voor Rotterdamse kinderen Naar meer leertijd voor Rotterdamse kinderen Dag van de wijk- en dagarrangementen Adrie Claassen | Geert Driessen | Frederik Smit 7 april 2009
Volledig Dagarrangement Doelstellingen Verbetering onderwijsprestaties Verbetering sociale competenties Ouders meer tijd geven voor werk en scholing Aanpak Roosterdoorbrekend programma Alle leerlingen vanaf groep 3 zes uur meer leertijd per week Inbreng vakkrachten
Wijkarrangement Doelstellingen Vergroting aanbod naschoolse activiteiten Groter bereik (meer deelnemende leerlingen) Bevordering integratie door contacten leerlingen van verschillende scholen Aanpak Meer samenwerking tussen scholen bij de organisatie van deze activiteiten Inzet extra personeel op scholen en in de wijk Betere benutting van accommodaties en middelen
Onderzoek arrangementen eerste en tweede tranche Start in september 2007 en januari 2008 14 Scholen met een Volledig Dagarrangement (VDA) 60 participerende scholen in een Wijkarrangement (WA)
Belangrijkste uitkomsten onderzoek Bereik aantal leerlingen Pluspunten Knelpunten
Welk deel van de leerlingen wordt bereikt? % deelnemers aantal scholen gewone brede school 55 45 wijkarrangement 62 52 wijkarrangement eerste tranche 78 19 wijkarrangement tweede tranche 33 dagarrangement 100 15 dagarrangement eerste tranche 11 dagarrangement tweede tranche 4 totaal 64 112 70 67
Volledig Dagarrangement Pluspunten 100 procent bereik van leerlingen Diversiteit aan nieuwe activiteiten aansluitend bij behoeften school en wijk Bevlogenheid, elan Leerlingen, ouders en vakkrachten zijn positief Knelpunten Extra taakbelasting voor team Beschikbaarheid vakkrachten Pedagogisch-didaktische kwaliteiten vakkrachten Afstemming tussen groepsleerkrachten en vakkrachten
Wijkarrangement Taakverlichting voor schoolteam door extra personeel Pluspunten Taakverlichting voor schoolteam door extra personeel Groter aanbod aan activiteiten Gezamenlijk activiteiten impuls voor de wijk Knelpunten Bereik leerlingen relatief laag Relatief gering aantal activiteiten Geringe betrokkenheid teams bij activiteiten buiten school Gezamenlijke activiteiten komen vaak niet van de grond Verplaatsing van leerlingen naar activiteiten elders Beschikbaarheid van goede vakkrachten
Doelstelling Rotterdams Onderwijsbeleid In 2010: 45 scholen met een VDA VDA WA eerste tranche september 2007 10 27 tweede tranche januari 2008 4 33 derde tranche september 2008 7 45 vierde tranche september 2009 14 ? totaal 35 105
Start vierde tranche VDA’s
Aanbevelingen Verenig sterke kanten VDA en WA Afstemming beloning en inspanning Scholen kiezen zelf begeleiding Leer van elkaar Monitor ontwikkelingen en effecten