Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
INLEIDING Waar staat de Politie voor? Nationale Politie Bevoegdheden burgemeester en gemeenten Ontwikkelingen sterkte en financiën
1. Waar staat de Politie voor? Artikel 2 van de Politiewet 1993 omschrijft de algemene taak van de Nederlandse politie. De tekst van dit artikel luidt: De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven. De missie van de Nederlandse politie is: Waakzaam en dienstbaar staat de politie voor de waarden van de rechtsstaat
2. Nationale Politie Organisatie • Er komt één landelijk politiekorps. • Aparte rechtspersoon, onder ministeriele verantwoordelijkheid van minister van V&J. • Het landelijke korps bestaat uit: – 1 landelijke korpsleiding (3 personen) – 10 regionale eenheden (operationele taken) – 1 of meer landelijke eenheden (operationele taken) – 1 of meer landelijke diensten (ondersteunende taken bedrijfsvoering) • De grenzen van deze regionale eenheden zijn congruent aan de grenzen van de gerechtelijke kaart.
2. Nationale Politie
2. Nationale Politie Eén landelijke korpschef • De leiding van het landelijke korps wordt opgedragen aan een korpschef. • De korpschef wordt belast met de leiding en het beheer van de politie. De regionale en landelijke eenheden van het landelijke korps zijn hiërarchisch ondergeschikt aan de korpschef. • De minister stelt de kaders vast waarbinnen de korpschef zijn taken dient te vervullen. De minister stelt regels en kan aanwijzingen geven aan de korpschef met betrekking tot de uitoefening van diens taken en bevoegdheden. De korpschef is werkzaam onder volledige ministeriële verantwoordelijkheid. • De korpschef laat zich bij de uitvoering van zijn taken ondersteunen door een korpsleiding. 6
2. Nationale Politie Lokale inbedding • Uitgangspunt minister: nationale politie moet verankerd zijn in gemeenten en wijken. • Gezag burgemeester (BM) en Officier van Justitie (OvJ) over politie wijzigt niet. • Versterking positie lokale gezagsdragers: – In wet expliciet benoemen taken lokaal driehoeksoverleg – In wet vastleggen dat burgemeester en OvJ in driehoek op basis van het lokale integrale veiligheidsplan afspraken maken over inzet en prestaties politie in gemeente – Lokale driehoek krijgt adviesrol bij benoeming lokale politiechef • Versterking positie gemeenteraad: – BM moet in raad expliciet verantwoording afleggen over gezag – Ontwerp regionale beleidsplan 2012 – 2014 wordt voorgelegd aan raad 7
2. Nationale Politie Regionaal beleidsplan • In dit beleidsplan maken de lokale gezagsdragers afspraken over in ieder geval de doelstellingen en de prioriteiten voor de regionale eenheid en de verdeling van de voor de regio beschikbare politiesterkte over de onderdelen van de regionale eenheid. • De regionale prioriteiten worden gebaseerd op de lokale prioriteiten in de gemeenten, die veelal zijn opgetekend in het lokale integraal veiligheidsplan. • Voorafgaand aan de vaststelling van het regionale beleidsplan hoort iedere burgemeester in het gebied van de regionale eenheid de gemeenteraad van zijn eigen gemeente over het ontwerpbeleidsplan. 8
3. Bevoegdheden Burgemeester en gemeente Noodbevel art. 175, lid 1 gemeentewet In geval van oproerige beweging, van andere ernstige wanordelijkheden of van rampen of zware ongevallen, dan wel van ernstige vrees voor het ontstaan daarvan, is de burgemeester bevoegd alle bevelen te geven die hij ter handhaving van de openbare orde of ter beperking van gevaar nodig acht. Daarbij kan van andere dan bij de Grondwet gestelde voorschriften worden afgeweken. Noodverordening 176, lid 2 gemeentewet Wanneer een omstandigheid als bedoeld in artikel 175, eerste lid, zich voordoet, kan de burgemeester algemeen verbindende voorschriften geven die ter handhaving van de openbare orde of ter beperking van gevaar nodig zijn. Daarbij kan van andere dan bij de Grondwet gestelde voorschriften worden afgeweken. Hij maakt deze voorschriften bekend op een door hem te bepalen wijze.
3. Bevoegdheden Burgemeester en gemeente Een greep uit de bevoegdheden van de burgemeester Preventief fouilleren (art. 151b, Gemeentewet) Cameratoezicht (art. 151c, Gemeentewet) Bestuurlijke ophouding - samenscholingsverbod (art. 154a en 176a, Gemeentewet) Voetbalwet – bij ernstige overlast gebiedsverbod (172a, gemeentewet) Wet Huisverbod BIBOB – bestuurlijke aanpak georganiseerde criminaliteit
4. Ontwikkelingen sterkte en financiën Context Begin 2011 is de sterktedoelstelling voor de Nederlandse Politie bepaald op 49.500. Om dit te bekostigen is de oorspronkelijke begroting verhoogd met 300 mln. Ook is een nieuwe definitie van operationele sterkte geïntroduceerd en heeft er een herverdeling plaatsgevonden van sterktedoelstelling per regio. Gevolg voor Zaanstreek-Waterland: de operationele sterkte moet tussen nu en ultimo 2015 dalen van 777 naar 730 FTE. De rijksuitkering stijgt met 7 mln. Totaal is de begroting van Zaanstreek-Waterland nu 74 mln. 11
4. Ontwikkelingen sterkte en financiën Sterkteontwikkeling 12
4. Ontwikkelingen sterkte en financiën Sterkteontwikkeling 13
Bedankt voor de aandacht. AFSLUITING Bedankt voor de aandacht. Vragen?