Wat is het Europees raamwerk?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taal in de BPV Werkveld UV
Advertisements

STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Actualisering eindtermen ERK en lerarenopleiding
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2012 • Wat? • Hoe? • Waar? • Wanneer? • Diploma? • Vragen?
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Linde Prins, Elise Eilander, Daniëlle vd Vegt, Laura Wicherink
Loopbaan en Burgerschap Nederlands, Engels Rekenen
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
eCompetence Framework (e-CF)
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
De EU en meertaligheid. Een beetje achtergrond De EU telt 23 officiële talen. Waarom zoveel? » Vanaf het begin opgenomen in de verdragen: lijst van officiële.
Nieuwe Spreekrecht.
Het Europees Referentiekader zin of onzin?. 25 stellingen.
Door: Inge Boonstra, Dieuwke Riddersma en Linde Prins.
1 De MOO in het taalleren Wat kunnen we ermee doen? Lien Goedemé.
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Taalontwikkeling in mbo
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Het Europees taalportfolio ondersteunt de zin in vreemde talen Comenius monitoringdag 27 mei 2010, Brugge.
DELF scolaire Voorlichting 12 januari 2012 Leerlingen en ouders VWO-4.
ZEEMANSTAAL 7 april 2011 Kitty Bäcker Marjo van Kalken Riet Thijssen.
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Taalbeleid.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Noordhoff Uitgevers Talendag
Nieuw Nederlands 4e editie
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Wat gaan we doen? Basis voor succesvolle doorstroom
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Tto: de laatste ontwikkelingen
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
Geïntegreerd werken met de vaardigheden voorbeelden.
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Duits in 4 en 5 HAVO Herzlich Willkommen !!.
Pourquoi apprendre le français?
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Het beoordelingscriterium ‘taalvaardigheid’   Anne Kerkhoff, FLOT Petra Lambrichs, OSO.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Nederlands, Engels en rekenen mbo - actualiteit Bijeenkomst Instruct Woensdag 10 december Hilversum Alet van Leeuwen.
Vaardigheidskennis en kennisvaardigheid: antwoorden uit onderzoek Wilfried Decoo 14 maart 2008.
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
INFORMATION DELF SCOLAIRE VOOR DE LEERLINGEN VAN 3H T/M 6V.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
1 van 8 Hoofdstuk 7 Taalbeschouwing. 2 van 8 Wat is taalbeschouwing? Taalbeschouwing als vijfde domein naast lezen, schrijven, luisteren, spreken Taalbeschouwing.
CLIL-didactiek voor Duits
Taalniveaus Nederlands binnen MBO
DELF Junior op het Augustinianum
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
Geïntegreerd werken met de vaardigheden
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Controle                         Goethe Duits.
Achtergronden van Duits in de beroepscontext: van werkgroep tot stichting. Een korte geschiedenis vanaf 2012.
Controle                         Goethe Duits.
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Voorstelling & toelichting nieuwe leerplannen Duits
VersterktTalen Onderwijs Duits op het Valuascollege
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Frans Interactie-strategieën Interactie
Transcript van de presentatie:

Wat is het Europees raamwerk? Het Europees Raamwerk voor de moderne vreemde talen 1 Wat is het Europees raamwerk?

Europees Raamwerk voor de moderne vreemde talen Is een referentie instrument dat bestaat uit: een raamwerk met zes gekalibreerde niveaus van taalvaardigheid met vijf (!) vaardigheden (lezen, luisteren, schrijven, spreken en gesprekken voeren) met categorieën om doelen voor taalvaardigheid te beschrijven. Bijvoorbeeld lezen: Correspondentie lezen Oriënterend lezen Lezen om informatie op te doen Instructies lezen Kalibreren binnen Europa door alles wat iemand eerst kan in een taal te beschrijven, gevolgd door wat iemand daarna kan enz. Vervolgens vergeleken met de laatste taalverwervingstheorieen.

Het Europees Referentiekader Ontwikkelingen in het moderne vreemde talenonderwijs in het MBO: Accent verschuift van taalkennis naar taalgebruik: van ‘kennen’ naar ‘kunnen’ Meer taakgericht: Wat moet iemand kunnen? Welke kennis is nodig om dat te kunnen? Competentiegericht leren: competentie = kennis + vaardigheid + attitude Grammatica en vocabulaire

ERK-niveaus naast de voor talendocenten bekende schalen

Functies van het Framework (CEFR) Bevordert samenwerking en afstemming Biedt richtlijnen voor docenten, leerplan-, toets- en materiaal-ontwikkelaars Vormt basis voor erkenning examens, maakt nationaal in internationaal vergelijken mogelijk Ziet het gebruiken van taal als communicatieve competentie Leidt tot échte communicatie = het uitvoeren van realistische talige activiteiten (taken) Geeft aanzet tot zelfevaluatie - Self assessment grid

Voor meer informatie… L. Pennewaard@slo.nl