid personeelsgeleding Dennis Schimmel – lid Klankbordgroep Jan Boer: - lid oudergeleding / voorzitter “Ik ben Jan Boer, getrouwd met Rinette en vader van Jason (groep 5). Ik ben werkzaam bij Treant Zorggroep als concerncontroller en treasurer. Vanaf dat Jason in groep 0/1 zat, viel mij de prettige sfeer, de hoge ouderbetrokkenheid en de bevlogenheid van de leerkrachten en Bertie op. Met name het gedachtengoed van Covey en de meervoudige intelligentie spreekt mij aan. Ik hoop door mijn lidmaatschap, net als vele andere ouders, ook een actieve bijdrage te kunnen leveren aan deze zich onderscheidende basisschool!”
Medezeggenschapsraad (MR) wettelijk verplicht per school meedenken, meepraten en meebeslissen over bepaalde zaken die met de school te maken hebben advies- en instemmingsrecht van de geledingen : personeelsgeleding oudergeleding gezamenlijk personele zaken en cao-gerelateerd, zoals formatieplan, etc. voorzieningen voor leerlingen, ouderbijdrage zorgbeleid, bestuurlijke samenwerking, school-gids en schoolplan, etc.
Speelveld van de MR
Mijlpalen in een schooljaar
Balans St. Vrienden van Het Talent
Exploitatie St. Vrienden van Het Talent
Kasstroom St. Vrienden van Het Talent
Ouderbetrokkenheid Onderwerpen stellingen: - communicatie - educatieve proces - ontwikkeling van het kind - organisatieontwikkeling per onderwerp 5 stellingen: Eens = groene kaart omhoog Oneens = rode kaart omhoog Neutraal = geen kaart omhoog plenair uitkomsten voor MR (na de koffie)
Communicatie Stellingen over de communicatie Het is een taak van ouders om mee te helpen met het organiseren van activiteiten, zoals de sportdag en de kerstviering Ik word als ouder voldoende geïnformeerd over het reilen en zeilen op school Tijdens oudergesprekken heb ik doorgaans voldoende gelegenheid om zelf gespreksonderwerpen in te brengen Wanneer ik als ouder een kritische opmerking heb, wordt mijn inbreng serieus genomen Ik weet wie op school waarvoor aanspreekpunt is
Educatief proces Stellingen over het educatieve proces Ik begrijp de inhoud van het rapport doorgaans zonder nadere uitleg van de leerkracht Een smartphone/tablet gebruiken tijdens de les kan een verrijking zijn voor het onderwijs Ik mis soms kennis om mijn kind thuis goed te kunnen helpen met schoolwerk Mijn kind is thuis enthousiast over de lessen die op school worden gegeven Ik heb als ouder een rol in de schoolse ontwikkeling van mijn kind
Ontwikkeling van het kind Stellingen over ontwikkeling van het kind Wanneer de situatie daarom vraagt, wordt er op school rekening gehouden met leerbelemmerende omstandigheden Op school hebben kinderen de ruimte om hun talenten te ontdekken en er aan te werken Elk kind is anders en wordt daarom ook als zodanig op school benaderd Ik zou gedurende de schooldag best mee willen kijken wat er in de klas gebeurt Bij pestgedrag spant de school zich voldoende in om dit te doen stoppen
Organisatieontwikkeling Stellingen over organisatieontwikkeling De inrichting van de school straalt warmte en geborgenheid uit Ik zie geen enkele aanleiding om te overwegen van school te veranderen De school straalt organisatorische rust en kwaliteit uit De school doet er alles aan om het plein en de omgeving rondom de school zo veilig mogelijk toegankelijk te laten zijn Ik merk dat de school met haar tijd meegaat en zich continue doorontwikkelt
Ouderbetrokkenheidavond Korte pauze (5 minuten) daarna wrap up uitkomsten stellingen
Ontwikkeling van het kind Organisatie ontwikkeling Onderwerp Nr Stelling UITKOMST Het Talent 2017 Het Talent 2016 Communicatie 1 Het is een taak van ouders om mee te helpen met het organiseren van activiteiten, zoals de sportdag en de kerstviering oneens 2 Ik word als ouder voldoende geïnformeerd over het reilen en zeilen op school eens 3 Tijdens oudergesprekken heb ik doorgaans voldoende gelegenheid om zelf gespreksonderwerpen in te brengen 4 Wanneer ik als ouder een kritische opmerking heb, wordt mijn inbreng serieus genomen oneens 5 Ik weet wie op school waarvoor aanspreekpunt is neutraal Educatieve proces 6 Ik begrijp de inhoud van het rapport doorgaans zonder nadere uitleg van de leerkracht 7 Een smartphone/tablet gebruiken tijdens de les kan een verrijking zijn voor het onderwijs 8 Ik mis soms kennis om mijn kind thuis goed te kunnen helpen met schoolwerk oneens 9 Mijn kind is thuis enthousiast over de lessen die op school worden gegeven 10 Ik heb als ouder een rol in de schoolse ontwikkeling van mijn kind Ontwikkeling van het kind 11 Wanneer de situatie daarom vraagt, wordt er op school rekening gehouden met leerbelemmerende omstandigheden 12 Op school hebben kinderen de ruimte om hun talenten te ontdekken en er aan te werken 13 Elk kind is anders en wordt daarom ook als zodanig op school benaderd 14 Ik zou gedurende de schooldag best mee willen kijken wat er in de klas gebeurt 15 Bij pestgedrag spant de school zich voldoende in om dit te doen stoppen Organisatie ontwikkeling 16 De inrichting van de school straalt warmte en geborgenheid uit 17 Ik zie geen enkele aanleiding om te overwegen van school te veranderen 18 De school straalt organisatorische rust en kwaliteit uit 19 De school doet er alles aan om het plein en de omgeving rondom de school zo veilig mogelijk toegankelijk te laten zijn 20 Ik merk dat de school met haar tijd meegaat en zich continue doorontwikkelt
Ouderbetrokkenheidavond Afsluiting Doel bereikt? Vragen en/of opmerkingen na vandaag? Mail: mr-hettalent@viviani.nl of klamp een van de MR-leden aan