Regie bij de gebruiker: nieuwe kansen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

7 juni 2005 Vereniging voor Pensioenrecht Henriëtte de Lange
VAPH Studiedag 17 juni 2013 Zorgvernieuwing
• Hoe het ooit begon • Eeuwige trouw • Voor altijd samen.
Rechtstreeks Toegankelijk Hulpaanbod (RTH). Uitgangspunten RTH Perspectief 2020 Kritische succesfactor: voorhanden zijn van ruim aanbod van rechtstreeks.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Cliëntenraden en zorgzwaartebekostiging. 2 Adviesrecht Invoering van zorgzwaartebekostiging heeft gevolgen voor de interne begroting van de instelling.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Het persoongebonden budget en gemeentelijk beleid Persoons gebonden bekostiging Persoons gebonden bekostiging.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Trajectbegeleiding Davy Mahieu & Sarah Vermeire.
ASSOCIATIES VAN ARTSEN
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Hoorn Enkhuizen Heerhugowaard Heiloo Schagen Obdam Zwaag Bergen Hoogkarspel Egmond Warmenhuizen Alkmaar Den Helder.
Begeleidingsplannen GGZ
Themabijeenkomst 1oktober 2009
“De valkuil(en) van een richtlijn in de praktijk”
door Mr. Nicolette Schaapsmeerders
1 GIPSO : gids voor inclusieve projecten en sociaal ondernemen  Advies en coachingsbureau  Woon- en dagbestedingsinitiatieven  Ouder- en netwerken van.
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Welkom bij Woonzorg De Berkenhof Kerkenveld en Ansen.
Nieuw ondersteuningsbeleid voor personen met een handicap
1 MET GEDEELDE KRACHT Symposium Bindkracht / GIPSO.
Regie over eigen leven..
Wonen Bestuursstandpunt KansPlus. Het domein van de bewoner De woning is het domein van de bewoner en niet van de zorgaanbieder Het is de plek waar de.
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
Bijstandsorganisaties 29/04/2016 – ROG Vlaams-Brabant.
Persoons- Volgende Financiering ? Wat betekent PVF voor de cliënten van Het GielsBos ? 1.
Ik sta nu op de wachtlijst Wat gebeurt er met mijn vraag in de Persoonsvolgende Financiering?
Het Ondersteuningsplan Persoonsvolgend Budget (OP PVB) 29 april 2016 – Florian Roman.
Het ABC van PVF Pol Vanden Weygaert Algemeen Directeur
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Nu al in de zorg?. Wat betekent de overgang voor de budgethouders PAB of PGB? Wat betekent de overgang voor de mensen in de voorzieningen? Persoonsvolgend.
Informatievergadering 23 mei 2015 – Het GielsBos Op weg naar PVF Bruno Stappaerts Directeur Bedrijfsondersteuning Informatievergadering 23 mei 2015.
Persoonsvolgende Financiering
Dienst Ondersteuningsplan Vlaams-Brabant en Brussel vzw Zorgbemiddelingsvergadering
PVF en het vernieuwde basisdossier Algemene vergadering FOVIG
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Minimale kwaliteitseisen voor multidisciplinaire teams provinciale informatiesessie.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
INFOMOMENT - VANAF 1 JANUARI 2017 PERSOONSVOLGENDE FINANCIERING.
Workshop RTH – PVF - transitie
Thema-avond persoonsvolgende financiering
Een nieuwe dienst in een nieuw zorglandschap
Bijstandsorganisaties
PERSOONSVOLGENDE FINANCIERING (PVF)
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
Hoe komt ik aan een budget?
VIPA en PVF Steven De Looze Stafmedewerker financieel beleid
Welzijnsgericht en sociaal ondernemen
Met welke middelen werken we?
Rechtstreeks toegankelijke hulp: hoe & wat?
F O V I G de federatie van gebruikersraden en ouderverenigingen in voorzieningen voor personen met een handicap Presentatie FOVIG.
Vergunde zorgaanbieders
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Rechtstreeks toegankelijke hulp
17 &19/06/ Update PVF Zorgregie Hilde Verstricht.
Werkmethode Bouwstenen voor familiebeleid KansPlus en ‘s Heerenloo
persoonsvolgende financiering voor personen met een beperking
Het systeem van de persoonsvolgende financiering en de doelstellingen uit perspectief 2020 in vogelvlucht.
SOM en Vlaams Welzijnsverbond
Basisondersteunings- budget (BOB)
Infoavond 14/12/2016.
Collectieve sessie Financieel plaatje.
Project Jongvolwassenen Beschut Wonen
Nieuwe regelgeving VAPH Deel 2
Transcript van de presentatie:

