Wat is het Europees raamwerk? Het Europees Raamwerk voor de moderne vreemde talen 1 Wat is het Europees raamwerk?
Europees Raamwerk voor de moderne vreemde talen Is een referentie instrument dat bestaat uit: een raamwerk met zes gekalibreerde niveaus van taalvaardigheid met vijf (!) vaardigheden (lezen, luisteren, schrijven, spreken en gesprekken voeren) met categorieën om doelen voor taalvaardigheid te beschrijven. Bijvoorbeeld lezen: Correspondentie lezen Oriënterend lezen Lezen om informatie op te doen Instructies lezen Kalibreren binnen Europa door alles wat iemand eerst kan in een taal te beschrijven, gevolgd door wat iemand daarna kan enz. Vervolgens vergeleken met de laatste taalverwervingstheorieen.
Het Europees Referentiekader Ontwikkelingen in het moderne vreemde talenonderwijs in het MBO: Accent verschuift van taalkennis naar taalgebruik: van ‘kennen’ naar ‘kunnen’ Meer taakgericht: Wat moet iemand kunnen? Welke kennis is nodig om dat te kunnen? Competentiegericht leren: competentie = kennis + vaardigheid + attitude Grammatica en vocabulaire
ERK-niveaus naast de voor talendocenten bekende schalen
Functies van het Framework (CEFR) Bevordert samenwerking en afstemming Biedt richtlijnen voor docenten, leerplan-, toets- en materiaal-ontwikkelaars Vormt basis voor erkenning examens, maakt nationaal in internationaal vergelijken mogelijk Ziet het gebruiken van taal als communicatieve competentie Leidt tot échte communicatie = het uitvoeren van realistische talige activiteiten (taken) Geeft aanzet tot zelfevaluatie - Self assessment grid
Voor meer informatie… L. Pennewaard@slo.nl