SCHM Literatuur Les 1 #havo5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?
Advertisements

Bedrijfsverhaal schrijven
Tijd en opbouw: Verteltijd:
Theorie en Analyse van Audiovisuele Media 2 Hoorcollege 3 Tijd.
Fictieanalyse College 3.
Boekvergelijking lessenserie.
Andrej Osipian 1 e Bachelor Game Art en Design Game Concept: Book of Lenses.
HET LEVEN IS VURRUKKELLUK BEGIN TE LEZEN OP BLADZIJDE 25.
Fictieanalyse- proza Eerste bijeenkomst.
Fictieanalyse-proza.
Introductie van ‘ruimte’
Leerprincipe 2 Jouw vragen zijn belangrijker dan de antwoorden.
Hedendaagse literatuur Vijfde college programma  Bezoek aan De dag van de Literatuur  Aanwezigheid?  Presentaties over de historische roman 
Romantiek en realisme. Romantiek en realisme Definitie Romantiek literaire beweging die sterk reageert op de rationalistisch/wetenschappelijke benadering.
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
Letterkunde van 1800 tot 1914 griezelverhaal schrijf je eigen
De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Wanneer was de Slavernij?
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Literaire bouwstenen 1 Vertelperspectief.
Ant colony optimalization. Wat hebben wij gemaakt?  Feromonenspoor begrijpelijk maken  Interactieve strip.
Het schrijven van een verhaal
Les 2: Mijn beeld Schrijf je verhaal en maak je eigen beeld …
Briant College Fictie h4 Tijd. Briant College ­ Op welke manier een schrijver ‘tijd’ gebruikt in een verhaal. 2 Wat ga je deze les leren.
Toetsconferentie 2015 Script Concordance Test Fontys Lerarenopleiding Tilburg – Tom Adams.
Gespreksvaardigheden
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
De theorie achter de verhalen
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Literaire bouwstenen Vertelperspectief.
Revoluties in Europa. Doelen van dit blok Je leert waarom het Franse volk in 1789 in opstand kwam. Je leert hoe de bestorming van Bastille verliep. Je.
Literaire bouwstenen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Literaire bouwstenen 3.
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat een verhaalprobleem/thema is en hoe dit verwoord wordt. Hoe spanning ontstaat en welke.
Lesbrief – Meester Kikker. Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je ooit al naar het NFF.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat hoofd- en bijfiguren zijn en hoe je deze herkent in een tekst. Hoe het komt dat je.
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
HOE KRAAK JE EEN BOEK (NIET ZOMAAR)? SLEUTELS OM TE SPREKEN OVER EEN MENGELMOESJE AAN GENRES GROEP
Een tijdlijn maken met ICT
Klas 3vwo Over lezen Blok 3
Het schrijven van een verhaal
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
In 2017 ga jij: je diploma halen;
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
Onderwijspsychologie
Fictie 2.1 tijd.
Met mijn aanbod naar het onderwijs:
Effect van vertelstandpunt, tijd
Communicatie Les 1.
Werkwoordspelling Doel: persoonsvormen in de t.t..
Fictie 2.1 tijd.
taal speelt een rol in alle vakken
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Living lab & Storytelling
Informatieve teksten, interviewverslag
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 4 Dag 1.
Klassiekers Vwo 2 – project periode 4.
Hoe maak ik een goede mindmap?
Grammatica zinsdelen 2havo, periode 2a.
Leesanalyse en schrijfopdracht
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
Met afbeelding (tekening of foto)
Literaire Begrippen.
Transcript van de presentatie:

SCHM Literatuur Les 1 #havo5

Het lezen van verhalen Waarom? Wie? Wanneer? Waar?

Gebeurtenissen Personages Flashbacks en vooruitwijzingen? Chronologie van het verhaal Verbanden leggen en zelf de chronologie achterhalen Flashbacks en vooruitwijzingen? Personages Hoofdpersoon, diegene die een bepaald doel nastreeft of die iets overkomt. Bijpersonen, die de rol van helper of tegenstander vervullen. Meerdere verhaallijnen?

Tijd Historische tijd Verteltijd Vertelde tijd Flashback (terugblik of ‘vooruitblik’) Vooruitwijzing Terugverwijzing In welke tijd speelt het verhaal zich af? Hoeveel tijd heb je nodig om het te lezen? Hoeveel tijd verstrijkt er in het verhaal? Beschrijving van een gehele gebeurtenis uit het verleden Blik op wat er nog gaat komen of al is geweest (in een paar zinnen)

Ruimte Motieven Vertelinstantie Verhaalmotief Leidmotief Terugkeren van bepaalde situaties, opvattingen, gevoelens als een betekenisvol element. Herhaling van een bepaald woord of voorwerp. Verhaalmotief Leidmotief Vertelinstantie Stap 1: is de verteller merkbaar aanwezig in het verhaal? Stap 2: Is de verteller wel of geen personage in het verhaal?

Verteller is geen personage Auctoriale vertelinstantie Verteller is een personage (meervoudige) ik-verstelinstantie Niet merkbaar aanwezig: personale vertelinstantie Merkbaar aanwezig Verteller

Mindmappen Lees het verhaal ‘Poep’ van Manon Uphoff. Maak in een viertal een mindmap bij dit verhaal. Gebruik de volgende kopjes; Gebeurtenissen; Personages; Tijd; Ruimte; Motieven; Vertelinstantie