Hoe psychologische monsters onder ogen te komen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Hans mijn Egel wordt Prins:
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Over consumenten, gedrag en marketing
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
ACT iviteitenweger Acceptance and Commitment Therapy
HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Kinderen en Jeugd
Een lessenserie van drie lessen
Een kader voor integrale preventie in de jeugdzorg
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Daders en hun verantwoordelijkheidsproces
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Lastige gevoelens van de therapeut: op of onder de tafel?
Mindfulness.
Ellen Govaerts, Two Roads
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
De context is geen decor Dany Baert, OPZ Geel, 3 december 2015.
Oefententamen Twee groepen Iedereen geeft antwoord; A, B, C of D
ACT = PSYCHOLOGISCHE FLEXIBILITEIT
Wjk.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
PETS! Pesten anders bekeken
Workshop ‘s Heerenloo Zorggroep Ontwikkeling veerkracht.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
MEDEWERKERSDAG YEK WEGWIJZERKAMPEN 28 MEI 2016 ANNELIES VAN PELT Tieners en hun verhalen.
Consumentengedrag Beslissen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
De therapeutische relatie in actie
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Gedragsproblemen en stoornissen
“There is as much living in a moment of pain as in a moment of joy”
De therapeutische relatie
ACT CASUS CONCEPTUALISATIE
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
Introductie Relational Frame Theory (RFT)
Training Netwerken Een project van: In opdracht van:
Loskomen van taal Defusie.
Groeien door obstakels
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
ACT model van menselijk functioneren
Methodiek Observeren.
Hoe psychologische monsters onder ogen te komen
“There is as much living as in a moment of joy” (Strosahl, 1994)
Suïcidepreventie Amsterdam
Waarden en toegewijde actie
G-Schema SESSIE 5.
Creatieve hopeloosheid Controle is het probleem
Les 4 Gezondheid en gedrag.
Drie vormen van gedrag:
Diersoortverdieping Hond
Kritische en filosofische reflecties Stijn Rottiers
Oplossingsgericht communiceren versus probleemgericht communiceren
Transcript van de presentatie:

Hoe psychologische monsters onder ogen te komen Zelf als context Hoe psychologische monsters onder ogen te komen

Zelf als context De context waarbinnen emotionele bereidheid mogelijk is, is er een van een onveranderbaar zelf dat niet bedreigd wordt door psychologische inhoud

Drie betekenissen van ‘zelf’ Het geconceptualiseerde zelf Het voortdurend zelfbewustzijn Het observerende zelf (zelf als context)

Het geconceptualiseerde zelf Is waar de meeste mensen zich bewust van zijn Het verhaal dat je over jezelf hebt: ik ben iemand die.......

Gevaren van het geconceptualiseerde zelf Je gaat je gedragen naar het concept dat je van jezelf hebt Inperkend Voedt zelfbedrog : niet je ervaring, maar verbale netwerk Gevangenis

En toch moeilijk los te laten “Ik ben iemand die.....” impliceert een zijnskwestie. Elimineer concept = elimineer mij

Het voortdurend zelfbewustzijn = continue en flexibele zelfkennis Wordt aangemoedigd door: Clienten aan te moedigen te zien wat ze zien, zonder rechtvaardiging Therapeut die kritiekloos beschrijft wat er gaande is in de therapie, de client en zichzelf.

Het observerende zelf ‘Ik’ is niet alleen een fysiek organisme, maar ook het perspectief van waaruit waargenomen wordt Als het besef van perspectief tot stand is gekomen, komt er een fundamenteel onderscheid beschikbaar tussen de letterlijke inhoud van een verbale gebeurtenis en het perspectief van waaruit geobserveerd wordt.

Zelf als context is Stabiel en onveranderlijk Cruciaal bij het werken aan aanvaarding: minder bedreigend om pijn en beproeving van het leven binnen te gaan Wat er ook naar boven komt: ‘ik’ als observerend zelf loopt geen risico.

Zelf als context Leer de client de aanwezigheid van gedachten en gevoelens op te merken vanuit het oogpunt van ‘zelf als context’, zonder deze te interpreteren als ‘zelf’ in een diepere betekenis

Kernperspectieven Geconceptualiseerde zelf is gepolariseerd: goed - slecht Zelfbewustzijn wordt gedefinieerd adhv het contact met private ervaringen Zelf-identiteit is vergelijkbaar met ‘zelf als context’: client wordt niet gedefinieerd door private ervaringen, maar is het voertuig daarvan

Bewustzijn opbouwen van het observerende zelf Op intellectueel niveau bespreken niet nuttig Help de client experientieel contact te leggen, dmw oefeningen en metaforen