Utrecht, groei van de stad en mobiliteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Advertisements

“Excellente AgriFood regio”. Introductiefilm Uitvoeringsagenda voor ambitie “In 2020 topregio in agrifood: dat is onze ambitie“. Daarom investeren we.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Rijnwoude Kernberaad 2008 Koudekerk aan den Rijn Peter Bakker 30 september 2008.
Gedelegeerd bestuurder
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Maatschappelijk Aanbesteden
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
Fietsbeleid in Culemborg
Strategie Ontwikkeling Zuidvleugel
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Dienst Wijken Wijkdialoog Leidsche Rijn In gesprek met bewoners en professionals over de wijkambities tot 2014.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Fietsbalans®-2 Utrecht
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
Presentatie over conceptontwikkelingsprogramma stedelijke vernieuwing toelichting op eerste stap in aanvraagprocedure voor Investeringsbudget.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
1 Ontwikkelingsvisie Noordvleugel Utrecht Utrecht, 31 oktober 2006.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
1 Betrouwbare reistijd van deur tot deur Commissie EMG 14 mei 2004 Ludger Schrauwen Coördinator infrastructuurbeleid.
Voortgang projecten. Inhoud 1.Richting kiezen en daarna 2.Gebiedsontwikkeling oude en nieuwe stijl 3.Nieuwe ontwikkelvisie Dordrecht 4.Rolneming projecten.
Gezonde stad Blijft mobiliteit gangbaar en leefbaar? Gemma van Eijsden RWS Schakeldag 21 juni 2016.
Gezondheid & de Omgevingswet
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
SYMPOSIUM Vervoer in de buurt
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Programma Ruimte & Wonen
Klankbordsessie 2 december 2015
Smart Cities Groep: Bas Frans Martin Rakesh Ron.
Thema 5 “De Stad”.
Stand van zaken Samen, Slim en Robuust Doel van vanmiddag
Van marktplaats naar MaaS
Nationaal Parkeercongres 2017
Markconsultatiedag 29 november
MaaS pilot Utrecht Leidsche Rijn
Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Kwaliteitsimpuls Station Delft Zuid
Omgevingswet en Gezondheid
Markconsultatiedag 29 november
Van wet naar Brabantse praktijk
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Leegstand en regionale samenwerking
Mobiliteit Ondernemersavond 6 november 2018.
Nationale Omgevingsvisie
Op naar modern mobiliteitsbeleid
Samen sterk!.
Professionals met passie - Verbindend - Betrokken
Een lerende en adaptieve organisatie
Bewonersavond 20 maart 2019.
Samen sterk!.
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Transcript van de presentatie:

Utrecht, groei van de stad en mobiliteit Rene Groen Directeur Ruimtelijke Kwaliteit en Mobiliteit t.b.v. Vexpan Parkeercongres 2017 Ontwikkelingen in Utrecht Visie: Ruimtelijke Strategie Utrecht Mobiliteitsbeleid: Slimme routes, slim regelen, slim bestemmen Gebiedsontwikkeling: MAAS, hubs, parkeren

Utrecht is… aantrekkelijk leefbaar compact hoogopgeleid concurrerend Utrecht staat bovenaan in Illustratie uit Regio Atlas U10 2014  Positief vestigingsklimaat voor zowel bedrijven als bewoners  Kiezen voor verdichting ter behoud van kostbare fraaie landschappen en florerende economie concurrerend

Dus is Utrecht de snelst groeiende stad van Nederland 410.000 inwoners in 2030 Versterkende trends: stedelijke economie + trek naar de stad (werkgelegenheid, studie, ontmoeten, voorzieningen, aantrekkelijke stad) Leidsche Rijn (incl. Vleuten de Meern): - Bij de start rond 2000: 25.000 inwoners (m.n. in de gemeente Vleuten / De Meern) - eindsituatie rond 2030: plm. 100.000 inwoners.

... en door middel van Gezond Stedelijk Leven Ruimtelijke Strategie Utrecht Groeien niet door de stad uit te breiden, maar de ruimte in de stad beter te benutten Afmaken Leidsche Rijn, Stationsgebied, Merwedekanaalzone intensiveren Uithof etc. ... en door middel van Gezond Stedelijk Leven 4

Ruimtelijke Strategie Utrecht Groei is een kans Gezonde verstedelijking als leidend thema Groei opvangen door inbreiding en verdichting Aanwijzen ontwikkelgebieden en hotspots Kwaliteitsverbetering in wijken, buurten en openbare ruimte Meer ruimte voor langzaam verkeer en systeemsprong OV

