Klankleer Practicum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gemaakt door :marten cuiper
Advertisements

Interculturele Communicatie
Lees- en Taalproblemen
Grafeem-foneemomzetting voor spraaksynthese
Mijn stage bij:Fit-Car Center Rosales Naam: Miralem Klas: 5B Jaar: 2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Verdeel het woord in lettergrepen
mijn stage bij SWEET & CANDY Naam: Ergun Salmangil Klas: 6A Jaar:
Klankleer 1 College 3 Transcriptiepracticum
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Spelling college 3.
Cleft & Spraakverstaanbaarheid
Fonologie 1.
Fonologie 2.
Klanken 1.
Prosodie.
Taal met één hand Taal- en spraaktechnologie: groepsproject
1. Parsing (epsilon’s, tabellen) 2. Unificatie grammatica Natuurlijke taalverwerking week 7.
Inleiding in de Klankleer
Klankleer I Proeftentamen bespreking
College 2: Autosegmentele fonologie
College 5 Features & Syllabes
College 4: Inleiding Fonologie eerste uur: Werkzaamheden fonoloog en fonologische processen tweede uur: Generatieve Taalkunde, UG en fonologische.
Klankleer Practicum.
College 3: Syllabe .
College 3: Feature Geometry eerste uur: lineaire fonologie  non-lineaire fonologie probleem: verantwoording assimilatie tweede uur: procesbeschrijvingen.
Transcripties Klankleer college 2.
College 4: Natuurlijke Klassen eerste uur: criteria feature theorieën natuurlijke klassen en sonoriteit tweede uur: problematische processen: flapping.
Open Dag op Locatie Fonologie
Mijn stage bij Albert Heijn Naam: Jessica Klas: 5c Jaar: 2004\2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Mijn stage bij de kruimelkring Naam:elke noordman Klas:4aJaar:2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Mijn stage bij De Leiboom (afdeling technisch onderhoud) Naam: Hansie voortman Klas: 5c Jaar:2002 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen.
Mijn stage bij Aarnink kunststoframen kozijnen Naam: Bram Klas: 4 c Jaar: 2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar.
Mijn stage bij het grotehuis het is een bejaardentehuis Naam: Elke Klas:4a Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ.
Naam: tammy schreuder Klas:4a Jaar:2010/2011
Mijn stage bij : Het Grotenhuis Naam: Fieke Bloemers Klas: 4b Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Mijn stage bij de zon Naam: Joyce S. Klas:5b Jaar: 2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Mijn stage bij * Naam: Jordy Gootink Klas: *5B Jaar: *2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij Fox schildersbedrijf
Mijn stage bij hamersma Naam: sergio Klas: 4 c Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Samenvatting: hoofdstuk 1
WELKOM OP TOV!.
Gemaakt door: Josine Stremler & Simone ter Stege Klas: G2D
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Mijn stage bij em-te wijk en aalburg Naam: danny Klas: 4a blauw Jaar: 4 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Aan de slag met verbeelden Niet richten op de inhoud maar beelden toevoegen aan het denkproces Casus is jullie offerte: ‘Kleinere afstand tussen burger.
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Opbouw: beginposities/principes
Algemene Sociologie PA – B1
OT & LabPhon Outline Studiehandleiding –Fon 2 BA: Gilbers LabPhon: Phonetics and Phonology Example: Slippin’ & Slidin’ on the Sonority Scale Phonologically-based.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Syllabe/Lettergreep in het Nederlands en in het Tsjechisch herfstspreeuwzmrzlina???
Workshop Portret Fotografie. Tips voor betere portretfoto’s 1. Stel scherp op de ogen 2. Gebruik een grote diafragma opening 3. Fotografeer op ooghoogte.
Coach Academy Opbouw 2. Doel Leren hoe je op een trainingsplan komt met de punten van jeugdplan hoe maak je een individuele trainingsplan? Ervarigen met.
De kracht van positief opvoeden
NEXT LW 2 Bijv.nw. 3 Zelfst. nw. 4 PV 5 Ond Taal Team 1 Team 2 Team 3 Team 4 Team 5 Team 6.
klankbordgroepbijeenkomst1 Welkom leden van klankbordgroep Bergerhoflocatie.
SPELLING 1.3 *ALLE OF ALLEN? SOMMIGE OF SOMMIGEN? *ACCENTTEKENS.
Werkwoorden vervoegen
Griekse leenwoorden samenstelling en afleiding
Taal en woordenschat h3 Werkwoorden met vaste voorzetsels
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Naamvallen met het bepaald lidwoord
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Nee Zeggen!.
Hoor, de engelen zingen de eer van de nieuwgeboren Heer.
Hoe herkennen mensen klanken?
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Product van TU Delft, SEC
Meetkunde Verzamelingen Klas 8.
Leesvaardigheid Woordbetekenis Leesvaardigheid – Woordbetekenis.
Transcript van de presentatie:

Klankleer Practicum

Overzicht Fonologische regels: -er/-aar -insertie t/ts-alternantie syllabe parseringen

De consonanten van het NL bilabial labiodental dental alveolar postalveolar retroflex palatal velar uvular pharyngeal glottal plosive          nasal      trill   tap or flap  fricative          lateral fricative approximant w    lateral approximant 

