Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s
Advertisements

1 © Boot Advocaten U heeft een risicovol bedrijf in uw gemeente; wat dan? Alexandra Boot Erik van der Steen Boot Advocaten 2 juli 2012.
Programma Presentatie: samenwerking tussen lokaal overleg en de medezeggenshap; inventarisatie professionalisering Teun van Beusekom (NHTV) Willem-Jelle.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
Regiobijeenkomst Raadslid.NU
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
GIS en de burgemeester ondersteuning bij calamiteiten en rampen
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
SAMENWERKING W&I Regio Kromme Rijn Heuvelrug Bunnik inwoners De Bilt inwoners Utrechtse Heuvelrug inwoners Wijk bij Duurstede inwoners.
Normstelling Vergeldende gerechtigheid Verdelende gerechtigheid
Samenleving op stoom Reflectie vanuit de bedrijfseenheid Samen leven.
De Buitengewoon Opsporingsambtenaar
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Waterweg-Noord Non-alcoholzone G.H.J. van der Heiden Hoofd wijkpolitie Vergadering Commissie Samenleving en Bestuur d.d
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Workshop Afstemming van beleids- en crisisplannen met de buurregio’s en potentiële crisispartners Maarten Spoel Veiligheidsregio Kennemerland Verslag door:
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Workshop Van referentiekader naar een Regionaal Crisisplan.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
Over sluiting en sluitingsuren
Hfdst 21 Onderzoek aan lichaam of kleding
8 september 2014 Veiligheid Dorplein Eerst wat algemene informatie.
Jeugdbescherming in 2015 Samenwerken aan de veiligheid van kinderen.
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 3: De gemeenteraad
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
NATIONALE POLITIE MINISTERIE VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
KNP Factsheets Inrichtingsplan Oost Brabant
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Themabijeenkomst raad Integriteit en Veiligheid Roland Thiels (sr. medewerker/beleidsadviseur OOV)
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Regionaal Risicoprofiel Ruud Bitter Coördinerend Functionaris / Lid Veiligheidsdirectie Commissie Bestuur, financiën en toerisme 2 september 2015.
Sturing op de jeugdhulp Datum 14/05/2014. Ontwerp Jeugdhulp ZHZ.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Basiseenheid Brunssum/Onderbanken/Nuth/Voerendaal Commissie RTG Nuth
Presentatie Regionaal beleidsplan Noord-Nederland 1 Concept Regionaal Beleidsplan Noord-Nederland.
Integraal Veiligheidsbeleid gemeente Landerd Wat is het? Doelen van het beleid Prioriteiten Vragen?
1 Mijande Wonen Vastgoedsturing Mijande Wonen Presentatie gemeente dinkelland.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
BRANDWEER ZuidWest Drenthe Presentatie gemeenteraad Hoogeveen Albert-Jan Giethoorn Districtscommandant Brandweer ZuidWest Drenthe.
Basiseenheid Brunssum/Onderbanken/Nuth/Voerendaal Commissie Nuth
Veiligheidsregio’s Mw. Williët Brouwer Nationale Veiligheid Regionaal Op Orde Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
1 Regionaal Risicoprofiel Hollands Midden. 2 Dit zal u niet zo snel overkomen….
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
POLITIEWET 2012 POLITIEK-BESTUURLIJKE INVLOED Edward van der Torre.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Het sociale domein Beleidsstukken en concept- verordeningen – WMO 2015 en Jeugdhulp Rekenkamercommissie Brunssum Etienne Lemmens 30 september 2014.
ZHZ 30 november Context Maatschappelijke ontwikkelingen + Landelijk beleid + Kwaliteitseisen + Regionale context = Visie Invoering en.
Nationale politie en Integraal Veiligheidsbeleid in Delft 1 Externe oriëntatie Nationale politie Nationale politie en Integraal Veiligheidsbeleid Wat betekent.
FRL Nieuw Politiebestel. Eindbeeld nieuw politiebestel (1) Landelijk korps onder minister V&J 10 regionale eenheden + landelijke eenheden en landelijk.
Audit- en accountantsdiensten 28 juni 2017
Wet gemeenschappelijke regelingen
Regionale raadsinformatiebijeenkomsten Veilig Thuis en Crisis Interventie Team Oud-Beijerland, 15 februari 2017 Dordrecht, 22 februari 2017.
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Bestuurlijke aanpak van de criminaliteit Wat kan de bijdrage van het Regionaal Informatie en Expertisecentrum (RIEC) hierin zijn? Spreker: H.W.M. Klitsie.
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Integraal veiligheidsplan
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Stijn van Griensven Gertrin van Lune Hugo Wittekoek Oktober 2015
Milieu wet en regelgeving
Transcript van de presentatie:

Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen

INLEIDING Waar staat de Politie voor? Nationale Politie Bevoegdheden burgemeester en gemeenten Ontwikkelingen sterkte en financiën

1. Waar staat de Politie voor? Artikel 2 van de Politiewet 1993 omschrijft de algemene taak van de Nederlandse politie. De tekst van dit artikel luidt: De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven. De missie van de Nederlandse politie is: Waakzaam en dienstbaar staat de politie voor de waarden van de rechtsstaat

2. Nationale Politie Organisatie • Er komt één landelijk politiekorps. • Aparte rechtspersoon, onder ministeriele verantwoordelijkheid van minister van V&J. • Het landelijke korps bestaat uit: – 1 landelijke korpsleiding (3 personen) – 10 regionale eenheden (operationele taken) – 1 of meer landelijke eenheden (operationele taken) – 1 of meer landelijke diensten (ondersteunende taken bedrijfsvoering) • De grenzen van deze regionale eenheden zijn congruent aan de grenzen van de gerechtelijke kaart.

