Kopen of huren Kopen of huren Nascholing Bedrijfseconomie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Management & Organisatie
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
“Bewust keuzes maken” ISD-conferentie Wat doet de afdeling Re-integratie?
Levensvragen Over geluk…..
Beelden om te kiezen Docentendag Politicologie Elly te Molder & Juul Willen Donderdag 31 oktober 2013.
Portfolio
Intersectoraal Klas 3.
Een eerste opzet met mogelijkheden
OFC28 mediawijsheid les 4.
Opdrachten maken met Smartbook 7 oktober 2014
Docentenmobiliteit: zinvol en mogelijk
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Stencil omzet kosten winst H3 18 MEI Wat gaan we vandaag doen?  - HW controle  - Wat heb je tot nu toe gedaan?  - Huiswerk klassikaal nakijken.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Leer weer jezelf te zijn
Omzet-kosten-winst HAVO 3
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Reken je (niet) rijk.
Denken als een computer
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
Rob Goossens Het Werkplan.
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 BB Lesweek 1
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
De Betekeniseconomie in de klas
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Ouderbijeenkomst.
© UNIEK IN DE KLAS.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Nee Zeggen!.
Financiële zelfredzaamheid
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Kopen of huren Kopen of huren Nascholing Bedrijfseconomie
Mijn visie op onderwijs
Schoolgroep Ouderbetrokkenheid.
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Big Data.
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Big Data.
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Samen op weg naar een rookvrij terrein
RÜya Bijeenkomst 4 Ouders.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Medezeggenschap bij De Eshoek
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Hoe speel je de Pizza Game?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Geluid aan.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
EIGEN WONING © Dia van Berry Hagendijk.
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Transcript van de presentatie:

Kopen of huren Kopen of huren Nascholing Bedrijfseconomie Amsterdam, 14.12.’17 Mariska van Son Richard de Jong Kopen of huren http://www.youtube.com/watch?v=JEsJs68SugA

Doelstelling voor vanmiddag Na afloop van deze workshop loop je naar buiten met minimaal 2 werkvormen om de eindtermen van huren en kopen in je klas te behandelen.

Programma Nader kennismaken met de nieuwe eindtermen omtrent kopen en huren Zelf aan de slag met deze eindtermen; Andere werkvormen om deze eindtermen te behandelen in je klas.

Belangrijkste (nieuwe) begrippen HAVO Huren Kopen Partijen op hypotheekmarkt Bank Hypotheekadviseur Makelaar Notaris Hypothecair krediet Lineaire hypotheek Annuïteitenhypotheek

Belangrijkste (nieuwe) begrippen VWO Huren Kopen Partijen op hypotheekmarkt Bank Hypotheekadviseur Makelaar Notaris Taxateur Hypothecair krediet Lineaire hypotheek Annuïteitenhypotheek

Verschil tussen HAVO en VWO HAVO: uitleggen VWO: analyseren Extra voor VWO: de verplichtingen van de huurder noemen en de financiële gevolgen ervan voor de huurder uitleggen. Extra begrip voor VWO: taxateur Taxonomie van Bloom

Programma Nader kennismaken met de nieuwe eindtermen omtrent de keuze voor het huren of kopen van een woonhuis; Zelf aan de slag met deze eindtermen; Andere werkvormen om deze eindtermen te behandelen in de klas.

Opdracht stappenplan d.m.v. rollenspel Mariska en Richard willen graag een huis kopen van ongeveer € 500.000,-. Echter wij hebben geen idee hoe we dit aan moeten pakken. Wij vragen daarom aan jullie om een stappenplan te maken van het aankoopproces waarin staat: welke partijen wij tegen gaan komen; wanneer deze partijen een rol spelen; wat de taken van deze partijen in het aankoopproces zijn; We gaan het als volgt aanpakken…………………

De nummers vertegenwoordigen: een bank een hypotheekadviseur 1 Wat Je krijgt van ons een nummer. Vorm een groepje van mensen met hetzelfde nummer. Bepaal wanneer jullie groepje (nrs. 1 t/m 5) een rol in het aankoopproces gaan spelen. Breng zo specifiek mogelijk in kaart welke taken jullie verrichten in het koopproces, bereid je daarop voor. 2 Hoe In de groep met hetzelfde nummer 3 Hulp Boek/laptop/Ipad/telefoon 4 Tijd 5 minuten 5 Uitkomst Wordt vervolgd 6 Klaar Leg je pen voor je neer en wacht even De nummers vertegenwoordigen: een bank een hypotheekadviseur een aankoopmakelaar een notaris een taxateur de koper(s)