De vocalen van het Nederlands front central back close () () ()     close-mid   () ()  () open-mid   open

Major Class Features Final Devoicing er/aar Insertieregel Alternantieregel

Fonologische Plaatsfeatures         er/aar2 Insertieregel

Fonologische abstracties /p/ : /b/ /f/ : /v/ +ant; -cor zowel bilabiaal als labiodentaal /t/ : /d/ /s/ : /z/ +ant; +cor // : // // : // -ant; +cor /k/ : // /x/ : // -ant; -cor generaliseert over velair en uvulair

Fonologische regels

Fonologische Regels A  B / C D C D = omgeving; het foneem bevindt zich op een positie tussen C en D C en D kunnen klanken zijn of een natturlijke klasse van klanken, maar ook: grenzen, bijvoorbeeld $ (syllabegrens) andere grenssymbolen: + (morfeemgrens) # (woordgrens)

Fonologische Regels $ (syllabegrens) vb. be $ zem bal $ kon hon $ den + (morfeemgrens) vb. boom + pje hond + en # (woordgrens) vb. bal # honden # balkon #

Final Devoicing Data: hond, heb, wuiv-, huiz-, Niet in: pa, geeuw, bar, bal, raam Major Class Features

Final Devoicing Data: hond, heb, wuiv-, huiz-, Niet in: pa, geeuw, bar, bal, raam Regel: [-sonorant]  [-stem] Major Class Features

Final Devoicing Data: hond, heb, wuiv-, huiz-, Niet in: pa, geeuw, bar, bal, raam Domein: ABVA, hebzucht Regel: [-sonorant]  [-stem] / $

-er/-aar Data: reken-; tennis-; handel-; reinig- woeker-; zanik-; knutsel-

-er/-aar reken- handel- woeker- knutsel- reinig- zanik- tennis- Major Class Features

-er/-aar reken- handel- woeker- knutsel- reinig- zanik- tennis- /r/  [a:r] /  +son + +cons

-er/-aar reken- handel- woeker- knutsel- reinig- zanik- tennis- balsem- (!) plaatsfeatures

-er/-aar reken- handel- woeker- knutsel- reinig- zanik- tennis- balsem- (!) /r/  [a:r] /  +son + +cons +cor

Insertieregel data: half, Belg, melk, darm, durf, borg, hark niet: soms, hars, hart, vals, geefs, België plaatsfeatures Major Class Features

Insertieregel   [] / +son [-cor] $ +cons -nas data: half, Belg, melk, darm, durf, borg, hark niet: soms, hars, hart, vals, geefs, België uitzondering: doorn, lantaarn

Alternantieregel data: militie-militair-politie-politiek- relatie-relatief-relaties- residentie-residenten-kwestie- kwesties Bepaal linker en rechter context in A  B / C __ D tip: maak gebruik van het grenssymbool “+” Major Class Features

Alternantieregel data: militie-militair-politie-politiek- relatie-relatief-relaties- residentie-residenten-kwestie- kwesties /t/  [ts] / [+son] __ /i/ +

Regelvolgorde Opdr. Geef geordende regels voor de afleidingen: hebzucht [hpsxt] zandbak [zmbk] Om wat voor soort processen gaat het hier?

Syllabemodel syllabe onset rhyme margin nucleus pre-m. m.core satellite peak satellite coda app. Nederlands: peak alleen vocalen; margin core en coda alles behalve vocalen Satellites: alleen sonorante consonanten; Extra-syllabische posities: s, t (p, k)

Vragen bij College 4 1. Stel dat een Italiaan die Nederlands leert het woord ik uitspreekt als iek [ik] in plaats van [k]. Hoe verklaar je dat? 2. Is de uitspraak [] in plaats van [] voor inpakken makkelijker voor de luisteraar of voor de spreker? Leg uit. 3. Wat voor een soort proces herken je in de vorm bongerd (oorspronkelijk boomgaard)? 4. In het Engels kun je door toevoeging van al aan woorden als nation en electric nieuwe woorden maken: national, electrical. Soms wordt bij dit proces al vervangen door ar, bijvoorbeeld in single-singular, circle-circular. Hoe zou je als fonoloog de variant ar voor al verklaren? Om wat voor een soort proces gaat het hier? 5. Noem een argument van generatief fonologen om een voorkeur te hebben voor een beknopte regel om fonologische processen te beschrijven.

Vragen bij College 5 1. Waarom gebruikt een fonoloog features om klanken te representeren? 2. Waarom is er zowel een feature [high] als een feature [low], terwijl er alleen een feature [back] is en geen feature [front]? 3. De klank [p] is bilabiaal en de klank [f] is labiodentaal. Voor de fonoloog zijn ze echter allebei [+anterieur] en [-coronaal]. Waarom maakt de fonoloog deze abstractie? 4. Een kind van twee jaar oud kan moeilijk clusters van medeklinkers realiseren. Hoe denk je dat zo’n kind het woord broek en step zal realiseren? Licht toe. 5. Wat is problematisch voor het lettergreepmodel aan de realisatie [] voor schep? Hoe kun je die realisatie toch verklaren?