Het Italiaanse hof in de renaissance

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.2 Renaissance verbreidt zich over Europa
Advertisements

De renaissance: vernieuwing in de kunst
Cultuur van het Moderne
Bramante Door Yasmine Bouchrit.
Kennis maken Regels Wat gaan we doen? Meelezen elke keer
Ordening, samenstelling van onderdelen in een groter geheel
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
Mythen Natuurwetenschap Creationisme Evolutie
Walid Chebirou 4B Spreekbeurt 2 Michelangelo
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Renaissance & Humanisme
" L’etat c’est moi" absoluut vorst Lodewijk XIV
De renaissance 1.2.
Geschiedenis 4ASO.
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
De rijkdom van de arme kunst
PowerPoint Presentatie Rome
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Kenmerk 20 Een hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de klassieke Oudheid Les 1: Renaissance, Barok en Classicisme.
gemaakt door: Eshan-joshua & Priya
Hoofdstuk 4: Herfsttij of nieuwe lente
Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw Hoofdstuk 5: Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw.
Inleiding Rond 1500 verschuift het zwaartepunt van de Renaissance van Florence naar Rome.
OEFENVRAGEN 2 renaissance Havo4 - Vwo4
Modelboetseren 3e klas.
Publieke ruimten, waarom? Jordi Farrando Sara Mispelter en Karolien Noppen.
Renaissance Schilderkunst.
DE GRIEKSE BOUWKUNST TEMPELS
Door Bjorn v/d Berg, Walter Koek & Lex Postema
Positie van de kerk in Italië ten tijde van de hofcultuur
Claire van Gulik Amber de Haan
Architectuur in Italië 16e/17e eeuw
Kunstenaarschap in de renaissance en barok
Niet klikken (automatisch) ( ) alias Charlie.
DE KLASSIEKE OUDHEID DE KLASSIEKE VORMENTAAL VAN DE GRIEKS – ROMEINSE CULTUUR (KENMERKEN, VERSCHILLEN EN VOORBEELDEN)
OEFENVRAGEN 1 renaissance Havo4 - Vwo4
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Publieke Ruimte & Vormgeving Jordi Farrando. Publieke ruimte Context => Maatschappij.
Meubelstijlen in de 19de en 20ste eeuw
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Als een grote boom gevallen is Soms lijkt ons geloof op een bos.
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
H1 Tijd van van ontdekkers en hervormers (16e eeuw)
Renaissance en Opstand
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Renaissance en Opstand
Herhaling 2 Kubisme, Futurisme, De Stijl, Constructivisme, Functionalisme, Bauhaus, Dada, Surrealisme, Nieuwe zakelijkheid,/ Magisch realisme.
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Vrucht van de Geest ZESDE THEMADIENST IKZELF EN DE ANDER.
Renaissance De wedergeboorte.
Hollands Classicisme. ca Volgt Strakke vormen, motieven en modellen na van de Griekse en Romeinse oudheid. Griekse en Toscaanse elementen van de.
Architectuur in de burgerlijke cultuur. Aan bod komen: Paleis op de Dam/ stadhuis van Amsterdam Opbouw van een stad/ landschaparchitectuur/ stedebouwkunde.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Herfsttij der Middeleeuwen, laat-gotiek
De stijl van de contrareformatie
Kunstwerken.
Renaissance wedergeboorte.
italiaanse villa’s en tuinen
Renaissance De Renaissance betekent wedergeboorte.
H8.2 Vorsten met Verlichte ideeën
Bestemming 1 De lange 16de eeuw UITVOEREN cultureel domein
Bestemming 1 cultureel De renaissance.
Renaissance en Opstand
Hier begint de nieuwe tijd
Transcript van de presentatie:

Het Italiaanse hof in de renaissance Architectuur Het Italiaanse hof in de renaissance Par. 7, Blz.21 en 22, De Sixtijnse kapel (blz. 18 en 19) Par.9, blz.24, De bouw van de Sint Pieter (blz.20 en 21)

