Taalstimulering bij baby’s en peuters

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting over de taalontwikkeling
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Agenda Kennismaken met elkaar Workshop Pauze Gesprekspunten Deze powerpoint is bekeken door de buitenkring van utrecht en binnenkringen van Utrecht en.
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Doorstroming en kritieke overgangen
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Driemaal Taal Sessies.
Begin en eindig een presentatie bij voorkeur steeds met een pagina waarop alle partners staan. ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de.
S PA B RUIS +. D E AANLOOP - SPA BRUIS Seizoen : TWEETAKT: Schoolprogrammatie Strombeek - Wemmel  creeërt SPA Bruis Vanuit de bezorgdheid :
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
DSH infovergadering Stand van zaken Leuven 2 februari 2009.
Pastoraal op school.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Geletterdheid….. Wat is dat?
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Bevorderen van de taalvaardigheid
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Hageland+.
Zondag 21 april  Hele dag cultuur voor kinderen (en hun ouders/begeleiders) ◦ Voorstellingen ◦ Doorlopende animatie en activiteiten ◦ Workshops.
Datum Naam school Naam presentator
Voornaam Naam / 8 mei 2007 Subtitel van de presentatie Lerend netwerk Schepenen Lokale Economie Leuven 25 mei 2012.
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.

SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Workshop Kind & Gezin en Inloopteam Zuidrand
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Taalstimulering bij baby’s en peuters
Lancering Traject
Wat is Boekbaby’s? Samen genieten van boeken Maximale kansen voor alle kinderen Boeken in alle gezinnen brengen.
Bedankt! Sinds ……….delen jullie met veel enthousiasme Boekbaby’s-pakketten uit aan alle kinderen van 6 maanden.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Toelichting werking Panal 8 oktober 2015 UPC Kortenberg.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Thuis in mijn provincie Vlaams-Brabant Waar woon ik ?
Meer voorlezen, beter in taal
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
BoekStart Initiatief Boekstart Ministerie van OC&W (minister Plasterk) Stichting Lezen Vereniging van Openbare Bibliotheken Cubiss Projectleider: Adriaan.
Hoe pedagogisch handelen?
Hoe pedagogisch handelen?
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
Rondpunt vzw Uitbreidingstraat 518 bus 2.01 – 2600 Berchem Tel.:
STAGES 1 BaLO Studenten Van OPLEIDINGSFASE 1 = OF1 Bachelor Lager Onderwijs = 1 BaLO Van harte welkom!
Schoolopbouwwerk Menen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Groep 2 Begrijpend luisteren
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Bedankt! Jullie delen met veel enthousiasme Boekstartpakketten uit aan alle kinderen van 6 maanden.
Taalstimulering bij baby’s en peuters
Ghent University Team, Ghent, Belgium
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
CKG de kleine parachute
naam gemeente | datum start
Ghent University Team, Ghent, Belgium
Startblokken vanaf 0 ! Ontwikkelingsgericht werken
Inspiratiedag Geletterde ouders Peuterpraat
Groep 2 Begrijpend luisteren
Thuis in taal Voorlezen stimuleren
Cultuurparticipatie bij Dienst kinderopvang
Transcript van de presentatie:

Taalstimulering bij baby’s en peuters Tatertaal Taalstimulering bij baby’s en peuters

Programma: Inleiding Tatertaal voor professionelen Tatertaal voor ouders

Tatertaal voor professionelen Materiaal Pakket met activiteiten voor kinderopvanginitiatieven Voor baby’s en peuters Materiaal: huis, boeken, handleiding, dvd, pictoboekje, Gonnie Per activiteit: spelimpulsen, liedje/versje/rijmpje, Tatertip, uitbreiding

Inhoudelijke informatie en tips Algemene verteltips Talig omgaan met baby’s Het nut van liedjes, versjes en rijmpjes Omgaan met meertaligheid Omgaan met meertalige ouders

Vorming Introsessie Terugkomsessie Wat is Tatertaal Flairtestje Taaltypes Hoe werken met Tatertaal Opdracht voor vormingssessie 2 Terugkomsessie Impressies Hoe maak ik een Tatertaalactiviteit Poster

Praktisch Uitleensysteem Tatertaal Bibs van: Haacht/Boortmeerbeek – Aarschot – Kortenberg – Halle – Asse – Leuven – Tienen – Geetbets – Bekkevoort – Wemmel – Steenokkerzeel – Boutersem Grimbergen – Landen – Roosdaal – Tielt-Winge – Merchtem – Diest – Sint-Pieters-Leeuw – Hoegaarden – Zoutleeuw – Affligem – Overijse – Glabbeek – Herent – Rotselaar – Holsbeek – Ternat – Kortenaken – Landen Bertem – Zemst – Machelen – Vilvoorde – Londerzeel – Meise – Liedekerke – …

