Workshop ruimtelijke adaptatie en HBO-competenties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

Effecten van mogelijke zoetwater strategieën deskundigensessies gebruiksfuncties februari 2012.
Ervaringen in samenwerking
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Strategie Utrecht 2040 Harm van den Heiligenberg, provincie Utrecht
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Ewald van Vliet Wethouder Gemeente Westland. Integrale gebiedsbenadering Greenports naar 2025.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
DuurzaamDoor Regionale netwerken en Duurzaamheidknooppunten Ad Bijma, programmacoördinator.
Vooraf: van - naar.
Herstructurering Sociaal Domein
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Honoursonderwijs in HBO
Van Leegstand van Kantoren naar Kansen van Leegstand 9 februari 2015 Politiek Cafe Gemeenteraad Haarlemmermeer.
Nationaal Hydrologisch Instrumentarium (NHI) NHI Gebruikersdag 12 november 2009.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Nutriënten aanpak 2016 RAO Atelier 18 februari 16.
1 functie G32 startconferentie Workshop ‘Energie en Duurzaamheid’ Leden van het Bestuurlijk Platform Duurzaamheid Berend de Vries (Tilburg) -1 Stephan.
NMDC Workshop Visualisatie Behoeften van IenM op gebied van Verkeer en Vervoer Willem Homan.
Nationaal Water Model – wat is het is en waarvoor is het te gebruiken? Mark Bruinsma / Jeroen Ligtenberg (Rijkswaterstaat)
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Torenspel Henk Puylaert en Anne Witteveen (H2Ruimte)
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
Gezondheid & de Omgevingswet
Verbinden van stedelijke ontwikkelingen en de bescherming van soorten:
Resultaatgericht Samenwerken
Noord-Brabant, klimaatbestendig en waterrobuust
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
Toekomstige veranderingen:
Tropische bossen in de circulaire economie
Waterbouwsteen in omgevingsbeeld Edith Velema
Klimaatbestendige stad Projectbezoek Alkmaar
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
bij kwaliteit en outcome
Ruimtelijke Adaptatie Teach-the-Teacher
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
“Omgeving in beweging”
Leegstand en regionale samenwerking
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Nationale Omgevingsvisie
Geothermie in Midden-Holland
3.7 Amazonia: de betekenis (SE)
Een lerende en adaptieve organisatie
Toekomst AB.
Titel presentatie.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Vervolg programma Pauze: koffie/thee Actiegericht programma: twee invalshoeken Discussie over de scenario’s Afsluiting.
Voorkant optie 1. (moet nog worden herzien)
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Workshop ruimtelijke adaptatie en HBO-competenties Bauke de Vries/Peter Groenhuijzen 9 november 2017 In opdracht van I&M een samenwerking van Deltares, Fugro, KCAF, Wareco en Waternet Onderzoek naar de mogelijkheden van Actief grondwaterpeilbeheer ikv Klimaatadaptatie/ RA En de mogelijkheden dit verder integraal te realiseren. December ‘16 volgt de rapportage Eventuele voettekst

Kennisbehoefte werkveldkaart droogteadaptatie Wat vraagt het omgaan met droogteadaptatie van de toekomstige professional? Werkveld geeft aan wat de behoefte is in de toekomst Over welke kennis, houding en vaardigheden moeten studenten beschikken? Handvat voor hogescholen voor de vertaling richting onderwijs 9-11-2017 Eventuele voettekst

Totstandkoming Opdrachtgever: RWS (Ariane Tuinenburg) Opdrachtnemer: SME Milieu-advies (Reina Kuiper) Geraadpleegde professionals: Marten Smid, Ariane Tuinenburg, Remco de Boer, Tommy Bolleboom (RWS) Jeroen Ponten (Waternet) Arianne Fijan (Gemeente Gouda) Joke van Wensem (I&M) Willem Hendriks (Witteveen + Bos) Geert Roovers (Antea Group / Saxion) Bauke de Vries (Saxion) Peter Groenhuijzen (Van Hall Larenstein) Input vanuit KOBO-netwerk en HBO-netwerk Ruimtelijke Adaptatie 9-11-2017

Inhoud Klimaatadaptatie  droogte als voorbeeld Fasen in proces van ruimtelijke adaptatie / koppeling aan benodigde kennis en vaardigheden Websites en tools Praktijksituatie: droogte en bodemdaling in Gouda Overzicht kennisvelden, relevante houdingen en vaardigheden 9-11-2017

Gevolgen van toenemende droogte 1. Verdroging van de bodem met als gevolg achteruitgang van de biodiversiteit, bosbranden, degradatie van landbouwgronden, misoogsten en bodemdaling in laag Nederland. 2. Watertekort, o.a. door lagere rivierafvoeren, met gevolgen voor de scheepvaart, drinkwaterwinning en landbouw en afname van de waterkwaliteit. 3. Verzilting van het grondwater in de kuststreek door zoutindringing waardoor de landbouw en drinkwaterwinning onder druk komen te staan. 4. De uit 1 t/m 3 volgende sociaal-economische en maatschappelijke effecten, zoals gezondheidsschade als gevolg van een afname van de luchtkwaliteit. 9-11-2017

Belangrijkste gevolgen van toenemende droogte Bollenschema NAS 9-11-2017

Watertekort rivieren Watertekort, o.a. door lagere rivierafvoeren, met gevolgen voor de scheepvaart, – beperkte beschikbaarheid van zoet oppervlaktewater (o.a. met gevolgen voor de drinkwaterwinning en de landbouw) en afname van de waterkwaliteit. 9-11-2017

Verdroging landbouw en natuur Verdroging van natuur en landbouwgronden met als gevolg achteruitgang van de biodiversiteit, bosbranden, degradatie van landbouwgronden, misoogsten. 9-11-2017

