Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Advertisements

Fontys Centrum voor Ondernemerschap maart 2013
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Centre of Innovation and Services (CIS)
Ontwikkeling Intercultureel Onderwijsnetwerk Spiritualiteit Spiritualiteitsonderwijs in een multiculturele setting Jos Huls.
Blended Learning Minor International Sustainable Development Cooperation Ontwikkelen, uitvoering en evaluatie: successen en leerpunten AnneMieke Zaat Madelon.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Open Universiteit Nederland Faculteit Natuurwetenschappen
Stichting RechtenOnline
Pilotprogramma ‘Studiekeuzegesprekken: wat werkt?’ Janina van Hees, SURFfoundation.
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
HOGER ONDERWIJS: BINAIR, COMPLEMENTAIR, CIRCULAIR? Dwarsverbanden Hogescholen – Universiteiten Case Master in het Sociaal Werk – Bachelor in het Sociaal.
Beleidsimplicaties van multicampusonderwijs: besparing, eenheidsworst, of opportuniteit? Ludo Melis & Irene Hermans Dag van het Onderwijs 28 november 2013.
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Onderwijsmiddag Geesteswetenschappen. Een eerste aanzet tot een facultaire onderwijsvisie Wim van den Doel.
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
ONDERWIJSCONFERENTIE KHLim 15 MEI 2014 WERELDBURGERSCHAP KIEZEN VOOR EEN PROFIEL - streven naar een specifieke en een oprechte meerwaarde.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
Auteur: Jos de Jonge Datum: 5 november 2010 Toekomst docenten hbo. Implicaties van ambities.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
De zelflerende student
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Transdisciplinaire projecten
Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” (implementatie nota A.R ) De.
Workshop Duurzaam Curriculum
moderniseren van het curriculum.
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Internationalisering bij Saxion Hogescholen Education for our common future Educating global citizens.
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Onderzoeksmaster Rechten 5 november Wat is de onderzoeksmaster? Uniek programma in Vlaanderen Samenwerking met Universiteit Tilburg Afzonderlijke.
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Social work Week 2.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
ISBI Inge Vervoort – Toonmoment ISBI – 12/10/2012 Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
KIPS - offshore in ons onderwijs1 OFFSHORE in ons onderwijs: internationale virtuele samenwerking tussen docenten Eddie Kips – Opleiding IDM Lectoraat.
Infoavond schakeljaar Het Groene Lyceum Welkom Even voorstellen Contactgegevens checken.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Jaarcongres Vereniging Hogescholen
Doelen behalen met activiteiten
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Doelen behalen met activiteiten
HIVE-pilot: van LCMS naar Onderwijsrepository
Sieberdam/ROCS & KODOS
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
Digitale videofragmenten in het onderwijs
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Van zorgen voor naar zorgen dat…
Studentenwelzijn en kwaliteitszorg werken met de beleidsscan
Basistekst : Talentontwikkeling
Onderzoeksmaster Rechten
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Studeren met een functiebeperking (SMF) succesvol van V(S)O naar HBO Netwerkdag verbinding V(S)O – HBO 19 juni 2018 Hogeschool Windesheim.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager

Internationalisering aan de EUR “Iedere student aan de EUR moet voldoende internationale bagage meekrijgen om te kunnen functioneren in een internationaal georiënteerde samenleving.” (Internationaliseringsbeleid EUR, 2002)

Internationalisation at home “Internationale onderwijsactiviteiten op de campus waardoor studenten die niet naar het buitenland gaan toch de gewenste internationale ervaring opdoen”

Een geïnternationaliseerd curriculum “Een curriculum dat internationale en interculturele kennis en vaardigheden biedt, gericht op het voorbereiden van studenten op het professioneel, sociaal en emotioneel functioneren in een internationale en multiculturele context”(Nilsson, 2000)

Internationalisering middels ICT Internationaliseren van de inhoud Gebruik maken van internationale ervaring (vb1) Binnenhalen internationale ervaring (vb2) Randvoorwaarden: tijd, geld en passende infrastructuur

Gebruik internationale ervaring

Internationalisering middels ICT Internationaliseren van de inhoud Gebruik maken van internationale ervaring (vb1) Binnenhalen internationale ervaring (vb2) Randvoorwaarden: tijd, geld en passende infrastructuur

Binnenhalen internationale ervaring

Internationalisering middels ICT Internationaliseren van de inhoud Gebruik maken van internationale ervaring (vb1) Binnenhalen internationale ervaring(vb2) Randvoorwaarden: tijd, geld en passende infrastructuur

Stand van zaken EUR (eind 2003) Weinig initiatieven Vaak kleinschalig, geen voortrekkersrol Uitvoering blijkt lastig Eerst vakniveau, nu meer opleidingsniveau  mogelijkheden onvoldoende benut

