Vakdidactiek 30 september 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Nature & nurture’ van conceptcartoons in genetica
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Lezen: doe het goed voor
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Evie Goossen 9:00-10:15 zaterdag 16 januari 2016
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
{ Paulien Meijer Sterk in ontwikkeling Sterk in ontwikkeling.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Broekzak demonstraties Ed van den Berg VU HvA. Uit 27 geboden voor natuurkunde docenten (Scheider, 1980) 1. Gij zult geen woorden onderwijzen, behalve.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Vakdidactiek 30 september Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon?
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Thema Roos van Leary in de klas
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Docentvaardigheden ICT
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
What is the meaning of? Student centered learning
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Opdracht samenvatting
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Methodiek T1 Analyse van het verpleegkundig proces
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Feedback geven en krijgen
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Werksessie minoren pedagogiek VU
Kennisclip Web toepassingen
Activernde didactiek & passende werkvormen
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
INSPIRATIE SESSIE MBO Maasland 19 mei 2016.
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Transcript van de presentatie:

Vakdidactiek 30 september 2013

Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon? Op welke manier kan je concept cartoons inzetten? Zelf conceptcartoons maken Bekijken & bespreken eigen conceptcartoons Voorkennis ruim interpreteren: ook leerlingdenkbeelden, pre- en misconcepten.

Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Bèta-onderwijs heen-en-weer denken van leerlingen tussen begrippen en verschijnselen ‘learning by explaining’ bron: Pedagogical link making, Scott et al 2012 voorkennis ophalen bron: ‘How people learn’ Ausubel in Bransford 2000 (vervolg: ‘How students learn’ 2010) Je gedachten moeten verwoorden helpt je zicht krijgen op eigen (on) begrip en helpt docent zicht krijgen op voorkennis (misconcepten, preconcepten) en ontwikkeling begrip -> learning by explaining (oftewel ‘hardop denken’) voorkennis ophalen belangrijk -> Niks beïnvloedt leren zoveel veel als dat wat mensen al weten -> negeren blijkt niet effectief voor leerproces.

Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? nav artikeltje of nieuwsbericht denken-delen-uitwisselen (DDU) petje-op-petje-af stellingen (bijv. mbv. socrative) ..............

Wat is een conceptcartoon? Wat valt je op als je de verschillende cartoons bekijkt? 5’ Bespreken in DUO of TRIO’s 7’ Plenair groepjes langs

Criteria concept cartoons alledaagse verschijnselen of situaties alternatieve verklaringen elke verklaring zelfde status plausibel vaak voorkomende pre-(mis)concepties met lege tekstballon

Kracht van concept cartoons werken ‘uitnodigend’ en ‘motiverend’ lln kan zich verschuilen achter een mening van figuur de figuren helpen lln formuleren lln is beoordelaar van een mening terwijl ‘normaal’ de docent antwoord beoordeeld tegenstrijdige maar elk op zich plausibele verklaringen -> cognitief conflict: ‘Wat is het nu?’ -> creeëren: ‘need to know’ !

onderzoek 2012 Kruit, Wu, vd Berg

Op welke manier kan je concept cartoons inzetten? Een paar uitvoeringen bij langs..... http://www.ecent.nl/artikel/2725/Conceptcartoons/view.do   http://www.millgatehouse.co.uk/wp-content/web-examples/ccsre/cc19.html

Zelf conceptcartoons maken Bepaal het (mis)concept dat je wilt behandelen Brainstorm meer misconcepten, preconcepten en alternatieve ideeen rond dit (mis)concept Selecteer er 3-4 . Maak de conceptcartoon af mbv het invulblad. Gebruik de criteria. Wil je tekenhulp bij het tekenen van het fenomeen -> Horst maakt een schetsje Zijn er meer sneltekenaars in de zaal ?

Waar vind je misconcepten van lln over genetica? Misconcepten zijn verzameld door onderzoek -> artikelen of misconceptenbank zoals Ruud de Moor http://ou.content-e.nl/content-e/pub_RDMC/Kennisbank_biologie_misconcepten_demo_1221833992849/index.htm(hoofdstuk 14 t/m 17) 2 artikelen over misconcepten in genetica: http://www.academia.edu/3256038/Science_Student_Teachers_Ideas_about_the_Gene_Concept LEWIS, J. and KATTMAN, U. (2004) Traits, genes, particles and information - revisiting students' understandings of genetics International Journal of Science Education 26 (2) pp 195-206 Inventariseren in je eigen klas! Vooraf nav stellingen Verzamelen door de jaren heen nav toetsen

bronnenlijst Zie januari 2014 www.ecent.nl -> conceptcartoons Concept Cartoons® in Science Education, Revised Edition (CD) Single user license : £45.00 + £9.00 VAT

En wat denk je nu? Ga je ermee aan de slag?