Gevolgen van deze groei voor onze bereikbaarheid Landelijk netwerk Utrecht is het OV-knooppunt en de draaischijf van Nederland, maar… Alle vervoersnetwerken - auto, OV, fiets - raken tussen 2030 en 2040 overbelast. (NMCA 2017) Belang van Utrecht voor landelijk netwerk: bereikbaarheid is één van de belangrijkste vestigingsplaatsfactoren. Het is een voorwaarde voor de economische (door)ontwikkeling van (de regio) Utrecht. Het hoofdwegennet rond Utrecht heeft een belangrijk rol in het nationale netwerk. Utrecht is het OV-knooppunt én de draaischijf van Nederland. De Randstad dreigt dicht te slibben, voornamelijk in en tussen de vier grote stedelijke regio's. Het NMCA-rapport toont aan dat de capaciteit van zowel het nationale netwerk (spoor en wegen) als het stedelijke netwerk (fiets, bus, tram en metro) onvoldoende is. Gekoppeld aan de woningbouwopgave, groei van de steden en economische groei die zich ook concentreert in die steden staat de bereikbaarheid van én het vestigingsklimaat in de vier grote steden onder druk.

Wat doen we om Utrecht bereikbaar, leefbaar en aantrekkelijk te houden? We zetten in op SRSRSB… op lobby … en op innovatie… In de RSU hebben we gekozen voor binnenstedelijke verdichting in prioritaire gebieden, volgens de principes van Gezond Stedelijk Leven. Dat leidt tot een extra grote mobiliteitsuitdaging. Dit vraagt een samenhangende aanpak van ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit én om een ander mobiliteitsconcept. Gerichte investeringen zijn nodig in het mobiliteitssysteem, zowel van de stedelijke regio's als van het rijk. Onder meer in fietsvoorzieningen, hoogwaardig én hoogfrequent OV, stations, transferia en de ontsluiting daarvan om de overstap van het landelijk naar het stedelijk netwerk te verbeteren. Op termijn zullen bij een verdere systeemsprong in het stedelijk mobiliteitssysteem grote investeringen noodzakelijk zijn. RSU: 0: HUL + BINNENSTEDELIJKE VERDICHTING KIEZEN VOOR TRANSFROMATIE, DAT DOEN WE VIA SRSRSB KUNNEN WE NIET ALLEEN, DAAROM LOBBY RICHTING ANDERE BESTUURSLAGEN EN DE OPGAVE IS TE GROOT OM ZONDER INNOVATIE

Mobiliteitsplan ‘SRSRSB’: een nieuwe visie op mobiliteit Doel: betere leefbaarheid, bereikbaarheid en openbare ruimte in een sterk groeiende stad Vertrekpunt bij mobiliteitsconcept is het gemeentelijk mobiliteitsplan. Hierin zorgen drie thema’s er in samenhang met elkaar voor dat de gewenste binnenstedelijke verdichting kan plaatsvinden op zo’n manier dat de stad aantrekkelijk, gezond en bereikbaar blijft. Dit zijn maatregelen in de categorieën slim bestemmen, slim regelen en slimme routes. Bij slim bestemmen kun je denken aan hoe organiseer je de woonomgeving nu zo dat het gebied bereikbaar blijft en aansluit bij de bewoners, bv hogere dichtheid bij de HOV halte Voor slim regelen kun je denken aan het stimuleren van andere vervoerwijzen zoals deelautogebruik De routes tenslotte worden op die manier ingericht dat deze bijdraagt aan de functie, dus bij wegen in een verblijfsgebied staat leefbaarheid en oversteekbaarheid centraal. Slim Bestemmen Een parkeerstrategie die uitgaat van ‘Healthy Urban Living’-ambities en die voldoende doorstroming op het wegennet blijft garanderen. Parkeren op afstand, waardoor er minder behoefte is aan dagelijks autogebruik. Het creëren van multimodale mobiliteitshubs als stap richting Mobility as a Service, waardoor mensen slimmere vervoerskeuzes gaan maken. Omliggende wijken (vergunningplicht) mee laten profiteren van nieuwe concept. Slim Regelen DVM inzetten voor minder doorgaand autoverkeer. Aanpassen routes van/naar Jaarbeurs en Beurskwartier. Slimme Routes Lopen en fietsen als hoofdvervoerwijze prominente plek geven in stedenbouwkundig ontwerp: verblijfskwaliteit, stallingen, bruggen, etc. Het fietstunneltje bij de van Zijstweg is hiervan een goed voorbeeld. Topkwaliteit HOV is een randvoorwaarde (snelle verbindingen met centrum, OV-knopen en P+R) Om de ambitie voor Healthy Urban Living voor wat betreft Mobilteit waar te maken zul je echt ÉN ÉN ÉN moeten uitvoeren.

