Beter samenwerken in lokale netwerken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

Stadsburgerschap en participatie in het lokaal sociaal beleid
Ervaringen in samenwerking
Netwerken met Jongeren
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Overleg loont: met kwetsbare kinderen en jongeren op weg.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
LSB Trefdag Antwerpen 1 PARTICIPATIE Lokaal Sociaal Beleid Gent (par·ti·ci·pa·tie de; v -s het hebben van aandeel in iets; deelname)
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
Harmonisatieplannen kabinet
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Lokale acties en campagnes alcohol en drugs Werkgroep lokale acties en campagnes.
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
1/9 2/9 INHOUD Wat is een referendum precies? Wie zijn de kandidaten? Wat zijn de voordelen van zo’n burgemeestersreferendum? En wat de nadelen? Conclusie.
Samenwerking OCMW-VDAB in Gent Werkgroep activering POD-MI,
Jeugdopbouwwerker als brugfiguur en promotor van een geïntegreerd beleid ten behoeve van maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren.
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Samen Sterker vanuit ‘gezamenlijkheid’ De rol van ‘middelgroot’ bij regionale samenwerking Platform Middelgrote Gemeenten Kennismakingsdag, 16 mei 2014.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
Jos van der Lans De Melkfabriek Bunne, 24 maart Burgers aan zet! Dorpskracht in Drenthe.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Burger in vier rollen Burgers als kiezers Burgers als rechtsonderhorige Burgers als klant Burgers als producent van politiek hier situeert zich, onder.
Samenleven, Welzijn en Gezondheid Ledeberg-Moscou-(Oud)Gentbrugge
Lokaal Sociaal Beleid.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Justitie & hulpverlening
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
Wijkteams ikv een integrale gebiedsgerichte werking in Genk
A+O project Co-creatie in de praktijk
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Beleid: Federale – Vlaamse overheid
Beter samenwerken in lokale netwerken
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Samenwerking Gemeenten en Zorg en Zekerheid
Groot Forum 05/02/2018.
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Geïntegreerd breed onthaal
Vermaatschappelijking van zorg
Verschillen in onderwijskansen
VIP²-GGZ: forum dd 26/02/2016.
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Inleiding campusvoorrang
Pioniersproject ‘Samenwerken in de eerstelijnszone Dender’
Uitkomst Quickscan Kampen
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Aanbod jongvolwassenen
Lokaal proactief handelen in de strijd tegen onderbescherming
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Beter samenwerken in lokale netwerken vakgroep publieke governance, management & financiën Beter samenwerken in lokale netwerken Reflecties bij de opdrachten

Op hoofdlijnen Meestal nog zeer pril, aftastend, zoekend, veel twijfels nog over richting van het ‘netwerk’ Hoogstens een jaar al ‘in werking’, eerder nog in de startfase De creatie van een breed overleg lijkt een doel op zich en een politieke of ambtelijke realisatie (verplichting in het geval van gemandateerde netwerken)

Op hoofdlijnen Is dergelijke vaak brede overlegstructuur de goede basis voor netwerking? Leidt het ene tot het andere? Is het wel nodig / nuttig om dergelijke brede overlegstructuren te willen hanteren / te moeten hanteren (verhouding kosten/baten)? Toch vaak eerder in de sfeer van interorganisatorische gedragspatronen die niet noodzakelijk veel zeggen over netwerken rond cliënten bijvoorbeeld Lijkt soms eerder ‘politiek positiespel’ van actoren

Op hoofdlijnen Types situaties / objecten: Overleg / stuurgroeptoestanden met brede focus Lichte vormen van coördinatie en afstemming (met weinig dynamiek tot meer, vaak vermeld ook ‘geen sense of urgency’, ‘noodzaak wordt niet erkend’...) Een paar actiegerichte situaties met ontluikende afhankelijkheden (‘Roeselare Assertive Community Treatment’, R – Act) Soms zeer operationele focus: publiek – private samenwerking voor nieuw schoolgebouw (beperkt vertrouwen tussen partners) Half / half ongeveer: half gemandateerd, half bottom – up; half Vlaamse, half lokaal

Op hoofdlijnen Van reële gedragssturende afhankelijkheden is vaak nog maar weinig sprake Zeer zelden / niet / nooit (?) op niveau van collaboratie: ‘Scholen maken afspraken over het laten vallen van het huiswerk’: dat is de meest concrete aanduiding van collaboratie Collaboratie = ‘een gemeenschappelijke vormingsbrochure’ (?)

Op hoofdlijnen Object van overleg, eventueel netwerking, is vaak zeer breed geformuleerd: ‘maximale ontwikkelingskansen voor jongeren’ ‘een geharmoniseerd drugsbeleid’ ‘werkgroep onderbescherming van sociale grondrechten’ ‘welzijn en armoede – platform’ ‘structureel netwerk over de wijk Kiel’ ‘doorstroom van kinderen en jongeren naar een professionele carrière via integrale wijkaanpak’ ...

Op hoofdlijnen Vaak zeer vaag in de nota’s wat het zogenaamde netwerk dan eigenlijk doet, waarrond afhankelijkheden zouden ontstaan (die zijn er wellicht ook niet) Hangt uiteraard samen met prille aard en zoekende start Zijn er resultaten of zijn die in nota’s niet benoemd? Inchatting van afhankelijkheden in tabellen (groot, klein) lijkt nu nog eerder een ruwe inschatting van jullie zelf (?), nog niet afgeleid van het reële gedrag rond reële acties van netwerking

Op hoofdlijnen Zeer vaak de gemeente als ‘lead organization’ (ook in sommige NAO – achtige structuren) Soms spanning tussen de keuzes (Children’s zone Kiel) – gedeelde regie

Op hoofdlijnen Interessante arena - analyses Managementrollen: opvallend vaak ofwel Geconcentreerd bij jullie zelf (soms alle rollen) Redelijke spreiding over actoren Ook spreiding van veel rollen over veel actoren Maar betekenen die rollen dan nog iets? Zijn ze niet te snel ‘geplakt’? Impressie: mix van rollen = ‘beter doen’?

Op hoofdlijnen Rollen en gedrag / belang van politici: Soms buiten beeld Soms afstandelijke opdrachtgevers Soms sturend door keuzes bvb over samenstelling of opdrachten Soms teveel politici en vraag of netwerking dan eigenlijk wel mogelijk is In weinig gevallen dragend / leiderschap

Op hoofdlijnen Rol van politici / hiërarchische structuren: Gelaagde netwerken HvhK A’pen: overkoepelende stuurgroep, 9 HvhK, veldnetwerken Verhouding tussen verticale regie en horizontaal netwerkmanagement Verhouding tussen kabinet onderwijs, de stuurgroep op niveau stad en de 9 HvhK

Op hoofdlijnen In enkele papers aandacht voor inschakelen van cliënten, denken vanuit perspectief van cliënten: ‘redeneren vanuit de finale doelgroep’ ‘netwerk uitbreiden met cliënten?’

Op hoofdlijnen Open vragen / suggesties: Waar moeten we heen? Verhouding tussen organisatiespel en netwerken rond mensen in het veld Kan spelmanagement leiden tot netwerkconstituering? Nood aan ‘big picture thinking’ (bij meerderen)

N-LAB Het N – Lab (Ghent Laboratory for Network Analysis) informeert en ondersteunt politici, ambtenaren en praktijkwerkers die actief betrokken zijn bij netwerkvorming www.ugent.be/nlab