Computational thinking != Programmeren != Coderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Advertisements

- Inhoud Artificial Intelligence - Inhoud Wat is AI? OorsprongReasoningLearning • Wat is Artificial Intelligence.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Technische geletterdheid en onderwijs
Learning analytics: de docent
HET BELANG VAN REKENEN Prof. Dr. Jan de Lange.
De waarde van cultuureducatie
Inleiding tot marktonderzoek
Workshop Onderzoeksontwerp
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Workshop ‘visieversneller’
Handvatten voor gebruik audiovisuele bronnen in de onderwijspraktijk Media in de klas Dalida van Dessel Teamleider onderwijsplatformen.
Alfons ten Brummelhuis
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
Programmeren, computational thinking en 21e eeuwse vaardigheden
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Ontwikkel je interesse Paden in de ICT. Wie ben ik? Waarom ben ik vandaag hier? ICT, wat is dat eigenlijk? Wat kun je worden en hoe?
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Digitale VDAB profielen
De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027
Programmeren met kinderen
Programmeren met kinderen
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Workshop 19 oktober 2016 CVO Antwerpen
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Inleiding tot marktonderzoek
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
What is the meaning of? Student centered learning
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Trends in het onderwijs
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Workshop 2 24 november 2016 CVO Antwerpen
OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep.
Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby
Digitale geletterdheid
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Workshop: Wat verandert er voor mij?
ICT ICT & MEDIADESIGN INFORMATICA
Big Data.
Samenwerken en communicatie
Big Data.
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
‘Dè keuze voor jouw toekomst’
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Activernde didactiek & passende werkvormen
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Digitale geletterdheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Workshop Digitale Tools
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Workshop 05 oktober 2016 CVO Antwerpen
Transcript van de presentatie:

Computational thinking != Programmeren != Coderen Conferentie 21e eeuwse vaardigheden, 2017-11-23 Utrecht Allard Strijker

Deze workshop Hoe makkelijk is het, waar kun je aan denken Waarom is het belangrijk Waar vind ik beschikbaar materiaal

Computational thinking in het onderwijs Het (her)formuleren van problemen zodat ze op te lossen zijn met de computer Gegevens logisch organiseren en analyseren Gegevens representeren door middel van abstracties zoals modellen en simulaties Het oplossen mogelijk te maken door algoritmisch te denken (denken in een reeks geordende stappen) Identificeren, analyseren en implementeren van mogelijke oplossingen met als doel het vinden van de meest efficiënte en effectieve combinatie van stappen en hulpmiddelen Generaliseren en overbrengen (transfer) van dit proces van probleem oplossen naar een breed scala van problemen in andere leerdomeinen http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/

Computational thinking in het onderwijs En daarnaast Vertrouwen in omgaan met complexiteit Doorzettingsvermogen in het werken met moeilijke problemen Vermogen om om te gaan met ambiguïteit Vermogen om om te gaan met open problemen Vermogen om met anderen te communiceren en samenwerken om een gezamenlijke doel of oplossing te bereiken http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/

Mijn telefoon Hoe bedien ik computers? Hoe krijg ik informatie te horen of te zien? Welke informatie krijg ik te zien? Waar komt informatie vandaan? Staat deze informatie lokaal of online? Wie is eigenaar van die informatie? Wie beslist wat ik zie? Mag iedereen over deze informatie beschikken? Hebben computers humor?

Computational thinking Problemen (her)fomuleren ​ Gegevens verzamelen ​ Gegevens analyseren ​ ​ Gegevens visualiseren Probleem decompositie     Abstractie     Algoritmes en procedures ​ ​ ​ Automatisering   ​ ​ Simulatie en modellering ​ ​ ​ Parallelization   ​

Trends en CT Technologie Maatschappij Robotisering Kunstmatige intelligentie Virtual reality Machinelearning Nepnieuws Cybercrime Blockchain Big data Linked data Werk Financiën Zorg & welzijn Politiek Communicatie Onderwijs Recht

Digiwijzer

Regeerakkoord 2017   ​

Curriculum.nu

http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden/

Digitale geletterdheid Digitale geletterdheid is het geheel van ICT-(basis)vaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking kunnen omgaan met ICT bewust, actief en kritisch omgaan met media zoeken, selecteren, verwerken en gebruiken van relevante informatie het (her)formuleren van problemen zodat ze op te lossen zijn met de computer http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/

Leerlijnen digitale geletterdheid Inhoud Informatie probleem formuleren Doelen Aanvankelijk PO OB Doelen Vervolgens PO MB Doelen En verder PO BB Doelen VO OB Activiteiten Doelen VO BB Activiteiten Activiteiten Activiteiten Activiteiten Activiteiten Activiteiten Activiteiten

Voorbeeldmatig leerplankader Computational Thinking

Computational thinking != Programmeren != Coderen Computational thinking is het procesmatig (her)formuleren van problemen op een zodanige manier dat het mogelijk wordt om met computertechnologie het probleem op te lossen. Het gaat daarbij om een verzameling van denkprocessen waarbij probleemformulering, gegevensorganisatie, -analyse en -representatie worden gebruikt voor het oplossen van problemen met behulp van ICT-technieken en -gereedschappen.

Hoe verder? Allard Strijker a.strijker@slo.nl http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/