Introductieles Spaans ¡Bienvenido! Mart de Weerd // September 2017
¿Quién soy yo? Soy Mart de Weerd Mi nombre es ‘Mart’ y mi apellido es ‘de Weerd’
Misschien ken je Spanje/Spaans van…
El mundo hispanohablante In welke landen wordt Spaans gesproken volgens jullie?
Waarom heb je gekozen voor Spaans? Ik kan geen Duits Ik vind het een leuke taal Ik heb al ooit Spaans gehad en wil me er verder in bekwamen Anders namelijk ……
Wat verwacht je van de lessen? Ik kan daarna eenvoudige teksten lezen Ik kan eenvoudige gesprekken voeren Ik kan Spaanse teksten enigszins begrijpen Ik kan een eenvoudige brief opstellen Ik beheers meerdere vaardigheden op het gebied van Spaans
Wat weet ik er al van? 1. Maak de vragenlijst “Spanje, wat weet ik er van?” 2. Welke Spaanse woorden ken je al? Minimaal 5 per tweetal.
Wat gaan we doen? Alles staat in de moduulwijzer Vier uur per week (3 van de 4 periodes)
Het Tekstboek Opbouw Hoe werkt Aula Joven? (P. 2-5) Empezar Comprender Explorar y reflexionar (oefeningen en grammatica) Practicar y comunicar Viajar ¿Qué más? Gramática Glosario
Het Werkboek Opdrachten per hoofdstuk CD met leesteksten uit zowel tekst- als werkboek
¿Qué más? Reader Spaans Moduulwijzer Grammatica Idioom Vragen ‘Mi vida loca’
Mi vida loca Een soap in het Spaans 22 afleveringen 4 afleveringen per periode Vragen hierover staan in de reader Mi vida loca
Hoe word je beoordeeld bij Spaans? Studiepuntensysteem: 4 x 1 punt (per periode 1 punt) 4 Toetsen over steeds twee hoofdstukken (P1: H1-2; P2: H3-4, P3: 5-6, P4: 7-8) We behandelen meerdere vaardigheden Leesvaardigheid (leer) Luistervaardigheid (escuchar) (niet in examen) Schrijfvaardigheid (escribir) Gesprekken voeren (hablar) Spreken (presentar en español) (niet in examen) Zie studiepuntenoverzicht cohort 2017
Hoe gaan we dit aanpakken? Zie moduulwijzer MW1.1 (in reader) Regels: meenemen boeken (Tekstboek (TB) en Werkboek, incl. CD (WB)) + schrift + schrijfbenodigdheden Laptop nodig ivm OOL Geen telefoon nodig Op tijd aanwezig / goed opletten tijdens werk Huiswerk maken; weekopdrachten inleveren, idioom leren Schriftelijke toets (S) aan eind van periode (bijv.SP1-2) Eventueel extra lesmateriaal via OOL en MVL
In schema Onderdeel Periode planning Aantal studiepunten Spaans P1 1 Toets SP1-2 Schriftelijke toets laatste week periode 1 Lezen. Luisteren, gesprekken voeren Spaans P2 2 Toets SP3-4 Schriftelijke toets laatste lesweek periode 2 Lezen. Luisteren, gesprekken voeren, schrijven Spaans P3 3 Toets SP5-6 Schriftelijke toets laatste lesweek periode 3 Spaans P4 4 Toets SP7-8 Schriftelijke toets laatste lesweek periode 4 Lezen. Luisteren, gesprekken voeren, schrijven, (rekening houden met 2 weken stage)
Wat verwacht ik van jullie? Meenemen laptop (ivm OOL), boeken (tekst- en werkboek) en reader Schrijfbenodigdheden en schrift ivm aantekeningen en huiswerk Actieve werkhouding en motivatie Op tijd aanwezig; volg alle lessen Geen telefoon Niet naar toilet gedurende uitleg Maken huiswerk; inleveren werkopdrachten Het is best pittig; houd het allemaal goed bij (leer idioomlijstjes) TIP Schrijf na afloop van de les belangrijke woordjes op in je schrift Leer ze totdat je ze kent. Met name werkwoorden zijn belangrijk
De uitspraak (La pronunciación) Bienvenidos (welkom) Hola (hallo) ¿Qué tal? (hoe gaat het?) Me llamo Astrid (ik heet Astrid) ¿Y tu? (en jij?) Soy Martín (ik ben Mart)
Oefeningen Intro Spaans Jezelf voorstellen in het Spaans Maak groepjes van 2 Stel je zelf voor zoals aangegeven op de vorige dia. (je kan ook gebruik maken van de reader P8) Schrijf het gesprekje op in je schrift Saludos o despedidas? Begroeting of afscheid? Maak oefening 2 uit je tekstboek (p12) Neem de antwoorden over in je schrift. Maak in Trajectplanner een map Spaans Periode 1 aan. Zet je antwoorden in een bestand, en deel dit bestand met de titel ‘Intro Spaans’ (gevolgd door je naam) via Trajectplanner naar je docent.