Verdroging/scheuren veendijken Verdroging van de bodem bij veendijken kan leiden tot scheuren met gevolgen voor de waterveiligheid. © Afbeeldingen Waternet Deltaprogramma Zoet water urbangreenbluegrids.com 9-11-2017

Bodemdaling, schade aan gebouwen en infrastructuur Printscreen voorblad werkveldkaart Versnelde bodemdaling in laag Nederland door verdroging van veengebieden met lastige gevolgen voor (onder- en bovengrondse) infrastructuur en gebouwen. 9-11-2017

Verzilting Foto: Deltares Verzilting van het grondwater in de kuststreek door zoutindringing waardoor de landbouw en drinkwaterwinning onder druk komen te staan. 9-11-2017

Sociaaleconomische gevolgen De uit 1 t/m 4 volgende sociaaleconomische en maatschappelijke effecten, zoals gezondheidsschade als gevolg van een afname van de luchtkwaliteit. 9-11-2017

Uitdagingen in het omgaan met droogte Het herstellen van reeds ontstane schade door droogte, bijvoorbeeld als gevolg van bodemdaling. Anticiperen door risico’s te minimaliseren op toekomstige schade door droogte (ruimtelijke en technische ingrepen) Herstructurering, wijzigen van functies of herzien van ruimtelijke plannen, rekening houdend met (te verwachten) veranderde situaties i.v.m. droogte. Het voorkomen en herstellen van gezondheidseffecten (bv fijnstof). 9-11-2017

Een nieuw soort professional (1) Opgaven voor de toekomst vragen om een nieuw soort mensen die over de grenzen van eigen vakgebied heen kunnen kijken: creatieve professionals die complexiteit kunnen overzien moeten veel verschillende disciplines bij elkaar kunnen brengen mensen kunnen activeren Flexibel in kunnen spelen op initiatieven vanuit de samenleving opgewassen zijn tegen onvoorziene omstandigheden goed met mensen kunnen samenwerken weten welke kennis nodig is om een probleem aan te pakken Naast de integrale benadering blijft ook specialistische kennis belangrijk! 9-11-2017

Een nieuw soort professional (2) T-shaped professional en spin in het web 9-11-2017

Fasen en aanpak proces rond droogteadaptatie (1) (o. a Fasen en aanpak proces rond droogteadaptatie (1) (o.a. gebaseerd op Deltaplan RA) A. Inzicht in urgentie en ambitie Achtergrondkennis klimaatverandering Systeemkennis bodem, water en groen B. Risicodialoog voeren en formuleren van strategieën Onderzoek situatie in een concreet gebied Participatie en communicatie burgers en stakeholders C. Samenwerken en meekoppelkansen benutten Verbinden opgaven en oplossingen intern en extern 9-11-2017

Fasen en aanpak proces rond droogteadaptatie (2) D. Uitvoeringsplannen opstellen; Plannen maken en beheren E. Stimuleren en uitvoeren innovatie, ontwerp en inrichting Creativiteit; ontwerpen en realiseren van ruimtelijke oplossingen; faciliteren en stimuleren F. Borging in processen, beleid en richtlijnen Omgevingsvisies / bestemmingsplannen G. Handelen bij calamiteiten Inzicht in risico’s en herstelmaatregelen / risicocommunicatie H. Beheren en monitoren; lessen leren uit ervaringen 9-11-2017

Beschrijving kennisvelden, houding, vaardigheden Kennis – ‘fysiek’ Bodem, water, ecosysteem Grondstoffen en circulaire economie Bebouwde omgeving en infrastructuur Landbouw Kennis – overig: Governance ICT, meettechnieken Moderne technologie, ethiek 9-11-2017

Houding en vaardigheden Creativiteit – open staan, dwars denken Integraal denken – cross sectoraal, kritisch denken, denken vanuit duurzaamheid Sociale vaardigheden – open staan voor anderen; sensitief; leiderschap; mensen verbinden Communicatie – overtuigingskracht; kennis delen; praktisch en strategisch Technische vaardigheden – digitale mogelijkheden, ruimtelijke en geografische instrumenten, rekenvaardigheid Werkhouding - proactief, flexibel, levenslang leren, integer, resultaatgericht 9-11-2017

Belang van multidisciplinaire leersituaties Samenwerken in multidisciplinaire teams. Liefst hogeschool overstijgend. Meedraaien in stagesituaties op de werkvloer, in het veld. Onderzoeksteams zijn de beste leersituaties. Voorbeelden: o.a. verbredende minoren en praktijkprojecten 9-11-2017

Ambassadeurs KOBO-netwerk werkt met een klein team van ambassadeurs Zij zijn ‘makelaars en schakelaars’ tussen bedrijven, overheden en onderwijsinstellingen in een regio De ambassadeurs inventariseren bij hen vragen en aanbod Regio Zuid: Gijsbert Schuur (Antea Group) Regio Oost: Juul Osinga (TTE consultants) Regio West: Maaike van Scheppingen (Antea Group / Jong STRONG) Regio Noord: nog niet beschikbaar 9-11-2017

Toepassing van uitkomsten werkveldinventarisatie in ons onderwijs Wat doen we al? Wat willen / kunnen we anders doen? Welke acties / welke ondersteuning is daarvoor nodig? Ondersteuning mogelijk vanuit RWS (Ariane Tuinenburg) en KOBO ambassadeurs 9-11-2017

Contactpersonen: Geert Roovers, lector Bodem en ondergrond Ariane Tuinenburg, Adviseur Rijkswaterstaat Peter Groenhuijzen, Van Hall Larenstein Bauke de Vries, Saxion Hogeschool 9-11-2017