2. Nationale Politie

2. Nationale Politie Eén landelijke korpschef • De leiding van het landelijke korps wordt opgedragen aan een korpschef. • De korpschef wordt belast met de leiding en het beheer van de politie. De regionale en landelijke eenheden van het landelijke korps zijn hiërarchisch ondergeschikt aan de korpschef. • De minister stelt de kaders vast waarbinnen de korpschef zijn taken dient te vervullen. De minister stelt regels en kan aanwijzingen geven aan de korpschef met betrekking tot de uitoefening van diens taken en bevoegdheden. De korpschef is werkzaam onder volledige ministeriële verantwoordelijkheid. • De korpschef laat zich bij de uitvoering van zijn taken ondersteunen door een korpsleiding. 6

2. Nationale Politie Lokale inbedding • Uitgangspunt minister: nationale politie moet verankerd zijn in gemeenten en wijken. • Gezag burgemeester (BM) en Officier van Justitie (OvJ) over politie wijzigt niet. • Versterking positie lokale gezagsdragers: – In wet expliciet benoemen taken lokaal driehoeksoverleg – In wet vastleggen dat burgemeester en OvJ in driehoek op basis van het lokale integrale veiligheidsplan afspraken maken over inzet en prestaties politie in gemeente – Lokale driehoek krijgt adviesrol bij benoeming lokale politiechef • Versterking positie gemeenteraad: – BM moet in raad expliciet verantwoording afleggen over gezag – Ontwerp regionale beleidsplan 2012 – 2014 wordt voorgelegd aan raad 7

2. Nationale Politie Regionaal beleidsplan • In dit beleidsplan maken de lokale gezagsdragers afspraken over in ieder geval de doelstellingen en de prioriteiten voor de regionale eenheid en de verdeling van de voor de regio beschikbare politiesterkte over de onderdelen van de regionale eenheid. • De regionale prioriteiten worden gebaseerd op de lokale prioriteiten in de gemeenten, die veelal zijn opgetekend in het lokale integraal veiligheidsplan. • Voorafgaand aan de vaststelling van het regionale beleidsplan hoort iedere burgemeester in het gebied van de regionale eenheid de gemeenteraad van zijn eigen gemeente over het ontwerpbeleidsplan. 8

3. Bevoegdheden Burgemeester en gemeente Noodbevel art. 175, lid 1 gemeentewet In geval van oproerige beweging, van andere ernstige wanordelijkheden of van rampen of zware ongevallen, dan wel van ernstige vrees voor het ontstaan daarvan, is de burgemeester bevoegd alle bevelen te geven die hij ter handhaving van de openbare orde of ter beperking van gevaar nodig acht. Daarbij kan van andere dan bij de Grondwet gestelde voorschriften worden afgeweken. Noodverordening 176, lid 2 gemeentewet Wanneer een omstandigheid als bedoeld in artikel 175, eerste lid, zich voordoet, kan de burgemeester algemeen verbindende voorschriften geven die ter handhaving van de openbare orde of ter beperking van gevaar nodig zijn. Daarbij kan van andere dan bij de Grondwet gestelde voorschriften worden afgeweken. Hij maakt deze voorschriften bekend op een door hem te bepalen wijze.

3. Bevoegdheden Burgemeester en gemeente Een greep uit de bevoegdheden van de burgemeester Preventief fouilleren (art. 151b, Gemeentewet) Cameratoezicht (art. 151c, Gemeentewet) Bestuurlijke ophouding - samenscholingsverbod (art. 154a en 176a, Gemeentewet) Voetbalwet – bij ernstige overlast gebiedsverbod (172a, gemeentewet) Wet Huisverbod BIBOB – bestuurlijke aanpak georganiseerde criminaliteit

4. Ontwikkelingen sterkte en financiën Context Begin 2011 is de sterktedoelstelling voor de Nederlandse Politie bepaald op 49.500. Om dit te bekostigen is de oorspronkelijke begroting verhoogd met 300 mln. Ook is een nieuwe definitie van operationele sterkte geïntroduceerd en heeft er een herverdeling plaatsgevonden van sterktedoelstelling per regio. Gevolg voor Zaanstreek-Waterland: de operationele sterkte moet tussen nu en ultimo 2015 dalen van 777 naar 730 FTE. De rijksuitkering stijgt met 7 mln. Totaal is de begroting van Zaanstreek-Waterland nu 74 mln. 11

4. Ontwikkelingen sterkte en financiën Sterkteontwikkeling 12

4. Ontwikkelingen sterkte en financiën Sterkteontwikkeling 13

Bedankt voor de aandacht. AFSLUITING Bedankt voor de aandacht. Vragen?