Techniek op school Julie Sijmens Elke De Jonge.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

De elektrische stroomkring
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Van uitleggen leer je het meest
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Techniek: Een Brug Te Ver
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Pedagogische wetenschappen was niet echt M. zijn ding. Hij moest nog maar aan het vak denken of er liep al een koude rilling over zijn rug. Daarentegen.
Van idee tot digitaal materiaal
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
§2.7 verbindingen.
Herkansing MedMec Q3 co creatie 15 en 16 juli 2009 De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden.
Huiswerk voor vandaag Boek: hoofdstuk 2 creatief denken rode gedeelte: oefen je 5 basisvaardigheden voor creatief denken, maak uit elke categorie 1 opdracht.
Hoofdstuk 5 Elektriciteit
PIR sensor.
Practica elektriciteit
Elektriciteit deel 2.
1.1 Stroomkring batterij = spanningsbron
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
de Ontdekking Oosterhout
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Techniek toernooi Het energieke lampje.
Kindertehuis in Ghana.
Tweede wereldoorlog.
blij,boos,bang,verdrietig.
Workshop ‘visieversneller’
Welkom in groep 3b.
Een voorbereidende doe-les voor groep 8
Lancering Traject
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
André Kuipers op Mars De ontwikkeling van een ruimtehuis.
Samen een echte carnavalswagen bouwen
Freinetschool de Zwierezwaai. Verhuis nieuwe locatie. Bosje op de speelplaats. Kampen bouwen. Klasraad : voorstel : Kunnen we ons eigen kamp bouwen?
6.4 transistor. In 6.3 zagen we een relais: In de ene schakeling (groen) loopt een stroom waardoor de spoel magnetisch wordt. Daardoor wordt het “anker”
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Het veilig en volgens de procedures aanbouwen van een werktuig in de hefinrichting.
Wegwijs Groep 8 Thema 2Weer en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Duurzaamheid.
ELEKTRONICA BIBBERSPIRAAL
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Hoofdstuk 2 - Elektriciteit
23 maart 2017 profilering.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Toekomst van de autonome voertuigen
Een vergadering organiseren
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Sleutels, codes en aanwijzingen
Elektriciteit H 3 Elektriciteit De wet van Ohm Ing W.T.N.G. Tomassen.
Oefeningen Elektriciteit 2 AH
De elektrische stroomkring
KEUZEVAKKEN ECONOMIE & ONDERNEMEN voorlichtingsavond S. Alibasic
H 8.5 Elektrische stromen Natuurkunde Overal 2 AH :22
Elektrische stroomsterkte Natuurkunde Overal 2VMBO-t/HAVO
Oefeningen Elektriciteit 2 TH
blij,boos,bang,verdrietig.
Elektrische stroomsterkte Natuurkunde Overal 2 Hav0 Atheneum
Wiskunde en verkeer Johan Deprez
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
De elektrische stroom Vertakkingen
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 6.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
ADL Les 1.
Geef afval een nieuw leven
volgende bladzijde terug
<Geef de titel van het probleem op>
Zet je kinderopvang lokaal op de kaart
Transcript van de presentatie:

Techniek op school Julie Sijmens Elke De Jonge

Wat je in deze presentatie zal zien: De ontwerpcyclus: Zeilwagen Stroomkring Werken met een kijkwijzer: Magneetlichtjes Onze ervaringen met techniek in de lagere school

Ontwerpcyclus Het maken van een zeilwagen.

zeilwagen

Probleem We moeten een zeilwagen maken.

Verkennen We hebben een zeil en een wagen nodig. We zoeken naar ideeën: Internet Boeken We zoeken naar materialen: Welk materiaal is bruikbaar? We experimenteren met het materiaal.

Ontwerp voorstel We schetsen enkele zeilwagens:

Maken van de wagen We beginnen met het maken van de wagen.

Maken van de wagen

Testen van de wagen We testen de wagen uit. Hieruit blijkt dat de staven te spannend rond het wiel zitten. Dit zorgt voor een weerstand.

communiceren Samen bespreken we hoe we dit zouden kunnen oplossen.

Bijstellen van de wagen Oplossing: De oranje staafjes zorgen ervoor dat de rode staafjes ver genoeg uit elkaar blijven staan.

Maken van het zeil Nu we zeker weten dat onze wagen rijdt, kunnen we het zeil aan de wagen bevestigen.

Testen van het zeil We testen onze zeilwagen. Hiervoor hebben we wind nodig. Deze wind maken met een haardroger. (filmpje: zie site)

communiceren Samen bespreken we onze zeilwagen: Wat is goed? Wat nog niet? We besluiten dat we beide zeer tevreden zijn over het resultaat.

verdiepen Voorwaarden om een zeilwagen vlot te laten rijden: Licht materiaal gebruiken Zorg dat de wielen zo weinig mogelijk weerstand ondervinden en vlot kunnen bewegen. Zorg dat het zeil groot genoeg is, zodat dit de wind maximaal kan ‘vangen’. Zorg dat de grond egaal is.

Ontwerpcyclus in de lagere school Het maken van een stroomkring.

Een stroomkring

Een stroomkring Probleem: We moeten het lampje laten branden. Verkennen: Welk materiaal ligt er allemaal op de tafel? Ontwerp voorstel: We leggen alles zoals we denken dat het moet, zonder al iets aan te sluiten. Maken: We maken de stroomkring aaneen. Testen: We testen of het lampje gaat branden wanneer we de schakelaar opzetten. Communiceren: Wat liep er mis? Hoe kan het wel? Bijstellen: We passen onze stroomkring aan. Verdiepen: We denken na over wanneer en hoe een lamp kan werken. We besluiten dat de lamp, schakelaar en batterij in een kring moeten verbonden worden om de lamp te laten branden.

Gelukt!

Kijkwijzer in de lagere school Het maken van een magneetlichtje.

Een magneetlichtje = Een ledje met een batterij en een magneet.

Een magneetlichtje De leerlingen maken het lichtje individueel aan de hand van een kijkwijzer. De leerkracht kijkt toe van op een afstand. (kijkwijzer: zie volgende dia)

De kijkwijzer

Het resultaat

Techniek in de lagere school Onze ervaringen: De leerlingen vonden het heel leuk om met techniek bezig te zijn. In tegenstelling tot wat we dachten, weten de leerlingen al veel over techniek uit zichzelf. Een kijkwijzer gebruiken, biedt de leerlingen extra duidelijkheid bij het maken van voorwerpen bij technieklessen.

Einde Julie Sijmens Elke De Jonge