1. Uitgangspunten van de behandeling 2. Organiseren van de behandeling 3. Ondersteuning van medewerkers
Traditie ‘Wat laat iemand zien’ 2011 Jack 1975 1988
Traditie Wat laat iemand zien Wat laat iemand zien
Doorbreken van traditionele behandeltradities 4. Perspectief 3. Doelen 2. Pijlers 1. Fundament Doorbreken van traditionele behandeltradities
‘Mensen hebben mensen nodig om mens te worden en te blijven’
Traditie – ‘Wat heeft iemand nodig’ Contextuele benadering De relationele ethiek vormt het hart van de contextuele benadering. Mensen hebben mensen nodig om zich verbonden te weten met betekenisvolle anderen. Verbondenheid houdt in: gezien, gekend en gewaardeerd worden en van daaruit voldoende vrijheid en (zelf)vertrouwen hebben om van betekenis te kunnen zijn voor jezelf en voor anderen. 1. Uitgangspunten van de behandeling 2. Organiseren van de behandeling 3. Ondersteuning van medewerkers
‘Doen zonder begrijpen’ Triple-C is geen truc Triple-C modellen Behandeling? ‘Doen zonder begrijpen’
Waarden Triple-C
“De menselijke behoeften als fundament” Wat heeft iemand nodig “De menselijke behoeften als fundament”
Eén geheel
Triple-C behandelhuis 4. Perspectief 3. Doelen 2. Pijlers Fundament
Botsende tradities
Psychische stoornis / Gedragsproblemen / Handicap Een beetje Triple-C werkt niet 4. Perspectief 3. Doelen 2. Pijlers Fundament Psychische stoornis / Gedragsproblemen / Handicap
1e pijler opbouw gehechtheidsrelatie
2e pijler competentieopbouw
Zelfzorg Wonen Werk Vrije tijd
‘aanvoelen, aansluiten en aanvullen’ RUR - Dialoog ‘aanvoelen, aansluiten en aanvullen’ Beheersend Richting geven Uitnodigen Ruimte geven Loslatend
Triple-C 1. 2. 3. Van verzorgen naar ondersteunen? Van bewaken naar begeleiden? 1. Competentie 2. Coach 3.
3e Pijler Anders kijken naar probleem- gedrag
Betrouwbaarheid Organiseren Behandeling Verrichten Behandel- planning Competentie Behandeling Behandel- planning klimaat Behandelvisie Gedeelde waarden Verrichten Inrichten Richten Coach Client Uitgangspunten van de behandeling 2. Organiseren 3. Ondersteuning van medewerkers
Coaching Aansluiten bij menselijke behoeften. Triple-C waarden Client Triple-C waarden Gedeelde waarden Persoonlijke waarden Client Behandeling l Coach / Context Relatie 1. Professionele vaardigheden 2. Persoonlijke eigenschappen
Voorleven i.p.v. Voorlezen ….als de sleutelfiguren in de behandeling manager, behandelaar en leidinggevende - de nieuwe traditie ‘voorleven’. ‘Voorleven’ van wat zij van begeleiders verwachten in de omgang met cliënten. Nabijheid bieden en sensitief en responsief inspelen en afstemmen op de menselijke behoeften.