Het organiseert van 22.01.2018 – 26.01.2018 de Week van het Handschrift!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Muziek aan, start vanzelf.
Advertisements

Rekenen met muzieknoten
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Informatieavond groep 8
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Ja, zeker vandaag!.
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Welkom in groep 3.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Parmentier Laurien 1Ba0 b
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Licht ! Maria.
Sofrologie Monique delbar
Je levensreis.
Liefhebben Het is niet moeilijk,                                              om lief te hebben .
Woord van Leven Augustus 2011.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Het woord van Kennis Het woord van kennis is niet: De natuurlijke kennis die we verkrijgen door onderwijs, lezen, studie of onderzoek in de natuurlijke.
Voorlichtingsavond groep 3
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Visie: rapport en portfolio
en mooie plekjes in Bokrijk
Welkom!.
Welkom in het eerste leerjaar!
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Ellen Zantvoord Antoinet de Valk Rik van der Vaart Juliette de la Mar
Informatie groep 4 Schooljaar Ochtendprogramma Inloop 8.15 tot 8.30 uur Inloop 8.15 tot 8.30 uur Kring - Trefwoord of viering Kring - Trefwoord.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Woordjes leren.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
De verpakking is mooi, maar wij als leerkrachten hebben het voorrecht om het cadeautje stukje bij beetje uit te pakken, zodat het mooiste wat binnenin.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Informatieavond groep 3
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Mountain of China.
Hoe leert u kind rekenen/schrijven?.
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Informatieavond Unit 3 Welkom allemaal!.
Oefening met atlas en kaarten
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Onzichtbaar Opdracht: Hier ga je schrijven met onzichtbare inkt!
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Leiden, 21 november 2016 De missie van Astrid Poot
Blok III Jouw leven Wat heeft jouw geloof te maken met jouw leven? Daarover gaan de komende lessen.
2017 zegt u vaarwel 2018 lacht u toe.
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Welkom op de informatieavond groep 1-2
SKILL GAMES JO8, JO9, JO10 & JO11.
*BeautyfulChey*.
Ouderavond 19 september 2018 Linda
Welkom, het is fijn om jullie hier vandaag allemaal te zien
JJij en ik, wij zijn allemaal net zo zondig.
groep 5 …………………….…….…….…….…….…….……...
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Informatieavond groep 4K
SNEAK PEEK Workshop: Algemene informatie over de Passie
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Welkom in groep 4.
Transcript van de presentatie:

Het organiseert van 22.01.2018 – 26.01.2018 de Week van het Handschrift!

Internationale Dag van het Handschrift luidt de noodklok! Op 23 januari 2018 Internationale Dag van het Handschrift Op 23 januari 1737 werd John Hancock geboren Hij was de man die als eerste de Onafhankelijkheidsverklaring in Amerika ondertekende op 4 juli 1776. Hij deed dat opzichtig groot, zodat het voor de Engelse koning (die bijziend was) goed leesbaar zou zijn. Schrijven moet blijven!

Thema Week van het Handschrift 2018: Handschrift: uniek cultureel erfgoed! Met schrijfactiviteiten waarmee wat te winnen valt! Door met de hand te schrijven, staan de leerlingen in een eeuwenoude traditie van verslaglegging en het doorgeven van kennis. Ze leren over oude tradities, culturen en in onbruik geraakte schriftdragers.

Handschrift is hersenschrift, vandaar dat we schrijven met de hand promoten met een jaarlijkse dag of week van het handschrift Linker- en rechterhersenhelft, motoriek, ogen, ruimtelijk inzicht, vormherkenning, emotie en taal moeten razendsnel en feilloos samenwerken! Terwijl ze allemaal op een verschillende plek in de hersenen zetelen!

WAAROM nog schrijven met de hand? DAAROM nog schrijven met de hand! 1. Noodzakelijk voor de hersenontwikkeling Bij het leren schrijven worden nieuwe neurale verbindingen aangelegd en wordt de samenwerking tussen linker- en rechterhersenhelft verbeterd. Daardoor worden hogere cognitieve niveaus haalbaar. (denken, taal,geheugen) 2. Motorische argumenten Al schrijvend wordt een motorische topprestatie geleverd en zoals bij iedere topsporter vraagt dat veel oefening. 3. Steun bij het leren lezen De motorische herinnering bevordert de visuele letterherkenning, doordat het ontstaan van de lettervorm en het erbij horende bewegingstraject beleefd en ingegrift worden. (ook in andere culturen zoals China en Japan) 4. Steun bij de ruimtelijke oriëntatie Door het leren schrijven leert een leerling zelf de gegeven ruimte ordelijk in te delen (aanpassen aan de papiergrootte, ruimte tussen letters, woorden en regels.

WAAROM nog schrijven met de hand? DAAROM nog schrijven met de hand! 5. Psychologische argumenten Ieder mens is uniek! Je kunt iemand aan zijn/haar handschrift herkennen. De concentratie wordt bevorderd, daarmee het denken en het intelligentieniveau. De schrijvende mens ontwikkelt zelfdiscipline . 6. Sociale argumenten Brieven, rouwkaarten, felicitaties, verbindend 7. Praktische argumenten Pen en papier zijn overal beschikbaar en voordelig. We hebben als mens de beschikking over onze motoriek én de techniek. We moeten zelfstandig over beide kunnen beschikken! (zelfredzaam als de stroom uitvalt) 8. Esthetische argumenten kalligrafie, oorkondes, handlettering 9. Historische argumenten oude handschriften kunnen lezen 10. Therapeutische argumenten gevoelens op papier uiten; dagboek, schrijf het van je af! Zie: www.handschriftontwikkeling.nl/neurowetenschappelijkeonderzoeken

Schrijven – dat is méér dan spreken of geluiden produceren Zoals dieren doen – die zullen het nooit leren Schrijven maakt ons méns – dat heeft ’t intellect bereikt De communicatie tussen ons is daardoor verrijkt Bij ’t schrijven van een brief kun je gedachten kwijt ’t Gemak van de pc wint het van intimiteit De fijne motoriek van onze kinderhand geoefend door ’t schrijven Zal door gebruik van sms beslist wat achterblijven Ons eigen schrift – de blauwdruk van ons wezen Daarin zijn wij als mens haast als een boek te lezen Daarom moet schrijven blijven, voor ieder exclusief Dat het meer werk en tijd kost, dat neem je graag voor lief. Ank Schermer-de Haan

1. Handschriftontwikkeling als zelfstandig vak te erkennen Het vraagt U: 1. Handschriftontwikkeling als zelfstandig vak te erkennen (het valt nu als schrijven=stellen onder TAAL) 2. De SLO een zelfstandige leerlijn te laten ontwikkelen 3. Meer uren handschriftonderwijs op de PABO’s, (zodat de leerkracht o.a. ouders uit kan leggen waarom schrijven in dit digitale tijdperk toch nut heeft) 4. Vaker en uitgebreider CITO-onderzoek 5. Bijscholing leerkrachten (motivatie leerkrachten in de bovenbouw en specialisatie coördinator- handschriftontwikkeling) We doen de leerling tekort door het handschriftonderwijs te laten verwateren! We wensen u veel wijsheid toe bij het nemen van de vervolgstappen op dit verzoekschrift!