De nummers vertegenwoordigen: een bank een hypotheekadviseur 1 Wat Ga weer zitten aan je oorspronkelijke tafel. Stem onderling het stappenplan af. Start het aankoopproces met de kopers die hun wensen op tafel leggen en breng het tot een goed einde. 2 Hoe In de groep 3 Hulp Aantekeningen 4 Tijd 15 minuten 5 Uitkomst Wordt plenair besproken 6 Klaar Leg je pen voor je neer en wacht even De nummers vertegenwoordigen: een bank een hypotheekadviseur een aankoopmakelaar een notaris een taxateur de kopers

Nabespreken stappenplan Hoe ziet jullie stappenplan er uit? Waarom hebben jullie voor deze volgorde gekozen? Wat zijn de taken van de 6 partijen in het stappenplan? Wat zijn de belangen van de verschillende partijen? Liep het aankoopproces spaak, en zo ja waar? Hoe hebben de kopers het advies ervaren? Welk besluit nemen de kopers?

Didactische verantwoording samenwerkingsopdracht Positieve wederzijdse afhankelijkheid Individuele aanspreekbaarheid Directe interactie Sociale vaardigheden Evaluatie en bijstellen van groepsprocessen

T-kaart voor samenwerken Ziet er uit als: Klinkt als: je blijft in je groep en loopt niet naar andere groepen Er is in elk groepje maar een stem te horen - niemand zit apart gebruik een laag stemniveau de docent helpt alleen hele groepjes, geen individuele leerlingen iedereen in het groepje kan de antwoorden geven een leerling vraagt namens het hele groepje om hulp van de docent: “wij….”

Evaluatie lesopdracht Wat is jullie feedback op het rollenspel? Hoe hebben leerlingen deze lesvorm ervaren?

Programma Nader kennismaken met de nieuwe eindtermen omtrent de keuze voor het huren of kopen van een woonhuis; Zelf aan de slag met deze eindtermen; Andere werkvormen om deze eindtermen te behandelen in de klas.

Werkvorm 2 Kopen of huren Stel je bent inmiddels 15 jaar ouder, getrouwd en hebt 2 leuke kinderen van 2 en 3 jaar. Je hebt een goede baan en verdient € 50.000,- bruto per jaar, je partner werkt parttime en heeft een bruto jaarsalaris van € 30.000,-. Je woont op een flat met een huur van € 500,- per maand en wilt daar weg. Dit vooral vanwege de kinderen, je vindt het maar niks dat ze op een balkon moeten spelen. Je overweegt een huis met tuin te gaan kopen of te gaan huren.

Werkvorm 3 Hamid en Tineke willen een ander huis Opdracht: maak een vragenschema waarmee je huurders/kopers begeleidt om een afgewogen oordeel te maken bij de keuze een ander huis te gaan kopen of huren. Laat huurders zien wat er komt kijken bij het huren of kopen van een huis. Verwerk het stappenplan op website of een app.

Werkvorm 4 Je ziet je toekomst al helemaal voor je: eindelijk een leuke opleiding doen, genieten van het studentenleven maar bovenal vrijheid!! Maar eerst moet je wat voorwerk doen om de kosten in kaart te brengen. Wat kost het bijvoorbeeld om een kamer te huren, hoeveel ben je kwijt aan boodschappen, studiegeld, boeken, verzekeringen. De vrijheid die je straks hebt zou je wel eens een behoorlijk dure grap kunnen worden. In dit PO gaan we onderzoeken wat studeren eigenlijk kost en hoe je dat gaat financieren. Hierbij maken we een onderscheid tussen thuis en op kamers gaan wonen.

Werkvorm 5 Je gaat studeren in Utrecht. Al spoedig blijkt dat het zoeken van een studentenkamer niet zo eenvoudig is als je van te voren had gedacht en bovendien is het erg duur. Je bespreekt het met je ouders en die opperen het idee dat zij een huis kunnen gaan kopen en onderverhuren aan jou en een aantal studievrienden van je. Maak een voorstel voor je ouders.

Doelstelling voor vanmiddag Na afloop van deze workshop loop je naar buiten met minimaal twee werkvormen om de eindtermen bij huren en kopen in je klas te behandelen.