Regie bij de gebruiker: nieuwe kansen Hilde Verstricht Stafmedewerker OPH Antwerpen, 27 november 2017

Regie bij de gebruiker: nieuwe kansen Kwaliteit van leven van gebruikers op alle levensdomeinen verbeteren Vraag van de gebruiker is uitgangspunt Ondersteuning wordt onderhandeld Welke ondersteuning? Waar? In welke frequentie? Via cash of voucher

Regie bij de gebruiker: nieuwe kansen Wat zijn de kansen voor zorgaanbieders daarbij? Creatiever kunnen zoeken naar antwoorden Gedifferentieerdere antwoorden Samenwerking met netwerk van gebruiker, andere organisaties, reguliere diensten Meer ruimte om te ondernemen Maar ook meer verantwoordelijkheid en uitdaging

Code van goede praktijk Belang van de persoon staat centraal De gebruiker krijgt de kans te zeggen welke ondersteuning hij wil De gebruiker krijgt ondersteuning om zijn vraag helder te krijgen De gebruiker heeft de mogelijkheid om keuzes te maken en te begrijpen wat de gevolgen van de keuzes zijn

Code van goede praktijk Open communicatie Bijstandsorganisaties moedigen personen met handicap aan om de B en P waarden mee te delen aan de zorgaanbieder Zorgaanbieder geeft duidelijke informatie over voorgestelde aanbod Zorgaanbieder geeft begrijpbare informatie over de kosten die betaald moeten worden Zorgaanbieders en bijstandsorganisatie maken begrijpbare overeenkomst

Code van goede praktijk Helder aanbod en de kostprijs daarvan Kostprijs van ondersteuning: Per functie, in cash en in punten Voor een ondersteuningspakket Duidelijke informatie in welke mate budget wordt ingezet ten bate van de hele groep en waar het meer individueel wordt ingezet Heronderhandelen van de overeenkomst houdt rekening met alle partijen: In vertrouwen, wederzijds respect en waardering Voor bijstandsorganisaties weegt kostprijs in de onderhandeling niet door maar wel de mate waarin het aanbod rekening houdt met de noden van de gebruiker Er is ruimte om te kiezen tussen cash of voucher

Code van goede praktijk Nieuwe mogelijkheden benutten Zorgaanbieders doen ondersteuningsvoorstel dat aangepast is aan de mogelijkheden van PVF: In dialoog met gebruiker Rekening houdend met wensen en noden van gebruiker en de mogelijkheden van de zorgaanbieder Creatief Openheid om een deel van het budget ook buiten de zorgaanbieder in te zetten

Code van goede praktijk Neutraal en correct advies Zorgaanbieders informeren personen met een handicap over de mogelijkheid van bijstand door bijstandsorganisatie Bijstandsorganisaties: Geven neutraal advies op basis van de vraag van de persoon met handicap Heeft uitgebreide kennis van vergunde en niet vergunde aanbod en van beide bestedingsformules Beheer van het budget: niet door zorgaanbieders of bijstandsorganisaties

