Naar een typologie van scholen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Welkom op de Julianaschool
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Werken naar onderwijsbehoeften
Lineair curriculum concentrisch.
Collectief portfolio groep 3
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Kansrijke combinatiegroepen
CONCEPT OPERATIE X.
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Aandacht voor taal raakt de hele school
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Gezag in de klas een kleine oase ……. Gezag in de klas De opvoeding voortzetten op school.
Het werken met portfolio
Actieonderzoek instructietafel.
PLUSKLAS.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Planborden en dag- /weektaken
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Evaluatie Leerlijnen.
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Workshop Rekenblokken 10 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Loopbaancompetenties
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Wat is coöperatief leren?
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Carla van Boxtel 20 november 2008
Twickel College Borne Havo/atheneum
PABO 4 TMS BCDE model.
Differentiatie in de klas
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Leiding geven aan school ontwikkeling
Presentatie Rode Bosbes
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Positieve gezondheid “het vermogen je aan te passen en je eigen regie te voeren in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van.
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

Naar een typologie van scholen

Wat voor school hebben wij / willen wij zijn? In welke richting gaan we? Waaruit kunnen we eigenlijk kiezen? Welke aanpak past het beste bij ons? Bij onze kinderen? Bij onze visie? Bij onze missie?

Hebben we genoeg zicht op de mogelijkheden? Waaruit kunnen we kiezen?

welstand

godsdienst

herkomst

interesse

instelling

intelligentie

mobiliteit

Tegemoet komen aan verschillen tussen kinderen Kinderen verschillen op vele manieren... Sociale laag Etniciteit Intelligentie Voorafgaand leren Ervaringen Interesse Mobiliteit Gezondheid Vitaliteit Religie Opvoeding Ontwikkelingsfase

Hoe krijgen we zicht op de mogelijkheden? Zicht krijgen op de vier lijnen in onze onderwijstraditie. Zicht krijgen op de betekenis daarvan voor ons onderwijs op onze school.

Onderwijstraditie 1 Lineair curriculum (opsplitsing in delen met een relatief vaste volgorde) Cursorische vormgeving Gebruik van programma’s en methoden of leerlijnen (leraar als uitvoerder) Gericht op aanleren van vaardigheden en terugvraagbare kennis Nadruk op instructie en oefenen Behaviorisme

Onderwijstraditie 2 Concentrisch curriculum Werken met en rond gehelen (holistisch) Gebruik maken van verschillende bronnen Leraar als ontwerper en uitvoerder van onderwijs Gericht op kennisconstructie (begrip, samenhang) Onderwijsvormen: ontdekkend leren en gesprek Authentiek toetsen Constructivisme

Onderwijstraditie 3 Klassikaal onderwijs De klas of groep als eenheid Onderwijs wordt voor een groep georganiseerd Waarde van de groep als middel tot onderwijs en opvoeding Organisatie: één leraar - één groep Kind volgt onderwijs

Onderwijstraditie 4 Individu uitgangspunt Denken in individuele leerroutes en plannen Onderwijs wordt rond individuen georganiseerd Groepsactiviteiten als middel tot individueel leren Onderwijs volgt kind

klas / groep individu B C lineair E D concentrisch

B C Toenemende differentiatie E D

B C E D Toenemende perfectie in leraar sturing Directe instructie Directe instructie op maat B C Toenemende perfectie in leraar sturing E D Toenemende sturing van eigen leren dialoog Interactie

Prototype B Lineair curriculum / klas als uitgangspunt (leerstofjaarklas) Werken met de methode Convergente differentiatie Differentiatie gericht op behalen van een periodedoel voor zoveel mogelijk leerlingen Verschijningsvormen: Basisstof, extra stof, verdiepingsstof Voor en na instructie Gelaagde instructie Begeleide verwerking

Prototype C Lineair curriculum / individu als uitgangspunt Onderwijs gericht op de door de leraar waargenomen onderwijsbehoeften van een kind Werken in de zone van naaste ontwikkeling Leerlijnen en doelen als ordeningsmiddel (i.p.v. Methode) Organisatie middel: groepsplan Organisatievorm: kleine instructie groepen en zelfstandige verwerkingsvormen. Klassenmanagement: circuitmodel en dag- en weektaak Variant: Leraren werken samen in een cluster: teamteaching / clusterplannen

Prototype D Concentrisch curriculum / individu als uitgangspunt Accent op eigenaarschap van leren Accent op balans betekenisvol en zinvol Onderscheiden van leren en onderwijzen Leerling heeft invloed op eigen activiteiten (keuze m.b.t. doelen, inhouden, werkvormen producten, samenwerking...) Leerling werkt aan betekenisvolle gehelen Accent op reflectie / gesprek met de leerling over het leren Leraar als facilitator van leren

Prototype E Concentrisch curriculum / klas als uitgangspunt Onderwerp of concept staan centraal Aandacht voor de balans betekenisvol / zinvol Community of learners Differentiatie door verschil in activiteiten en het niveau van de verwerking Kringgesprek Coöperatieve werkvormen Leraar als meerwetende volwassene Leraar creëert onderwijsleersituaties, met het oog op de inhoud en de onderwijsbehoeften van de groep en verschillende kinderen daarbinnen. Variant: thematisch werken; langer werken aan of rond een groter onderwerp