Ouderenzorg in praktijk gebracht Dr Ouderenzorg in praktijk gebracht Dr. Yvonne van Leeuwen, UHD Hag, UM & drs Anouk Ramackers, student
Inhoud Take Home Messages De Onderwijsinterventie Het onderzoek - Conclusie - Vervolg
Take Home Message De klinische praktijk: een nieuwe aanpak van ouderenzorg begint in de huisarts-opleiding. Het onderwijs: pas vaker interventies in het praktijkonderwijs toe. Onderzoek: kwalitatief onderzoek (van onderwijs) levert veel nuttige informatie op.
.. aldus ervaren huisartsen. Wat is het probleem? beginnende huisartsen hebben moeite met het op zich nemen van de regierol bij ouderen-problematiek en werken weinig samen met andere hulpverleners. .. aldus ervaren huisartsen.
5
Onderwijsinterventie Kleinschalig: 6 gemotiveerde(!) aios & opleiders Interventie in de praktijk: één opdracht. Hulpmiddel: ‘rugzakje’ handvatten en instrumenten 3. Proefschrift Het leven en de Leer. De Vries 1988 Nijmegen.
de onderwijsinterventie Bespreken basisprincipes. Faciliteren adoptie Faciliteren contacten andere hv’s Adoptie 8-10 patiënten Intake: medische problemen en quality of life Patiënt opleider aios Visie, thema’s, basisprincipes Consultatie opleiders-tkd Andere hulpverleners aios-tkd
kwalitatief: thematic content analysis onderzoek aard onderzoek: kwalitatief: thematic content analysis populatie: 6 aios-opleider-koppels, uitval 1 (zw.schap) duur: 1 jaar.
Onderzoeksvraag In welke bewoordingen beschrijven aios en opleiders hun visie en ervaringen en waaraan schrijven zij hun verworven inzichten toe.
Dataverzameling en analyse Semigestructureerde interviews (30) Begin – midden – eind AIOS & opleiders (los van elkaar) Analyse 2/3 codeurs van de transcripties Software: ENVIVO 2.0
Resultaten: Uitvoerbaarheid Adoptie 3-5 patiënten, dus niet 8-10! Inventarisatie kost ong 1,5 uur Verschillende screeningsinstrumenten gebruikt Weinig consultatie van andere hulpverleners
Resultaten: Leerpunten van aios Ouderenzorg is complex A5: Maar ik denk dat ik in zijn algemeenheid wel veel heb geleerd, en ook meer heb leren vragen naar hoe de situatie is. En dat ik bijvoorbeeld eerder geneigd ben om te vragen heeft het leven voor u wel zin zo? Hebt u er plezier aan? En zo niet, waar schort het aan, waar zit het hem in? En dat is misschien wel omdat ik wat langer tijd heb besteed aan ouderen in het kader van het project. B2: Maar wat ik goed aan hem vind, en of dat hiermee aangescherpt is, hij kan een mooi totaalbeeld schetsen en hij kan dat prioriteren, kan heel goed organiseren, en heeft dus gericht mensen kunnen helpen.
Resultaten: Leerpunten Mensen in beeld hebben I: of het in kaart brengen zin had dat weet je niet? A3: nou ik denk toch wel, want ik hoefde niet het hele, ik wist gewoon de voorgeschiedenis, ik wist hoe die mevrouw ik elkaar stak, en ik wist van nee dit klopt gewoon, want zo ken ik haar niet. Dus dat maakt het in dit geval wat makkelijker, dat ik haar een keer uitgebreid gezien had. A1: Ik denk dat het gewoon goed is als je één keer iemand heel uitgebreid in kaart brengt, dat je iemand veel beter in beeld hebt zeg maar. Wat er speelt in zijn algemeenheid. Dus als er dan iets bij komt, dat je dat veel beter kunt plaatsen.
Resultaten: Regie nemen Groei regiefunctie B2: Maar waar hij in gegroeid is, is dat hij gewoon een veel centraler figuur geworden is. Hij heeft zich geprofileerd als zijnde ik ben het eerste aanspreekpunt. Het waren zijn patiënten.
Resultaten: samenwerken w.b. paramedici: verwijzing alleen naar fysio. .. nauwelijks naar specialist Ouderengeneeskunde A4: Terugkijkend had ik misschien wat meer gebruik kunnen maken van een specialist ouderenzorg. Niet dat ik denk dat ik nu m’n patiënten tekort heb gedaan, maar er waren niet zulke problematische dingen dat ik denk er moet iemand meekijken. Maar misschien zijn er dingen toch die zij zien die ik niet zie.
Resultaten: hoe heb je het geleerd? A4: Eigenlijk gewoon in het diepe springen, gewoon eerst inventariseren wat je precies kan doen en dan uitvinden hoe je erachter komt. Sommige dingen weet je hoe je ze kan benaderen en sommige dingen kom je gaandeweg achter en denk je ik kan beter die bellen of dat kan ik makkelijker zo en zo doen. Al doende leert men, zo kom je er eigenlijk achter.
Conclusies en kanttekeningen AIOS & opleiders spreken na de interventie anders over ouderenzorg. - cliché’s vervangen door doorleefde formuleringen formuleringen duiden op groei (groten)deels toegeschreven aan adoptie. samenwerking komt onvoldoende uit de verf … ook bij en met de opleider! Maar er was sprake van: een frequente stimulus van onderzoekers een positieve selectie van deelnemende aios-hao-koppels.
Vervolg Aanpassingen opdracht & hulpmiddelen Korte documentaire ‘Wijs Verwijzen’ gemaakt! Webcam-project Specialist Ouderengeneeskunde in de planning. Inmiddels is een volledige groep aios hiermee bezig.
Take Home Message De klinische praktijk: Een nieuwe aanpak van ouderenzorg begint in de huisartsenopleiding. Het onderwijs: Pas vaker interventies in het praktijkonderwijs toe. Onderzoek: kwalitatief onderzoek (van onderwijs) levert veel nuttige informatie op.