Introductieles Spaans  ¡Bienvenido! Mart de Weerd // September 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting 8 januari 2013 Leerlingen en ouders vwo-4
Advertisements

Bazarlessen Klas 2.
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
Bienvenidos a la clase de español conjugar los siguientes verbos hablar llevar Escribir leer Escuchar aprender vivir 2.
Ser De vertaling van dit werkwoord: (yo) soy (tú) eres
- vaardigheden: luisteren en spreken - basiswoordenschat - woorden lezen / afdekken - woorden schrijven / controleren - moeilijke woorden meermaals.
Infoavond Groep 7/8 9 september 2013.
Aardrijkskunde.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Welkom H3b!  (het wordt niet gemakkelijk…) huiswerk...  pak agenda en noteer bij ma 14 september 6e lesuur:  lezen tb 3 tm 7 maken en controleren.
TrabiTour fährt weiter! Deutsch für die Oberstufe
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Aardrijkskunde Welkom Klas 2.
Noordhoff Uitgevers Talendag
Neue Kontakte 4-kgt Workshop D-103
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
Informatieavond groep 4
Het vak Natuurkunde - Wat heb je nodig: Cijfergeving:
Ouderkring groep
De dag van het solliciteren Blok 1
6 september : verkort rooster 7 september: 60 min Spaans 2v september.
Werkwijze groep 5A
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Welkom in L23 ! SLB 2 L23 Bijeenkomst 1 Stefan Schuur.
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Hoe leer je geschiedenis?
LES 1 EIGEN WOORDENLIJST 15 WOORDEN SP/NL INGELEVERD? INTRODUCTIE BOEK Week 37: 7-11 september.
Welkom BAHÛRIM.
Welkom in groep 4 Wilt u de stamkaarten controleren, ondertekenen en weer inleveren? Wilt u uw contactgegevens op de klassenlijst controleren?
Pourquoi apprendre le français?
Duits in 4,5 en 6 VWO Herzlich Willkommen !!. Waarom Duits? Duits is de taal van onze belangrijkste handelspartner, tevens ons buurland. Duits is de taal.
Welkom bij Aardrijkskunde. Indeling van de les Kennismaken met elkaar, Kennismaken met het vak, Filmpje, Opdrachten, Afsluiting.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Hoy es lunes Vandaag is het maandag. Programa Proefwerk bespreken in vorm van SPEL Proefwerk uitdelen Eigen woordenlijst afmaken en inleveren Bron C Bron.
Noordhoff Uitgevers werkt voor de docent 1 Gebruikers van MW h/v in gesprek met auteurs Welkom.
Miniles Spaans. Hola, me llamo ….. Vertel hoe je heet: hola, me llamo, ¿Y tú? Wie spreekt er al Spaans?Waarom zou je Spaans leren? Wie is er wel eens.
Miniles Spaans. Voor de voetballers 'Alle jeugdspelers moeten Engels en Spaans leren’ Johan Cruijff heeft verkondigd dat alle jeugdspelers bij Ajax de.
Miniles Spaans. Hola, me llamo ….. Vertel hoe je heet: hola, me llamo, ¿Y tú? Wie spreekt er al Spaans?Waarom zou je Spaans leren? Wie is er wel eens.
WEEK 2: 11 T/M 15 JANUARI Unidad 3: Y tú, ¿cómo eres?
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
Studiewijzer Spaans 1AO MKR. Voorstelling docent Frederik De Baets Docent Frans en Spaans in Bedrijfsmanagement Deels in het Afstandsonderwijs, maar vooral.
Groepsavond groep 8 17 september Welkom en voorstellen.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
SLB2 BIJEENKOMST 1 Stefan Schuur. Agenda bijeenkomst 1  Kennismaken met SLB-er  Kennismaken met elkaar  Afspraken maken  Groepsfoto maken.
Les 1 v6 Introductieles Spaans. Wat kan je dit jaar verwachten? Schoolexamens> maken deel uit van de helft van je cijferSchoolexamens> maken deel uit.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Spel Politiek Nederland
– examentraining schrijven & taalportfolio
Uitleg Supersaas en regels examen
SO’s en toets SO  maandag 3 november Leren: TB blz. 16  alleen de persoonlijke voornaamwoorden TB blz. 21 helemaal! Dus ook de Frases clave!!! TB blz.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
SLB2 Bijeenkomst 1 Stefan Schuur.
HET VAK NEDERLANDS IN JE EXAMENJAAR
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (I) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Introductieles Spaans
Examentraining.
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Welkom!.
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Introductieles Spaans  ¡Bienvenido! Mart de Weerd // September 2017

¿Quién soy yo? Soy Mart de Weerd Mi nombre es ‘Mart’ y mi apellido es ‘de Weerd’

Misschien ken je Spanje/Spaans van…

El mundo hispanohablante In welke landen wordt Spaans gesproken volgens jullie?