Aan welke knoppen kunnen we draaien om deze reductie te realiseren? Noodzakelijk is een samenhangende, innovatieve en ambitieuze aanpak cf. SRSRSB: Slim Bestemmen Een parkeerstrategie die uitgaat van ‘Healthy Urban Living’-ambities en die voldoende doorstroming op het wegennet blijft garanderen. Parkeren op afstand, waardoor er minder behoefte is aan dagelijks autogebruik. Het creëren van multimodale mobiliteitshubs als stap richting Mobility as a Service, waardoor mensen slimmere vervoerskeuzes gaan maken. Omliggende wijken (vergunningplicht) mee laten profiteren van nieuwe concept. Slim Regelen DVM inzetten voor minder doorgaand autoverkeer. Aanpassen routes van/naar Jaarbeurs en Beurskwartier. Slimme Routes Lopen en fietsen als hoofdvervoerwijze prominente plek geven in stedenbouwkundig ontwerp: verblijfskwaliteit, stallingen, bruggen, etc. Topkwaliteit HOV (snelle verbindingen met centrum, OV-knopen en P+R) Daarom is een samenhangende en vernieuwende mobiliteitsaanpak nodig waarbij alle elementen uit de rij slim bestemmen, slim regelen en slimme routes nodig zijn en elkaar versterken. Voor slim bestemmen kun je denken aan …… Slim Bestemmen Een parkeerstrategie die uitgaat van ‘Healthy Urban Living’-ambities en die voldoende doorstroming op het wegennet blijft garanderen. Parkeren op afstand, waardoor er minder behoefte is aan dagelijks autogebruik. Het creëren van multimodale mobiliteitshubs als stap richting Mobility as a Service, waardoor mensen slimmere vervoerskeuzes gaan maken. Omliggende wijken (vergunningplicht) mee laten profiteren van nieuwe concept. Slim Regelen DVM inzetten voor minder doorgaand autoverkeer. Aanpassen routes van/naar Jaarbeurs en Beurskwartier. Slimme Routes Lopen en fietsen als hoofdvervoerwijze prominente plek geven in stedenbouwkundig ontwerp: verblijfskwaliteit, stallingen, bruggen, etc. Het fietstunneltje bij de van Zijstweg is hiervan een goed voorbeeld. Topkwaliteit HOV is een randvoorwaarde (snelle verbindingen met centrum, OV-knopen en P+R) Om de ambitie voor Healthy Urban Living voor wat betreft Mobilteit waar te maken zul je echt ÉN ÉN ÉN moeten uitvoeren.

Gebiedsontwikkeling: mobiliteitshubs en MAAS? Als het gaat om smart mobility zijn er hoge verwachting in binnen- en buitenland van Mobility as a Service. Mobility as a Service staat voor het… volledig ontzorgt van deur-tot-deur reizen, op basis van de persoonlijke behoefte van de reiziger, die via één abonnement gebruik kan maken van alle modaliteiten. Als eerste stap richting Mobility as a Service in Utrecht verkennen we nu de mogelijkheden voor het creëren van multimodale mobiliteitshubs in de verdichtingsgebieden in eerste instantie in deelgebied 5 van de Merwedekanaalzone. De mobiliteitshub biedt bewoners 24/7, 365 dagen gegarandeerde mobiliteit. Dit zijn de plekken waar de bewoners op loopafstand alle deelmodaliteiten digitaal kunnen boeken, variërend van e-bike tot deelauto, van bestelbus tot elektrische bakfiets. Bovendien functioneert de hub als dienstencentrum voor de wijk, bijvoorbeeld op het gebied van logistiek, of extra opslagruimte. Voor bewoners is het een gebruiksvriendelijk en slim systeem dat leidt tot forse besparingen op hun mobiliteitskosten, doordat de eigen auto de deur uit kan. Het maakt het mogelijk om in hoge dichtheden te bouwen en toch het aantal autobewegingen te beperken. Waardoor een autoluw gebied ontstaat van Healthy Urban Living kwaliteit. En de doorstroming gewaarborgd blijft. Daarmee is het in potentie een oplossing die van waarde is voor alle gebieden in Utrecht waar de ruimte schaars is, het bereikbaarheidsprobleem en de behoefte aan hoge leefkwaliteit groot. Dus niet alleen waardevol voor Merwedekanaalzone, maar ook voor bijvoorbeeld Beurskwartier en Cartesiusdriehoek. De komende maanden stellen we een programma van eisen op, samen met alle stakeholders in deze gebieden, dus ook de grondeigenaren en projectontwikkelaars. Ambitie is een eerste hub in de Merwedekanaalzone in 2021, als de eerste woningen in deelgebied 5 worden opgeleverd. Bewoners plannen, boeken en betalen deelmobiliteit + wijkdiensten in de hub via een slimme app.