W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hogescholen in Dialoog
Advertisements

om deze presentatie uit te voeren
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 1-2. Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Blij met hei, voor.
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep 4-5.
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Voorbereiding post 5 Mmm ... lekker snoepen Groep 5-6.
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Solliciteren: wat wil ik?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Welkom. Voorstelle n Goedemorgen Meneer/meester Durenkamp Jullie SLB’er/mentor 10:15 – 10:30.
Het belang van voorlezen
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
Welkom in groep 4.
Welkom in groep 2!.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Omzet-kosten-winst HAVO 3
Stage zoeken bij Entree-opleiding
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Welkom! Neem plaats in de kring.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Passend onderwijs.
Reflecteren even pas op de plaats
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Instructie geven en uitvoeren
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Nee Zeggen!.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Beeld magazine.
NSCCT Instructie groep 4
Literatuur V6 – les
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
NSCCT Instructie groep 5
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
NSCCT Instructie groep 6
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Gesprekstechnieken Les 1.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Toedienen meststoffen
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Workshop duikcomputers
Cijferloos lesgeven bij talen
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Workshop Leidraad EMB in het Vizier Mia Nijland & Lisa Delmée
Welkom in groep 4.
Transcript van de presentatie:

W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen! Els de Hullu, mmv Mieke Kapteijn en Marcel Kamp

Welkom en introductie Els de Hullu, Mieke Kapteijn, Marcel Kamp Ecologie leren en onderwijzen kennismaken met (maximaal) 7 activiteiten gericht op leren van ecologie Kennis ontwikkelen over ecosystemen Heen en weer denken Ecologisch leren kijken Voorkennis Welkom, zijn met veel! We gaan heel actief aan de slag, als iedereen meewerkt en (ook) op de tijd let komt het helemaal in orde. Ik ga niet zoveel praten zodat er vooral tijd is om te doen. Post-its liggen er om ons dingen mee te geven, gebruik ze! Wie ik ben – en intro Mieke en Marcel. We werken met 7 verschillende activiteiten, merendeels voor de bovenbouw; bewerkt voor deze workshop. Zie A4 dat voor je ligt. Je krijgt de kans om er een in bewerkte vorm uit te voeren en u wordt dan een ERVARINGSDESKUNDIGE/ EXPERT over deze opdracht. Daarna bespreken we in uitwisselgroepjes uit wat iedereen gedaan heeft en hoe ze dat vonden. Wat deed de activiteit? Wat leerde je ervan? Was het leuk? Zo krijgt u alles mee! Al het materiaal komt op de NIBI site; het materiaal dat bij het boek hoort komt op een site bij het boek; we zijn nog erg hard eraan bezig! Inhoud workshop zie A4 met alle opties. Even de kern van wat er nieuw en anders is aan de opbouw van de activiteiten: als een ‘raket’ zoals leerlingen ecologie ook (kunnen) leren , die start bij voorkennis vooral in de bovenbouw activiteit A4 Dood edelhert Ecologisch leren kijken voor onderbouw en bovenbouw: Een boom adopteren (5) en jouw beurt (6) Heen en weer denken tussen begrippen en verschijnselen: De C-kringloop in vmbo en onderbouw (3) en Veldwerk met onkruid (4) Kennis ontwikkelen over ecosystemen bovenbouw: Vleesproductie Ook: extra opdracht Vijf minuten biologie. Deze kun je vragen – dus genoeg te doen! Achterop A4: lijst met veldwerkconcepten voor alle niveau’s, te gebruiken waar nodig. Wat er nog meer op tafel ligt: een ‘groene bollen schema’ dat uit het boek komt en het boek zelf. TER INZAGE Iedereen heeft een eigen blad van de workshopactiviteit en daarop een code om straks te zien waar die heen moet. Leg ik zo uit. Zet uw naam erop. Het zal u opvallen dat de activiteiten op rij 1, 2 en 3 allemaal met de C-kringloop te maken hebben maar ZEER verschillend zijn. Hoe verschillend is echt iets voor in het gesprek in de tweede ronde, in de uitwisselgroepen. De activiteiten pakken ook verschillende leerhindernissen aan; leerhindernissen zijn dingen die ecologie lastig maken voor leerlingen. Er is veel over te zeggen; maar dat doe ik hier niet. Zie groen-gekante bladzijden midden in het boek die een soort van samenvatting zijn van het voorafgaande theorie en de volgende activiteiten uit het boek. Els de Hullu, mmv Mieke Kapteijn en Marcel Kamp

Planning en activiteiten 11:45 – 12:15 een activiteit uitvoeren (evt. ook reserve activiteit) Daarna: uitwisselgroepen (30 min) Plenaire afsluiting 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Even aandacht voor de organisatie en de tijdsplanning! Voorkennis bovenbouw activiteit 1 GROEN Zie A4 Dood edelhert. OP die tafel zijn de bladen gecodeerd met a, b, c, de of e. Straks bij de uitwisselgroep gaan alle letters a uit de groene kolom op tafel groen 1 zitten. Letters b op groen 2, enzovoorts. Iedereen een prive blad – zet je naam erboven Els de Hullu, mmv Mieke Kapteijn en Marcel Kamp

11:45 – 12:15 in expertgroep Bekijk kort de activiteit en volg de instructies. Voer de activiteit uit Tip 1: benoem een voorzitter en een tijdbewaker Tip 2: besteed niet teveel tijd aan schrijven Om uiterlijk 12:05: bespreek de discussie en reflectievragen. [In uitwisselgroep 5 minuten tijd om over uw activiteit te vertellen]. Tijd over? Vraag de materialen van Vijf minuten biologie Els de Hullu, mmv Mieke Kapteijn en Marcel Kamp

Uitwisselgroepen PLUS 19 en20 Bespreek alle activiteiten, zorg dat alles aan bod komt. http://www.online-stopwatch.com/eggtimer-countdown/full- screen/ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Els de Hullu, mmv Mieke Kapteijn en Marcel Kamp

Afsluiting Wat was voor u het belangrijkste uit deze workshop? Veel plezier en succes met ecologie onderwijzen & Tot ziens! Els de Hullu, Mieke kapteijn Marcel Kamp Tips en tops kunnen op gele post-its als u iets wilt opmerken Boek is te koop in de NVON stand. Als u met uw sectie iets wilt doen of met een groep scholen, een steunpunt, een opleidersgroep oid dan helpen wij graag. Bedankt mensen die meegewerkt hebben: Karin Koens (presentexemplaar); Micha, Deniz, En wie nog meer?? Tot ziens! Els de Hullu, mmv Mieke Kapteijn en Marcel Kamp