OPweg Innovatief project

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Het nieuwe Jeugdhulplandschap
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Ouders en Kinderen Centraal
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Een project van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen vzw i.s.m. de lokale besturen.
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Doelgroep van PZT Mensen met een chronisch (niet-acute) psychiatrische problematiek verblijvend in de thuissituatie We richten ons niet op crisisopvang.
Begeleidingsplannen GGZ
Thuisbegeleiding en gezinsfunctioneren
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
1 GIPSO : gids voor inclusieve projecten en sociaal ondernemen  Advies en coachingsbureau  Woon- en dagbestedingsinitiatieven  Ouder- en netwerken van.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Centrum voor Jeugd en Gezin
Jeugdopbouwwerker als brugfiguur en promotor van een geïntegreerd beleid ten behoeve van maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren.
1G1P voor de JGT’s ZUID-HOLLAND NOORD November 2014.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
 Missie Brugteam:  Het Brugteammaakt de brug tussendak- en/of thuisloze mensen en de reguliere hulpverlening en vergroot zo hun kansen om een menswaardig.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Jeugdwerkactie 2014 Actiedoelen. Drie pijlers onder de actie Thema 1Sterk in je schoenen Weerbaarheid van jongeren Thema 2Schouder aan schouder Zorg voor.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Crisisteam-18 Karolien Kennis & Marjan Deprez
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening door: Hans de Vroome (beleidsadviseur W&I en projectleider armoedepact BPV) 13 november 2012.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Coördinatie van de hulp Workshop 4. Voorstellingsrondje Maatschappelijke evoluties Perspectief van de cliënt Casusoverleg Cliëntoverleg met externe voorzitter.
Op zoek naar hulp voor je kind? Volg 1 Alpha. De nood voor Alpha © Alpha2 Alpha wijst je de weg in de professionele dienstverlening voor kinderen.
Op zoek naar hulp voor je kind? Volg 1 Alpha. Kinderen met problemen (o.a. pesten, aandachtstoornissen, gescheiden ouders) geraken soms los van de maatschappij.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
 Discussie: vraaggericht werken?  Cliënt en hulpvraag centraal  Empowerment.
Stappen die gezet kunnen worden bij verontrusting Perspectief vanuit de Gemandateerde Voorzieningen.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Barrièrestraat 4 | 8200 Brugge | GSM 0477/ of 0477/ | VIP (VroegInterventieProject) Najaar 2016.
BB - Theorie Donderdag 15-september.
Resultaatgericht Samenwerken
Een inclusieve samenleving vraagt inzet van talent.
Ouderenmis(be)handeling ‘Horen, zien en praten’
Workshop 5: Diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg
Progressief universalisme
Teambarometer.
Bernadette Rutjes.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Duurzame inzetbaarheid
Samenwerken aan veiligheid voor het hele gezin
Infodag onderwijs Welkom!
Geïntegreerd breed onthaal
Duurzame inzetbaarheid
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Aanbod jongvolwassenen
Transcript van de presentatie:

OPweg Innovatief project Als antwoord op een groeiende wachtlijst.

Wachtlijst: Onze visie Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer; Hulpverlening is slechts goed werkzaam als de cliënt actief betrokken wordt, er vertrokken wordt vanuit diens krachten; In dialoog met onze cliëntenfeedbackgroep: Wat kan voor cliënten helpend of steunend zijn tijdens het ‘wachten’? Onze vaststellingen: Mensen die een hulpvraag stellen ervaren een grote nood aan ondersteuning; De gestelde actie geeft hen energie. Ze ondernemen iets; Ze hebben nood aan bevestiging van hun inzet, bekrachtiging voor wat ze doen en blijven doen.

Wachtlijst: Onze visie Een wachtlijst dient dynamisch te zijn, een eerste handreiking naar steun en zorg. Hulpverlening dient een goede balans te zoeken in een alternatieve, constructieve benadering van een wachtlijstbeheer. De cliënt krijgt een centrale plaats. Zijn aanwezigheid is vereist van bij het 1ste contact.

Wachtlijstzorg: Doelgroep Gezinnen met kinderen & jongeren tussen 0 en 18 jaar; Bezorgdheid over de ontwikkeling & het welbevinden van het kind of de jongere; Direct bereikbare hulp binnen de brede instap blijkt onvoldoende. Fase 1: Focus op gezinnen verwezen vanuit de brede instap of rechtstreekse aanmeldingen Fase 2: Onderzoeken van de meerwaarde dit aanbod open te stellen naar cliënten verwezen door gemandateerde voorzieningen & jeugdrechtbanken

Wachtlijstzorg: Doel Uitstroom bevorderen Doorstroom beperken In afwachting van een opstart gaan heel wat gezinnen op zoek naar andere hulp en dienstverlening. Gezinnen en hun netwerk activeren i.f.v. ondersteunings-vragen, al dan niet met hulp van eerstelijnsdiensten. Doorstroom beperken Wachtlijstduur heeft negatieve invloed op het aantal en de intensiteit van problemen. Interventies i.f.v. het beheersbaar maken/houden van de problemen (harm reduction).

Wachtlijstzorg: Doel Effectieve begeleidingsduur verkorten Werkrelatie & probleemanalyse: 2 belangrijke ingrediënten om te komen tot effectieve resultaten & probleemreductie. Blijvend contact houden vanaf de aanmelding maakt het mogelijk gerichter aan de slag te gaan bij effectieve opstart. Uitval voorkomen Vertrouwen & motivatie: belangrijk voor effectiviteit & resultaat hulpverleningsproces. Minimaal aanwezig zijn in het gezin tijdens de ‘wachtperiode’ opdat minimale motivatie cliënt niet verloren gaat.

OPweg Telefonische aanmelding Beslissingsmoment 1 Hulpverlener/ hulpverlener + cliënt/ cliënt ‘Gestandaardiseerde’ aanmeldings- en intakefiche: Hulpvraag jongere en/of zijn ouders = vertrekpunt Rol & functie hulpverlener = belangrijk! Sensibiliseren aanmelder/contactpersoon Beslissingsmoment 1 Instroomteam: indien geen ISG  advies/doorverwijzing Termijn: binnen 14 dagen na aanmelding

OPweg Indicatiestellingsgesprek Beslissingsmoment 2 Verkennend gesprek (cliënt/ cliënt en aanmelder) Concretiseren hulpvraag Aanbod contextbegeleiding verduidelijken Termijn: binnen 4 à 6 weken na beslissingsmoment 1 Beslissingsmoment 2 Opties: Loslaten Advies Doorverwijzing A- /M- document Wachtlijst

Bedankt voor uw aandacht! OPweg Bedankt voor uw aandacht!