Financiële zelfredzaamheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Advertisements

Simultaan Tafelrondje
Hogere denkvaardigheden
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Gepersonaliseerd leren
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
PROJECT KEUZEPROCESSEN
 Ondernemerschapspaspoort De reis naar de arbeidsmarkt van de toekomst, kun je vastleggen, de route bepaal jezelf! Waarom een paspoort: De Nederlandse.
Onze doelen en visie in beeld
Onze arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers levert u de arbeidsongeschiktheidsverzekering met.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Kritisch denken ‘vertaald’
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Bijeenkomst September 2015
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Differentiatie.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Reken je (niet) rijk.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Oefening met atlas en kaarten
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Passend onderwijs.
Vragen, wat voor vragen?.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Welkom op deze voorlichtingsavond
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
Docent economie en bedrijfseconomie Trevianum scholengroep, Sittard
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
RECRON Keuzedeel Leisure Leefstijlen
Literatuur V6 – les
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Ondernemersvaardigheden
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Opties Tim Simons Trevianum scholengroep, Sittard Henri van den Hout
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Basiskennis Ondernemerschap
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Voor VWO, met behulp van een Symbaloo lesplan.
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
gesprekstechnieken Les 2
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

Financiële zelfredzaamheid Werkvorm: Ondernemen of in loondienst?

Planning workshop Welkom De opdracht – aansluiting Doelen en opzet Voor docenten en leerlingen De opdracht Nabespreking Debriefing

De opdracht - aansluiting Eindterm B1 uit het rapport van Boot (2014): “De kandidaat kan vraagstukken met persoonlijke financiële consequenties herkennen en (financieel) onderbouwde keuzes maken. De kandidaat kan in dit verband: 11.1 bij de keuze voor een opleiding, werken in loondienst of zelfstandig ondernemerschap (niet-) financiële overwegingen betrekken als: de voordelen en nadelen van loondienst versus zelfstandig ondernemerschap benoemen” (Boot, 2014, p. 68) Eindterm B2: “Een van die keuzes behelst die van het besluiten of het beter is om in loondienst te gaan of om zelfstandig ondernemer te worden.” CVTE (2016): “De kandidaat kan de voor- en nadelen van een arbeidsrelatie versus zelfstandig ondernemerschap beoordelen.” (CVTE, 2016, p. 14)

De opdracht - aansluiting

Doelen en opzet (voor docenten) Kennismaken met de ondernemerseigenschappen van Driessen Kan deze ondernemerseigenschappen herkennen aan de hand van de gegeven uitspraken op de kaartjes Weet dat de verschillen tussen eigenschappen van ondernemers en werknemers in loondienst klein (kunnen) zijn

Doelen en opzet (voor leerlingen) Beheersingsniveau Bloom Leerdoel (de leerling….): Memoriseren   Begrijpen begrijpt wat werken in loondienst is begrijpt wat zelfstandig ondernemen is Begrijpt dat er onderscheid is tussen eigenschappen van iemand die in loondienst werkt en iemand die zelfstandig ondernemer is Toepassen kan de voordelen en nadelen van loondienst versus zelfstandig ondernemerschap benoemen kan aan de hand van opgedane inzichten in de toekomst wellicht een betere keuze maken tussen het werken in loondienst of als ondernemer (zzp’er) kan aan de hand van uitspraken die (indirect) gaan over loondienst en zelfstandig ondernemen, bepalen welke persoonlijke eigenschappen het beste passen bij het werken in loondienst en welke het beste passen bij werken als zelfstandig ondernemen Kan aan de hand van de uitspraken bepalen welke ondernemerseigenschappen er zijn. Analyseren Evalueren Creëren

De opdracht Leerlingen krijgen een portret van een succesvolle ondernemer te zien Leerlingen vergelijken met behulp van 30 kaartjes de verschillen en/of overeenkomsten tussen zelfstandig ondernemen en werken in loondienst

De opdracht Klas in groepen van vier (liefst heterogeen) Per groep één set kaartjes (30 stuks, in kleur, elke kleur is een categorie) Individueel kiezen leerlingen per categorie (kleur) een kaartje die op hem/haar het meest van toepassing is Op ieder kaartje staat een letter op achterzijde, die vertaalt naar een score Score = geschiktheid als zelfstandig ondernemer of loondienst Met elkaar in gesprek: Wat is het overkoepelend thema per kleur? En wát zijn dan die eigenschappen die iemand moet hebben om zelfstandig ondernemer te worden óf die iemand geschikt maken om in loondienst te gaan Vervolgens nabespreking

Nabespreking Om expliciet leren naar voren te brengen is het belangrijk de juiste vragen te stellen, bijvoorbeeld: Wat was de reden dat er gestart werd met een portret van een succesvolle ondernemer? (afhankelijk van antwoord op vorige vraag): welke overeenkomsten hebben jullie gezien met de ondernemer en de teksten op de kaartjes? Welke overeenkomsten en verschillen hebben jullie gevonden op de kaartjes? Welke eigenschappen bezit je die volgens jou passen bij zelfstandig ondernemen? Welke eigenschappen bezit je die volgens jou passen bij werken in loondienst? Welke consequenties heeft het werken als zelfstandig ondernemer volgens jullie, uitgaande van de teksten op de kaartjes? Welke consequenties heeft het werken in loondienst volgens jullie, uitgaande van de teksten op de kaartjes?

debriefing Check doelen Doelen leerlingen Beheersingsniveau Bloom Leerdoel (de leerling….): Memoriseren   Begrijpen begrijpt wat werken in loondienst is begrijpt wat zelfstandig ondernemen is Begrijpt dat er onderscheid is tussen eigenschappen van iemand die in loondienst werkt en iemand die zelfstandig ondernemer is Toepassen kan de voordelen en nadelen van loondienst versus zelfstandig ondernemerschap benoemen kan aan de hand van opgedane inzichten in de toekomst wellicht een betere keuze maken tussen het werken in loondienst of als ondernemer (zzp’er) kan aan de hand van uitspraken die (indirect) gaan over loondienst en zelfstandig ondernemen, bepalen welke persoonlijke eigenschappen het beste passen bij het werken in loondienst en welke het beste passen bij werken als zelfstandig ondernemen Kan aan de hand van de uitspraken bepalen welke ondernemerseigenschappen er zijn. Analyseren Evalueren Creëren Check doelen Doelen leerlingen

debriefing Check doelen (voor docenten) Kennismaken met de ondernemerseigenschappen van Driessen Kan deze ondernemerseigenschappen herkennen aan de hand van de gegeven uitspraken op de kaartjes Weet dat de verschillen tussen eigenschappen van ondernemers en werknemers in loondienst klein (kunnen) zijn