Het Sociale Consumenten Brein van winkelgebied tot sociale ontmoetingsplaats Vijf Stellingen Marie-Anne Simons / Jan-Erik van Dijck Provada 3 juni 2015
Circulair proces
Visie Stelling 1 De visie: De visie van een organisatie op consumentbeleving is bepalend voor een succesvolle (her)ontwikkeling van winkelgebieden. Onze visie: De basis van consumentbeleving ligt voor 95% in het onderbewustzijn.
Consument is een mens met een mensenbrein
Conscious data formats WHY Adapted Mind Stimuli input Social Environment & Life History Conscious data formats processing HOW output Signal behaviour Strategic WHAT Felt Experiences Mindlogyx Behavioural Model (c) Waldorp & Simons
Stelling 1 Visie Inzicht in de werking van ons brein is cruciaal voor het stimuleren en voorspellen van positieve consumentbeleving in winkelgebieden.
Hypothese Stelling 2 Hypothese: de veronderstelde oplossing voor het creëren van positieve consumentbeleving in winkelgebieden. Onze hypothese: de consument is een mens met een ultra sociaal brein daarom moet bij de ontwikkeling van winkelgebieden sociale aspecten het uitgangspunt zijn.
Sociale soort Het brein en de processen in het brein: oplossingen voor problemen De meest sociale soort op aarde: de mens Sociale problemen van grote invloed op emotie, motivatie en cognitie
Stelling 2 Hypothese Om positieve consumentbeleving te bevorderen moeten winkelgebieden primair sociale ontmoetingsplaatsen worden.
Toetsing Stelling 3 Toetsing: Vervolgens is het belangrijk om op basis van deze hypothese de voorgenomen ontwikkelingen voor een winkelgebied te toetsen. Onze toetsing: Voor de invulling van een winkelgebied als sociale ontmoetingsplaats moet vooral worden gekeken naar de (onbewuste) motivatie van de consumenten (en ondernemers) en hun idee over welke mensen een winkelgebied bezoeken.
Empathisch Coalitie Hierarchisch Patent pending model Psychologisch model Empathisch Open Begrijpend Plezier zoekend Coalitie Risico mijdend Vriendschappelijk Verantwoordelijk Hierarchisch Impulsief Nauwgezet © Waldorp & Simons, 2013 © Waldorp & Simons, 2011
Gebrek aan betrokkenheid en communicatie stakeholders is handicap voor onderzoek, en vraagt om nieuwe aanpak voor bruikbare resultaten Platform als oplossing voor het vergroten van betrokkenheid noodzakelijk
Stelling 3 Toetsing Dit betekent niet alleen een nieuwe manier van onderzoeken, maar voor een betrouwbare uitkomst van het onderzoek/toetsing, is het ook van belang is dat de respondenten zich ook daadwerkelijk betrokken voelen bij het winkelgebied.
Strategie Stelling 4 Strategie: voor de ontwikkeling van sociale ontmoetingsplaatsen is het belangrijk om een merkstrategie te bedenken die het winkelgebied meer maakt dan een verzameling van verkooppunten. Onze strategie: Voor een merkstrategie is het noodzakelijk om een keuze te maken voor een specifieke doelgroep, op basis van de resultaten van het consumentenonderzoek.
Stelling 4 Strategie Het profiel van de (primaire) doelgroep de basis is van de strategische keuze voor de vertaling naar het winkelgebied als merk.
Stelling 5 Implementatie Implementatie: bij de implementatie moet het idee van een gezamenlijk merk centraal staan, waar alle betrokkenen op kunnen aansluiten. Onze implementatie: - Eenheid in de uitstraling en aanpak van het winkelgebied is een gemeenschappelijk belang. -Een lange termijn bewaking van het merk cruciaal. - Dit stelt hoge eisen aan de communicatie tussen belanghebbenden en hun bereidheid om deel te nemen.
Zwolle: een case op basis van visie 3.0 Lange termijn visie 3.0 bij en betrokkenheid bij alle belanghebbende Duidelijk ondersteunende en faciliterende rol van de gemeente Opzet van een TaskForce Gasthuisplein
Zwolle: een case op basis van visie 3.0 Hypothese voor oplossing op basis van consument Uitwerking speerpunt projecten
Stelling 5 Implementatie Een nieuwe invulling van de functie als retail vastgoed manager is noodzakelijk. Retail vastgoed manager als merk manager
Circulair proces
Marie-Anne Simons / Jan-Erik van Dijck simons@mindlogyx.com vandijck@mindlogyx.com Marie-Anne Simons / Jan-Erik van Dijck