Ouderenzorg in praktijk gebracht Dr

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Leren dienstdoen op de huisartsen post. Aios deel, leren dienstdoen op de Hap. Hao deel, begeleiden Aios op Hap. Taakverdeling Aios, Hao, Hap. Wetten en.
Ter gelegenheid van het ske symposion  1350 per jaar  Daarvan ca 850 in raadkamer ◦ 300 ingetrokken ◦ 240 niet ontvankelijk ◦ 310 ongegrond.
WORKSHOP SOLK (Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten)
Psychodiagnostiek ten behoeve van PEN PD
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Euthanasie en dementie
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Enquête ‘Coördinator’ Een overzicht van de antwoorden
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
R E S E A R C H klas vragen, noteren op het bord, waarom doe je research?
PowerPoint bij vaardigheid onderwijs voor de huisartsopleider op een paralleldag.  Anke ten Have april 2011.
R E S E A R C H. Doel - Je weet waarom research doen nuttig en noodzakelijk is - Je hebt (in overleg) een onderwerp gekozen voor jouw immersive space.
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
SPIJBELEN Samenwerking CLB – huisarts WG leerplicht GO!
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Fractuurpreventie heeft geen prioriteit in de huisartsenpraktijk
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
De ontwikkeling van een zorgpad Valpreventie
Ervaring met een nieuw opleidingsplan Joost Frenkel Cor de Kroon.
Informatie over deze presentatie (verwijderen voor gebruik) Bijgaande presentatie is ontwikkeld om groepen die met het programma Groepsontwikkeling willen.
VETC - Voorlichting in Eigen Taal en Cultuur Drs. Robin Kaplan Medewerker Gezondheidsbevordering - VETC Kennis & Expertise Centrum (KEC)
PSYCHISCHE PROBLEMATIEK IN HET 3E JAAR Een ‘best practice’ zonder enig resultaat.
ASSESSMENT BIJ AIOS Revalidatiegeneeskunde Opleidersbijeenkomst 14 mei 2013 Leiden.
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink.
Cliënt en mediawijsheid Les 8 en 9, Domotica. domotica  Domotica wordt steeds meer toegepast in de zorg, en gebruikt om mensen langer thuis te laten.
De vraag is je beste vriend
Vroegsignalering bij thuiswonende ouderen
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Marjolein van de Pol. , J. Lagro, C. Fluit, M. OldeRikkert, A
Crisis-Management.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Project ouderenzorg zuid-kennemerland
Farmabuddy Intensieve farmaceutische zorg aan palliatieve en terminale patiënten door apotheekbuddy’s in de eerstelijnszorg
Reflecteren even pas op de plaats
Dit is mijn presentatie.
NHG-kaderopleiding Ouderengeneeskunde
Nee Zeggen!.
Evidence-based practice in logopedische stages: studenten aan het woord Bea Spek, Inge Wijkamp, Margreet Wieringa-de Waard, Cees Lucas, Nynke van Dijk.
Kwetsbare ouderen in Emmeloord
Samenwerking HA en SO in verzorgingshuis
Samenwerken in een verzorgingshuis
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
bijeenkomst methoden en instrumenten
Ketenstage Student volgt Cliënt.
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Coachtraining DOEN?! DAG 2
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Grafische Vormgever Joost van Ophuizen 3Ma1.
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Disclosure belangen NHG spreker
Prioriteiten stellen.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Leren leren door feedback
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Korte intro Phd Annemiek Silven
Ondervoeding op de kaart
Transcript van de presentatie:

Ouderenzorg in praktijk gebracht Dr Ouderenzorg in praktijk gebracht Dr. Yvonne van Leeuwen, UHD Hag, UM & drs Anouk Ramackers, student

Inhoud Take Home Messages De Onderwijsinterventie Het onderzoek - Conclusie - Vervolg

Take Home Message De klinische praktijk: een nieuwe aanpak van ouderenzorg begint in de huisarts-opleiding. Het onderwijs: pas vaker interventies in het praktijkonderwijs toe. Onderzoek: kwalitatief onderzoek (van onderwijs) levert veel nuttige informatie op.

.. aldus ervaren huisartsen. Wat is het probleem? beginnende huisartsen hebben moeite met het op zich nemen van de regierol bij ouderen-problematiek en werken weinig samen met andere hulpverleners. .. aldus ervaren huisartsen.

