1. Uitgangspunten van de behandeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Een plek voor zingeving en spiritualiteit
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
situationeel leiderschap
Visie op verplegen  .
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Generatief Leiderschap
Casus M orthopedagogisch bekeken
Kader Individueel Zorgplan Coördinatieplatform Zorgstandaarden
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Zorg. is een menselijke waarde Verpleegkundige zorg is.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Trajectbegeleiding Davy Mahieu & Sarah Vermeire.
Presentatie Axel Liégeois
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (Hulp aan Huis)
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Verknopen door verbinden Joris Claes en Itte Van Hecke.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Ervaringen Implementatie in Nederland
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Rijnlands organiseren en zelfsturing
Gentle Teaching.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Doel en taak van de hulpverlening
Het Rijk van Koning Klant
Godsdienstpedagogiek ICBO. Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling  Tussen aanpassing en zelfontplooiing  In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
STAPPENPLAN ABB 1. WORKSHOP ABB Affectief bewuste benadering (ABB) Stappenplan: 1.Kennismaken met cliënt en zijn netwerk 2.Beeldvorming 3.Ondersteuningsbehoefte.
2.7. Samenvatting Chaymae Faïk 1BASWA. 1. Een bepaalde manier van zorgen 1989: Eerste Nederlandse, kleinschalige woonvorm Eind de jaren 90  populair.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
Informatievergadering 21 mei 2016 – Het GielsBos Inschatting van de zorgzwaarte Psycho-pedagogische dienst.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Hoe pedagogisch handelen?
Hans Meij (powerpoint by Maxim Van Colen). inleiding pedagogische basisdoelen opvoedingsvaardigheden interactievaardigheden overige vaardigheden ontwikkelingsopgaven.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Dr. Maaike Hermsen Prof. dr. Petri Embregts Dr. Lex Hendriks.
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Begeleiding bij Werkplekleren
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Rol van de coach Voedingspatroon
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Toekomstgericht personeelsbeleid
bijeenkomst methoden en instrumenten
Lespakket Opleidingen
Contextuele therapie en hulpverlening
De collectieve ambitie
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Contextuele hulpverlening
‘Naar zelfverantwoordelijk leren’
Werken met plezier en goed presteren
Instrument Team Intervisie
Team charter Instrument.
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

1. Uitgangspunten van de behandeling 2. Organiseren van de behandeling 3. Ondersteuning van medewerkers

Traditie ‘Wat laat iemand zien’ 2011 Jack 1975 1988

Traditie Wat laat iemand zien Wat laat iemand zien

Doorbreken van traditionele behandeltradities 4. Perspectief 3. Doelen 2. Pijlers 1. Fundament Doorbreken van traditionele behandeltradities

‘Mensen hebben mensen nodig om mens te worden en te blijven’

Traditie – ‘Wat heeft iemand nodig’ Contextuele benadering De relationele ethiek vormt het hart van de  contextuele benadering. Mensen hebben mensen nodig om zich verbonden te weten met betekenisvolle anderen. Verbondenheid houdt in: gezien, gekend en gewaardeerd worden en van daaruit voldoende vrijheid en (zelf)vertrouwen hebben om van betekenis te kunnen zijn voor jezelf en voor anderen. 1. Uitgangspunten van de behandeling 2. Organiseren van de behandeling 3. Ondersteuning van medewerkers

‘Doen zonder begrijpen’ Triple-C is geen truc Triple-C modellen Behandeling? ‘Doen zonder begrijpen’

Waarden Triple-C

“De menselijke behoeften als fundament” Wat heeft iemand nodig “De menselijke behoeften als fundament”

Eén geheel

Triple-C behandelhuis 4. Perspectief 3. Doelen 2. Pijlers Fundament

Botsende tradities

Psychische stoornis / Gedragsproblemen / Handicap Een beetje Triple-C werkt niet 4. Perspectief 3. Doelen 2. Pijlers Fundament Psychische stoornis / Gedragsproblemen / Handicap

1e pijler opbouw gehechtheidsrelatie

2e pijler competentieopbouw

Zelfzorg Wonen Werk Vrije tijd

‘aanvoelen, aansluiten en aanvullen’ RUR - Dialoog ‘aanvoelen, aansluiten en aanvullen’ Beheersend Richting geven Uitnodigen Ruimte geven Loslatend

Triple-C 1. 2. 3. Van verzorgen naar ondersteunen? Van bewaken naar begeleiden? 1. Competentie 2. Coach 3.

3e Pijler Anders kijken naar probleem- gedrag

Betrouwbaarheid Organiseren Behandeling Verrichten Behandel- planning Competentie Behandeling Behandel- planning klimaat Behandelvisie Gedeelde waarden Verrichten Inrichten Richten Coach Client Uitgangspunten van de behandeling 2. Organiseren 3. Ondersteuning van medewerkers

Coaching Aansluiten bij menselijke behoeften. Triple-C waarden Client   Triple-C waarden Gedeelde waarden Persoonlijke waarden Client Behandeling l Coach / Context Relatie 1. Professionele vaardigheden 2. Persoonlijke eigenschappen

Voorleven i.p.v. Voorlezen ….als de sleutelfiguren in de behandeling manager, behandelaar en leidinggevende - de nieuwe traditie ‘voorleven’. ‘Voorleven’ van wat zij van begeleiders verwachten in de omgang met cliënten. Nabijheid bieden en sensitief en responsief inspelen en afstemmen op de menselijke behoeften.