Waarom heb je gekozen voor Spaans? Ik kan geen Duits Ik vind het een leuke taal Ik heb al ooit Spaans gehad en wil me er verder in bekwamen Anders namelijk ……

Wat verwacht je van de lessen? Ik kan daarna eenvoudige teksten lezen Ik kan eenvoudige gesprekken voeren Ik kan Spaanse teksten enigszins begrijpen Ik kan een eenvoudige brief opstellen Ik beheers meerdere vaardigheden op het gebied van Spaans

Wat weet ik er al van? 1. Maak de vragenlijst “Spanje, wat weet ik er van?” 2. Welke Spaanse woorden ken je al? Minimaal 5 per tweetal.

Wat gaan we doen? Alles staat in de moduulwijzer Vier uur per week (3 van de 4 periodes)

Het Tekstboek Opbouw Hoe werkt Aula Joven? (P. 2-5) Empezar Comprender Explorar y reflexionar (oefeningen en grammatica) Practicar y comunicar Viajar ¿Qué más? Gramática Glosario

Het Werkboek Opdrachten per hoofdstuk CD met leesteksten uit zowel tekst- als werkboek

¿Qué más? Reader Spaans Moduulwijzer Grammatica Idioom Vragen ‘Mi vida loca’

Mi vida loca Een soap in het Spaans 22 afleveringen 4 afleveringen per periode Vragen hierover staan in de reader Mi vida loca

Hoe word je beoordeeld bij Spaans? Studiepuntensysteem: 4 x 1 punt (per periode 1 punt) 4 Toetsen over steeds twee hoofdstukken (P1: H1-2; P2: H3-4, P3: 5-6, P4: 7-8) We behandelen meerdere vaardigheden Leesvaardigheid (leer) Luistervaardigheid (escuchar) (niet in examen) Schrijfvaardigheid (escribir) Gesprekken voeren (hablar) Spreken (presentar en español) (niet in examen) Zie studiepuntenoverzicht cohort 2017

Hoe gaan we dit aanpakken? Zie moduulwijzer MW1.1 (in reader) Regels: meenemen boeken (Tekstboek (TB) en Werkboek, incl. CD (WB)) + schrift + schrijfbenodigdheden Laptop nodig ivm OOL Geen telefoon nodig Op tijd aanwezig / goed opletten tijdens werk Huiswerk maken; weekopdrachten inleveren, idioom leren Schriftelijke toets (S) aan eind van periode (bijv.SP1-2) Eventueel extra lesmateriaal via OOL en MVL

In schema Onderdeel Periode planning Aantal studiepunten Spaans P1 1   Toets SP1-2 Schriftelijke toets laatste week periode 1 Lezen. Luisteren, gesprekken voeren Spaans P2 2 Toets SP3-4 Schriftelijke toets laatste lesweek periode 2 Lezen. Luisteren, gesprekken voeren, schrijven Spaans P3 3 Toets SP5-6 Schriftelijke toets laatste lesweek periode 3 Spaans P4 4 Toets SP7-8 Schriftelijke toets laatste lesweek periode 4 Lezen. Luisteren, gesprekken voeren, schrijven, (rekening houden met 2 weken stage)

Wat verwacht ik van jullie? Meenemen laptop (ivm OOL), boeken (tekst- en werkboek) en reader Schrijfbenodigdheden en schrift ivm aantekeningen en huiswerk Actieve werkhouding en motivatie Op tijd aanwezig; volg alle lessen Geen telefoon Niet naar toilet gedurende uitleg Maken huiswerk; inleveren werkopdrachten Het is best pittig; houd het allemaal goed bij (leer idioomlijstjes) TIP Schrijf na afloop van de les belangrijke woordjes op in je schrift Leer ze totdat je ze kent. Met name werkwoorden zijn belangrijk

De uitspraak (La pronunciación) Bienvenidos (welkom) Hola (hallo) ¿Qué tal? (hoe gaat het?) Me llamo Astrid (ik heet Astrid) ¿Y tu? (en jij?) Soy Martín (ik ben Mart)

Oefeningen Intro Spaans Jezelf voorstellen in het Spaans Maak groepjes van 2 Stel je zelf voor zoals aangegeven op de vorige dia. (je kan ook gebruik maken van de reader P8) Schrijf het gesprekje op in je schrift Saludos o despedidas? Begroeting of afscheid? Maak oefening 2 uit je tekstboek (p12) Neem de antwoorden over in je schrift. Maak in Trajectplanner een map Spaans Periode 1 aan. Zet je antwoorden in een bestand, en deel dit bestand met de titel ‘Intro Spaans’ (gevolgd door je naam) via Trajectplanner naar je docent.