Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET GEBRUIK VAN TOETSRESULTATEN. HET EFFECT VAN LEERLINGVOLGSYSTEEMGEBRUIK OP DE PRESTATIES VAN LEERLINGEN MARJAN FABER ADRIE VISSCHER.
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
feedback als leidend principe
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
De “ leraar” als rolmodel
WELKOM Beste Gebruiker, Deze Demopresentatie van het D.S.S. geeft een helder beeld van de werkwijze van het programma. Het beschrijft de stappen die u.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Dossier Empowerment.
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Sociale media en zelfgestuurd leren in het VO: een natuurlijke alliantie? Uwe Matzat Sociology Section Human-Technology Interaction Group Eindhoven University.
Beter Onderwijs Nederland
Scholing als strategie voor het implementeren van de fysiotherapie richtlijn artrose heup/knie Wilfred Peter.
Decision Enhancement voor Sourcen met Shared Service Centra bij de Rijksoverheid Promotieonderzoek Arjan Knol Januari 2013.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Hoorcollege 1: efficiëntie en complexiteitsontwikkeling.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Loopbaancompetenties
Achtergrond: sociale media in het VO
Coaching in regioleren
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Burgerschap Samenwerkend leren
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Naar een typologie van scholen
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Naam school Datum Logo van de school
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Activernde didactiek & passende werkvormen
Basics over communicatie
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Doubleren.
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Doubleren.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Transcript van de presentatie:

Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton

Inleiding Inhoud: Wat is leraareffectiviteitsonderzoek? Hoe doen we leraareffectiviteitsonderzoek? Leraareffectiviteit: vijf basisprincipes Toekomstige ontwikkelingen

Leraareffectiviteitsonderzoek Een empirisch onderzoeksprogramma – wat is de relatie tussen wat leraren doen en wat leerlingen leren Begonnen in jaren 60 (Brophy & Good, 1986; Muijs & Reynolds, 2011) Doel: niet enkel theorie, ook praktisch bruikbare resultaten

Leraareffectiviteitsonderzoek Hoe zou u het doen?

Methodologie Basismodel: Input – proces – uitkomst Dus drie types variabelen Input variabelen Proces variabelen Uitkomst variabelen Alle drie zijn complex en controversieel

Input en Uitkomst Belang van achtergrond leerling – wat is toegevoegde waarde school/leraar? Betrouwbaarheid variabelen varieert! Keuze input variabelen kan resultaten beïnvloeden Keuze uitkomst variabelen kan resultaten beïnvloeden

Proces variabelen Welke zijn belangrijk voor uitkomsten? Uit de theorie Uit praktische kennis Uit empirisch onderzoek Antwoorden zijn nooit definitief Is het mogelijk de complexiteit van een klas/school te meten? Meest gebruikt: vragenlijsten en systematische observatie

Basisvraag Welke factoren (b.v. leerlingkenmerken zoals gender, school factoren of klasse factoren zoals klassegrootte, kwaliteit leraar) hebben de grootste invloed op leerlingenuitkomsten?

De voornaamste factoren (in volgorde) De leerling zelf De klas De school

Leraareffectiviteit Verklaart tot 75% van de variantie in leerlinguitkomsten op klasniveau Indien men twee leerlingen met een identieke achtergrond en testresultaten in Wiskunde neemt, en de eerste krijgt een jaar les van de meest effectieve leraar, terwijl de tweede les krijgt van de minst effectieve leraar, dan zal de eerste op het einde van het jaar 25% hoger scoren in Wiskunde dan de tweede (Muijs & Reynolds, 2001)

Een kwestie van sociale rechtvaardigheid De leraar is het belangrijkst voor Leerlingen uit achterstandsgezinnen Leerlingen die risico lopen te falen

Leraareffectiviteit Leraren zijn dus belangrijk, maar wat is dan juist effectief? Vijf basisprincipes uit onderzoek.

Principe 1: Directe Instructie Directe instructie is de beste methode voor het aanleren van basiskennis Interactieve methode waarbij de hele klas onderwezen wordt, met oefening individueel en in groep De les wordt zorgvuldig opgebouwd Meesterschap wordt bereikt door stapsgewijs lesgeven, oefening en evaluatie Zeer belangrijk voor leerlingen uit sociaal achtergestelde gezinnen

Principe 2: Metacognitie Zelfregulerend leren en metacognitie groeien in belang Dit gebeurt niet vanzelf, instructie is noodzakelijk. Onderzoek suggereert: Doe dit binnen vakcontext Belang van metacognitie moet duidelijk zijn voor de leerling Vergt tijd Vereist open taken

Principe 3: Feedback en evaluatie Formatieve evaluatie kan zeer effectief zijn (Black & William, 2006, Hattie, 2012) Maar moet frequent, gedetailleerd en specifiek zijn Helpt leraren in het zetten van doelstellingen Lof moet specifiek zijn

Principe 4: Vakkennis Kennis vormt de basis voor begrip. Lange-termijn geheugen speelt centrale rol in leren. Leraren hebben dus geode vakkennis nodig Heeft niet alleen relatie met leren, maar ook met zelfvertrouwen van de leraar Is geen simpel lineair effect…

Principe 5: School en systeem effecten Schooleffectiviteit is ook belangrijk Kwaliteit van instroom leraren is systematisch centrale factor, maar ook levenslang leren van de leraar draagt bij tot sterk systeem Lerarenopleiding moet gericht zijn op het daadwerkelijke startpunt van de student/leraar

Schooleffectiviteit School moet een omgeving zijn waarin effectief lesgeven centraal staat De leerling moet de school als coherent ervaren Schoolverbetering is een cyclus, die verschillende vormen van leiderschap vereist naargelang de fase waarin school zich bevindt

Ontwikkelingen in leraareffectiviteit Cognitieve psychologie ‘Big data’ Technologie

Conclusie Rol van leraren is groot Vijf principes: Directe instructie voor basiskennis Belang van zelfregulerend leren en metacognitie Feedback en evaluatie Vakkennis School- en systeemeffecten We weten veel, maar passen dit vaak niet toe!

Conclusie Dank u voor uw aandacht! D.Muijs@soton.ac.uk @ProfDanielMuijs