voor Rotterdamse kinderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
combinatiefuncties woensdag 12 september D&C Amsterdam Alda Koolmees
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Sturen op resultaat, een kwestie van lange adem
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Het leerkansenprofiel in Den Haag
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Brede schoolontwikkeling in het Rotterdamse onderwijs De gemeentelijke regie Xandra de Vroom Oktober 2009.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Harmonisatieplannen kabinet
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
NME: kiezen, leren, meedoen
Succesfactoren in de Brede Schoolontwikkeling in Rotterdam
Voor alle kinderen betaalbare en toegankelijke dagarrangementen woensdag 12 september D&C Amsterdam Antoinette Kat.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
EUROPA CONFERENTIE 29 JANUARI 2010 Bescherming Nederlands Pensioenstelsel.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
Kenniscirkel dBos 11 oktober Beeld tot nu toe – NH ● Open deur voor de kwartiermaker ● Combinatie met regeling cultuureducatie ● Kennisdelen graag.
Masterclass onderwijstijdverlenging (OTV) voor beginners Ton Klein (Oberon) Hanny Voskuylen (pl. Zomerschool Leeuwarden) Bodes Kroes (Gemeente Leeuwarden)
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Verschillen in onderwijskansen
het katholiek basisonderwijs
Themabijeenkomst 14 november 2016
Doubleren.
Nieuw kader inschrijvingsrecht
TALENTONTWIKKELING IN FLEVOLAND
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Doubleren.
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Transcript van de presentatie:

voor Rotterdamse kinderen Naar meer leertijd voor Rotterdamse kinderen Dag van de wijk- en dagarrangementen Adrie Claassen | Geert Driessen | Frederik Smit 7 april 2009

Volledig Dagarrangement Doelstellingen Verbetering onderwijsprestaties Verbetering sociale competenties Ouders meer tijd geven voor werk en scholing Aanpak Roosterdoorbrekend programma Alle leerlingen vanaf groep 3 zes uur meer leertijd per week Inbreng vakkrachten

Wijkarrangement Doelstellingen Vergroting aanbod naschoolse activiteiten Groter bereik (meer deelnemende leerlingen) Bevordering integratie door contacten leerlingen van verschillende scholen Aanpak Meer samenwerking tussen scholen bij de organisatie van deze activiteiten Inzet extra personeel op scholen en in de wijk Betere benutting van accommodaties en middelen

Onderzoek arrangementen eerste en tweede tranche Start in september 2007 en januari 2008 14 Scholen met een Volledig Dagarrangement (VDA) 60 participerende scholen in een Wijkarrangement (WA)

Belangrijkste uitkomsten onderzoek Bereik aantal leerlingen Pluspunten Knelpunten

Welk deel van de leerlingen wordt bereikt? % deelnemers aantal scholen gewone brede school 55 45 wijkarrangement 62 52 wijkarrangement eerste tranche 78 19 wijkarrangement tweede tranche 33 dagarrangement 100 15 dagarrangement eerste tranche 11 dagarrangement tweede tranche 4 totaal 64 112 70 67

Volledig Dagarrangement Pluspunten 100 procent bereik van leerlingen Diversiteit aan nieuwe activiteiten aansluitend bij behoeften school en wijk Bevlogenheid, elan Leerlingen, ouders en vakkrachten zijn positief Knelpunten Extra taakbelasting voor team Beschikbaarheid vakkrachten Pedagogisch-didaktische kwaliteiten vakkrachten Afstemming tussen groepsleerkrachten en vakkrachten

Wijkarrangement Taakverlichting voor schoolteam door extra personeel Pluspunten Taakverlichting voor schoolteam door extra personeel Groter aanbod aan activiteiten Gezamenlijk activiteiten impuls voor de wijk Knelpunten Bereik leerlingen relatief laag Relatief gering aantal activiteiten Geringe betrokkenheid teams bij activiteiten buiten school Gezamenlijke activiteiten komen vaak niet van de grond Verplaatsing van leerlingen naar activiteiten elders Beschikbaarheid van goede vakkrachten

Doelstelling Rotterdams Onderwijsbeleid In 2010: 45 scholen met een VDA VDA WA eerste tranche september 2007 10 27 tweede tranche januari 2008 4 33 derde tranche september 2008 7 45 vierde tranche september 2009 14 ? totaal 35 105

Start vierde tranche VDA’s

Aanbevelingen Verenig sterke kanten VDA en WA Afstemming beloning en inspanning Scholen kiezen zelf begeleiding Leer van elkaar Monitor ontwikkelingen en effecten