ICT-basisvaardigheden & woordenschat Onderzoeksvraag: Op welke manier kan vakintegratie bij ICT-basisvaardigheden plaatsvinden in de onderbouw? Introductie Vanaf 2032 wordt Digitale geletterdheid een basisonderdeel van het primair onderwijs. Het is dan ook belangrijk om langzaamaan steeds meer Digitale geletterdheid mee te geven in het onderwijs om dit in 2032 helemaal vorm te kunnen geven (Platform Onderwijs2032, 2016). Het lesontwerp in het kort Inleiding: Voorlezen van de pagina’s 7 t/m 13 uit het boek: Hello Ruby de grote reis door de computer (Liukas, 2017). Kern: Het aankleden van Hello Ruby voor de Herfst. Voorbeeldopdracht van Prowis De leerlingen gaan zelfstandig bezig met het oefenen van de woordenschat door een spel te doen. De leerlingen krijgen een vraag en moeten op het juiste plaatje (woord) te klikken. Evaluatie: De leerkracht vraagt aan de leerlingen wat ze hebben geleerd en wat ze moeilijk/makkelijk/leuk vonden. Methode Les wordt ontworpen Feedback op de les door deelproject- leider & vier medestudenten Les wordt aangepast Les wordt gegeven in de praktijk (aan twee groepen 2 op O.B.S. de Ploeg) Feedback op de uitgevoerde les Resultaten (feedback op de uitgevoerde les) Voor de volgende keer: uitleg bij de bijbehorende woordenschat Variatie in de zelfstandige opdrachten wat betreft woordenschat en ICT. Er moet meer en goede differentiatie op het gebied van woordenschat en ICT. Beginsituatie goed vaststellen. Conclusie & discussie Differentiatie moet worden toegepast. Zowel op het gebied van woordenschat, als op ICT-basisvaardigheden. Er is gemerkt dat er veel verschil is tussen leerlingen op het gebied van ICT-basisvaardigheden. Daarom moet de leerkracht een verschillend aanbod hebben van ICT-basisvaardigheden hebben tijdens een les. Hierop kan de leerkracht op inspelen mocht het te moeilijk of te makkelijk zijn. Er mag meer variatie in zelfstandige opdrachten en de opdrachten mogen ook moeilijker, zowel op het gebied van woordenschat als ICT-basisvaardigheden. Theoretisch kader Wat zijn ICT-vaardigheden? Volgens Strijker (2016) gaat het bij ICT-basisvaardigheden om de omgang met computers en apparaten, maar ook het kunnen inzetten ervan. KNAW (2012) geeft aan dat ICT-basisvaardigheden de kennis en vaardigheden zijn die mensen nodig hebben om te kunnen werken met computers en om netwerken te kunnen begrijpen Wat is vakintegratie? Onderwijs dat zo georganiseerd is dat het door vakken heen gaat; dat verschillende aspecten van het curriculum bijeenbrengt in betekenisvolle gehelen (Schoemaker, 1989); Een curriculum dat zo georganiseerd is dat het vakken doorschrijdt en zich richt op omvattende levensproblemen of brede thema’s waarin onderdelen van het curriculum op een betekenisvolle manier bijeen worden gebracht (Good, 1973). Bronnen: KNAW (2012). Digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs. Vaardigheden en attitudes voor de 21ste eeuw. Amsterdam: KNAW. Liukas, L. (2017). De grote reis door de computer. Amsterdam, Nederland: Uitgeverij Nieuwezijds. Platform Onderwijs2032 (2016). Ons onderwijs2032 Eindadvies. Nederland, Den Haag: Platform Onderwijs2032. Geraadpleegd op 20-9-17 van http://onsonderwijs2032.nl/wp-content/uploads/2016/01/Ons-Onderwijs2032-Eindadvies-januari-2016.pdf. Strijker, A. (2016). Ict-basisvaardigheden – ‘Als je techniek snapt, maak je bewustere keuzes’. Geraadpleegd op 20-9-17 van https://www.kennisnet.nl/artikel/ict-basisvaardigheden-als-je-techniek-snapt-maak-je-bewustere-keuzes/. Tessa Leferink Lisa Prinsen