ICT-basisvaardigheden & woordenschat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond groep 4 5 september 2013
Advertisements

Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
‘t Schrijverke Zoetermeer
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Van idee tot digitaal materiaal
Een gewaarborgd ict-aanbod in de school voor de toekomst.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Lesgeven en begeleiden
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Voorlichtingsavond groep 3
Trainer Basisvaardigheden Spelling
ICT geïntegreerd in het onderwijs
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
Feedback Wat Soorten Door wie
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Programmeren met kinderen
Wat is coöperatief leren?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
AR/VR maakt de les echt leuker Én leerzamer!
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Voorlichtingsavond groep 3
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Samenwerken en communicatie
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Vergelijkingen oplossen
Om de PowerPoint te starten:
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Inleiding.
groep 5 …………………….…….…….…….…….…….……...
Cijferloos lesgeven bij talen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
Transcript van de presentatie:

ICT-basisvaardigheden & woordenschat Onderzoeksvraag: Op welke manier kan vakintegratie bij ICT-basisvaardigheden plaatsvinden in de onderbouw? Introductie Vanaf 2032 wordt Digitale geletterdheid een basisonderdeel van het primair onderwijs. Het is dan ook belangrijk om langzaamaan steeds meer Digitale geletterdheid mee te geven in het onderwijs om dit in 2032 helemaal vorm te kunnen geven (Platform Onderwijs2032, 2016). Het lesontwerp in het kort Inleiding: Voorlezen van de pagina’s 7 t/m 13 uit het boek: Hello Ruby de grote reis door de computer (Liukas, 2017). Kern: Het aankleden van Hello Ruby voor de Herfst. Voorbeeldopdracht van Prowis De leerlingen gaan zelfstandig bezig met het oefenen van de woordenschat door een spel te doen. De leerlingen krijgen een vraag en moeten op het juiste plaatje (woord) te klikken. Evaluatie: De leerkracht vraagt aan de leerlingen wat ze hebben geleerd en wat ze moeilijk/makkelijk/leuk vonden. Methode Les wordt ontworpen Feedback op de les door deelproject- leider & vier medestudenten Les wordt aangepast Les wordt gegeven in de praktijk (aan twee groepen 2 op O.B.S. de Ploeg) Feedback op de uitgevoerde les Resultaten (feedback op de uitgevoerde les) Voor de volgende keer: uitleg bij de bijbehorende woordenschat Variatie in de zelfstandige opdrachten wat betreft woordenschat en ICT. Er moet meer en goede differentiatie op het gebied van woordenschat en ICT. Beginsituatie goed vaststellen. Conclusie & discussie Differentiatie moet worden toegepast. Zowel op het gebied van woordenschat, als op ICT-basisvaardigheden. Er is gemerkt dat er veel verschil is tussen leerlingen op het gebied van ICT-basisvaardigheden. Daarom moet de leerkracht een verschillend aanbod hebben van ICT-basisvaardigheden hebben tijdens een les. Hierop kan de leerkracht op inspelen mocht het te moeilijk of te makkelijk zijn. Er mag meer variatie in zelfstandige opdrachten en de opdrachten mogen ook moeilijker, zowel op het gebied van woordenschat als ICT-basisvaardigheden. Theoretisch kader Wat zijn ICT-vaardigheden? Volgens Strijker (2016) gaat het bij ICT-basisvaardigheden om de omgang met computers en apparaten, maar ook het kunnen inzetten ervan. KNAW (2012) geeft aan dat ICT-basisvaardigheden de kennis en vaardigheden zijn die mensen nodig hebben om te kunnen werken met computers en om netwerken te kunnen begrijpen Wat is vakintegratie? Onderwijs dat zo georganiseerd is dat het door vakken heen gaat; dat verschillende aspecten van het curriculum bijeenbrengt in betekenisvolle gehelen (Schoemaker, 1989); Een curriculum dat zo georganiseerd is dat het vakken doorschrijdt en zich richt op omvattende levensproblemen of brede thema’s waarin onderdelen van het curriculum op een betekenisvolle manier bijeen worden gebracht (Good, 1973). Bronnen: KNAW (2012). Digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs. Vaardigheden en attitudes voor de 21ste eeuw. Amsterdam: KNAW. Liukas, L. (2017). De grote reis door de computer. Amsterdam, Nederland: Uitgeverij Nieuwezijds. Platform Onderwijs2032 (2016). Ons onderwijs2032 Eindadvies. Nederland, Den Haag: Platform Onderwijs2032. Geraadpleegd op 20-9-17 van http://onsonderwijs2032.nl/wp-content/uploads/2016/01/Ons-Onderwijs2032-Eindadvies-januari-2016.pdf. Strijker, A. (2016). Ict-basisvaardigheden – ‘Als je techniek snapt, maak je bewustere keuzes’. Geraadpleegd op 20-9-17 van https://www.kennisnet.nl/artikel/ict-basisvaardigheden-als-je-techniek-snapt-maak-je-bewustere-keuzes/. Tessa Leferink Lisa Prinsen