Evaluatie in CMW & LDE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Project TERUGREM door Rudy STEVENS en Serge KERKHOF
Advertisements

Kader - situering Vlaams Regeerakkoord
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Vrijwillige van werk naar werk fase 1. Van werk naar werk onderzoek2. Van werk naar werk plan U besluit dit plan niet op te volgen: u houdt dit plan voor.
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Deeltijd-WW in bouw en hout De regels, de kansen en de risico’s voor werknemers September 2009.
DE WET VOORKEURSRECHT GEMEENTEN (Wvg)
Sociaal Recht Deel 5.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
De (S)DAEB verankering in de regelgeving - Visie van de Koepel LDE
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
Infosessie IBO-interim Gent, Een samenwerking tussen.
Doel -werkervaring; -volledige opbouw sociale zekerheids-rechten.
‘Ontvoogding woningkwaliteitsbewaking’ Overzicht besluit: aanvraag, beslissing, toekenningscriteria, opdrachten.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Partnerschapsovereenkomst - Nieuws. De omzendbrief Op 7 december verstuurd naar de Beleidscel Aanvraag om praktische informatie Teruggestuurd op 18 december:
Visie en projecten professionele activering. Professionele activering Tewerkstelling van cliënten bevorderen via opleiding- en activeringstrajecten Samenwerking.
1 ESF-oproep 171 Oriënterende trajectbegeleiding registratie in CVS.
Oplossingen van Zorg van de Zaak
AFGESTUDEERD? WERKZOEKEND?
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
Decreet maatwerk STAND VAN ZAKEN FEBRUARI Decreet maatwerk HOEVER STAAN WE IN DE GOEDKEURING ERVAN?
1 Uitstroom Sociale Economie ESF november 2012.
FAQ Oproep 308 Begeleiding artikel 60. Q&A Kan een OCMW-vereniging als promotor optreden - kan met onderaannemer gewerkt worden en zo ja moet hiervoor.
Ontwikkeling en vaststelling Regeling Verschuivingsvergoeding 2008/Piet Wesdorp/Going Concern.
Het nieuwe arbeidsrecht 2015
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
Criteria PTB 4 juni Criteria Grote vraag is : dient deze zorgvrager prioriteit te krijgen op andere zorgvragers ? De RPC probeert aan de hand van.
De hervorming van de Geestelijke Gezondheidszorg in België ‘ PROGRESSIE EN INNOVERENDE PRAKTIJKEN ’ La réforme des soins en santé mentale en.
Instrumenten en voorzieningen
Evaluatie in CMW & LDE. Evaluatie WOP en doorstroom in CMW.
De omkadering en opvolging van uw stage. Inhoud 1. Reglementaire context 2. Benoemingsvoorwaarden 3. Duur van de stage 4. Evaluatiesysteem 5. Vermeldingen.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
FACULTEIT LETTEREN & WIJSBEGEERTE 10 FEBRUARI 2015.
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
IBO Individuele beroepsopleiding. DE IBO Individuele beroepsopleiding Individuele Beroepsopleiding in de Onderneming: - opleiding van de CURSIST in de.
Ex-gedetineerden en de Huisvestingswet Stadsregio Rotterdam/gemeente Rotterdam Leonie Andriesse.
SERR Meeting Naar een sluitende aanpak voor werkgevers.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
TEWERKSTELLINGSMAATREGELEN OCMW Privésector. Mogelijke tewerkstellingsmaatregelen Artikel 60§7 terbeschikkingstelling van een privéonderneming Het Activaplan.
Thinksessie 30/6/ /7/ /10/2011 DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING.
Tewerkstellingsmaatregelen
Return to work – Medische overmacht
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
3 maatregelen Doelgroepvermindering voor jongeren
Return To Work Procedure en regelgeving voor de re-integratie van langdurig zieke werknemers Marie-Elise Van Bellingen Nadine Gilis FOD Werkgelegenheid,
Tijdelijke Werkervaring (TWE)
Aanvraag van evaluatiegesprek ifv opstart doorstroomtraject beschutte en sociale werkplaatsen Juni 2017.
Maarten Peeters 6Handel
Wijzigingen Arbowet & Procedure Ziekteverzuim
Activering OCMW Halle Leen Borremans - Diensthoofd Sociale Dienst

Infosessie Oproep 432 Doorstroom SE
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Infodag onderwijs Welkom!
Inschatten van dienstverlening
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Workshop ‘Interventies bij -dreigend- disfunctionerende AIOS’
Zelfevaluatie.
18/10/2018 Aanvraag van evaluatiegesprek ifv opstart doorstroomtraject Lokale Diensteneconomie Oktober 2018.
Sleutelen aan doorstroom Werkmmaat
Adviserend geneesheer:
Doorstroom naar (echt) werk
Transcript van de presentatie:

