Ondersteunen van Zelfregulatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Steven Nijhuis • Maart 2007 • 1/8 Authentieke projecten, een sprong in het diepe? Durf het roer aan studenten te geven
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Workshop: Opzetten van een praktijksituatie
Optimalisatie van de stapgrootte in de Systematische Probleem Aanpak (SPA) in Competentie-gebaseerde Multimediale Practica (CMP’s) Rob Nadolski, Paul Kirschner,
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
BASISPRINCIPES 4C/ID Welkom!
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Differentiëren naar leerwegen
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
Academische vaardigheden als competentie binnen een bachelor programma. Hobbels en valkuilen van een op het 4C-ID model gebaseerd traject. Dr. H.Roebertsen.
ICT voor Complex Leren Jeroen J.G. van Merriënboer
Reflectievaardigheden en instrumenten
Help en Documentatie Quick reference Task-specific help Full explanation Tutorial.
Workshop Onderzoeksontwerp
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,2, Halszka Jarodzka 1, Saskia Brand-Gruwel 1, Paul. A. Kirschner 1, Jeano J.P.R. de Bock 2, & Jeroen.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
ICT en ontwerpprincipes bij competentiegericht opleiden
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Jeroen van Merriënboer Themadag VOR-divisie ICT Saxion, Deventer, 19 januari 2006 Flexibilisering en de Paradox van de Keuze.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
Self-directed learning in het beroepsonderwijs Dr. Saskia Brand-Gruwel.
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
sociaal pedagogisch hulpverlenen
Procedurele adviesmodellen en het effect op de ontwikkeling van ‘self-assessment’ en taakselectie vaardigheden en domein- specifieke vaardigheden Bettine.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen van Merriënboer 1,2, & Jeano de Bock 3 1 Open University of the Netherlands,
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Uitleg en vertaling naar uitwerking nieuw KD
Klinisch redeneren en evidence-based practice
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Info avond Kunskapsskolan klas 1
De veranderende rol van de IB
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tutorondersteuning bij Taakselecties
Twee in Een Kick-off online masterclass van de Open Universiteit
Executieve functies versterken middels denkspellen.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O. Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Zelfregulatie op Cartesius2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb. Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Transcript van de presentatie:

Ondersteunen van Zelfregulatie Introductie op het NRO project Jeroen van Merriënboer Conferentie Zelfregulatie – Afsluiting NRO project – Heerlen, 27 oktober 2017

Historie: 4C/ID als kader (Zelf)regulatie en 4C/ID Inhoud Historie: 4C/ID als kader (Zelf)regulatie en 4C/ID Regulatie op het niveau van leertaken Zelfreguleren moet je leren! Voorbeeld: STEPP Waarom het NRO project? Conclusies en vragen

Historie: 4C/ID als Kader 4-Component Instructional Design Leertaken Ondersteunende informatie Procedurele informatie Deeltaakoefening

Leertaken - authenticiteit Projecten, vakoverstijgende opdrachten, authentieke leeractiviteiten, problemen, casussen etc. Gebaseerd op levensechte taken Integratief

Variatie is kritisch voor het bereiken van transfer Leertaken - Variatie Variatie is kritisch voor het bereiken van transfer

Leertaken – Complexiteitsniveaus Orden van simpel naar complex Authentiek vanaf het begin Variatie op elk complexiteitsniveau

Leertaken – hulp en begeleiding ‘Scaffolding’ Zone van proximale ontwikkeling Zaagtandpatroon van begeleiding

Ondersteunende informatie

Procedurele informatie

Deeltaakoefening

(Zelf)Regulatie en 4C/ID

Werkt regulatie? (= adaptatie)

Zelf reguleren moet je leren! Als je leerlingen “zomaar” vraagt zichzelf te reguleren gaat het mis Zelfreguleren moeten ze leren! Principes om zelfregulatie te leren zijn identiek aan principes om domein-specifieke vaardigheden te leren Variatie, complexiteitsniveaus, hulp en begeleiding (= second-order scaffolding)

Voorbeeld “second-order scaffolding” Docent/systeem Leerling Selecteert taken voor leerling Doet niets Voorselectie taken op basis van complexiteit en ondersteuning Kiest taken uit voorselectie op basis van kenmerken (variatie) Voorselectie taken op basis van complexiteit Kiest taken uit voorselectie op basis van kenmerken en ondersteuning Kiest taken uit voorselectie op basis van kenmerken, ondersteuning en complexiteit

Ontwikkelingsportfolios Helpen docent om te bepalen hoeveel controle zij leerlingen geven Basis voor coachingsgesprekken

Voorbeeld zelfsturing - STEPP Deelnemers leren hoe ze zelf geschikte leertaken kunnen selecteren Juiste moeilijkheid Juiste niveau van ondersteuning Variatie

STEPP – Structured Task Evaluation and Planning Portfolio

STEPP in Actie Selecteer Beoordeel Voer uit Coaching - Wat wil ik bereiken? Welke taken helpen mij daarbij? Voer uit Beoordeel Hoe ging het? Wat zijn verbeterpunten? Coaching

Leerlingen kunnen zichzelf leren reguleren, mits: Waarom het NRO project? Leerlingen kunnen zichzelf leren reguleren, mits: Frequente coaching van docent Second-order scaffolding Elektronisch ontwikkelingsportfolio Maar benodigde docenttijd is vaak niet op te brengen…

Onderzoeksvraag van het NRO project Kunnen we leerlingen helpen zichzelf te reguleren door middel van: Checklists (Maastricht) Jeroen van Merrienboer; Postdoc: Jimmie Leppink Modelvoorbeelden (Rotterdam) Tamara van Gog, Fred Paas, Martine Baars; Promovendus: Steven Raaijmakers Tutoring (Heerlen) Liesbeth Kester, Halszka Jarodzka; Promovendus: Michelle Nugteren

4C/ID biedt kader voor (zelf)regulatie Zelfreguleren moet je leren! Conclusies en Vragen 4C/ID biedt kader voor (zelf)regulatie Zelfreguleren moet je leren! Monitoren van voortgang in portfolio Coaching op basis van portfolio vergt veel van de docent Kunnen we leerlingen ook op andere manieren ondersteunen?

Noteer alvast vrijdag 20 april 2018: 8ste 4C/ID gebruikersdag in Nijmegen!