Het Twickel College Borne De middenbouw vrijeschoolstroom voor vmbo-tl, havo en vwo
Even voorstellen Angelique Wijermars David Snoeij d.snoeij@carmelhengelo.nl
Hoofd – Hart – Handen Ochtendperiodes Vaklessen Middagperiodes
Ochtendperiodes Aardrijkskunde Biologie Geschiedenis Mens en maatschappij Natuurkunde Nederlands Scheikunde Sterrenkunde Toneel Wiskunde
Middagperiodes Houtbewerken Natuurverkenning Tekenen Textiel Speksteen Tuinbouw
Vaklessen Aardrijkskunde Duits Engels Frans Geschiedenis Levensbeschouwing Muziek Nederlands Lichamelijke oefening Toneel (alleen klas 7) Wiskunde
Jaarfeesten Michaelsfeest Sinterklaas Kerst Pasen Sint Jansfeest
De rol van de docent. Overdragen van leerstof Ontwikkeling van de leerling monitoren Observeren, motiveren, enthousiasmeren Bijsturen, adviseren, controleren “Door de positieve feedback die jullie geven, worden kinderen opgetild en kunnen ze groeien. We hebben bovendien ook jullie bevlogenheid voor jongeren en lesgeven opgemerkt.” - ouders
Hoe? In een voortdurende ontwikkeling Modern gebouw Geen cijfers in ochtend- en middagperiode Ontwikkelingsproces van een kind Het cognitieve leerproces is niet het belangrijkst “Het getuigschrift was een genot om te lezen. Mooi om te zien dat F. van verschillende kanten belicht is.” - ouders
Borne Kleine locatie Enthousiast, leergierig vrijeschoolteam Doorstroom regulier afgestemd Doorstroom vrijescholen Zutphen en Deventer in ontwikkeling Op de fiets bereikbaar (vanuit Almelo, Enschede en Oldenzaal) Niet alleen gericht op cognitie
Borne 2 “Dit is eigenlijk de eerste school waarin eigenlijk alles voor haar klopte: de kleinschaligheid, de klik met de meiden in de klas, betrokkenheid. Tjonge, wat zullen we dit gaan missen!” - ouders “Als we terugkijken zijn wij hoe dan ook blij dat deze vorm ons en F. is geboden, juist omdat F. die kleine groep en overzichtelijkheid nodig had om überhaupt de overgang van basis naar voortgezet te maken. - ouders
Het getuigschrift Een doorlopend ontwikkelingsverslag met een kritische, positieve, opbouwende inhoud over ieder kind. ’’Voor mij is het intussen een zeldzaamheid geworden: een leerling(e) die in klas 7 scherp en gevat is, op niveau en doordacht. Het is een welkome afwisseling in een puberwereld waarin weinig kinderen zich nog weinig eigenzinnig durven te uiten.'‘ – docent klas 7
Het getuigschrift 2 ''De aandacht en zorg voor jouw schrift zijn zo veelzeggend, dat ik zou willen dat jij dezelfde aandacht en zorg voor jezelf had. Want in de waan van de alledag, is het makkelijk om te vergeten dat gelukkig zijn en plezier hebben, zoveel meer waarde hebben dan goede resultaten en nog betere cijfers.'‘ – docent klas 8 ''Jij hoeft niet de kampioen van het periodeschrift maken te zijn, maar jij hebt het wel in je om minstens jouw persoonlijke record te verbeteren, vind je niet?!'‘ – docent klas 8
Vragen?
Bedankt voor uw aandacht.