5

Onderwijsinterventie Kleinschalig: 6 gemotiveerde(!) aios & opleiders Interventie in de praktijk: één opdracht. Hulpmiddel: ‘rugzakje’ handvatten en instrumenten 3. Proefschrift Het leven en de Leer. De Vries 1988 Nijmegen.

de onderwijsinterventie Bespreken basisprincipes. Faciliteren adoptie Faciliteren contacten andere hv’s Adoptie 8-10 patiënten Intake: medische problemen en quality of life Patiënt opleider aios Visie, thema’s, basisprincipes Consultatie opleiders-tkd Andere hulpverleners aios-tkd

kwalitatief: thematic content analysis onderzoek aard onderzoek: kwalitatief: thematic content analysis populatie: 6 aios-opleider-koppels, uitval 1 (zw.schap) duur: 1 jaar.

Onderzoeksvraag In welke bewoordingen beschrijven aios en opleiders hun visie en ervaringen en waaraan schrijven zij hun verworven inzichten toe.

Dataverzameling en analyse Semigestructureerde interviews (30) Begin – midden – eind AIOS & opleiders (los van elkaar) Analyse 2/3 codeurs van de transcripties Software: ENVIVO 2.0

Resultaten: Uitvoerbaarheid Adoptie 3-5 patiënten, dus niet 8-10! Inventarisatie kost ong 1,5 uur Verschillende screeningsinstrumenten gebruikt Weinig consultatie van andere hulpverleners

Resultaten: Leerpunten van aios Ouderenzorg is complex A5: Maar ik denk dat ik in zijn algemeenheid wel veel heb geleerd, en ook meer heb leren vragen naar hoe de situatie is. En dat ik bijvoorbeeld eerder geneigd ben om te vragen heeft het leven voor u wel zin zo? Hebt u er plezier aan? En zo niet, waar schort het aan, waar zit het hem in? En dat is misschien wel omdat ik wat langer tijd heb besteed aan ouderen in het kader van het project. B2: Maar wat ik goed aan hem vind, en of dat hiermee aangescherpt is, hij kan een mooi totaalbeeld schetsen en hij kan dat prioriteren, kan heel goed organiseren, en heeft dus gericht mensen kunnen helpen.

Resultaten: Leerpunten Mensen in beeld hebben I: of het in kaart brengen zin had dat weet je niet? A3: nou ik denk toch wel, want ik hoefde niet het hele, ik wist gewoon de voorgeschiedenis, ik wist hoe die mevrouw ik elkaar stak, en ik wist van nee dit klopt gewoon, want zo ken ik haar niet. Dus dat maakt het in dit geval wat makkelijker, dat ik haar een keer uitgebreid gezien had. A1: Ik denk dat het gewoon goed is als je één keer iemand heel uitgebreid in kaart brengt, dat je iemand veel beter in beeld hebt zeg maar. Wat er speelt in zijn algemeenheid. Dus als er dan iets bij komt, dat je dat veel beter kunt plaatsen.

Resultaten: Regie nemen Groei regiefunctie B2: Maar waar hij in gegroeid is, is dat hij gewoon een veel centraler figuur geworden is. Hij heeft zich geprofileerd als zijnde ik ben het eerste aanspreekpunt. Het waren zijn patiënten.

Resultaten: samenwerken w.b. paramedici: verwijzing alleen naar fysio. .. nauwelijks naar specialist Ouderengeneeskunde A4: Terugkijkend had ik misschien wat meer gebruik kunnen maken van een specialist ouderenzorg. Niet dat ik denk dat ik nu m’n patiënten tekort heb gedaan, maar er waren niet zulke problematische dingen dat ik denk er moet iemand meekijken. Maar misschien zijn er dingen toch die zij zien die ik niet zie.

Resultaten: hoe heb je het geleerd? A4: Eigenlijk gewoon in het diepe springen, gewoon eerst inventariseren wat je precies kan doen en dan uitvinden hoe je erachter komt. Sommige dingen weet je hoe je ze kan benaderen en sommige dingen kom je gaandeweg achter en denk je ik kan beter die bellen of dat kan ik makkelijker zo en zo doen. Al doende leert men, zo kom je er eigenlijk achter.

Conclusies en kanttekeningen AIOS & opleiders spreken na de interventie anders over ouderenzorg. - cliché’s vervangen door doorleefde formuleringen formuleringen duiden op groei (groten)deels toegeschreven aan adoptie. samenwerking komt onvoldoende uit de verf … ook bij en met de opleider! Maar er was sprake van: een frequente stimulus van onderzoekers een positieve selectie van deelnemende aios-hao-koppels.

Vervolg Aanpassingen opdracht & hulpmiddelen Korte documentaire ‘Wijs Verwijzen’ gemaakt! Webcam-project Specialist Ouderengeneeskunde in de planning. Inmiddels is een volledige groep aios hiermee bezig.

Take Home Message De klinische praktijk: Een nieuwe aanpak van ouderenzorg begint in de huisartsenopleiding. Het onderwijs: Pas vaker interventies in het praktijkonderwijs toe. Onderzoek: kwalitatief onderzoek (van onderwijs) levert veel nuttige informatie op.