Het stadspaleis (palazzo) Woonhuis en bedrijfspand van Italiaanse adel Driedeling Ontmoetings- en opslagplaats Representatieve functie Wonen Onderste verdieping ziet eruit als een burcht. 1: handelaren, klanten, bezoekers. 2 : rijkversierde vertrekken, laat de maatschappelijke rang van de eigenaar en fam. zien, openbare ambten en belangen 3: verschillende gezinnen van de fam

Representatie eerste verdieping

Functie centrale open ruimte (binnenhof) Toegang, Lichttoevoer, Representatie

Palazzo: uitdrukken van macht teken om te evenaren of te overtreffen

Alberti, 'De re aedificatoria' Schoonheid is: Reflectie van volmaakte wetten van de natuur Harmonie door juiste proporties tussen samenstellende delen Wordt ontleend aan de natuur Alberti, 'De re aedificatoria' Reflectie van volmaakte wetten van de natuur: Dezelfde wetmatigheden als in de natuur Harmonie door juiste proporties tussen samenstellende delen: getal en ordening. Ook in de natuur door geest en rede. Actieve herschepping: Kunst is imitatie, maar geen slaafse navolging; veel oefenen en de natuur met vaste regels tegemoet treden. In de geest van de kunstenaar Wordt ontleend aan de natuur: regels zijn door studie verkregen Leer van Vitruvius wordt toegepast op eigen tijd (kerken, stadspaleizen). Ornamentatie is nodig om het gebrek aan de niet bereikbare absolute schoonheid te verhullen.

De ideale stad Vaak geschilderd, geometrisch van opzet, centraal perspectief, weinig mensen, vaak achtergrond van een schilderij. Heldere bouwvolumes, strak, duidelijk. Weinig mogelijkheden om te realiseren

Architectuur is Volgens Vitruvius (oudheid): Functie Constructie Schoonheid Architectuur is In de renaissance: Goede verhouding tussen de delen, harmonieus evenwicht Juiste samenstelling van die delen Passende vormgeving en logische verdeling van bouwelementen Voorwaarde voor schoonheid was navolgen van vaste wetten. Mathematische ordening van de kosmos, uitgedrukt in proporties en getallen, moest nagevolgd worden. Daarvoor: studie in geometrie en muziek; proporties hoorbaar maken.

Alberti: Boek over Architectuur; 'De re aedificatoria' Handwerksman wordt wetenschapper, vrij kunstenaar. Proportieleer gebaseerd op ideeën van Vitruvius: de mens is de maat voor harmonische verhoudingen.

Centraalbouw Alberti: lofrede op de cirkel, ideale vorm voor tempels (kerken) Natuur: zon, sterren, wereldbol, bomen, vogelnest, etc. In renaissance was de centraalbouw de favoriete bouwwijze voor kerken. Men vond dit het meest harmonieus.

Sint Pieter Bramante is de eerste ontwerper Centraalbouw, als bij : “Tempietto” Klassieke vormentaal, harmonieus bouwwerk Bouw start in 1506. Inspiratie: de koepel van het Pantheon plaatsen op de gewelven van de basiliek van Maxentius en Constantijn.

Sint Pieter Vernieuwd door Julius II, prestigeobject, demonstratie van macht en rijkdom

Sint Pieter In 1600: paus Paulus V vraagt Maderno de arm naar het plein toe te verlengen. Centraalbouw wordt Latijns kruis. Monumentale voorgevel. Meer plaats voor de gelovigen. Koepel verdwijnt achter de voorgevel

Koepel Sint Pieter Ontwerp Michelangelo Geen halve bol, beetje spits, slanker Doorlopende pilasters Doorsnede 1 meter minder dan bij Pantheon

Buitenhuizen in Italië Architectuur Buitenhuizen in Italië

Palazzo Te in Mantua Buitenhuis: Verlangen naar het platteland (Plinius)

Italiaanse villa’s en tuinen, Villa d‘Este

Villa d’Este

Buitenverblijven van de Medici, Palazzo Pitti en….

de Boboli tuinen