Evaluatie in CMW & LDE

Evaluatie doorstroom in LDE

Evaluatie doorstroom VDAB neemt initiatief (= evaluatie voor het einde van het inschakelingstraject van 5 jaar) De werkgever of werknemer nemen initiatief  U vult het aanvraagformulier op de website in en bezorgt dit aan uw provinciale DABP. Contactgegevens DABP: http://www.vdab.be/arbeidshandicap/adressen_DAH1.shtml Indien de werknemer zelf de vraag tot evaluatie stelt aan de VDAB, dan vragen we dat hij/zij zich met deze brief wendt tot de werkgever. 4j-6maand 4j- 6 maand tot 4j-9 maand datum bezoek - 10 dagen datum bezoek+20 werkdagen datum beslissing + 45 dagen brief naar werkgever datum afspraak mail naar werkgever ter herinnering betekenen beslissing beroepsmogelijkheid werkgever

Evaluatie doorstroom 1. de persoonlijke situatie van de doelgroepwerknemer op het vlak van: a) gezondheid b) mobiliteit c) leeftijd d) familiale situatie e) financiële situatie f)  het vermogen en de motivatie tot zelfstandig loopbaanbeheer de continuïteit op het vlak van de bedrijfsvoering van het LDE-initiatief. Indien dit laatste in het gedrang is, kan het doorstroomtraject voor maximaal 6 maanden uitgesteld worden.

Interne doorstroom Als de VDAB bij de evaluatie van oordeel is dat de kansen op doorstroom gunstig zijn, kan de lokale diensteneconomieonderneming beslissen om de werknemer in dienst te houden zonder de ondersteuning in het kader van het besluit. De lokale diensteneconomieonderneming brengt de VDAB op de hoogte van haar beslissing uiterlijk 7 kalenderdagen na de datum van de gunstige beoordeling door VDAB. In voorkomend geval wordt de ondersteuning in het kader van het decreet van 22 november 2013 beëindigd, te rekenen vanaf de laatste dag van het kwartaal waarin de beslissing van de lokale diensteneconomieonderneming aan de VDAB wordt betekend. De VDAB licht de lokale diensteneconomieonderneming in over de steunmaatregelen op maat van de werknemer die, los van dit besluit, voorhanden zijn.

Externe doorstroom De VDAB bepaalt de aanvangsdatum van het doorstroomtraject in overleg met de doelgroepwerknemer, de lokale diensteneconomieonderneming en de dienstverlener. Het doorstroomtraject vangt aan binnen drie maanden nadat de kansen op doorstroom door de VDAB gunstig werden beoordeeld.

Uitzonderingen doorstroom Zittende doelgroepwerknemers die als doelgroep maatwerk worden geïndiceerd: verlenging tot zolang geen geschikte arbeidsplaats voor handen 60+-ers en geen doorstroom mogelijk: verlenging van onbepaalde duur 55+-ers en geen doorstroom mogelijk: verlenging tot zolang geen geschikte arbeidsplaats voor handen Verlenging met periode van afwezigheid indien: Langdurige arbeidsongeschiktheid (ziekte of ongeval) Moederschaps-, vaderschaps- of adoptieverlof

Artikels decreet LDE (22/11/2013) Art. 9. Een inschakelingstraject is een traject, van maximaal vijf jaar, gericht op de doorstroom van de doelgroepwerknemer, dat bestaat uit de volgende diensten : 1° het aanbieden van competentieversterkende tewerkstelling aan doelgroepwerknemers; 2° het kwaliteitsvol begeleiden van doelgroepwerknemers op de werkvloer afgestemd op hun individuele behoeften. Art. 14. § 1. Tijdens of na afloop van het inschakelingstraject vangt het doorstroomtraject van de doelgroepwerknemer aan of stroomt de doelgroepwerknemer door. § 2. Van zodra de lokalediensteneconomieonderneming of de doelgroepwerknemer tijdens het inschakelingstraject van oordeel is dat de doelgroepwerknemer klaar is voor doorstroom, vragen ze een evaluatie aan. De VDAB evalueert na aanvraag de verdere behoefte aan kwaliteitsvol begeleide en competentieversterkende inschakeling van de doelgroepwerknemer, overeenkomstig artikel 13. Indien de VDAB na evaluatie als vermeld in artikel 13, oordeelt dat de kansen op doorstroom van de doelgroepwerknemer gunstig zijn, dan moet een doorstroomtraject worden opgestart of dient de doelgroepwerknemer door te stromen.

Artikels decreet LDE (22/11/2013) Art. 15. Een doorstroomtraject is een traject van zes maanden dat bestaat uit : 1° een tijdelijke kwaliteitsvolle en actieve begeleiding van de doelgroepwerknemer bij het zoeken naar een gepaste vacature in het reguliere arbeidscircuit; 2° de organisatie en begeleiding van een of meer tijdelijke stages bij een toekomstige werkgever, met het oog op een duurzame aanwerving bij deze werkgever. De lokalediensteneconomieonderneming stelt de doelgroepwerknemer geheel of gedeeltelijk vrij van arbeidsprestaties tijdens de duur van het doorstroomtraject om de doelgroepwerknemer op passende wijze het doorstroomtraject te laten doorlopen. Van de vrijstelling van arbeidsprestaties tijdens de duur van het doorstroomtraject, vermeld in het tweede lid, kan worden afgeweken indien de doorstroom gerealiseerd wordt binnen de lokalediensteneconomieonderneming. De lokalediensteneconomieonderneming, de VDAB, de dienstverlener en de doelgroepwerknemer sluiten een schriftelijke overeenkomst over de uitvoering van het doorstroomtraject.

