Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Didactische werkvormen
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Interpreteren van data
NLT modules en excellentiebevordering
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 4.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Onze doelen en visie in beeld
Opdracht: ga voor het bord staan en houd de houtjes vast. Hou je handen zo ver mogelijk uit elkaar en ontdek wat jou spanwijdte is.
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
Powerpoint presentatie.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Een aantal praktische toepassingen
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
29 maart CREADAG.
VEEL MENSEN HEBBEN WEL EENS WAT GEHORD OVER DIABETES,
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Welkom! Neem plaats in de kring.
Vmbo 2 economie Overheid overbodig?
Ervaringen met “Wisselwerking en Beweging”
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Toetsen? Doe het zelf!.
Rob Goossens Wat weten we nog?.
© UNIEK IN DE KLAS.
NSCCT Instructie groep 4
Welke wiskunde moet ik kiezen? Klas 3V
Vwo 6 – literatuur Week
Annick, Amber, Ilsa en Melanie
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
NSCCT Instructie groep 6
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Een Biologie Olympiade voor het vmbo?
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Observeren Les 2.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Je eigen omgeving in beeld
ADL Les 1.
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
ADL Les 1.
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
volgende bladzijde terug
Procedures aan begin van het jaar
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN DEEL 1 Beter Leren
Transcript van de presentatie:

Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie? inspiratie in P-delen

Wie ben ik? Monique Windmeijer Docent scheikunde, vooral in de bovenbouw havo-vwo op het Roncalli in Bergen op Zoom Scholengemeenschap met een eigen tempo werkwijze.

Preken voor eigen parochie Scheikunde is echt heel belangrijk: De essentie van het leven is chemie Alleen ziet de leerling dat soms net een beetje anders: Scheikunde is moeilijk ⇔ Scheikunde is leuk. Wat kun je er nu mee? ⇔ Ik heb het nodig voor mijn toekomst Contexten zijn belangrijk Wat maakt scheikunde nu zo belangrijk voor de leerlingen Hoe krijgen we de focus van de leerlingen op scheikunde in plaats van de tienduizend andere zaken die hun aandacht vragen?

Uitspraken van mijn 4e klas leerlingen over scheikunde Ik hou van beta-vakken Ik heb scheikunde nodig voor mijn vervolgopleiding Ik kies scheikunde omdat je er later veel banen mee kunt krijgen Ik vind scheikunde interessant Ik vind het leuk en interessant, maar wel moeilijk Ik vind scheikunde een leuk vak, omdat ik het interessant vind om te leren hoe alles om ons heen is opgebouwd. En eigenlijk zouden we moeten proberen dit enthousiasme vast te houden

P-delen NOVA: contexten De methode NOVA heeft een hoofdstukindeling met PTM: praktijk, theorie en maatschappij. Zijn er Nova-gebruikers aanwezig? Maken jullie gebruik van de P-delen? Waarom wel? Waarom niet? Docenten slaan de P- (en M-delen) soms over Omdat sommige leerlingen ze moeilijk vinden Omdat we al zo weinig tijd hebben Het is iets extra’s: zonder dat gaat het prima

Uitspraken van leerlingen over de P-delen Ze zijn niet moeilijk omdat we ze in een groepje doen; Ik vind het P-deel zeker niet makkelijk, maar als groep kom je er wel aan uit.  Het P-deel is leuk om te doen, omdat je echt aan het denken wordt gezet en daarbij ook je voorkennis moet gebruiken. Het P-deel maakt scheikunde ook wat 'echter’, doordat je met dingen aan de slag gaat uit je eigen omgeving die dus verder gaan dan alleen theorie.

P-delen: waarom wel Als je de P-delen overslaat….. De leerlingen missen wel iets Vakvernieuwing door contexten: juist het P-deel Een andere werkvorm waardoor leerlingen worden gestimuleerd samen te werken. Ze raken gemotiveerd voor het nieuwe hoofdstuk…. Je kunt de P-delen bij voorbeeld behandelen Aan het begin van een hoofdstuk: als introductie Aan het eind: als context en illustratie van het hoofdstuk Er zijn verschillende P-delen per hoofdstuk

Hoe ik het doe Ik begin het hoofdstuk met de P-delen Per hoofdstuk in oude editie waren er twee P-delen. In de nieuwe versie: een kortere in het boek en de twee van de vorige editie in digitale vorm. Ik gebruik vaak die uit het boek, maar soms digitale variant Ik verdeel het P-deel In behapbare stukken tekst In behapbare vragen die bij die tekst horen Leerlingen moeten in de groepjes die ze zelf samenstellen, maar waarvan ik de grootte bepaal De tekst lezen Samenvattingen maken Hun toebedeelde vragen beantwoorden

En dan… Ik leid het P-deel in en leg het hoe en waarom van het P-deel uit Ze krijgen hiervoor circa 30 minuten En de docent? Die loopt rond en helpt als een groepje klem zit of iets niet begrijpt. Eén op één hulp, iedereen is aan het werk. Dan komt ieder groepje (of een delegatie van het groepje) naar voren Vat de door hen gelezen tekst samen Beantwoord de vragen die hen waren toebedeeld

Voordelen Leerlingen leren van en aan elkaar Leerlingen presenteren Leren theorie verwoorden voor een groep Talige activiteit in een bèta vak: ze leren formuleren Op posters: ook nog wat tekenactiviteit, mindmaps et cetera Of ter plekke op het bord Leerlingen beantwoorden vragen: Andere leerlingen en docent kijken toe; Docent kan eventueel bij zowel de samenvatting als de beantwoording van de vragen feedback geven.

En nog een voordeel…. P-deel: geeft context, behandelt geen nieuwe theorie maar past het nieuw te leren concept toe Gaat over relatief nieuwe ontwikkelingen in de chemie en chemische technologie Dichtbij de belevingswereld van de leerlingen Alle neuzen staan dezelfde kant op aan het begin van een nieuw hoofdstuk Ze weten direct waar het over gaat in het hoofdstuk, een mooie introductie Door het presenteren aan elkaar: iedere leerling krijgt in heel korte tijd de inhoud van hele P-deel Behalve in de oude editie de onderzoeksopdracht : die wordt bewaard voor het laatst om te oefenen voor de toets. Chemische technologie: Phramafilter 5 havo

Andere contexten Natuurlijk andere bronnen van contexten mogelijk Chemie Actueel Chemische Feitelijkheden Naar aanleiding van Chemie Actueel Eindredacteur en lid van de redactie van Chemie Aktueel, Toon de Valk heeft overzicht gemaakt van opgaven welke bij de verschillende hoofdstukken uit Nova gebruikt kan worden. Wellicht kan dit overzicht gebruikt worden bij het maken van toetsvragen. Deze liggen achterin

Zelf aan de slag… vier groepjes van ca. 4 personen Verdeling van tekst: L: lezen, S: samenvatten Groep 1: L+S voorpagina t/m Ziekteverschijnselen Vragen: 1+extra vraag: Extra vraag: Leg uit hoe algenbloei kan leiden tot zeer lage zuurstofconcentraties. Groep 2: L laatste alinea Botulisme t/m Botuline toxine (S Ontdekking tot Botuline toxine) Vragen: 2+3 Groep 3: L Botuline Toxine t/m Tegengif; (S: Medische … t/m Tegengif) Vragen: 4+5 Groep 4: L+S Cosmetische toepassing tot einde Vragen 6 t/m 10