Het Italiaanse hof in de renaissance Architectuur Het Italiaanse hof in de renaissance Par. 7, Blz.21 en 22, De Sixtijnse kapel (blz. 18 en 19) Par.9, blz.24, De bouw van de Sint Pieter (blz.20 en 21)
Het stadspaleis (palazzo) Woonhuis en bedrijfspand van Italiaanse adel Driedeling Ontmoetings- en opslagplaats Representatieve functie Wonen Onderste verdieping ziet eruit als een burcht. 1: handelaren, klanten, bezoekers. 2 : rijkversierde vertrekken, laat de maatschappelijke rang van de eigenaar en fam. zien, openbare ambten en belangen 3: verschillende gezinnen van de fam
Representatie eerste verdieping
Functie centrale open ruimte (binnenhof) Toegang, Lichttoevoer, Representatie
Palazzo: uitdrukken van macht teken om te evenaren of te overtreffen
Alberti, 'De re aedificatoria' Schoonheid is: Reflectie van volmaakte wetten van de natuur Harmonie door juiste proporties tussen samenstellende delen Wordt ontleend aan de natuur Alberti, 'De re aedificatoria' Reflectie van volmaakte wetten van de natuur: Dezelfde wetmatigheden als in de natuur Harmonie door juiste proporties tussen samenstellende delen: getal en ordening. Ook in de natuur door geest en rede. Actieve herschepping: Kunst is imitatie, maar geen slaafse navolging; veel oefenen en de natuur met vaste regels tegemoet treden. In de geest van de kunstenaar Wordt ontleend aan de natuur: regels zijn door studie verkregen Leer van Vitruvius wordt toegepast op eigen tijd (kerken, stadspaleizen). Ornamentatie is nodig om het gebrek aan de niet bereikbare absolute schoonheid te verhullen.
De ideale stad Vaak geschilderd, geometrisch van opzet, centraal perspectief, weinig mensen, vaak achtergrond van een schilderij. Heldere bouwvolumes, strak, duidelijk. Weinig mogelijkheden om te realiseren
Architectuur is Volgens Vitruvius (oudheid): Functie Constructie Schoonheid Architectuur is In de renaissance: Goede verhouding tussen de delen, harmonieus evenwicht Juiste samenstelling van die delen Passende vormgeving en logische verdeling van bouwelementen Voorwaarde voor schoonheid was navolgen van vaste wetten. Mathematische ordening van de kosmos, uitgedrukt in proporties en getallen, moest nagevolgd worden. Daarvoor: studie in geometrie en muziek; proporties hoorbaar maken.
Alberti: Boek over Architectuur; 'De re aedificatoria' Handwerksman wordt wetenschapper, vrij kunstenaar. Proportieleer gebaseerd op ideeën van Vitruvius: de mens is de maat voor harmonische verhoudingen.
Centraalbouw Alberti: lofrede op de cirkel, ideale vorm voor tempels (kerken) Natuur: zon, sterren, wereldbol, bomen, vogelnest, etc. In renaissance was de centraalbouw de favoriete bouwwijze voor kerken. Men vond dit het meest harmonieus.
Sint Pieter Bramante is de eerste ontwerper Centraalbouw, als bij : “Tempietto” Klassieke vormentaal, harmonieus bouwwerk Bouw start in 1506. Inspiratie: de koepel van het Pantheon plaatsen op de gewelven van de basiliek van Maxentius en Constantijn.
Sint Pieter Vernieuwd door Julius II, prestigeobject, demonstratie van macht en rijkdom
Sint Pieter In 1600: paus Paulus V vraagt Maderno de arm naar het plein toe te verlengen. Centraalbouw wordt Latijns kruis. Monumentale voorgevel. Meer plaats voor de gelovigen. Koepel verdwijnt achter de voorgevel
Koepel Sint Pieter Ontwerp Michelangelo Geen halve bol, beetje spits, slanker Doorlopende pilasters Doorsnede 1 meter minder dan bij Pantheon
Buitenhuizen in Italië Architectuur Buitenhuizen in Italië
Palazzo Te in Mantua Buitenhuis: Verlangen naar het platteland (Plinius)
Italiaanse villa’s en tuinen, Villa d‘Este
Villa d’Este
Buitenverblijven van de Medici, Palazzo Pitti en….
de Boboli tuinen