Artikels decreet LDE (22/11/2013) Art. 18. Na afloop van het doorstroomtraject, vermeld in artikel 15, stroomt de doelgroepwerknemer door. Indien de doelgroepwerknemer niet kan doorstromen en indien er nog geen verlenging werd toegekend als vermeld in artikel 17, evalueert de VDAB de verdere behoefte aan kwaliteitsvol begeleide en competentieversterkende inschakeling van de doelgroepwerknemer overeenkomstig artikel 13. Indien de VDAB na evaluatie als vermeld in het tweede lid, vaststelt dat de doelgroepwerknemer, na het doorlopen van het doorstroomtraject, nog steeds behoefte heeft aan het vervolmaken van een competentieversterkend traject, kan het doorstroomtraject met maximaal zes maanden worden verlengd. Indien de VDAB na evaluatie als vermeld in het tweede lid, vaststelt dat, na het doorlopen van het doorstroomtraject, de doorstroom van de doelgroepwerknemer niet mogelijk zal zijn, wordt de doelgroepwerknemer door de VDAB begeleid naar een andere, meer passende maatregel. Indien de doelgroepwerknemer na de opstart van het doorstroomtraject zonder opgave van een door de VDAB gevalideerde reden weigert door te stromen, wordt de vergoeding, bedoeld in artikel 24, stopgezet.

Artikels decreet LDE (22/11/2013) Art. 17. Indien de lokalediensteneconomieonderneming uiterlijk zes maanden voor het einde van het inschakelingstraject van oordeel is dat de doelgroepwerknemer nog niet klaar is voor doorstroom, vraagt ze een verlenging van het inschakelingstraject aan. De VDAB evalueert binnen drie maanden na de aanvraag de verdere behoefte aan kwaliteitsvol begeleide en competentieversterkende inschakeling van de doelgroepwerknemer, overeenkomstig artikel 13. Indien de VDAB na evaluatie als vermeld in het tweede lid, vaststelt dat de doelgroepwerknemer nog steeds behoefte heeft aan het vervolmaken van een competentieversterkend traject, kan het inschakelingstraject met maximaal één jaar worden verlengd. Indien de VDAB na evaluatie als vermeld in het tweede lid, vaststelt dat doorstroom van de doelgroepwerknemer wel mogelijk is, vangt het doorstroomtraject aan tijdens of na afloop van het inschakelingstraject, vermeld in artikel 9, of stroomt de doelgroepwerknemer rechtstreeks door. Indien de VDAB na evaluatie als vermeld in het tweede lid, vaststelt dat zelfs met een verlenging van het inschakelingstraject de doorstroom van de doelgroepwerknemer niet mogelijk zal zijn, wordt geen doorstroomtraject opgestart en wordt de doelgroepwerknemer door de VDAB begeleid naar een andere, meer passende maatregel.

Artikels decreet LDE (22/11/2013) Art. 19. Indien het inschakelingstraject met maximaal één jaar wordt verlengd, zoals vermeld in artikel 17, derde lid, vangt het doorstroomtraject aan tijdens of na afloop van die verlenging. Indien de lokalediensteneconomieonderneming drie maanden voor het einde van de verlenging van oordeel is dat doorstroom niet mogelijk is voor de doelgroepwerknemer, vraagt ze een vrijstelling van het doorstroomtraject aan in die maand. De VDAB evalueert binnen twee maanden na de aanvraag, vermeld in het tweede lid, de mogelijkheid tot doorstroom van de doelgroepwerknemer overeenkomstig artikel 13. Indien de VDAB binnen de termijn, vermeld in het derde lid, oordeelt dat er geen doorstroom mogelijk is voor de doelgroepwerknemer, wordt geen doorstroomtraject opgestart en wordt de doelgroepwerknemer door de VDAB begeleid naar een andere, meer passende maatregel. In al de andere gevallen moet het doorstroomtraject worden opgestart overeenkomstig het eerste lid of stroomt de doelgroepwerknemer door.

Meer info: Voor werkgevers: www.vdab.be Voor Partners Mijn loopbaan voor partners Specifieke VDAB- en ESF-projecten Collectief maatwerk en lokale diensteneconomie http://partners.vdab.be/cvs/projecten_collectiefmaatwerk.shtml Voor werknemers: www.vdab.be Begeleiding Arbeidsbeperking Maatregelen arbeidsbeperking werkzoekenden, werknemers, zelfstandigen en jobstudenten https://www.vdab.be/arbeidshandicap/maatregelen

Vragen?