Toetsen: Samenstelling, Beoordeling en Analyse

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Landelijke basis verdrogingsmonitoring
Advertisements

Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Hogere denkvaardigheden
Schoolcijfers, een tweede natuur
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
KNAG Onderwijsdag Het belang van goede schoolexamens.
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Nieuwe Scheikunde en rubrics, leren combineren
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Beoordelen met behulp van rubrics
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
De kubus van CSPE succesfactoren!
Return to Sender.
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
IPC Nederland.
Richtlijnen voor de casustoets
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
RTTI – kennismaking en ervaring
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Differentiëren in de Franse les
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Toolbox voor Maatwerk en Resultaatgericht Toetsen op basis van OBIT, RTTI, TIMSS …….. Luc Orbons, november 2014
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Toetsing en toetsontwikkeling
Psychomotorische taxonomie
Leerdoelen en het Backward-Design-model
Interactief oefenen, formatief toetsen
Vragen, wat voor vragen?.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
De juiste route naar het juiste doel
ETUDE Toetsservicesysteem
Interactief oefenen, formatief toetsen
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Toetsen in nieuwe scheikunde
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Hoe leer je geschiedenis?
Cijferloos lesgeven bij talen
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Toetsen: Samenstelling, Beoordeling en Analyse WND Workshop 28 Luc Orbons Baken Trinitas Gymnasium Almere

Inhoud Verkenning, context Samenstelling toetsen Beoordeling Analyse Communicatie Hulpmiddelen Recap

Aanleiding Docentvraag Leerlingen Wat wil ik overbrengen aan ll Hoe lukt dat? en hoe kom ik daarachter Waar kan ik op letten Leerlingen Aanleg Motivatie Ontwikkeling Resultaat

Vraagstelling De hoofdvraag: Hoe kan inzicht verkregen worden in de natuurkundige vaardigheden van leerlingen? Met als randvoorwaarde dat het verwerven van dat inzicht en het presenteren ervan met een zo klein mogelijke inspanning op een zo transparant mogelijke manier verkregen kan worden. Tegelijk moet dit verkregen inzicht voor zowel leerlingen, mentoren, ouders en docenten begrijpelijk zijn. Deelvragen bij de hoofdvraag: Welke vaardigheden moeten er in beeld gebracht worden? Welke hulpmiddelen zijn nodig? Hoe kan de kwaliteit van de verzamelde gegevens geborgd worden? Hoe te borgen dat deze methodiek bij toepassing zo min mogelijk tijd voor de docent kost?

Leerling Centraal Examen Eisen PTA Toetsen Methode Leerling Docent Ouders

Toetsen is meer dan beoordelen Uitgangspunt: Leerling Toetsen als belangrijkste hulpmiddel om: niveau van kennis en vaardigheden vast te stellen Toetsresultaten: Geven cijfer voor kwaliteit van kennis en vaardigheden. Betekenis toetsresultaten voor leerlingen Beoordeling, ik doe het goed of anders goed Leermoment: dat moet dus zo. Inzicht in sterke en minder sterke kanten (mn bij pakketkeuze). Inzicht in ontwikkeling, ben ik op de goede weg.

De Wat vraag Gekoppeld aan de lesstof Uitgedrukt in leerdoelen (OBIT) Onthouden Begrijpen Integreren Toepassen Kader(s): Taxonomie van Bloom TIMMS (Trends in International Mathematics and Science Study) O ja, natuurlijk de exameneisen (op TIMMS gebaseerd)

Bloom’s Taxonomie als basis

TIMMS Trends in International Mathematics and Science Study Bron : TIMMS advanced 2008 Assesment Frameworks

Samenstelling Toetsen

Hoe ontwerp ik toetsen Waar leerlingen wat van opsteken Waar leerlingen goed inzicht krijgen in hun sterke en zwakke punten Die relevant zijn voor het (deel) vakgebied Die significant en consistent zijn Hoe dan ook: Terugkoppeling van resultaten en een analyse daarvan is noodzakelijk. Leerling moet zelf kunnen beoordelen en begrijpen waar leerpunten liggen. Docent moet kunnen zien en beoordelen wat het rendement van zijn inspanning is geweest.

Ontwerp, beoordeling en feedback Syllabus Toetsmatrijs Toetsvragen Toets Lesstof Correctiemodel leerlingen Terugkoppeling Analyse en Beoordeling (Loop) Correctie

Toetsmatrijs Bron: SLO

Correctie Model = Alles bepalend voor mogelijkheden tot analyse. = Belangrijkste aspect van een toets, hier blijkt pas wat er getest wordt en hoe zwaar dat weegt. = Voor leerlingen een houvast voor verbetering. = Voor docenten belangrijk communicatiemiddel = Iets wat je dus met elkaar moet delen

Correctie Voorschrift Categoriën: 1 Kennis 2 Toepassen 3 Inzicht 4 Rekenen Beoordeling

Perikelen / Discussie Matrijzen wie gebruikt ze echt? Toetsen: hoe vaak recyclen? Analyseer je echt? En hoe? Veel inspanning nodig om gestructureerde info boven water te krijgen. Eigen niet uitwisselbare lijstjes om resultaten vast te leggen. In spreadsheet?

Beoordeling Toetsen

Beoordeling = Consequent toepassen correctievoorschrift. = Aanpassen waar nodig = Leermoment docent = Leerpunten voor leerling

Analyse Toetsen

Analyse Wat is er te weten: Hoe is de toets gemaakt? gemiddelden, verdeling, uitschieters, consistentie Wat over de vragen? P-waarde (hoe veel % had het goed) D-waarde/Correlatie van de vraag met de eindscore Wat over de Toets als geheel Cronbach Alfa, of Alfa waarde …. Maar pas op!

Voorbeeld Toetsanalyse

Communicatie Toetsen

Communicatie Persoonlijke opvattingen overheersen Liefst zo direct en snel mogelijk Liefst zo uitgebreid mogelijk Spagaatje, recyclen, inhalers enz. Resultaat: Discussie, Begrip en onenigheid Reuring.

Voorbeeld

Hulpmiddelen

Met edel handwerk gaat het niet Structurele analyse is handmatig niet te doen Om me heen kijkend zie ik dat velen een spreadsheet bijhouden. Correctie voorschrift moet eenduidig zijn. Beoordeling zo uniform mogelijk, Per toets of per vraag corrigeren? Bijna klaar verschijnsel Deze leerling doet zo zijn/haar best Deze leerling is altijd al goed/ niet goed Wie is er niet bevooroordeeld?

Ontwikkeld Hulpmiddel Begon als spreadsheet Snel een inzicht Reproduceerbaarheid is een probleem Gevoelig voor invoerfouten Hoe meer erin moet hoe onoverzichtelijker Nu Applicatie met daarin workflow: CV & klas -> toets -> beoordelen -> Analyse -> Communiceren Korte Demo

Workflow tooling

Afronding

Recap Verkenning, context Samenstelling toetsen Beoordeling Analyse Communicatie Hulpmiddelen