Wat zijn de mogelijkheden? Opdracht: Geef een voorbeeld van wat internationalisering betekent voor een specifieke student van uw faculteit

Model voor internationalisering reguliere studenten buitenlandse studenten studeren in Nederland studeren in Nederland én in het buitenland studeren in het buitenland reguliere en buitenlandse studenten samen

Verschillende vormen… Nederlandse en buitenlandse studenten samen reguliere studenten buitenlandse studenten studeren in Nederland in het buitenland studeren in Nederland én in het buitenland individuele buitenlandse stage of onderzoek PhD & masters sandwich-constructies masters, blended learning variant PhD, master- & bachelortrajecten, geheel in Nederland studieonderdeel in Nederland Buitenlandse vestigingen (Ajax Capetown variant) masterprogramma of studieonderdeel distance eduation onderwijs aan gemixte groepen buitenlandse stage, bijv. in een onderzoeksgroep studieonderdeel met ‘internationale inhoud’ programma’s waarin virtueel door studenten wordt samengewerkt instelling als ‘broker’ en ‘certifyer’ Individueel buitenlands studieonderdeel

Verschillende doelen… onderwijsdoelen economische doelen Nederlandse en buitenlandse studenten samen reguliere studenten buitenlandse studenten studeren in Nederland in het buitenland studeren in Nederland én in het buitenland individuele buitenlandse stage of onderzoek PhD & masters sandwich-constructies masters, blended learning variant PhD, master- & bachelortrajecten, geheel in Nederland studieonderdeel in Nederland Buitenlandse vestigingen (Ajax Capetown variant) masterprogramma of studieonderdeel distance eduation onderwijs aan gemixte groepen buitenlandse stage, bijv. in een onderzoeksgroep studieonderdeel met ‘internationale inhoud’ programma’s waarin virtueel door studenten wordt samengewerkt instelling als ‘broker’ en ‘certifyer’ Individueel buitenlands studieonderdeel

ICT: modules & begeleiding op afstand reguliere studenten buitenlandse studenten studeren in Nederland PhD & masters sandwich-constructies studeren in Nederland én in het buitenland individuele buitenlandse stage of onderzoek studeren in het buitenland masters, blended learning variant Nederlandse en buitenlandse studenten samen masterprogramma of studieonderdeel distance eduation

ICT: content & samenwerking reguliere studenten buitenlandse studenten programma’s waarin virtueel door studenten wordt samengewerkt studeren in Nederland studeren in Nederland én in het buitenland studeren in het buitenland Nederlandse en buitenlandse studenten samen

buitenlandse studenten Nederlandse en buitenlandse studenten samen Acht voorbeelden 1. RUG softwareontwikkeling in een internationaal netwerk reguliere studenten buitenlandse studenten 2. Erasmus Universiteit Rotterdam meerwaarde van verschillende perspectieven studeren in Nederland 3. Windesheim het analyseren van digitale journalistiek studeren in Nederland én in het buitenland 4. Open Universiteit samenwerken aan duurzaamheid studeren in het buitenland 5. Radboud Universiteit spiritualiteit in een internationale context 6. Vrije Universiteit levenslang leren in een internationaal netwerk van professionals Nederlandse en buitenlandse studenten samen 7. Universiteit Leiden specifieke expertise wereldwijd aanbieden 8. Christelijke Hogeschool Nederland de internationale docent

Softwareontwikkeling in een internationaal netwerk

De meerwaarde van verschillende perspectieven

Het analyseren van digitale journalistiek

Samenwerken aan duurzaamheid

Spiritualiteit in een internationale context

Levenslang leren in een internationaal netwerk

buitenlandse studenten Nederlandse en buitenlandse studenten samen Acht voorbeelden 1. RUG softwareontwikkeling in een internationaal netwerk reguliere studenten buitenlandse studenten 2. Erasmus Universiteit Rotterdam meerwaarde van verschillende perspectieven studeren in Nederland 3. Windesheim het analyseren van digitale journalistiek studeren in Nederland én in het buitenland 4. Open Universiteit samenwerken aan duurzaamheid studeren in het buitenland 5. Radboud Universiteit spiritualiteit in een internationale context 6. Vrije Universiteit levenslang leren in een internationaal netwerk van professionals Nederlandse en buitenlandse studenten samen 7. Universiteit Leiden specifieke expertise wereldwijd aanbieden 8. Christelijke Hogeschool Nederland de internationale docent

Nieuwe initiatieven op de EUR? reguliere studenten buitenlandse studenten ? ? ? studeren in Nederland studeren in Nederland én in het buitenland ? ? ? studeren in het buitenland ? ? ? reguliere en buitenlandse studenten samen

Meer info? OECR-rapport “Naar een internationale campus!” SURF-publicatie “Internationalisering: Cases en Trends” (www.surf.nl/publicaties)