Alles draait om het talig prikkelen van het kind. Tatertaal voor ouders Alles draait om het talig prikkelen van het kind. Er zijn expliciete en impliciete taalmomenten tussen ouder en kind waarop interactie mogelijk is (insteek voor dvd) Expliciete momenten: voorlees- en spelmomenten Impliciete momenten: verzorgings-, voedings-, en slaapmomenten Beoogde effect De boodschap geven dat talig omgaan met kinderen belangrijk is Ondersteunen en stimuleren bij het talig omgaan met kinderen Kinderen worden taalvaardiger door in interactie te treden met allerlei gesprekspartners: zorggevers zoals onthaalouders, kindbegeleiders of vrijwilligers in consultatiebureaus, maar natuurlijk ook ouders, broers en zussen, oma’s en opa’s, andere kinderen... Dat betekent dat er al vanaf het prille begin met hen gecommuniceerd moet worden. Binnen die kleine interacties of conversaties komt taal immers letterlijk tot leven. In alle soorten gesprekjes zijn kinderen aan het verkennen. Tijdens spel- en verzorgingsmomenten zijn ze in de eerste plaats bezig met dingen, dieren, mensen en de relaties tussen dat alles. Toch verkennen ze tezelfdertijd ook de wijze waarop wij mensen vat krijgen op de wereld ... in taal. Ze ervaren dat je alles kan uitdrukken in taal: ideeën, situaties, ervaringen, wensen en verlangens, en verhaaltjes. De meest nabije verzorgers van het jonge kind spelen een belangrijke rol in deze dubbele verkenningstocht van de 'echte' wereld en van de erbij behorende wereld van de taal: zij ontsluiten, wijzen de weg, bieden aan, geven oefenkansen, enzovoort. Professionele kindbegeleiders kunnen die rol op een extra intensieve wijze vervullen, zodat zij kinderen die meer aandacht nodig hebben, een zo stevig mogelijke basis aanreiken voor hun toekomst. Het project Tatertaal1 voor professionelen probeert precies deze kindbegeleiders te ondersteunen in het vervullen van deze rol. TaterTaal2voor ouders wil het al doende taal-verwerven stimuleren: vanaf het allereerste moment kan je als ouder met je kind in interactie treden, d.w.z. op alle momenten dat het kind zelf actief bezig is met de exploratie van zijn eigen (soms nog kleine) wereldje. De ouders van het jonge kind zijn in eerste instantie mama of papa. Tatertaal wil de taalontwikkeling van hun kinderen op een speelse en laagdrempelige wijze ondersteunen. We willen ouders bewust maken van de taalontwikkelingskansen die zich voordoen doorheen de dag. Daarom sluiten de prikkels binnen het pakket zo maximaal mogelijk aan bij de betrokkenheid van de ouder op de kinderen en bij de 'speelse' interactie tussen een ouder en de baby/peuter die uit die betrokkenheid ontstaat. Via kleine en laagdrempelige spel- en interactie-impulsen wil TaterTaal2 ouders ondersteunen in het 'taliger' maken van die kansen, zonder het spontane en natuurlijke interactiepatroon geweld aan te doen.

Taalstimulering door Tatertaal Spelsituaties met rijk taalaanbod als gevolg ideeën om, aan de hand van boeken, taal te voelen, ervaren spreekkansen bieden en op positieve en uitbreidende wijze reageren op de taaluitingen van kinderen (ook bij baby’s) ouders ondersteunen, inspireren.

Tatertaal voor ouders Een rugzak met materialen (boeken, tips, fotoboek, dvd)

Gesprekken doorheen heel de dag Gesprek tijdens: Eetmomenten Speelmomenten Voorleesmomenten Verzorgingsmomenten Dit is de hoofdboodschap. De foto’s tonen alle momenten van de dag waarop je als ouder talig kan omgaan met je kind. Het fotoboek dient ter illustratie en inspiratie. ‘Waar is Waldo’  met Gonnie! Dus een boek voor zowel ouders als kinderen.

Effect op de taalontwikkeling van kinderen? Sleutel van de Flairtest De taaltypes Videofragmenten De helpende ouder De rustige ouder De leidende ouder De testende ouder De speelse ouder Kenmerken van de ouder? Effect op de taalontwikkeling van kinderen? Sleutel van de Flairtest

Uitleensysteem Bibs van: Praktisch Uitleensysteem Bibs van: Haacht/Boortmeerbeek – Aarschot – Kortenberg – Halle – Asse – Leuven – Tienen – Geetbets – Bekkevoort – Wemmel – Steenokkerzeel – Boutersem Grimbergen – Landen – Roosdaal – Tielt-Winge – Merchtem – Diest – Sint-Pieters-Leeuw – Hoegaarden – Zoutleeuw – Affligem – Overijse – Glabbeek – Herent – Rotselaar – Holsbeek – Ternat – Kortenaken – Landen Bertem – Zemst – Machelen – Vilvoorde – Londerzeel – Meise – Liedekerke – … (Tater)Taal in het consultatiebureau, i.s.m. Huis van het Nederlands: Tienen – Leuven – Halle – Merchtem – Zoutleeuw – Landen

Contact Tatertaal Myriam Philips Kindbeleid Provincie Vlaams-Brabant myriam.philips@vlaamsbrabant.be Karen Torfs CTO KULeuven karen.torfs@arts.kuleuven.be

Project in de pijplijn 2015 Verdieping en verder integreren Tatertaal voor professionelen in de kinderopvang Vernieuwend Project Provincie Vlaams-Brabant ‘Taaltantes/nonkels’ - ingediend door de Landelijke Kinderopvang - duur 1 jaar en met 1 jaar verlengbaar Doel? Taaltantes en nonkels ondersteunen/coachen kindbegeleiders in het talig stimuleren van baby’s en peuters.

Van dit project zal een draaiboek gemaakt worden dat door alle professionelen - onthaalouders en kinderdagverblijven - in de kinderopvang kan gebruikt worden Het pilootproject wordt uitgerold in de regio Aarschot : 2 kinderdagverblijven en 30 onthaalouders werken mee

Contact Project ‘Taaltantes/nonkels’ Katrien Melis kmelis@landelijkekinderopvang.be

Tot Taters!