Code van goede praktijk

Kwaliteitsbesluit Individuele dienstverleningsovereenkomst (IDO) Schriftelijke overeenkomst tussen gebruiker en zorgaanbieder opgemaakt voor aanvang ondersteuning – bij dringende ondersteuning binnen 5 dagen na aanvang ondersteuning Bevat 3 delen: Individuele dienstverleningsovereenkomst (vroeger: protocol) RTH – NRTH – DOP Collectieve rechten en plichten (vroeger: charter) RTH – NRTH - DOP Handelingsplan NRTH, niet voor DOP en RTH Opgesteld in overleg met de gebruiker op basis van zijn vraag Kwaliteitsbesluit bepaalt welke gegevens in IDO moeten

Kwaliteitsbesluit Individuele dienstverleningsovereenkomst (IDO) Overstap wettelijke bijdrage naar woon-en leefkosten Voor cliënten in transitie: Tot eind 2020: mogelijkheid om te blijven werken met wettelijke bijdrage Overstap van wettelijke bijdrage naar woon- en leefkosten in 4 jaar (2017 – 2020) Na positief advies van collectief overlegorgaan Monitoring door het VAPH Nieuwe cliënten of cliënten die overstappen naar andere zorgaanbieder: dadelijk systeem van woon- en leefkosten Belangrijk: wijzigingen aan woon- en leefkosten verplicht voorafgaand overleg – geen akkoord

Kwaliteitsbesluit Individuele dienstverleningsovereenkomst (IDO) Woonkosten: Gebruik of huur van een kamer, studio Water, verwarming, elektriciteit, vergoeding voor kleine herstellingen Leefkosten: Voeding Drank Onderhoud/schoonmaak van woning en gemeenschappelijke ruimtes Aansluiting op internet, tv, telefoon Was- en strijkservice Medicatie Verzorgingsproducten Kleding Vervoer Ontspanning Abonnementen Verzekeringen

Kwaliteitsbesluit Individuele dienstverleningsovereenkomst (IDO) Wijze waarop de zorgaanbieder tijdelijke en beperkte meervragen naar ondersteuning mogelijk maakt

Kwaliteitsbesluit Collectieve inspraak Zorgaanbieders die woonondersteuning aanbieden NRTH : oprichting collectief overlegorgaan: RTH: enkel collectieve inspraak organiseren DOP: vrijgesteld van collectieve inspraak Voorafgaand overleg verplicht bij: Wijzigingen aan collectieve rechten en plichten Belangrijke wijzigingen in de algemene woon- en leefsituatie Wijzingen in het concept van zorgaanbieder Wijzigingen van de woon- en leefkosten

Kwaliteitsbesluit Collectieve inspraak Klachten die over meer dan één gebruiker gaan én die gebruikers niet in persoonlijke naam willen indienen kunnen door collectief overlegorgaan schriftelijk ingediend worden bij VAPH

Kwaliteitsbesluit Beëindiging van de ondersteuning Opzegtermijn: 3 maanden tenzij anders overeen gekomen. Bij niet respecteren opzegtermijn = verbrekingsvergoeding Eenzijdige beëindiging door zorgaanbieder enkel in volgende situaties: Overmacht Gebruiker beantwoordt niet meer aan bijzondere opnamevoorwaarden Lichamelijke of geestelijke toestand van de gebruiker is sterk gewijzigd Gebruiker komt verplichtingen van IDO of collectieve rechten en plichten niet na Gebruiker verstrekt bedrieglijke gegevens

Kwaliteitsbesluit Proefperiode Verbrekingsvergoeding bij eenzijdige verbreking = maximum de vergoeding voor 1 maand zorg en ondersteuning Opzegging door zorgaanbieder enkel onder specifieke voorwaarden: Overmacht Gebruiker beantwoordt niet meer aan bijzondere opnamevoorwaarden Lichamelijke of geestelijke toestand van de gebruiker is sterk gewijzigd Gebruiker komt verplichtingen van IDO en collectieve rechten en plichten niet na

Regie bij de gebruiker: nieuwe kansen