Techniek op school Julie Sijmens Elke De Jonge
Wat je in deze presentatie zal zien: De ontwerpcyclus: Zeilwagen Stroomkring Werken met een kijkwijzer: Magneetlichtjes Onze ervaringen met techniek in de lagere school
Ontwerpcyclus Het maken van een zeilwagen.
zeilwagen
Probleem We moeten een zeilwagen maken.
Verkennen We hebben een zeil en een wagen nodig. We zoeken naar ideeën: Internet Boeken We zoeken naar materialen: Welk materiaal is bruikbaar? We experimenteren met het materiaal.
Ontwerp voorstel We schetsen enkele zeilwagens:
Maken van de wagen We beginnen met het maken van de wagen.
Maken van de wagen
Testen van de wagen We testen de wagen uit. Hieruit blijkt dat de staven te spannend rond het wiel zitten. Dit zorgt voor een weerstand.
communiceren Samen bespreken we hoe we dit zouden kunnen oplossen.
Bijstellen van de wagen Oplossing: De oranje staafjes zorgen ervoor dat de rode staafjes ver genoeg uit elkaar blijven staan.
Maken van het zeil Nu we zeker weten dat onze wagen rijdt, kunnen we het zeil aan de wagen bevestigen.
Testen van het zeil We testen onze zeilwagen. Hiervoor hebben we wind nodig. Deze wind maken met een haardroger. (filmpje: zie site)
communiceren Samen bespreken we onze zeilwagen: Wat is goed? Wat nog niet? We besluiten dat we beide zeer tevreden zijn over het resultaat.
verdiepen Voorwaarden om een zeilwagen vlot te laten rijden: Licht materiaal gebruiken Zorg dat de wielen zo weinig mogelijk weerstand ondervinden en vlot kunnen bewegen. Zorg dat het zeil groot genoeg is, zodat dit de wind maximaal kan ‘vangen’. Zorg dat de grond egaal is.
Ontwerpcyclus in de lagere school Het maken van een stroomkring.
Een stroomkring
Een stroomkring Probleem: We moeten het lampje laten branden. Verkennen: Welk materiaal ligt er allemaal op de tafel? Ontwerp voorstel: We leggen alles zoals we denken dat het moet, zonder al iets aan te sluiten. Maken: We maken de stroomkring aaneen. Testen: We testen of het lampje gaat branden wanneer we de schakelaar opzetten. Communiceren: Wat liep er mis? Hoe kan het wel? Bijstellen: We passen onze stroomkring aan. Verdiepen: We denken na over wanneer en hoe een lamp kan werken. We besluiten dat de lamp, schakelaar en batterij in een kring moeten verbonden worden om de lamp te laten branden.
Gelukt!
Kijkwijzer in de lagere school Het maken van een magneetlichtje.
Een magneetlichtje = Een ledje met een batterij en een magneet.
Een magneetlichtje De leerlingen maken het lichtje individueel aan de hand van een kijkwijzer. De leerkracht kijkt toe van op een afstand. (kijkwijzer: zie volgende dia)
De kijkwijzer
Het resultaat
Techniek in de lagere school Onze ervaringen: De leerlingen vonden het heel leuk om met techniek bezig te zijn. In tegenstelling tot wat we dachten, weten de leerlingen al veel over techniek uit zichzelf. Een kijkwijzer gebruiken, biedt de leerlingen extra duidelijkheid bij het maken van voorwerpen bij technieklessen.
Einde Julie Sijmens Elke De Jonge