Het Sociale Consumenten Brein

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie en draagvlak
Advertisements

Over consumenten, gedrag en marketing
Digitale Studiemaatjes
Warmte Koude Kaart en 3D model Den Haag
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
MVO en intern management
MVO en public relations
Kostenmodel Examinering Paula Willemse (IVA Onderwijs) Hans Mariën (IVA Onderwijs)
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Ik wil niet dat een mantelzorger / vrijwilliger helpt met ADL taken zoals wassen en aankleden. Laat ze maar leuke dingen doen met de bewoners!
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Strategie 12 oktober2010.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
6 stappen in Risico management
De Gelukkige Consument
Betere Performance met soft controls
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Positionering Den Beiaard How-project door Kateryna Glushak.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Het consumenten brein:
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
Platform 31 Conferentie Ruimte voor Ondernemerschap Workshop Aanbesteden 28 november 2014 MKB-vriendelijk aanbesteden en Social Return Petra Oden, Lector.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
As50+ SAMEN AAN ZET!. 1.De regionale opgave 1.Aantallen vluchtelingen 2.Soorten locaties 3.Draagvlak 2.Organisatie 3.Het regionale plan van aanpak 4.Lokale.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Visies Buitengebied en bebouwde kom Leusden 21 jan 2016.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
P1 VisitBrabant.nl. Ruimte en vastgoed Natuur en stad Opleidingen en arbeidsmarkt Gastvrijheid Events en iconen Innovatie Brabant heeft volop potentie.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Discussie aan de hand van stellingen. Stelling De kracht van Zuid-Limburg en met name van het zo te noemen Kerngebied ligt in de landschappelijke kwaliteit.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Netwerk DAK
Open convenant aanpak PIANOo-congres 2017
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
De omgeving verandert; de overheid verandert
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Waarde(n)vol werk in uitvoering
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Human Resources Accounting
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Datum: Door: Iwan Valk & Ilse Bronwasser
Sociaal / ethisch ondernemen
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Het Sociale Consumenten Brein van winkelgebied tot sociale ontmoetingsplaats Vijf Stellingen Marie-Anne Simons / Jan-Erik van Dijck Provada 3 juni 2015

Circulair proces

Visie Stelling 1 De visie: De visie van een organisatie op consumentbeleving is bepalend voor een succesvolle (her)ontwikkeling van winkelgebieden. Onze visie: De basis van consumentbeleving ligt voor 95% in het onderbewustzijn.

Consument is een mens met een mensenbrein

Conscious data formats WHY Adapted Mind Stimuli input Social Environment & Life History Conscious data formats processing HOW output Signal behaviour Strategic WHAT Felt Experiences Mindlogyx Behavioural Model (c) Waldorp & Simons

Stelling 1 Visie Inzicht in de werking van ons brein is cruciaal voor het stimuleren en voorspellen van positieve consumentbeleving in winkelgebieden.

Hypothese Stelling 2 Hypothese: de veronderstelde oplossing voor het creëren van positieve consumentbeleving in winkelgebieden. Onze hypothese: de consument is een mens met een ultra sociaal brein daarom moet bij de ontwikkeling van winkelgebieden sociale aspecten het uitgangspunt zijn.

Sociale soort Het brein en de processen in het brein: oplossingen voor problemen De meest sociale soort op aarde: de mens Sociale problemen van grote invloed op emotie, motivatie en cognitie

Stelling 2 Hypothese Om positieve consumentbeleving te bevorderen moeten winkelgebieden primair sociale ontmoetingsplaatsen worden.

Toetsing Stelling 3 Toetsing: Vervolgens is het belangrijk om op basis van deze hypothese de voorgenomen ontwikkelingen voor een winkelgebied te toetsen. Onze toetsing: Voor de invulling van een winkelgebied als sociale ontmoetingsplaats moet vooral worden gekeken naar de (onbewuste) motivatie van de consumenten (en ondernemers) en hun idee over welke mensen een winkelgebied bezoeken.

Empathisch Coalitie Hierarchisch Patent pending model Psychologisch model Empathisch Open Begrijpend Plezier zoekend Coalitie Risico mijdend Vriendschappelijk Verantwoordelijk Hierarchisch Impulsief Nauwgezet © Waldorp & Simons, 2013 © Waldorp & Simons, 2011

Gebrek aan betrokkenheid en communicatie stakeholders is handicap voor onderzoek, en vraagt om nieuwe aanpak voor bruikbare resultaten Platform als oplossing voor het vergroten van betrokkenheid noodzakelijk

Stelling 3 Toetsing Dit betekent niet alleen een nieuwe manier van onderzoeken, maar voor een betrouwbare uitkomst van het onderzoek/toetsing, is het ook van belang is dat de respondenten zich ook daadwerkelijk betrokken voelen bij het winkelgebied.

Strategie Stelling 4 Strategie: voor de ontwikkeling van sociale ontmoetingsplaatsen is het belangrijk om een merkstrategie te bedenken die het winkelgebied meer maakt dan een verzameling van verkooppunten. Onze strategie: Voor een merkstrategie is het noodzakelijk om een keuze te maken voor een specifieke doelgroep, op basis van de resultaten van het consumentenonderzoek.

Stelling 4 Strategie Het profiel van de (primaire) doelgroep de basis is van de strategische keuze voor de vertaling naar het winkelgebied als merk.

Stelling 5 Implementatie Implementatie: bij de implementatie moet het idee van een gezamenlijk merk centraal staan, waar alle betrokkenen op kunnen aansluiten. Onze implementatie: - Eenheid in de uitstraling en aanpak van het winkelgebied is een gemeenschappelijk belang. -Een lange termijn bewaking van het merk cruciaal. - Dit stelt hoge eisen aan de communicatie tussen belanghebbenden en hun bereidheid om deel te nemen.

Zwolle: een case op basis van visie 3.0 Lange termijn visie 3.0 bij en betrokkenheid bij alle belanghebbende Duidelijk ondersteunende en faciliterende rol van de gemeente Opzet van een TaskForce Gasthuisplein

Zwolle: een case op basis van visie 3.0 Hypothese voor oplossing op basis van consument Uitwerking speerpunt projecten

Stelling 5 Implementatie Een nieuwe invulling van de functie als retail vastgoed manager is noodzakelijk. Retail vastgoed manager als merk manager

Circulair proces

Marie-Anne Simons / Jan-Erik van Dijck simons@mindlogyx.com vandijck@mindlogyx.com Marie-Anne Simons / Jan-Erik van Dijck